Jump to content

Skal kjøpe hjorteviltsrifle og kjenner ikke stammespråket!


-=JaktLyst=-

Recommended Posts

Etter å ha blitt bedt med på Hjort/rådyr/elgjakt for n'te gang over mange år, skjønner jeg at jeg må kjøpe meg rifle før tilbudene tørker inn :wink:

 

Og det er jo kjekt å bli kjent med folk når en har flytta til ett nytt sted også :oops:

 

Jeg skal jo kjøpe hagle snart også, så jeg var jo litt betenkt når jeg nevnte saken for min "modererende" bedre halvdel.

 

Men der var det ikke betekningstid engang: rifle skulle jeg ha! og hagla skulle jo egentlig vært handla inn i fjor så det går egentlig ikke på samme budsjettåret 8) .

 

Det er bare å prise seg lykkelig over valget av livsledsager. Men stammespråket er ukjent for meg sålangt og jeg kommer til å ha mer enn ett spørsmål underveis.

 

Jeg skal prøve å være ryddig så andre kan ha nytte av tråden også. Hopper rett i det.

Jeg vurdere sterkt å kjøpe brukt og helst alt i ett.

 

Kaliber

 

Det finnes sikkert mange spennende kaliber.

 

Jeg tenker sånn at et standard/vanlig/utbredt kaliber kan være en fordel.

 

-Lett å få tak

-Billig treningsammunisjon

-Lettere å få tilbud på kjøp av våpen

 

Har veid frem og tilbake over 30-06, 308win, og 6,5 X 55 da jeg oppfatter at disse er de mest utbredte kalibrene slike jeg har forstått det :?:

 

Jeg finner egentlig ingen ankepunkter mot 308win og heller kanskje mest mot det :?:

 

Lang eller kort kasse

 

Jeg ser at det er et tema i noen poster her, men problemstillinga sier meg egentlig ingen ting.

Det hadde vært fin å få en liten vurdering av temaet.

 

Rustfritt løp

 

Når trenger man egentlig det? og er det ellers noen fordeler/ulemper?

 

Vekt

 

Hva er tungt og hva er lett? hva bør jeg velge? tror det er mest snakk om posteringsjakting.

 

Demper

 

Jeg er ganske bestemt på at det skal være demper.

 

Har alle dempere samme gjenger? Hvilke dempere er bra/ok?

Ser at demperne ofte heter Hausken, Alms, A-tec.

 

Varmint

 

Ser at noen har varmintbørser. I utgangspunktet trodde jeg at varmintbørser var småkalibrede skadedyr/predatorbørser, men dette stemmer kanskje ikke?

 

Kikkert

 

Her er jeg grønn men tror at 3-9X50/56 er vanlig på nordmøre. altså noe lyssterk optikk. Innfestinga av optikken er vel også viktig? Ser for meg en billig, men bra nok kikkert.

 

 

:D Det var en sped start på alt jeg lurer på, kommer med flere uopplyste spm etterhvert :D

Link to comment
Share on other sites

Kaliber

 

Jeg tenker sånn at et standard/vanlig/utbredt kaliber kan være en fordel.

 

-Lett å få tak

-Billig treningsammunisjon

-Lettere å få tilbud på kjøp av våpen

 

Har veid frem og tilbake over 30-06, 308win, og 6,5 X 55 da jeg oppfatter at disse er de mest utbredte kalibrene slike jeg har forstått det :?:

 

Jeg finner egentlig ingen ankepunkter mot 308win og heller kanskje mest mot det :?:

 

Det stemmer. Alle de tre kalibrene du har plukket ut oppfyller dine 3 krav. Forskjellen på de tre er ikke veldig stor. Det bringer oss videre til ditt neste spørsmål.

 

Lang eller kort kasse

 

Jeg ser at det er et tema i noen poster her, men problemstillinga sier meg egentlig ingen ting.

Det hadde vært fin å få en liten vurdering av temaet.

 

Av de tre nevnte kaliber er det bare .308 som går i en kort låsekasse. Forskjellen på en lang og en kort kasse kan være bare noen få cm og har stort sett kun betydning for totallengden på våpenet samt selvfølgelig vekt.

 

Rustfritt løp

 

Når trenger man egentlig det? og er det ellers noen fordeler/ulemper?

 

Rustfritt løp ruster, men det ruster seinere enn vanlige løp. Det er muligens en fordel, men ikke et krav, dersom du

jakter i nær tilknytning til sjøen. Jeg synes personlig at det er stilig med "sølvfargen" som du får på rustfrie løp, men

det er en smakssak.

 

Vekt

 

Hva er tungt og hva er lett? hva bør jeg velge? tror det er mest snakk om posteringsjakting.

 

Hvor langt er et tau? Det hele kommer an på hvor sterk du er. Men 3kg ++ er en ganske normal vekt for en rifle.

Kikkert med stor forstørrelse og demper vil jo dra opp vekta en del, og jeg mener personlig at dersom du går

mye når du jakter, så er det verdt å prøve å presse ned vekta så mye som mulig. Hvert gram merkes utover

dagen. :wink:

 

Kikkert

 

Her er jeg grønn men tror at 3-9X50/56 er vanlig på nordmøre. altså noe lyssterk optikk. Innfestinga av optikken er vel også viktig? Ser for meg en billig, men bra nok kikkert.

 

3-9x50/56 er omtrent den beste allround forstørrelsen du kan ha. Muligens du vil ønske deg 1,5 som laveste forstørrelse hvis du jakter i tett skog, men til alt annet skal 3-9 duge ganske så bra. Billig og bra hva kikkerter angår, betyr som regel

tysk og brukt.

 

Ofte en del kupp å gjøre dersom du følger nøye med på Salg sidene her på kammeret samt finn.no.

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Mange takk for hjelp så langt!

 

Et kjapt oppfølgingsspm mens guttungen ser på hinkel pinkel ;) (hjerneskadende barne-tv)

 

Hvis jeg skulle følge med på salgssidene etter optikk.

Hva må jeg vite om rifla for at de skal passe med hverandre? hvor mye plass kikkerten tar? hvor mye den bygger mtp innfestingssystemet osv.

 

vil hvilken som helst tysk 3-9X56 kikkert passe på alle de nevnte kalibrene?

 

Og vil alle typer innfestingssystem(er det montasje det heter?) passe på alle kikkerter?

 

Jeebus jeg er grønn :lol:

Link to comment
Share on other sites

Kaliberet du bør velg, i mine øyne, er 30-06,går til alt vilt i Norge,vekta er opp til deg,din fysiske form o.l,men ingen børser er for tunge å postere med,noen kan bli litt tunge å gå til post med,men er marginelt,

Mitt tips er IKKE kjøpe blankløpet våpen,kommer det noe sol så ser "alle" hvor du er,men obs obs,,,,finnes mange blånerte løp som og blinker,prøve å få ett med matt løp.

