Jump to content

Hvilken jaktammo/kule bruker dere til 6,5x55?


ctm-4

Recommended Posts

Jeg har funnet den perfekte patronen til min 6,5 og det er lapua mega 10,1g...Den gir en helt suveren presisjon (til og med bedre en oryx) og meget fine slakt..Har tidligere ladet all jaktammo selv,men da jeg ikke klarte og få barnes tsx til å gå noe særlig i blasern,ble det fabrikkammo og er faktisk storfornøyd med det.....(tsx var favorittkula i 270win min)

Hadde vært gøy og hørt hva dere andre 6,5x55 jegere bruker og om dere har funnet godpatronen....

Link to comment
Share on other sites

Brukte mykje lapua mega tidligere, men har godt over til oryx dei to siste åra som et prøveprosjekt. Spørs jo litt ka du tenker å jakte da, men tanke på ekspansjonen du ønsker i kula. Meiner at Kristoffer Clausen har Lapua som sin favorittpatron til rådyrjakt i sin sauer 6,5...Du kan jo sende han en pm

Link to comment
Share on other sites

Brukte mykje lapua mega tidligere, men har godt over til oryx dei to siste åra som et prøveprosjekt. Spørs jo litt ka du tenker å jakte da, men tanke på ekspansjonen du ønsker i kula. Meiner at Kristoffer Clausen har Lapua som sin favorittpatron til rådyrjakt i sin sauer 6,5...Du kan jo sende han en pm

 

JEG har funnet jaktpatronen min jeg,og det er og blir mega,,,det jeg lurte på var hva dere andre 6,5 jegere bruker... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Oryx fra august til desember, siden jeg da primært bruker rifla på rådyr og ælj. Gir topp presisjon, og fine slakt. I jula skyter jeg inn rifla med Sierra Varminter 85 grains, siden det går mest i rev, kråkefugl og måker etter jul. Kula går godt i børsa mi, og lager stikk motsatt av pene slakt, for å si det sånn... :D Hvis jeg skal jakte småvilt jeg skal ete (mest ringduer) med 6,5'en, har jeg brukt endel Lapua Scenar 110 og 139 grain. Har skutt noen duer med disse kulene, med godt resultat.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker bare Norma med 10.1 grams vulkan kule til min 6.5x55. Den er jeg kjempefornøyd med i min rifle. Den går veldig stabilt og godt, og rådyra blir på skuddstedet, med ikke så alt for ille kjøttødeleggelse.

 

Den treningsammo'n jeg bruker, går klin likt som jaktammo'n også, så jeg føler jeg får i pose og sekk med denne 8)

Link to comment
Share on other sites

Har brukt Nosler partition med litt for mye ødelagt kjøtt. Swift a-frame, som1 fungerte perfekt. Wodleigh Weldcore holdt bra sammen og fin ekspansjon, men det ser ut for å bli mye blodslått kjøtt. Alle disse er 140 gr.kuler skutt i hjort. alle gav ok. presisjon (1") Har tenkt å prøve 10.1 g. Rhino til høsten. Prøvde med 100 gr. Barnes x til rådyr skjøt noen dyr og efekten var god men presisjonen var for dårlig. så kula ble lagt bort til fordel for 100 gr, partition som samlet mye bedre. Nå begynner det å bli noen år siden jeg jakta rådyr, men så vidt jeg kan huske ødela ikke 1oo gr. Nosler partition særlig mye kjøtt. Jakter gås med 108 gr Lapua scenar som er den kula som samler best i mitt våpen, av de jeg har prøvd. Når hjorte jakta er over blir børsa innskutt med 85 gr. scierra varminter for å gjøre livet utrygt for kråker og lignende. ei meget god kule til formålet, da den i tillegg til å ha en eksplosiv virkning også samler meget bra.

Link to comment
Share on other sites

På jakt har jeg til nå utelukende brukt Norma Oryx, både fabrikk og hjemmeladd.

Det har funket bra med fine slakt og perfekt ekspanderte kuler, så jeg går god for den. :)

Men har noen V-Max og sierra Varminter på tur i posten, så det blir nok predator jakt i løpet av vinteren :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte et par esker 140 North Fork. Presisjonen meget bra, har ikke skutt noe stort med dem enda. Men måtte prøve på en is-svull nå i vinter, 40mtr: gikk ca 50-60cm inn, ekspanderte som i reklamebrosjyren. Vekt 137gr.

Har tro på den kula. Eneste minus at det ikke oppgis bc. Men den kan man vel beregne seg fram til med tid og stunder?.. Er vel ikke så langt unna f.eks 140 hornady?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...
Jakter stort sett rådyr med min 6,5x55.

Lapua mega har jeg samme oppfatning av som trådstarter.

Har lada noen "selv" også med samme kula...kronografen sa 830 m/s.

God presisjon og fine slakt.

Kommer ikke til å skifte ammo med det første :D

Har nettopp kjøpt en eske med 10,1 gram Mega og ladet noen som skal testes på banen i morgen, jeg brukte N15. Hva har du ladet med som har fått 830 m/s med så tung kule ?
Link to comment
Share on other sites

Har brukt mye rart i 6,5'en.

