Jump to content

Howa 1500 eller Wby Vanguard - erfaringer?


Kjøtt

Recommended Posts

Hallo,

 

Jeg planlegger å bytte ut min ca. 30 år :shock: gamle Parker-Hale .308W. Ingen spesielt gode grunner egentlig, men ettersom den er skutt ca. 400 skudd de siste 20 årene, så ligger det i kortene at jeg ikke har hjerte til å tære på familiens husholdningsbudjett på noe kostbart. Bruken er (muligens) hjortejakt.

 

Jeg har lest og søkt her på forumet, og finner mye bra om Howa som "billigrifle", men lite konkret om Vanguard. Jeg forstår også at Vanguard er bygget på samme kasse som Howa (?). Begge er billige, men Howa ligger 2-3-4 tusen over Vanguard, alt etter modell.

 

XXL kjører akkurat nå Vanguard m/Bushnell Banner3-9x42 for 5990,-. 3990,- uten kikkert/montasje.

 

Er det verdt mellomlegget å gå for Howa, eller er Vanguard (XXL pakken) tilstrekkelig/OK? Brukererfaringer? Er syntstokken (forskjeftet) stabil?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt og brukt begge. Jeg syntes Howaen virket og så mye "billigere" ut en Vanguarden, selv om det egentlig er et og samme våpenet.

 

 

Da ser det ut som vi nærmer oss noe ekspertise 8)

 

1 - 0 til Vanguard. Bortsett fra "Remington-lyden", var de ellers OK i "drift"?

Link to comment
Share on other sites

jaktdepotet tar ikke stort mere en det for ei howa...

 

Korrekt. Dårlig research av meg, alternativt dårlig korttidsminne :? . Jeg har sett på så mange nettsider at det begynner å gå litt i surr. Uansett, XXL er mer eller mindre utenfor stuedøren, og en handel der -godkjent av dette forumet 8) , ville vært det enkleste.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt og brukt begge. Jeg syntes Howaen virket og så mye "billigere" ut en Vanguarden, selv om det egentlig er et og samme våpenet.

 

 

Da ser det ut som vi nærmer oss noe ekspertise 8)

 

1 - 0 til Vanguard. Bortsett fra "Remington-lyden", var de ellers OK i "drift"?

 

Det var Hovaen som hadde "Remington" lyd ja :D ellers var våpenet helt OK.

Men jeg likte Vanguarden best. Den var liksom den jeg fikk "go-følelsen"av.

 

Mener ikke med dette å rakke ned på Hova. Hova er okså et meget godt våpen, prisen tatt i betrakning. Men hadde jeg skulle valgt mellom disse to igjen, så hadde jeg valgt Vanguarden.

 

Solgte forøvrig begge til fordel for "du vet". :D

Link to comment
Share on other sites

Finnlight du bør kanskje opplyse om at du jobber i våpenavd på xxl og dermed kanskje er litt innhabil?

 

.

 

Uansett diskusjons forum, så opptrer jeg som hvilken som helst privat person.

 

Jeg snakker ut ifra egne erfaringer, jeg har samme lønna jeg, om du kjøper Vanguard av meg eller om du kjøper Hova av Jaktdepodet.

 

Jeg jobber like mye i samme våpenavdeling når jeg diskuterer Meopta her inne på forumet å. Og de som har fulgt med litt, har sikkert fått med seg mine innlegg ang. Meopta vs Zeiss.

 

XXL selger Zeiss, ikke Meopta.

Link to comment
Share on other sites

Finnlight du bør kanskje opplyse om at du jobber i våpenavd på xxl og dermed kanskje er litt innhabil?

 

:shock::shock::shock:

 

Det er bra det er noen som passer på her... :wink:

 

Det er tydelig at jeg har behov for et par inspill til - alle på forumet kan jo ikke selge våpen. På den annen side, så har jeg ingen grunn til å tvile på Finnlight's vurderinger... så lenge de passer godt med mine egne :D:D

Link to comment
Share on other sites

Finnlight du bør kanskje opplyse om at du jobber i våpenavd på xxl og dermed kanskje er litt innhabil?

 

:shock::shock::shock:

 

Det er bra det er noen som passer på her... :wink:

 

:D:D

 

Som sagt, jeg snakker utifra egne erfaringer.

 

PS, i signaturen min står det bransjetilknyttet, så det var kanskje ikke noen hemmelighet at jeg drev i bransjen. Men du vet, vi hjerne vaska XXL ansatte, vi har lov å ha egne meninger vi oxo.