Plast eller treverk ???

Personlig så syns jeg det skal være stokk av tre, hører liksom til en børse det, men smaken er som ræva,,,delt.

Kikkerten bør ikke være ett sted du skal spare penger, gjør da heller det på våpenet, hva du setter på børsa er en smak sak, sjøl har jeg 1 våpen med Zeiss,1 med Swarowski og 1 med Leupold, er veldig fornøyd med dem alle.

Om du skal kunne ta av kikkerten ibland er Leupold's QR veldig grei.

QR=Quick release

Fast eller variabel er og en smaksak,har begge deler og liker begge deler, er sjelden jeg justerer noe på jakt ligger på 4x-6x uansett

Dette var noen tips, men alle som jakter og skyter har etter som åra har gått, opparbeidet seg noe/noen favoritter.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan er budsjettet?

 

 

 

Personlig mening; (jakter hjort på Vestlandet i skauen og på bøen) + annen jakt;

 

Du jakter hjort på Vestlandet, hovedsakelig postering; Vekt er ikke noe du trenger å legge mye vekt på, gitt at du ikke klatrer i lia resterende del av dagen.

 

Du skal hovedsakelig jakte hjort; Alle de 3 du nevner er bra. Husk at større kaliber medfører større rekyl, hvilket kan være ubehagelig/medføre at du skyter dårlig. .308 er et fint valg. (Ville selv valgt 6,5 x 55 eller .308). (Har selv 6,5 x 55 og 30-06)

 

Det er mye det samme hvilket våpen du kjøper, hvis målet er å drepe dyret klarer du det så lenge du får fyrt av kula. Finn et du blir giret på i butikken, og prut på prisen. Lommeboka og hva du liker bestemmer. "Stain less" betyr "ruster mindre" (eller saktere om du vil). ALLE VÅPEN MÅ OLJES JEVNLIG.

 

Kikkertsikte; Budsjettavhengig. Selv vil jeg si at nytte/kost forholdet blir meget stort med Zeiss Classic 2,5 - 10 x 50 Diavari (6990,- på XXL). Ellers er andre europeiske sikter saker som BÅDE er robuste og har bra optikk. Styr unna Japan/Kina varer. Leupold er solide, men mener du får mer for pengene i den nevnte Zeissen.

 

Montasje; Stålmontasje, gjerne Leupold i en eller annen utgave.

Link to comment
Share on other sites

Kaliber:

De tre du nevner er "de tre store" som de kalles. Grunnen til den betegnelsen er at de er de mest bruke kalibrene og den mest standariserte. Lettest og få tak i ammo, bliggst og få tak i ammo osv.

6,5*55:

Er et helt greit kaliber som duger til alt fra rype til elg. Noen mener det er litt spinkelt til elg, men med riktig kulevalg og skuddplasering detter elgen.

308win:

Er omtrent det samme som den litt kraftigere 30-06. Disse to bruker samme kule. I 308 får du også kjøpt masse forskjellig ferdig ammo.

En fordel 308win har iforhold til storebror 30-06 er at med 308win kan du benytte deg av kort kasse i børsa. Dette er med på å gjøre børsa, kortere, lettere og rett og slett smekrere!

30-06:

Er jo som sagt omtrent på linje med 308win med tnke på ytelse og effekt. Du kan riktignok lade og få litt høyere hastigheter på en 30-06.

 

Lang eller kort kasse:

Lang kasse kreves for enkelt litt lengre patroner, både 6,5*55 og 30-06 krever lang kasse. Dette er med på å gjøre hele våpenets låskasse lengre kort fortalt. Dette pga patronenes total lengde. Med en kort kasse som fks 308 win bruker får du som nevnt tidligere en kortere, lettere og smekrere børse. Og ladegrepet blir ikke så langt.

 

Rustfritt løp:

Det heter rustfritt men er jo ikke 100% rustfritt. Et rustfritt løp krever også vedlikehold og smurning. Men ikke i like stor grad som blånerte løp. Dette er vel den eneste fordelen jeg ser med det.

 

Vekt:

Tja. hva er tungt og hva er lett..? Det spørs hvilke type våpen du tenker på. Men går ut ifra at du tenker på et rent jaktvåpen ikke noe sporter rifle?

Et sted mellom 2,6-3,4kg ligger vel de fleste av dagens rifler som er tenkt kun til jakt bruk. Alt imellom 2,6-3,4 er forhåndsvis lette rifler.

 

Demper:

Har ikke så mye erfaring med dempere. Men både hausken, a-tec og br-reflex er gode dempere har jeg hørt.

Har litt erfaring med en hausken standard demper fattern har på ei 308 rifle. Den demper ialefall bra!

 

Varmint:

Varmint kommer vell fra ordet "varminting" som vil si å skyte skadedyr med hurtigekspanderende kuler på litt lengre hold. Det som ofte kjennetegner ei varmint rifle, er at den er litt tyngre, tykkere løp og kraftigere løp. Også finkalibret, og kaliber som er ladet til høy utgangshastighet. Eller med flat kulebane.

 

Kikkert:

Lyssterk optikk egner seg svært bra til jakt i mørket. Men skal man jakte kun på dagtid er kikkerter med 40/42mm lysåpning ganske vanlige. Ofte med 3-9 ganger forstørrelse. Du må tenke på om du skal jakte i skumring eller kun på dagtid. Skal du jakte kun på dagtid lønner det seg ikke med et stort sikte, dette vil kun gi deg ekstra vekt.

Og som du selv sier, innfestningen eller montasje av kikkerten er viktig! Kjøp noen solide montajser av stål. Stål er å foretrekke foran aluminium.

 

Håper jeg ga svar på noen av din spørsmål :wink:

Uansett så får du fortsatt ha lykke til med dine valg og eventuelle kjøp!

 

andreasli

Link to comment
Share on other sites

Ser at noen har varmintbørser. I utgangspunktet trodde jeg at varmintbørser var småkalibrede skadedyr/predatorbørser, men dette stemmer kanskje ikke?

 

Jeg er en av dem som stort sett ender opp med en tjukkløpet børse, men hvis du skal ha en børse som først og fremst skal brukes til jakt, så vile jeg anbefalt deg å kjøpe en med standard pipeprofil. Jeg slepte i noen år med meg en Remington 700 VSL på elgjakt i fjellterreng. Det går, men det er ikke praktisk eller videre behagelig. Til storviltjakt vil ikke fordelene en tjukk pipe gir være av betydning. Til mer stasjonær småviltjakt foretrekker jeg derimot en slik børse da den ofte har bedre presisjon og er lettere å skyte presist med. Til skyting på bane foretrekker jeg også helt klart en rifle med tjukk pipe og en solid stokk.

