Jump to content

Pussetråden- Hvordan pusser du riflen din?


Plinkaren

Recommended Posts

Det kunne være interessant å høre hvordan folket pusser børsa.

 

Jeg personlig pusser våpenet etter 100-200 skudd. Da bruker jeg hoppes nr.9 evt. en spraysolvent. Lar dette stå en stund å virke, for så dra gjennom 10-15 ganger med stålbørste. Drar til slutt gjennom med tørrfiller. Har den siste tiden brukt polergarn for boning av bil til tørrpussingen. Pusser gjerne med løpet stående ned i en engangskopp som jeg kaster etter bruk i lag med fillene.

 

Hva er din metode?

Link to comment
Share on other sites

Det er litt omdiskutert om pusselapper og spesielt bronsebørster skall ut og inn eller bare ut og skrus av. Jeg kjører bronsebørsten helt ut og helt tilbake 3-5 ganger med (mye) olje på og tørrpusser etter hver skyting eventuelt setterinn med olje etterpå hvis det er lenge til neste gang den skal brukes. Har ikke sett noen negativ effekt av dette på 6,5 X 55.

I.flg pusseprossedyrene DFS anbefaler skal børsten skrus av, mens børsemakerringen (tror det er det de kaller seg) anbefaler å dra børsten frem og tilbake. Norma amunisjonsfabrikk mener jeg pusser med aluminiumsbørste :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Etter storvilttrening og -prøve, og så neste gang ved juletider om ikke børsa har vært ute i bløtt vær.

 

Først nitrosolvent på fille.

Deretter noen runder med bronsebørste.

Deretter tørrpusse med fille og bytte til ren fille til det er lite møkk igjen.

Deretter olje på fille noen ganger gjennom.

Deretter tørrpusse med fille og bytte til ren fille til den ikke blir møkkete.

 

Bruker filler slik at det blir så trangt at jeg må jobbe hardt for å få den gjennom.

 

Drar både børster og filler frem og tilbake.

 

Bruker deretter oljet fille og drar over alle synlige metalldeler og tørker etter med tørr fille. Da blir den fin da... Tar gjerne en liten oljedråpe i hulrom, på skruer osv og lar det være.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjører pussestokken gjennom fra sluttstykke-enden, skrur på en bronsebørste, dypper denne i solvent og trekker den opp i løpet, med våpenet pekende ned. Drar helt opp til frigangen i kammeret (har satt merke på pussestokken), og støter så ned igjen. Skrur av bronsebørsten og trekker ut stokken.

Våpenet står fortsatt opp ned mot en avis, slik at jeg ikke får solvent inn i kammeret eller andre deler.

Når solvent har fått virke en stund, kjører jeg pussestokken nedi enda en gang, skrur på bronsebørsten igjen, og trekker denne opp og ned i løpet en del ganger, alt etter hvor mye våpenet er brukt.

 

Bruker en slik "shotgun bore mop" for å rengjøre kammeret for ev. solvent og rester fra pussingen. Skrur den bare på pussestokken. I min rifle passer en cal 20 helt fint. Fører den inn i kammeret og dreier rundt.

image?saleitemid=215594

 

Deretter er det vanlig pusserutine. Pussestokk inn bakfra. Først med en bronsebørste jeg ikke har solvent på, ev med litt olje på denne.

Deretter tørrfiller, disse syns jeg det er greit å sette på før stokken føres inn. Avslutter med tørrfiller til det ikke lenger kommer irrgrønt på dem fra mantel. Fusker litt - pleier å sno tørrfillene rundt en bronsebørste i mindre kaliber, akkurat så mye mindre at jeg får motstand fra tøyet mot løpet. Syns jeg får unna mantelen hurtigere slik. Derfor skrur jeg også av når jeg har kjørt fillene gjennom. Pleier bruker begge sider av de første fillene.

Lar løpet stå tørt om det er kort tid til jeg skal skyte neste gang -- ellers setter jeg det inn med litt olje.

Link to comment
Share on other sites

Skudd nr 1 til 100 etter innbrekking av løpet.

 

Da dytter jeg en olje dynket fille gjennom løpet. Lar det stå i noen minutter.

Så en olje dynket bronsebørste 10-20 ganger opp og ned gjennom løpet.

Så tar jeg tørre filler til de kommer ut reine.

Så en ny med olje frem og tilbake noen ganger. Så tørre lapper til det blir reint. Så en ny med olje som står til neste gang den skal brukes. Tørrpusser før skyting.

 

Etter 100skudd puser jeg slik.

 

Starter med samme puss som skudd nr 1 til 100.

Men etter første runde med tørrpussing, så bruker jeg en mantelfjernings solvent og fører denne opp og ned non ganger. Lar dette virke i 10min.

Så tørrpusser jeg, før ny runde med mantelfjerner.

Tørrpusser etter nye 10 min.

Gjentar prosesen til lappene kommer ut uten blå/grønn farge. tørrpusser godt før jeg oljer inn løpet til neste dag, tørrpusser igjen og oljer på nytt. Står da med olje til neste skyting.

 

Så pusser jeg som i første omgang osv osv...