Nosler var for bløt. gikk ofte i filler.

Mega var grei. Faktisk den beste av billig-kulene, men gav mateproblemer pga lengde og butt nese.

Oryx prøvde eg en gang. Aldri mer. Stygge slakt. For bløt i 6,5.

Swift A-frame er den beste jeg har brukt, og går strålende også. Men må ha stor fart og MRP2 krutt. Andre krutt gir fort trykktegn.

Har de to siste åra skutt 4 dyr med North Fork. Tåler mye juling, og har ekstrem presisjon. PGA krymperillene gir den heller ikke så høyt trykk som A-Frame. Den er dog noe bløtere enn A-Frame, men ikke så bløt som andre. Bra kule.

Link to comment
Share on other sites

North Fork er goodie. Har enda igjen noen, så jeg har til 6,5'n, hvis den skulle bli med på jakt. Menneh.. Har liksom trua på at æljen dør greit av en billig Hornady og.. Når det kommer til pressisjon, så har jeg enda til gode å finne ei jaktkule som ikke går godt nok til min bruk, hvilket hovedsaklig er forholdsvis digre dyr på forholdsvis fornuftige avstander.

 

Jeg har en tendens til å gi f. i om kula samler på "snusdåsa" eller "femkrona"..

Link to comment
Share on other sites

Har ikke rare erfaringen med 6,5x55 på jakt, men har skutt to voksne elger med den lell. Brukte Lapua mega på begge, og slik de slakta så ut, vil denne kula bli brukt i framtia også, hvis jeg kommer til å fortsette med elgjakt da. Tviler egentlig på det..

Link to comment
Share on other sites

Har nettopp kjøpt en eske med 10,1 gram Mega og ladet noen som skal testes på banen i morgen, jeg brukte N15.
Og nå har jeg testet, skjøt en 3-skuddserie på 100 m fra benk, den råeste samlingen jeg noen gang har skutt

 

6,5 mm senter til senter :D8):!:

 

Det var en moderat ladning i 726 m/s.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da "nermer" høsten med jakta seg igjen. (Må begynne å forberede seg i rett tid, så dagene går fortere! :mrgreen: )

Og med forberedelsen kommer det et aldri så lite "problem"

I H*¤% bare 4-5 måneder til jakta og kulevalget er ikke gjort!? :shock:

Hva skal man si?.. Det vanskelige valget må skje snart!

 

Har brukt 156 grains oryx, funker greit de. Ødelegge kanskje litt i meste laget i 6,5*55, virker som de funker bedre i 308 win. Samt at jeg gjerne kunne tenkt meg å prøve noe annet!

PS! noen vil kanskje reagere på at jeg er bare 16 og allerede har erfaring med oryx på jakt. Det er ikke jeg som har brukt de men folk jeg kjenner og har vært med på jakt. Det at de ødelegger litt vel mye er ikke bassert på noe jeg har hørt, men noe jeg selv har sett! takk :mrgreen:

 

Startet denne tråden for å få råd og anbefalinger fra andre som jakter med 6,5*55.

Inspirasjon er hentet fra tråden: Gode jaktkuler i 308 elg

viewtopic.php?f=17&t=17225&p=196177&hilit=gode+jaktkuler#p196177

 

takker på forhånd for svar!

 

andreasli

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker 10.1 grams vulkan kule fra Norma i min 6.5x55 på rådyr. Det funker gull. Gir forholdsvis pene slakt, og ikke 1 av dyra har gått over 5 meter. Jeg har lite erfaring med andre kuler, for jeg gikk rett på denne, og må si meg kjempefornøyd, så jeg ser ingen grunn til å bytte kule. I tillegg går den klin likt som 9.1 grams treningsammo fra Seller og Belliott, så jeg føler jeg får i pose og sekk. Jeg har ikke brukt dette på hjort og elg, så det er mulig denne kula ikke holder mål der, men jeg ser ingen grunn til at den ikke skulle det.

 

Lykke til med valget 8)

Link to comment
Share on other sites

Tråden "Gode jaktkuler i 6,5*55?(rådyr, hjort, elg)" er slått sammen med denne tråden, etter ønske fra trådstarter av førstnevnte tråd. I tillegg er enkelte innlegg som påpekte at det allerede fantes tilsvarende emner fjernet.

 

Kudos til Andreasli som tok nødvendig grep for å: oppdage at han hadde gjort en liten tabbe i forhold til å starte en ny tråd med innehold som en tidligere tråd og for å varsle moderatorene med link til den eksisterende tråden og ønsket om sammenslåing. Slik skal det gjøres... :D:D

Link to comment
Share on other sites

i 6,5X55 bruker jeg norma ORYX(10.1 gram), Lapua MEGA (10 gram) og Barnes X(9,1 gram), alle ladet med samme dose RP15, å de har tilnærmet likt treffpunkt på 100 m.

 

elgen dør av alle de tre kulene i 6,5X55. har heller aldri set noe til at oryx kula er for bløt i 6,5. men det kan komme av at den loten oryx kuler jeg har er fra 1998, å det var vel første året de kulene kom i 6,5... mener jeg å huske

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...