 

Jeg skal også kjøpe meg en ny storviltbørse i år og av gammel vane er det de "stuttfeite" børsene som tiltrekker. Men jeg går stadig rundt og prøver å overbevise meg selv om at jeg er bedre tjent med en mer normal rifle siden jeg allerede har en varmintbørse til småvilt. Hva jeg ender opp med kommer jeg ikke til å vite før jeg står i butikken med pengene i hånden...

 

Uansett: Lykke til med valget :D !

Link to comment
Share on other sites

Ser at noen har varmintbørser. I utgangspunktet trodde jeg at varmintbørser var småkalibrede skadedyr/predatorbørser, men dette stemmer kanskje ikke?

 

Jeg er en av dem som stort sett ender opp med en tjukkløpet børse, men hvis du skal ha en børse som først og fremst skal brukes til jakt, så vile jeg anbefalt deg å kjøpe en med standard pipeprofil.

 

Uansett: Lykke til med valget :D !

 

Da er det oppklart og varmint er nå tjukkløpet børse i mitt hode (har tykkløpet pipe noe med fulldempet å gjøre?).

 

Og det blir standard pipe på meg.

Link to comment
Share on other sites

=jaktlyst=

Har du mulighet så stikk innom Børsemaker Ola Gujord en dag etter jobb.

Han holder til i Kristiannsund, på Nordlandet, Omagata 23, lett å finne fram, verkstedet er i bolighuset med skilt på veggen, like ved gata.

 

Han har masse våpen inne til reparasjon og ombygging, og der vil du få gode råd, samt ta og kjenne på forskjellige rifler.

Ola er en meget hyggelig fyr, kunnskapsrik jeger og skytter, hils fra Arild.

 

Når det gjelder kikkertsikte til blandet jakt tror jeg ikke jeg ville satse på de største.

56 mm objektiv er mest egnet for bøjakt etter min mening.

En klarer seg godt med objektivdiameter på 50 mm.

 

Jeg brukte i mange år (mens synet var godt) en Leupold Vari X III, 3,5-10x50 og den fungerte godt både til rådyr, hjort og elg.

 

Zeiss 2,5-10x50 er en super allround kikkert, men også Meopta får skryt for god optikk til grei pris, det samme gjelder Zeiss Conquest.

Sportsbutikken.no i Molde har gode priser, det samme med Jaktfall.

Link to comment
Share on other sites

Kaliber:

 

308win:

Er omtrent det samme som den litt kraftigere 30-06. Disse to bruker samme kule. I 308 får du også kjøpt masse forskjellig ferdig ammo.

En fordel 308win har iforhold til storebror 30-06 er at med 308win kan du benytte deg av kort kasse i børsa. Dette er med på å gjøre børsa, kortere, lettere og rett og slett smekrere!

30-06:

Er jo som sagt omtrent på linje med 308win med tnke på ytelse og effekt. Du kan riktignok lade og få litt høyere hastigheter på en 30-06.

 

Så det er ikke stor forskjell på 308 win og 30-06? er ikke patronene til 30-06 mye lengre? og dermed kraftigere?

 

Lang eller kort kasse:

Lang kasse kreves for enkelt litt lengre patroner, både 6,5*55 og 30-06 krever lang kasse. Dette er med på å gjøre hele våpenets låskasse lengre kort fortalt. Dette pga patronenes total lengde. Med en kort kasse som fks 308 win bruker får du som nevnt tidligere en kortere, lettere og smekrere børse. Og ladegrepet blir ikke så langt.

 

fordel med kort kasse, spesielt siden det skal demper på?

 

 

Vekt:

Tja. hva er tungt og hva er lett..? Det spørs hvilke type våpen du tenker på. Men går ut ifra at du tenker på et rent jaktvåpen ikke noe sporter rifle?

Et sted mellom 2,6-3,4kg ligger vel de fleste av dagens rifler som er tenkt kun til jakt bruk. Alt imellom 2,6-3,4 er forhåndsvis lette rifler.

 

Vektene her er bare rifla ikke sant, uten kikkert og demper? eller er det hele pakka?

 

Kikkert:

Lyssterk optikk egner seg svært bra til jakt i mørket. Men skal man jakte kun på dagtid er kikkerter med 40/42mm lysåpning ganske vanlige. Ofte med 3-9 ganger forstørrelse. Du må tenke på om du skal jakte i skumring eller kun på dagtid. Skal du jakte kun på dagtid lønner det seg ikke med et stort sikte, dette vil kun gi deg ekstra vekt.

Og som du selv sier, innfestningen eller montasje av kikkerten er viktig! Kjøp noen solide montajser av stål. Stål er å foretrekke foran aluminium.

 

Har fått meget klart inntrykk av at det er minst 50 som gjelder her. Da det posteres mye ned mot dyrket mark

 

Montasjer: noen kan man ta av og sette på, uten at treffpunktet forandrer seg. Er det noe spesielt poeng når jeg i utgpkt bare skal ha en rifle?

 

Håper jeg ga svar på noen av din spørsmål :wink:

Uansett så får du fortsatt ha lykke til med dine valg og eventuelle kjøp!

 

andreasli

 

Takker for innspill, har fått ryddet unna noen spørsmål og nærmer meg en klarere problemstilling på andre :D

 

Er ennå usikker på kaliber, montasjer og demper/gjenger til demper

 

Espen

Link to comment
Share on other sites

=jaktlyst=

Har du mulighet så stikk innom Børsemaker Ola Gujord en dag etter jobb.

Han holder til i Kristiannsund, på Nordlandet, Omagata 23, lett å finne fram, verkstedet er i bolighuset med skilt på veggen, like ved gata.

 

Han har masse våpen inne til reparasjon og ombygging, og der vil du få gode råd, samt ta og kjenne på forskjellige rifler.

Ola er en meget hyggelig fyr, kunnskapsrik jeger og skytter, hils fra Arild.

 

Når det gjelder kikkertsikte til blandet jakt tror jeg ikke jeg ville satse på de største.

56 mm objektiv er mest egnet for bøjakt etter min mening.

En klarer seg godt med objektivdiameter på 50 mm.

 

Jeg brukte i mange år (mens synet var godt) en Leupold Vari X III, 3,5-10x50 og den fungerte godt både til rådyr, hjort og elg.

 

Zeiss 2,5-10x50 er en super allround kikkert, men også Meopta får skryt for god optikk til grei pris, det samme gjelder Zeiss Conquest.

Sportsbutikken.no i Molde har gode priser, det samme med Jaktfall.