 

Som dere kanskje ser bruker jeg mye tid på pussen av våpen, syns det er både moro og hyggelig og sitte med :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Etter 100-200 skudd drar jeg gjennom noen ganger med messingbørste m/stålull (0000) dyppet i motorolje. Er nøye med å dra noen ekstra ganger i området 1-10 cm forran kammeret. Drar ut noe av oljen i løpet med to pussepropper og rengjør kammeret grundig.

 

Etter 500-1000 skudd, mantelfjerning med Sweets 7.62 solvent, samt noen runder med JB. Oljer løpet med ProLong og rengjør kammeret grundig.

 

Innbrekking: ProLong i løpet før første skudd, videre som nevnt over.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tar treningsskuddene på våren og samtidig også oppskytinga. Pusser ikke mellom skytingene da. Pusser etter oppskytinga bare, for da går det gjerne ganske lenge før jeg tar den frem igjen. Bruker jeg den en tur på høsten pusser jeg den ganske kjapt etterpå uansett om jeg har skutt eller ikke da det kan være høy luftfuktighet. Skyter jeg ikke så bare drar jeg gjennom løpet med oljefille og tørr fille. Ingen vits å bruke bronsebørste da.

 

Børsa jeg disponerer står i skapet sånn ca 350 dager i året, så tar den stort sett bare frem for å klå litt i blant. Jakter ikke storvilt, så den er bare en reserve i skapet egentlig.

 

Kombien jeg har pusser jeg oftere, for den er mer ute av skapet. Hagla pusser og oljer jeg før jakt. Ellers blir det ikke noe mer før jakta er slutt, med mindre den er klissbløt etter jakttur. Heldigvis tåler den tydeligvis alt av vær uten å ruste. Etter siste tur demonterer jeg hele greia og smører opp igjen avtrekkermekanisme og. Er kanskje litt lat med vedlikehold her, men løpene er like blanke etter siste puss før jul hver gang. Hadde hagla het Merkel i stedet for Yildiz kan det jo hende den hadde fått mer kos...

 

Salongrifla har levd et usselt liv, og sist jeg pusset den var minst tre år siden. Har gått rimelig mange skudd siden da, men blyavleiringer fører vel ikke til store skader på et løp. Pusset den grundig for et par uker siden, med demontering av stokk. Alt er like fint som for tjue år siden. Løpet er like blankt som nytt. Er vel ikke samme pussebehovet på ei salongrifle da.

Link to comment
Share on other sites

Hehe. Pusserutiner ja...

 

Nei, eg pussa no børsa. Litt. Av og til. Ein eller annan form for våpenolje, som eg ikkje akkurat spara på. Pusselapp gjennom løpet nokre gonger. Andre meir eller mindre tilgjengelege flater, krikar og krokar får ei slurvete runde med twist og den tilfeldige oljen.

Første turen gjennom løpet tar eg framover, slik av verste skiten blir skubba ut munningen, og ikkje i kammeret.

Prøvar å vere flink til å dra gjennom løpet kvar gong eg har vore på bana, og kvar gong eg har vore ute i regnver. Men eg er ikkje so veldig flink.

So tar eg ein shinings med fullstendig demontering ein gong i året, etter at hjortejakta er ferdig (passeleg romjulsarbeid). Då demontera eg og vaska/pussa litt på demparen og.

Ein gong i hundreåret eller so får løpet ei runde med mantelfjernar.

 

Eg er temmelig sikker på at eg gjer det meste feil når det gjelder dette med pussing. Det har gjeve seg utslag i at børsa viser spor etter bruk, no etter 12 år i vestlandslier.

Link to comment
Share on other sites

Jeg pusser etter behov.

 

Etter ett jaktskudd eller to drar jeg gjennom løpet med olje, og oljer utvendig (det gjør jeg forsåvidt bare jeg får et fingermerke på løpet. Dessuten bruker jeg et lagringsgrease mellom stål og stokk, så slipper jeg å pusse der så ofte).

 

Etter en jaktfeltrunde pusser jeg med nylonbørste med KG-1, filtpropp med KG-1, tørrpusser, og ser om jeg kan se noe mantel. Hvis OK; oljer som vanlig.

 

Hvis mantel eller ca. 100sk.; Tetter kammeret med en liten klut og gir løpet en god skvett med KG-12. Gnir litt med en propp og enda litt mer KG-12. Gjentas ved behov. Tørrpusser, drar gjennom med solvent, tørrpusser igjen. Oljer som vanlig.

 

En kar ved navn Butch skrev et par vettuge ting i Lyman sin Ladebok:

-De fleste våpen får merkbart dårligere presisjon etter 25-30sk., og han pusser minst så ofte

-Han tror at et solvent-rent "squeaky clean" løp samler mantel hurtigere enn et løp som er oljet og tørrpusset. Jeg er overbevist.

 

I Norma Ladebok har de også gjort et interessant eksperiment. De målte trykket mens de skjøt med samme ladning i en 300WM uten å pusse. På 30sk. begynte trykket å stige. På 300sk. var trykket farlig høyt. På bakgrunn av dette har jeg satt min personlige pussegrense (ikke så heftige kalibre) til maksimalt 100sk.

