Jump to content

Norma årstall. Når ble Oryx/Jaktmatch introdusert?


Sauer 150

Recommended Posts

Hei alle sammen.

 

Trenger umiddelbart hjelp med følgende:

Kan noen av dere finner Våpenjournalens artikkel om Norma Oryx sin introduksjon. Og en nyhets artikkel om når nye esken med Cowboy'n på yttersiden ble introdusert?

 

Kjapp folkene- dette trenger jeg I løpet av kvelden/natten!

Link to comment
Share on other sites

Er 3 spørsmål som ble stilt. 1 er besvart foreløpig.

 

Siden dette er spørsmål i en rettsak som starter mandag morgen så Viktig merkingen har rimelig lite med undertegnedes oppfattelse av seg selv.

 

At resultatet av denne saken vil være at monopoler er helt ok og sluttbrukeren er den som må blø burde du helper fatte litt interessert for. Er deg det gjelder.......

Link to comment
Share on other sites

Kan noen av dere finner Våpenjournalens artikkel om Norma Oryx sin introduksjon. Og en nyhets artikkel om når nye esken med Cowboy'n på yttersiden ble introdusert?

Vet du om det var samme artikkel?

 

mener nemlig det var ca omtrent ganske samtidig, men er ikke sikker.

før cowboy eska var det jo tre-eska til norma.

Link to comment
Share on other sites

Kan desverre ikke hjelpe deg med dette. Men låner tråden litt. har utførelsen av norma kula forandra seg i løpet av disse åra? Slakta ei patron som i følge eieren skulle være en oryx. Den hadde ei frest rille midt på, ikke krympe riller, men rett og slett en frest ring som var nokså dyp. Den var også litt hul i tuppen noe oryxen ikke er i dag.

Link to comment
Share on other sites

Etter å ha sett gjennom gamle patronesker så må jeg bare konstatere at alle mine 9,3x62 er innkjøpt i "trealderen" og altså før denne Cowboyen kom på banen/esken, dette gjelder både Oryx og Jaktmatch.

En annen sak er at det ser ut som fabrikkladet Norma Oryx og Jaktmatch, i motsetning til de løse kulene man kjøper til hjemmelading, har en krymperille.

Kanskje dette varierer fra Lot til Lot?

 

Forskjellen på Vulkan og Oryx er lett å se, førstnevnte har jo en svak fordypning i blyet, samt at mantelen er brettet inn over kanten på spissen, mens Oryx er flat i tuppen og ikke brettet inn over blyet i spissen.

Link to comment
Share on other sites

Jamt, ringte norma i Åmotfors og spurte om svar på ditt spørsmål vedrøende om det var Oryx eller Vulkan.

 

Ifølge Skoglund så var det i butikken folk hadde sammenliknet forskjellige patroner og deretter i forbifarten lagt patronene i den andre esken som gjorde det. Hvis hele esken var slik så skulle dere kontake de i Sverige for mer info og hjelp til å løse den floken.

Link to comment
Share on other sites

 

At resultatet av denne saken vil være at monopoler er helt ok og sluttbrukeren er den som må blø burde du helper fatte litt interessert for. Er deg det gjelder.......

 

Når du først har nevnt det, håper jeg at det følges opp med mere informasjon slik at vi sluttbrukere forstår litt mere om hva dette dreier seg om.

Link to comment
Share on other sites

Bransjetilknyttet men skriver som privatperson under denne brukeren.

En ting som forvirrer meg... Er du privat her eller bransjetilknyttet... :?

 

 

Her føle eg Sauer 150/ Idar blande litt epler og pærer. Denne saken gjelder jo firmaet Jaktdepotet. Kvifor skrive han her då som privat person? Dette innlegget burde blitt laga av jaktdepotet. Pm besvares ikke er sikkert lagt til for at ikkje kunder skal masse hål i håve på han når han opptrer som privatperson, då bør han vertfall bruke firmakontoen når han stiller slike spørsmål.