 

Takker for det seawolf. Da tror jeg at jeg havner på 50mm. Har mulighet til å få låne en meopta 50mm. Men er skeptisk til å låne glass for deretter å drasse det med meg i skogen ;) selv om det virker fint å kunne fleske til med noe på øverste hylle til neste år.

 

BTW: Ola Gujord: er det vanlig å få tilpasset stokken på rifler på samme måte som man tilpasser hagler?

 

OT: kommer med tilbakemelding på eggeverktøyet snart :)

Link to comment
Share on other sites

Et lite tips til opptikk hvis du skal jakte i skumring: zeiss conquest 3-9x50. har en selv på rådyrrifla å er storfornøyd. Det er billigmoddelen til zeiss men du får mye optikk til en bra pris. Har selv brukt kikkerten på rådyrjakt i skumring og åtejakt på rev, skrur du ned forstørelsen på 6-7 ganger synes jeg det virker som den blir mest lyssterk. kikkerten veier ikke mye og er en fin kompakt kikkert.

Link to comment
Share on other sites

Stokktilpasning går stort sett på justering av lengde.

Det skjer ved å eventuellt kappe av litt hvis stokken er for lang, eller montere mellomlagsplater eller tykkere rekylkappe hvis den er i korteste laget.

 

Standard stokklengde passer stort sett de fleste og du er jo en staut kar så det skulle gå fint :)

Link to comment
Share on other sites

Med hensyn til kalibervalg så er 6,5x55 den billigste og trene med da du får amo fra skytterlagene

til 6-7 kr pr skudd .

308 får du fra 9-15 kr på skudd .

30,06 får du fra 11-16 kr pr skudd .

Dette er ca priser på trenings amo jakt amo har selvfølgelig en helt annen pris .

 

6,5x55 er også den med minst rekyl og selvfølgelig den enkleste og plasere gode skudd i dyret med "rekyl tatt i betraktning".

 

 

Mvh

Fudge

Link to comment
Share on other sites

6,5x55 [...] 6-7 kr pr skudd .

308 får du fra 9-15 kr på skudd .

30,06 får du fra 11-16 kr pr skudd .

Nåja. Priser fra http://www.norma-skytterlag.net:

Norma Golden Target 6.5x55: 5.50 kr/skudd

Norma Golden Target .308Win: 5.80 kr/skudd

Norma Golden Target .30-06: 6.025 kr/skudd

 

http://www.norma-skytterlag.net/index.php?news=0&stype=1&sid=sklammo/gt.htm

Link to comment
Share on other sites

Er opprinnelig fra Romsdalen selv og har jaktet mye der.

 

Alle kommentarene som har framkommet her er veldig gode, en alt kommer jo ned mot smak og behag til slutt... ihvertfall når det gjelder rifla og kalibre. Selv så heller jeg mere mot grovere og mer saktegående kaliber, etter å ha jaktet med 30-06 og 6,5 i mange mange år.

 

En god kikkert er viktig.

Derimot så har jeg ikke så stor tro på at du bør kjøpe 3-9X

Ofte når du jakter på hjorten har du behov for forholdsvis hurtige skudd og ofte på kort hold i litt krattskog.

Selv ville jeg hatt en 1,5-5 (eller 6) x 42

En kikkert med god opptikk er viktigere enn objektivdiameteren for lysgjennomgangen.

50 objektiv er greit nok om du bare skal postere, og da på innmark. I skogen får du sjelden slike avstander i mørket at et 50 objektiv er til noe bedre nytte enn et 40 objektiv.

Link to comment
Share on other sites

Har bare skummet tråden, men så ikke at noen har skrevet om dette i farten. Derfor:

 

Når det gjelder kort/lang kasse så er det greit å være obs på at selv om .308 går i kort kasse, mens 6,5x55 og .30-06 trenger lang kasse, så er det mange produsenter som har bare en kasselengde i sin produksjon.

 

Dvs. at en for eksempel en Tikka i .308 skulle veie omtrent det samme som en Tikka i .30-06, mens for eksempel en Remington vil være noe lettere i .308, enn i .30-06, hvis riflene forøvrig er like.

Link to comment
Share on other sites

Siden du vurderer demper og vekt/lengde på våpenet er et kriterie, ville jeg av de tre kalibrene du nevner uten tvil valgt .308 WIN. Av disse tre er det 308 som egner seg best med kort pipe, som igjen er en stor fordel om man skal montere en lyddemper på tuppen.

Av kikkertsikte ville jeg, som også andre har nevnt, valgt en tysk 1.5-6x42, f eks SuB Klassik.

Link to comment
Share on other sites

Så det er ikke stor forskjell på 308 win og 30-06? er ikke patronene til 30-06 mye lengre? og dermed kraftigere?

Patronene i 30-06 er lengre enn 308win sine ja. Men det er ikke stor forskjell på disse to. Siden de bruker stor sett samme kuler. Men 30-06 har kanskje litt mer power. Men ikke mye.

 

fordel med kort kasse, spesielt siden det skal demper på?

Med tanker på montering av demper spiller det ingen rolle om du har kort eller lang kasse. Men som sagt, men kort kasse får du et smekrere våpen. Noe som ikke er så dumt med tanke på montering av demper, siden du da får ei kortere og lettere børse selv med demper.

 

Vektene her er bare rifla ikke sant, uten kikkert og demper? eller er det hele pakka?

De vekten jeg har oppgitt er bar børsa uten kikkert ja. Du kan si at et kikkertsikte med omtren 50mm lysåpning er rundt regnet 500 gram. Og en lyddemper kan du si er 500gram, bare for å få en ca. vekt på hele greia.

 

Har fått meget klart inntrykk av at det er minst 50 som gjelder her. Da det posteres mye ned mot dyrket mark

Skal du jakte mye mot dyrket mark og spesielt etter skumringstid og måneskinnsjakt så er lysåpning ifra 50mm og oppover å anbefale.

 

Montasjer: noen kan man ta av og sette på, uten at treffpunktet forandrer seg. Er det noe spesielt poeng når jeg i utgpkt bare skal ha en rifle?

Det at treffpunktet ikke forandrer seg imellom bytte av kikkert er ikke det viktigste om man skal ha kun ei rifle og en kikkert. Men solide montasjer som sitter godt og som du kan stole på er et must. Og kjøper du orntlige montasjer som fyller de kravene får du ofte en montasje som man samtidig kan regne med å få lite treffpunkt endrin med mellom bytte av kikkert.

Link to comment
Share on other sites

Så det er ikke stor forskjell på 308 win og 30-06? er ikke patronene til 30-06 mye lengre? og dermed kraftigere?

Patronene i 30-06 er lengre enn 308win sine ja. Men det er ikke stor forskjell på disse to. Siden de bruker stor sett samme kuler. Men 30-06 har kanskje litt mer power. Men ikke mye.