 

Edit: Beklager, det var en såkalt 7mm "Super Magnum", ikke en 300WM.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jævlig langt lerret å bleke dette spørsmålet.

 

For meg så avhenger det veldig mye av hvilken rifle og hvor mange skudd.

Det er forskjell fra en .22LR etter et par magasiner til en Kalash som har gått noen hundre i løpet av en snau time til en .50 Munnlader som kjører svartkrutt.

 

Ett par stikkord:

- Jeg pusser en vei: Fra kammer til munning. Det finnes noen få unntak, men ikke mange.

- Jeg bruker ikke en delbar pussestang på løp jeg er glad i.

- Jeg bruker ikke boresnake som noe annet en en midlertidig løsning.

- Jeg bruker ikke pussemiddel som rustforhindrende olje og jeg bruker ikke olje som nitrosolvent. (Og jeg har mer pussemidler enn kjerringa har kosmetikk)

- Jeg bruker mantelfjerner når det trenges og ikke for ofte.

- Jeg behandler en trestokk som et fint møbel. Olje og voks påføres ved behov.

- Jeg avfetter 100% før jeg oljer mekanisme på ny.

- Jeg setter meg detaljert inn i de xxx våpen jeg eier slik at jeg kan ta dem i fra hverandre og sette dem sammen bit for bit.

 

Og ikke minst:

- Jeg setter ikke et våpen tilbake i et av våpenskapene mine før det det er pusset så rent og pent at jeg kan legge det på teppet eller sofaen uten at konemor klager og hvis et våpen feilfunksjonerer pga. sløvt vedlikehold tar jeg det som et personlig nederlag.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Jeg kjører pussestokken gjennom fra sluttstykke-enden, skrur på en bronsebørste, dypper denne i solvent og trekker den opp i løpet, med våpenet pekende ned. Drar helt opp til frigangen i kammeret (har satt merke på pussestokken), og støter så ned igjen. Skrur av bronsebørsten og trekker ut stokken.

Våpenet står fortsatt opp ned mot en avis, slik at jeg ikke får solvent inn i kammeret eller andre deler.

 

 

Misforstår eg eller drar du bronsebørsten frå munninga? :shock:

Går ikkje dette hardt ut over kroninga då? :roll:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 1 year later...
  • 2 years later...

Du unngår en del dritt i kammeret og ned i mekanismen med det slikt rør. Det finnes i flere utgaver.

 

De få gangene jeg pusser, så bruker jeg Super 1 (mener den heter det) og pussepropper. Bruker aldri bronsjebørste eller noe annet. Pusser noen ganger med våte propper til de er ganske rene, og tørrpusser etterpå. Jeg drar de begge veier, men pusser ifra kammeret. De første proppene blir skruvd av ved munningen siden de er rimelig svarte. Pusser litt ekstra rett foran kammeret. Jeg får ikke presisjon i børsene før enn jeg har skutt noen skudd igjen, ofte 20-30skudd.

 

.22LR dytter jeg bare igjennom et par tørre propper når løpet er rimelig fullt. Også må jeg skyte litt igjen :) Psykisk? Nja

 

Det enkleste er slik jeg gjorde med str'ene i fjor høst, jeg leverte de til børsemaker for kontroll og puss. Kommer nok til å gjøre det samme i høst også, jeg skal vente til det værste maset ifra jegerene har gitt seg.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

I større eller mindre grad, avhengig av pipe og sikkert av hvordan du pusser. Jeg merker ikke noe til vanlig på 100 og 200m skyting og vanlig puss. Pusser med børste med CLP på etter skyting, drar igjennom med lapper når jeg kommer hjem til de ikke er grisete lenger, og til slutt en lapp med clp på. Det står til neste gang den skal brukes. En tørr lapp igjennom, og klar. Bruker mantelfjerner etter 2-300 skudd... Eller om jeg mistenker noe, eller synes synd på pipa...

Link to comment
Share on other sites

Så det burde ikke være noe problem å pusse uten å måtte skyte inn på nytt altså?

Herre min hatt, jeg pusser 1-2 rifler opptil flere ganger i uka, men iallefall hver uke, prøver å pusse oftere enn hvert 150 skudd, helst 100. Husker ikke at jeg skjøt inn.

Ei rifle som jeg ikke skyter så mye med, bare rundt 1000 skudd i året (da er den grundig pussa omlag 20-30 ganger) treffer midt på en klistrelapp @100m, ikke justert siktet siden juli i fjor.

Man må pusse, noen rifler flytter 1. skudd en cm eller to etter puss, men ikke alle, og noen få mer. Puss og vær glad.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Der findes visse våben som kan flytte de første 1-4 skud markant efter pusning 5-20cm.

De fleste våben er dog så velproducerede, at de næsten ikke flytter 1.ste skud efter pusning.

Min erfaring er at de rifler som flytter meget efter pusning, flytter på grund af olie i kammeret, mere end olie i selve piben.

 

Den enkle kontrol, er at skyde 3 skud. rense og skyde 3 skud mere på samme skive. Eventuelt bare tørre en dråbe olie på et hylster, og se om den træffer i gruppen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...