Link to comment
Share on other sites

Ja, ja Sauer 150. Nå har du fått meg til dra fram kasetter med gode, gamle VJ. Da gikk det noen timer igjen.

I VJ nummer 7 1996 i "Test labb" på side 35 er det omtale og test av Oryx 15g 9,3 mm av Svein Solli.

Artikkelen starter med "Lenge etterlengtede Norma Oryx er her, i 6,5 mm, kal .30 og 9,3 mm".

Kula får god omtale, men testeren kunne tenke seg ei 9,3 kule med normalvekt for kaliberet. (noe som er kommet senere)

 

Utgivelsene av VJ var vel noenlunde stabile ennå i 1996, så man kan vel anta at dette ble skrevet og utgitt høsten 1996.

Link to comment
Share on other sites

Siden dette er spørsmål i en rettsak som starter mandag morgen så Viktig merkingen har rimelig lite med undertegnedes oppfattelse av seg selv.

Å prøve å skaffe til veie vital informasjon kvelden før en rettsak vitner om en rimelig useriøs og talentløs holdning, spør du meg.

Jeg regner med trådstarter fikk informasjon om rettsakens tidspunkt endel tid før denne tråden ble startet...

Link to comment
Share on other sites

Tja, det kan jo være at "noe" dukket opp i siste liten og at det ble fremlagt en forespørsel her for evt. å kunne finne ut om påstanden holdt vann...

Om ikke alt som dukker opp på kammeret er 110% korrekt hele tiden, så finnes det likefullt et vell av informasjon og kunnskap her.

 

Skulle likt å vite noe mer om både årsaken og utfallet av dette forresten.

Link to comment
Share on other sites

Det var antakeligvis som jeg tenkte at det kanskje ikke var så viktig.

 

Tråder som HJELP, VIKTIG, og SISTE NYTT har som regel lite relevans.

Om Sauer150 hadde skrevet litt mere om hvorfor det var så viktig og hva det handlet om i første runde hadde ting virket litt mere logisk.

 

Men når dette fortsatt er like Viktig!!! fordi trådstarter ikke gidder å endre tittelen og heller ikke har rettet en liten takk til de som prøvde å hjelpe,

eller følger opp med hvordan dette har gått så får vi anta at det ikke er så Viktig!!!

Link to comment
Share on other sites

Her er kula jeg lurer litt på?

 

normal_PB100013_%28Small%29.JPG

 

VEt ikke om det ernoe hjelp, men de første kulene jeg kjøpte i oryx var til forveksling lik vulcan men med litt grunnere hull. Den neste runden jeg kjøpt oryx var hullet nesten tettet med bly og mantelkanten noe mer rufsete.

 

så oryxkule har forandret utsenende noe siden starten.

,

Espeng

Link to comment
Share on other sites

Nå har jo trådstarter varslet at en evt rettssak startet på mandagen.

Da hadde jeg nok hatt saken godt opp til halsen, om jeg ikke skulle måtte svare til utolmodige forumbrukere også...

 

 

Sent from my HTC Sensation Z710e using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Tja.. det er vel det man kan kalle normal høflighet.

 

Det er det uten tvil. Til dere som kom med informasjon både i tråden og via andre medier. Tusen takk!!

 

Selvmoderert. Takk Bukke. Var sikkert på sin plass. Dette var det som kalles å skrive av seg litt oppmagasinert aggresjon.

 

Forklaring om saken.

 

Saken gjelder helt kortfattet prinsippet om ett navn og navneregistrering skal kunne gi en import, salgs og distribusjonsforbud på en vare med tilsvarende navn helt uavhengig av eget eierskap i form av forskning, utvikling, markedsføring og eller varemerkeregistrering av den samme varen.

 

Det som nå forsøkes er ved hjelp av veldig fin juss å skape så mange monopolsituasjoner som mulig der frikonkurranse og vareflyt skal erstattes med gode gamle monopoler. Monopoler er jo supert for de som sitter på det - midt i ryggen for alle andre som må betale for det

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...