30-06 klarer da tyngre kulevekter også, har da noen fabrikkpatroner med 220grs/14,2g kule, har man tilgang på en hjemme lader, kan litt bli ganske mye.

 

Men det ymtes om demper og da er vel straks 308 et bedre valg, brenner mindre og raskere krutt og kan letter amputeres uten for stort farts tapp.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

 

Det at treffpunktet ikke forandrer seg imellom bytte av kikkert er ikke det viktigste om man skal ha kun ei rifle og en kikkert. Men solide montasjer som sitter godt og som du kan stole på er et must. Og kjøper du orntlige montasjer som fyller de kravene får du ofte en montasje som man samtidig kan regne med å få lite treffpunkt endrin med mellom bytte av kikkert.

 

Forstår jeg det riktig hvis jeg sier at man kjøper montasje til rifla og ikke kikkerten? Og at man skifter bare ringer hvis man bytter ut kikkerten?

 

Demper: Er det samme gjenger på alle/de fleste dempere?

Link to comment
Share on other sites

Ja det har jeg glemt og nevne.. 308win egner seg bedre med tanke på montering av demper, for det første kan du bruke kort kasse og for det andre kan du kappe løpet mer. Dette pga. av de "tre store" så er det 308win som trives best med kortest løp. Dette pga kruttypen 308win benytter. Kruttet trenger ikke så lange løp for å brenne opp å gi kule den skyven som skal til.

 

EDIT:

Forstår jeg det riktig hvis jeg sier at man kjøper montasje til rifla og ikke kikkerten? Og at man skifter bare ringer hvis man bytter ut kikkerten?

 

Montasjer er jo den delen man feste kikkerten til rifla med. De består ofte av to hoveddeler, den ene delen er basen som står montert på børsas låskasse. Så har du ringene som du monterer til basen som er festet på børsa, det er i disse ringene du setter kikkerten.

Det finnes forskjellige typer baser og ringer. ikke alle går om verandre. men om du har ringer som passer basene og du har to kikkerter som begge har egne ringer som begge passer basene kan du bytte kikkerter enkelt og problemfritt :)

 

Demper: Er det samme gjenger på alle/de fleste dempere?

 

Det er jeg ikke helt sikker på, men tror det kan være forskjellige gjenger på noen dempere. Så du må vente til å få pipa gjenget til du vet hvilke gjenger du skal ha. Tror det er folk her inne som vet mer enn meg om dette.

 

håper ialefall du har fått svar på noe av det du lurte på :)

 

andreasli

Link to comment
Share on other sites

 

Forstår jeg det riktig hvis jeg sier at man kjøper montasje til rifla og ikke kikkerten? Og at man skifter bare ringer hvis man bytter ut kikkerten?

 

Demper: Er det samme gjenger på alle/de fleste dempere?

 

Nja og tja. Et sted over her refereres det til en hurtig avtagbar montasje av typen Leupold QR. Akkurat denne montasjen er slik at man skrur fast et par baser i rifla og så kan man ha flere kikkerter med hver sine ringer som passer i akkurat de basene.

 

Mer generelt er montasje et samlebegrep for det som fester kikkerten til rifla. Man opererer gjerne med baser/klakker som skrus fast til oversida av rifla(noen rifler har slike integrert også). Disse blir som en slags spor man kan feste ringene man har valgt i. En montasje kan fungere med mange forskjellige kikkerter, men gjerne ikke alle. Kikkerter på markedet i dag har for eksempel som oftest enten 30mm eller 1 tommes midtrør. Kikkerter med forskjellig midtrør må ha ringer med forskjellig størrelse.

 

 

Nei, dempere har forskjellige gjenger, men for eksempel en Hauskendemper kan bestilles med den gjengedimmensjonen som passer til gjengene du har på rifla di. Du må altså alltid sjekke om den aktuelle demperen er å få i gjengedimmensjonen du har på rifla di, men det er som regel ikke noe problem da børsemakerne gjenger opp rifler i de mest vanlige dimmensjonene.

Link to comment
Share on other sites

Du skal bestemme deg for rifle og kikkert, og så finne en montasje som passer børsa og kikkerten. Den skal være solid og passe høy. En kikkert med kjempestort objektiv, f.eks en 3-12x56 må ha høyere montasje enn en med bare 24mm objektiv.

 

Det er også viktig at du tar med i betraktningen at hevarmen skal kunne gå klar av okularet på kikkerten. Dette er mest et tema hvis du kjøper en rifle som har bolt som dreier 90 grader. Da går hevarmen ganske høyt opp, og kan butte i okularet hvis montasjen er for lav. Men alt dette får du kyndig hjelp med hos børsemakeren!

 

Hvis du ønsker å gjøre det billigst mulig og kjøpe alt selv på nettet er det nok bare å si fra på kammeret hvilken børse og hvilken kikkert du har, så får du helt sikkert råd om hvilken montasje med hvilken høyde.

Link to comment
Share on other sites

Kjøp så god kikkert du har råd til og helst litt til.

Selv har jeg en zeiss 2,5-10x50. Syns den forstørrelsen er grei til hjortejakta, og lyssterk til tusen. 56 objektiv blir stort og du får en høy montasje og du må bygge på kolben for kinnkontakt, om du ikke kjøper en børse med justerbart kinnstykke. Kinnkontakt er like viktig på riflen som på haglen.

Kjøp heller en brukt zeiss enn en ny billigere.

 

Kaliber: Jeg ville gått for 6,5 eller 308.

Kanskje skal du skyte en jaktfeltrunde eller to, og da er presisjonspotensiale i 6,5 og 308 større enn i 30-06 og rekylen en del mindre.

Anbefaler deg 6,5x55. Kjøp da harde kuler. Mange kuler blir for bløte i 6,5 fart. (Swift A-frame er min favoritt etter 40-50 hjorter).

Link to comment
Share on other sites

Patronene i 30-06 er lengre enn 308win sine ja. Men det er ikke stor forskjell på disse to. Siden de bruker stor sett samme kuler. Men 30-06 har kanskje litt mer power. Men ikke mye.
Som andre har nevnt er det mer å hente ut av .30-06 ved hjemmelading, siden fabrikk-.30-06 gjerne er ladd til litt lavt trykk pga. eldre våpen. Men det er en ting til: For noen merker har .30-06-pipene gjerne en litt krappere riflestigning enn .308-pipene, noe som gjør det enklere å bruke de tyngste kulene. Fabrikkammo leveres av og til også med litt tyngre kuler i .30-06 enn i .308, se for eksempel på Norma Oryx.

