Jump to content

Skal kjøpe hjorteviltsrifle og kjenner ikke stammespråket!


-=JaktLyst=-

Recommended Posts

Jeg har en Tikka M690 og er kjempefornøyd. Den har skutt akkurat dit jeg har peika i 15 år nå, selvsagt ikke alltid dit jeg vil den skal gå... :lol:

 

Men med Tikka har du en meget driftsikker rifle i mine øyne.... :)

Lykke til i ditt valg av rifle

 

P.S. send en PM til selger og spør litt om rifla sin status, også må du rett og slett gå for det magefølelsen din sier....

Link to comment
Share on other sites

Jeg jakter med en Tikka M55, som jeg kjøpte brukt gjennom en annonse på Finn.no.

Tror min rifle er fra omkring 1987, men den fungerer upåklagelig.

Den modellen jeg har er ganske kort, mener å ha målt pipien til 50cm.

Rifla er hovedsakelig i stål og tre, og det eneste plasten jeg har funnet er rekylkappen og hevarmskula.

 

Jeg mener jeg betalte Nok 5500,- for denne for omtrent fem år siden, inkl. en kikkert (som døde under jakta i fjor).

 

Har vert fornøyd med rifla, og kan varmt anbefale denne modellen.

 

Mvh Komla

Link to comment
Share on other sites

Jeg får vel fyre litt oppunder kikkertdebatten :mrgreen:

 

Ikke heng deg for mye opp i objektivdiameteren alene, den er bare en delfaktor. Utgangspupill er et mye mer interessant mål. Den beregnes som objektivdiameter delt på forstørrelse, og øyet klarer ikke å utnytte mer enn 7mm. Sjekk at kikkerten gir deg minst 7mm utgangspupill på anvendelig forstørrelse.

 

Og ut fra mine egne erfaringer: Se på hva slags terreng du jakter i og hvordan du jakter. Går du i skogsterreng er det viktigere å kunne gå ned i forstørrelse enn å kunne gå opp. Ut fra dette hensynet går jeg selv med en Meopta 1,5-6x42, den gir 7mm eller mer over hele zoomområdet. Du trenger forresten heller ikke henge deg for mye opp i hvilket navn som står på kikkerten, alle de europeiske yter i toppklassen optisk. Zeiss Victory serien har et fortrinn i LotuTec belegget som hindrer at vanndråper blir hengende på linseflatene, men det koster...

 

Hvis du har en seriøs våpenhandler i nærheten skal du ikke se bort fra at du kan få et utvalg sikter på hjemlån (evt. mot depositum) og sammenligne dem i skumring. Men ikke regn med at du får slik service hos kjedebutikker som er mer interessert i å selge neonfarget treningstøy...

 

Lykke til !

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg er i samme båt. Har gått frem og tilbake no over forskjellige kaliber og merker.

Kom tilfeldig borti en kar sørpå som hadde en CZ BRNO ZKK 601 .308cal liggende som hadde sendt ut max 400 skudd.

Siden han hadde mistet jaktlysten de siste 20 åra så sku jeg få den til 2500.

Noe som jeg syntes var ett kupp, så gleder meg til mandag/tirsdag på pakke som kommer i posten.

Ett stort kudos til lensmannen som godkjente våpensøknaden min på 4 timer !! rett etter ferie og rett før jakta!

 

Det var ikke med kikkert på denne, så jeg svingte innom ebay for å se om jeg kom over noe billig nybegynner optik.

Siden dette våpene ble ganske impuls så blir det heller lagt mere penger i optik om 1 år eller 2.

Fant der en bushnell 3-9X50 ink frakt til ca 800 kr. http://www.bushnell.com/products/scopes/riflescopes/banner/713959I/

 

Er spent på å se om jeg får til noen samlinger eller om jeg har kjøpt katta i sekke.

Uansett. Gleder meg som en liten unge til pakkene som kommer på mandag!

Link to comment
Share on other sites

Da ble det Tikka m55 308win på meg, med leupold 3-9x50 og en 4-5 år gammel alm lyddemper.

Har ikke fått prøvd den ennå, men fikk tak i noe ammunisjon i går. Norma nosler 180 gr. jaktammunisjon og noe tsjekkisk treningsammo, også 180gr.

 

Spent på dette jeg. Det er for sent å få skutt opp i kommunen hvor jeg bor, men jeg tror det skal være mulig i nabokommunen.

 

Espen

Link to comment
Share on other sites

Enno eit tips: Om du går for ei rifle med forholdsvis lav stokk, kombinert med ein kikkert som gjerne blir litt høg, så vil du fort sakne god kinnstøtte. Særleg gjeld det på hjortejakt der du må levere raske skot. Du vil oppdage det på skytebana når du trenar ståande med lang arm. Bytta ut ein remington ADL nyleg, med ei rifle med justerbar kolbe (i høgden), og skyt utruleg mykje meir presist og avslappa når kinnet "kviler" godt på kolben.

 

Mi erfaring er at høgdejusteringsmulegheiter på rifla er langt viktigare enn kolbelengden.

 

Sats på justerbar kolbe - eller få ettermontert det hos ein børsemaker. Du vil garantert ikkje angre den investeringa (rundt 1500 kroner).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...