 

I praksis har det sikkert ikke så mye å si, men noen av oss liker det :)

Link to comment
Share on other sites

Som andre har nevnt er det mer å hente ut av .30-06 ved hjemmelading.

Underskrives! Hvis du blir heimelader, vil du nok før eller senere ønske at du hadde en 30.06 i stedet for en 308W. Men innen den tid har du kanskje kjøpt ei rifle til, i et enda mer spennende kaliber :)

 

Du nevner at du "har inntrykk av" at det brukes mange 56-kikkerter på dine trakter. Det stemmer nok, og grunnen er "bøjakt" etter hjort under marginale lysforhold. 56 mm objektiv krever høye montasjer, og spesiell kolbeform for å gi god kinnstøtte. Og da bærer du på noen hekto glass som du sjelden har bruk for. På vanlig dagtid gjør 40 eller 30, i kvalitetskikkerter også 20 mm objektiv, mer enn god nok jobb. Jeg vil anbefale en vanlig "mellomklasse"-kikkert (Leupold - Meopta, f.eks.) i "normal" størrelse (Leupold 2-7 x 32 er lett og dekker de fleste behov), montert i QR-montasjer. Da kan du med tid og stunder investere (de koster, ja!) i en stor tysker til "bøjakt", med ringer for de samme basene.

Link to comment
Share on other sites

308, 6,5x55 eller 3006?

Tror det er en smaks sak, dette er noe man kan diskutere i evigheter med argumenter for og mot.

Alle tre fungerer vel bra på hjortevilt, det er nok derfor det er de som er mest brukt på hjortevilt også. Tror ikke 6,5x55 hadde blitt så populær som storviltpatron her i Norden hvis den hadde vært for svak på elg. Noe jeg ser mange mener. Det er nok som du sier sako 30-06 at lader man selv så får man litt mer ut av 30-06 enn 308. Men med 308 som med 6,5x55 den holder på elg, eller så har sikkert ikke den vært en av de "tre store". Tror det er så lett og forelske seg i en av disse patronene at hvis man en gang har det så blir det aldri noe annet. Og når det skal diskuteres i div. forum og andre plasser, så blir det slik at man ofte argumenterer for det kalibret man har selv, rett og slett for at man er så fornøyd med det at man mener at ikke noe annet duger, ja jeg er litt sånn selv når det gjeller rådyrpatroner så jeg vet hvordan det er. Så til trådstarter vill jeg anbefale og låne tre børser i de tre aktuelle kalibrene, prøve de på banen og se hvilket du trives best med. Det kommer ofte argumenter som: 30-06 er kraftigere en de to andre kalibrene, med 308 kan man bruke kort låskasse og den har svakere rekyl og 6,5x55 har best presisjon og svakest rekyl. Alle børser har presisjon bare de får den maten de liker.

Men samme hvilket kaliber du velger så må jo skuddet sitte der det skal.

Lykke til med rifle valget :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg må si at dette er, iallefall for meg, i ferd med å bli en kvalitetstråd med veldig gode og oppklarende svar.

 

 

Jeg drister meg til å gjøre noen foreløpige oppsummeringer, så kan dere rette opp hvis jeg har misforstått noe eller vurderer feil.

 

Jeg satser på brukt rifle, gjerne howa 1500.

 

Kaliber

Jeg har foreløpig ingen interesse av hjemmeladning. Og kjenner meg sjøl såpass godt at om det skulle bli aktuelt har jeg allerede fått flere rifler i skapet. Derfor er ikke hjemmeladning et vektig argument for 30-06.

 

308win står seg godt med demper grunnet høy hastighet på kule, spesielt hvis det blir korte løp.

 

308win er ikke et for svakt kaliber til elg.

 

Jeg ser at mange skriver: hvis kula treffer riktig så spiller det ingen rolle hvilke av de tre store og det er vel så sant som det er sagt, men det gjelder vel nærmest for salong og elg også? Så for å presisere litt mer: er 3006 et mye mer "tilgivende kaliber" enn 308win når det gjelder treff som ikke er innertier

 

Jeg ser at det er et vanskelig spm å svare på :oops:

 

Lang eller kort kasse

 

kort kasse er gode greier på 308win. Siden jeg satser på brukt så får vi se hva som dukker opp

 

Rustfritt løp

 

Jeg liker faktisk å pusle med vedlikehold så det er ikke noe stort poeng utover at det kan være greit.

Jeg tenker at hvis det blir rustfritt så blir det en runde duracoat også (pga fare for gjenskinn)

 

Vekt

 

legger ikke all verdens vekt på dette. Som seawolf antydet så falt jeg i øltønna en eller annen gang i oppveksten :wink:

 

Demper

 

Det blir demper, merket er ikke så nøye. helst slank og kort(pose og sekk syndromet)

 

 

Kikkert

 

Det blir 50 mm. Ganske sterke føringer på det fra de som har invitert meg med.

 

 

 

Da tenkte jeg også å kaste fram et par annonser og be om vurdering:

 

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=29&t=18288

 

http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=17204911

Link to comment
Share on other sites

Den første var lite utfyllende.

Den siste, ny Weatherby vanguard 3990,- XXL samme børsa, montasje ca 1000 og harris tofot ca. 1000 samme sted, ekstra stokk boyds ubehandlet fra http://www.dmfirearms.com/ $100+$50 i frakt og moms da, bestilte lignende rett før jul.

Vil du at det skal stå Howa på den tror jeg det starter på 4895,- hos Jaktdepotet.

Begge steder +1000 for rustfri.

Link to comment
Share on other sites

Da er du i ferd med å snevre inn på alernativene, det gjør valget enklere og 308 Win er et utmerket kaliber.

 

En rask kikk på bruktlista til Jakt&Friluft viser tre aktuelle kandidater.

 

BRNO 601. (Dønn solid rifle, mausermekanisme, de jeg har vært borti har hatt meget god presisjon)

Intregrete spor i låskassen for kikkertringer. Pris: 3000,-

 

HOWA 1500. (ingen personlig erfaring med Howa, men mange skryter at god presisjon)

Ser ut som komplett montasje følger med. Pris : 3500,-

 

REMINGTON 700 ADL. m/Leupold VXIII 205-8x36, EAW montasje.

(helt greit våpen, kikkersiktet passer bedre for elgjakt/dagjakt, men er av ok kvalitet) Pris: 5500,-

 

Dette er kun eksempel på litt av alt det som finns der ute som kan være gode startvåpen til en rimelig penge.

Link to comment
Share on other sites

Tommelhullsstokk er ingen fordel på jakt, slik jeg ser det. Du må ut igjen med tommel for å ta ladegrep.

Raskere ladegrep for raske skudd med pistolgrep.

Og med et fyldig pistolgrep tilpasset deg, skyter du ikke dårligere på bane.

Uenig, har brukt det i mange år, kjempe stødig og null problem. Stresser man med tanke på oppfølgingsskudd.......

Legger man sjelen i første så er det ikke noe problem.

Link to comment
Share on other sites

Her har du også en mulighet etter dine kriterier....http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=16879852

 

Med tanke på ditt spm om det er mindre viktig å treffe godt med 3006 enn 308, så vil jeg si nei, selv om jeg skjønner at du satte det litt på spissen.... det er ikke så stor forskjell på disse to..... samtidig vil jeg understreke at dette kun er min personlige mening...... :roll:

 

Lykke til med å finne rifle.....

Link to comment
Share on other sites

Bushnell kan være litt forskjellig alt etter modell.

Men de ligger i det lavere sjiktet, etter min mening godt under eks. Leupold både når det gjelder linser og mekanisk kvalitet.

Den kan kanskje fungere noenlunde som en slags "start", men jeg ville absolutt skaffe meg en vesentlig bedre kikkert hvis hjort og rådyr blir primærviltet.

 

I forbindelse med den annonsen du viser til vil jeg si at kikkerten ikke er verdet mange kronene.

Det du får på kjøpet er jo en ferdig montasje på rifla som tar 1" kikkert med 50 mm objektiv, eks Zeiss Conquest.

Bushnellen kan du jo sette på ei salongrifle etterhvert .

 

Som sagt tidligere, ingen personlig erfaring med Howa, men mange virker tilfreds med disse riflene.

Link to comment
Share on other sites

Jeg var selv i samme situasjon for kun få uker siden. Jeg tok kontakt med Interarms og Jaktdepotet for å kjøpe meg en Howa 1500 etter å ha sondert markedet etter en rimelig rifle. Tanken var å kjøpe en .308, men ble overbevist av selgeren på Jaktdetpotet om å ta en 30.06 i stedet. Årsaken var at de var utsolgt både hos Jaktdepotet og Interarms for .308 og at forskjellene i utgangspunktet ikke er så store. Kjøpekåt som jeg var, slo jeg til på en 30.06. Prisen var kr. 6500,00 for en rustfri utførelse og med Hogue stokken.

 

Onkel blå i Oslo var veldig greie, siden søknaden min sa .308. De mente at kaliberet var såpass tilsvarende 30.06, at det ikke var noe problem å benytte meg av min registrerte .308 søknad. Kudos til Onkel blå :)

 

Jeg vurderte også samme sikter som er diskutert i tråden. Zeiss siktet på XXL var veldig fin, men endte opp med å kjøpe en Leupold VX-III 3,5-10x50 med opplyst retikkel fra statene til en hyggelig pris av $607 + mva og frakt. Montasje og ringer ble også handlet fra statene til en veldig fin pris.

 

Samlet pris inkludert for våpen, optikk, ringer, internasjonal frakt og moms ble på kr. 12.000,-

 

Lykke til i jakten på nytt våpen :)

Link to comment
Share on other sites

Det er egentlig ikke så mye å tilføye her, for det meste + litt til er jo sagt allerede, men min personlige mening og erfaringer jeg har gjort gjennom årene er følgende..... Du sier du skal jakte hjort. Til det så duger 6.5x55 fint. Dette er et kaliber med veldig snill rekyl. Med lyddemper så er rekylen nesten som en 22 magnum. Veldig lite merkbar, og man sliter ikke om man skal ligge å skyte heller. Da får man jo ofte litt mindre kontaktflate, og litt mer av spissen på toppen av kolben i skuldra(ihvertfall sånn jeg ligger å skyter, men jeg er stiv som en staur i alle ledd også)

Da er det ikke noe trivelig å ha f.eks. en 375 eller noe kraftige greier.

 

Min gamle Carl Gustav 6.5x55 med 2.5-10x50 m/lys, Hausken lyddemper, og 55 cm. løp veier ca. 4.5 kg. Jeg har sjekka det våpenet med x56 kikkert og det ble helt på trynet feil proporsjoner, og jeg tviler på om jeg noengang kommer til å ha større enn x50(med mindre jeg skulle endre bruksområde drastisk) Da vil jeg heller vurdere et større justeringsområde som f.eks. fra 3-24x. Men jeg bruker mest 2.5-6x, og det funker utmerket til den jakta jeg driver med. Den ene posten min er ganske trang(avstander fra 40-100 meter), så der bruker jeg 2.5x. Den 2. posten min er ganske romslig(avstander opp til 150-170 meter), så der bruker jeg 4-6x. Jeg er uansett ikke god nok til å skyte på avstander over 120 meter for tida, så det spiller ingen rolle om jeg hadde hatt 500 meters utsikt. Skal du på banen og snuse litt på langhold, så ville saken kanskje sett annerledes ut.

 

Jeg har bare hatt kikkerter med fast forstørrelse, og uten lys i alle år. Nå kommer jeg aldri til å kjøpe noe sånt igjen. Det blir bare variable og med lys i retikkel. Minste forstørring blir nok aldri høyere enn 3x. 1.5-2.5x er perfekt som laveste til min jakt. Det er sinnsykt behagelig å skyte med lys i kikkerten når det begynner å bli litt skumt lys. Den kikkerten jeg har hatt på 6.5x55'n min siden jeg fikk den av foreldra mine i 1989-1990 var en Tasco 6x40 med stolpe. Den har jo funka upåklagelig helt til ifjor. Så jeg bytta den ut i mars 2008 med den 2.5-10x50 m/lys. Så skarp har den Tasco kikkerten aldri vært, så jeg fikk rett og slett en aha opplevelse da jeg så gjennom den den nye kikkerten 1. gang. Var nesten klarere enn med det blotte øyet :shock:

 

Og skumringseffekten av den x40 kikkerten var følgende: jeg så helt klart med øya i nesten 30 min. etter at jeg ikke kunne avgi et sikkert skudd. Med det nye siktet x50 kan jeg avgi sikkert skudd etter at jeg ikke ser mer med det blotte øye. Lyset i retikkelet i denne kikkerten er sterkt nok til å kunne brukes i dagslys(men det trenger man jo ikke) og det er svakt nok til å fungere utmerket(man blir ikke blenda) helt til det ikke er forsvarlig å avgi skudd pga. mørket.

 

Jeg personlig avgir ikke skudd rett før det er mørkt pga. at jeg vil ha mulighet til et kort ettersøk etter viltet. Det kan jo tenkes at dem ikke detter på stedet, og da er det greit å ha noen minutter på seg, til å se hvor det løper, og kunne følge det litt, siden lommelykt ikke er lovlig. Derfor driver jeg heller ikke med måneskinnsjakt, men jeg måtte jo ut og se hvordan kikkerten min klarte seg i fullmåne. Det funka tilfredsstillende, og jeg mener jeg kunne avgitt et sikkert skudd på rundt 70 meter, og jeg kunne sett om rådyret hadde hatt horn, med mindre dem er så små at dem ikke stikker over hodet på den da. Når det gjelder jakt på morgenen, så er jeg istand til å avgi skudd ei stund før det blir lyst(med den gamle x40 måtte jeg nesten vente til sola kom opp), og hvis dyret ikke blir på stedet om morgenen, så kan man jo gå og se etter det litt etterpå da det har blitt litt lysere.

 

Jeg har også en 30-06. Gammal og god Mk98 mauser. Den blir det også påsatt nytt kikkertsikte etterhvert. Planen var i år, men pga. "litt" uforutsette utgifter, så er det utsatt ei stund til. Blir nok en x50 av noe slag der også, tenker jeg. På min 6.5x55 har jeg valgt lyddemper i kal. 30, for da kan jeg bruke den på min 30-06 også. Dempere er dyrt, så hvis du kjøper en som er grøvre, kan du bruke den på alle kalibre fra det den er til, og alt som er mindre. Uten at du merkbart hører at det blir mindre demping. Måler man med elektronikk, så kan det kanskje bli forskjell, men du hører det ikke. 30-06 har jo selvsagt en litt kraftigere rekyl enn 6.5x55, men med lyddemper blir den ca. som en 6.5x55. Hvis du velger å gå for en 30-06, så kommer du aldri i livet til å angre. Den har power nok til å velte det meste med god klaring, spesielt hvis du finner gode kuler. Til min 6.5x55 har jeg veldig gode erfaringer med 10.1 grams vulkan kule.

 

Våpen med korte hylser ala 308 fungerer best med lyddemper og maks kapping av løpet. Våpen med lange hylser blir mer følsomme for kapping, for dem rekker ikke å forbrenne kruttet før kula forlater løpet. 6.5x55 er jo i utgangspunktet marginal på elg ifølge norske lover, derfor anbefaler dem å ikke kappe kortere enn 55 cm. Da blir den med stor sannsynlighet ikke godkjent for elg mtp. anslagsenergi. Men elgen kommer ikke til å klage uansett, samtidig som ingen finner det ut, eller kommer til å forlange å få det dokumentert. Vi som jegere kjøper ammo som er tillatt på f.eks. elg, og da forholder vi oss, og onkel blå seg til dette. Men det er jo greit å ha i bakhuet at man skal utføre human jakt, så store avvike er jo ikke etisk riktig ovenfor viltet. Men det hjelper ikke å ha kanon, hvis ikke skuddet sitter der det skal.

 

Jeg skulle egentlig bare jakte bjørn 1 gang i 1990, og rådyr og mindre vilt i alle år framover, derfor ble jo 6.5x55 et utmerket valg for meg. Den funker selvfølgelig bra til alt av vilt i Norden, men personlig er det nok 30-06'n som kommer til å bli med på evt. elgjakt/utenlandsjakt i framtida, bare jeg får ordna ny kikkert. Den som sitter der er så tåkete og har så ræva retikkel at jeg gidder ikke å skyte med den rifla engang, før dette er ordna. Dette var fattern sin rifle i alle år, som jeg overtok da han fikk blomster på taket. Han har skyti mye med den, og treffi det han har skyti på, så riggen funker den, men nå er kikkerten så gammal, og det er av et merke jeg aldri har hørt om før. Så hva angår kvaliteten fra start av aner jeg ikke. En Zeiss eller lignende er vel like klar og nøyaktig i optikken etter 30 år, men det er det vel sjelden disse billigkikkerta jeg kjøper får til. Men så er det jo en "bitteliten" prisforskjell også da :wink:

 

 

Ønsker deg lykke til med valget av rifle og kikkert. Bruk litt tid på å finne ei du virkelig liker, uavhengig av om det er 6.5x55 eller 30-06. Og jobb utifra dette. Lyddemper er virkelig et must, og det har du jo ønska sjøl også. Jeg har aldri prøvd eller hørt dette før ifjor, og da solgte jeg ei annen rifle, for å finansiere lyddempern, og det har jeg ikke angra 1 cm. på. Det er herlig.

Link to comment
Share on other sites

Takk for innspill kenneth.

 

Biter meg særlig fast i det du skriver om kikkert, og jeg kommer ikke til å kjøpe en kikkert som ikke er godkjent på forumet :D

 

kalibervalget er vel i boks, og særlig 308win's fortrinn ved bruk av demper/kapping av løp har vært avgjørende.

 

Espen

Link to comment
Share on other sites

Jeg hiver innpå et annet argument angående siktemidler. Sånn bare for å gjøre forvirringen total. :D

Jeg vil råde deg til å se på rifler som har åpne sikter i tillegg til kikkertsikte. Jeg har det på mi børse, og det har blitt mer og mer brukt de siste årene.

På hjortejakt(og sikkert annen jakt) er ofte skyteavstanden kort, og du sitter på "trange" poster. Da synes jeg det er en fordel å kunne ta av kikkertsiktet og bruke de åpne siktene. Har skutt flere dyr de 2 siste årene på denne måten. Mitt kikkertsikte er et Zeiss 2,5-10 x 50. Jeg bruker rifla mest på hjortejakt, med mye klatring, smyging og posting. Synes faktisk at denne kikkert blir for stor til dette bruket, og blir nok byttet ut til høsten. Jeg vurderer en 1,5-6 x 38 til mitt bruk.

Jeg har Leupold QR montasjer, fungerer helt utmerket. Kan ta av og på kikkertsikte uten treffpunktforandring.

Kaliber?? 6,5x55 er mitt klare førstevalg til denne type jakt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Bra tråd! Jeg har en BRNO 601 i cal 308 hvor jeg har fått løpet kappet og demper er montert. Avtrekket er byttet og riflen er nå på besøk i Arendal for bedding og litt annet småtteri.

Etter at jeg monterte demper har jeg ikke skutt uten og kommer nok ikke til å gjøre det heller, så lenge jeg driver med jordejakt slik som nå. Har en Zeiss 2.5-10x50 Victory med lys og det lyset har jeg blitt avhengig av. Skyter rådyr (aldri prøvd hjortejakt) i skumringen og i måneskinn, funker veldig bra.

 

Jeg ville kanskje også råde deg til å kjøpe en tofot til bøjakt. Jeg pleier å ligge å se på rådyra i kikkertsiktet, mens jeg venter på at de skal komme i riktig posisjon. Veldig mye enklere å skyte liggende på jakt syns jeg. Kombinasjonen liggende skyting med tofot - demper - lys i retikkelet har vært veldig vellykket for meg.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...