:!::!::D

Link to comment
Share on other sites

Tips: Ligger en Vanguard på salgssiden i forumet her med litt ekstrastæsh. :)

 

Takk for tipset. Jeg har sett den tidligere, båder her og på Finn (tror jeg). .300 WM er litt for kraftige saker (tror jeg). Jeg vet egentlig ikke så mye om dette....men hunder kan jeg :D

 

Trodde i tillegg at man måtte kvitte seg med en rifle (i samme kaliber) før man kunne søke om ny :?:? .

Link to comment
Share on other sites

Uansett diskusjons forum, så opptrer jeg som hvilken som helst privat person.

Jeg snakker ut ifra egne erfaringer, jeg har samme lønna jeg, om du kjøper Vanguard av meg eller om du kjøper Hova av Jaktdepodet.

Jeg jobber like mye i samme våpenavdeling når jeg diskuterer Meopta her inne på forumet å. Og de som har fulgt med litt, har sikkert fått med seg mine innlegg ang. Meopta vs Zeiss.

XXL selger Zeiss, ikke Meopta.

 

Unnskyld meg, men jeg kan ikke gjøre annet enn å flire, Dagen er ikke helt den samme uten reklamen :lol:

Jeg kjenner deg ikke, men du virker som en flott fyr for bedriften du jobber for, med tanke på gratis reklamen du gir ut for XXL.

Link to comment
Share on other sites

[

Unnskyld meg, men jeg kan ikke gjøre annet enn å flire, Dagen er ikke helt den samme uten reklamen :lol:

Jeg kjenner deg ikke, men du virker som en flott fyr for bedriften du jobber for, med tanke på gratis reklamen du gir ut for XXL.

 

Full avsporing her nå :evil::evil:

 

Tilbake til tema - Howa eller Vanguard?

Link to comment
Share on other sites

Reis til en våpenbutikk og se hva som ligger best i dine hender, ikke minst hva som gir deg den beste følelsen, det er våpenet for deg!

 

Gary ta seg tid til å lese litt mellom linjene er lov,men du har rett til din egen mening selvfølgelig :wink:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

[

Unnskyld meg, men jeg kan ikke gjøre annet enn å flire, Dagen er ikke helt den samme uten reklamen :lol:

Jeg kjenner deg ikke, men du virker som en flott fyr for bedriften du jobber for, med tanke på gratis reklamen du gir ut for XXL.

 

Hadde jeg villet drevet reklame for bedriften jeg jobber i, så hadde jeg da for F........ ikke anbefalt folk Meopta i hver J.....vla Meopta tråd her inne.

 

Trådstarter: beklager OT. Håper du selv kan sile ut hva som er seriøst og ikke i denne tråden.

Link to comment
Share on other sites

Hei Finnlight 338WM.

Du trenger ikke F meg, det du sier om Meopta er helt feil (100 % FEIL), en venn av meg kjøpe 2 stk Meopta Meostar for 3 dager siden oss XXL, så kom ikke her med løgn.

Jeg tittet litt på hva du har skrevet før og ga deg et kompliment, men det trengs muligens mange positive komplimenter før du forstår at det ikke er/var vondt ment!

 

God bedring!

Link to comment
Share on other sites

som sagt tidligere, jeg har hatt begge typene. Jeg var godt fornøyd med både Hovaen og Vanguarden. Jeg jaktet med begge, en Hova i 300WM, og en Vanguard i 243. Vanguarden ga meg bedre følelse med våpenet. Bedre avtrekk. Mulig det er en justerings sak på hovaen oxo, det vet jeg ikke.

Rekylen virket ikke inn her da det var demper på Hovaen.

 

Uansett føltes Vanguarden bedre ut i mine hender. Det trenger ikke være slik for trådstarter.

Som andre nevnte, ta og føl litt på begge, å finn ut hvilket våpen som gir deg "følelsen" .

Uansett valg, så tror jeg du vil få et våpen som vil fungere i mange år fremmover.

 

Men skal du ha det beste våpenet, så kjøper du en brukt Sako 75. DET SELGER IKKE XXL

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Kan bare uttale meg om howa 1500, har hatt min i ca 5-6 år nå.

Det er en lettvektsmodel, noe kortere og tynnere pipe en standard ver tror jeg.

Har ikke hatt noe problemer i det hele tatt, og syntes den går veldig greit jeg har cal 308win.

Fikk justert avtrekket, det er vel noe de fleste gjør har jeg inntrykket av.

Ellers har jeg tenkt til montere lyddemper på den nå, slipper jo å kappe pipa den er jo org kort.

Jeg har en Zeiss Classic 2.5-10x50 fungerer veldig greit til det jeg bruker den til, stort sett rådyrbukk og elg.

Link to comment
Share on other sites

Såvidt jeg veit er Vanguard, Howa 1500 og Mosberg 1500 samme kassa, og går i samme stokk. Bare så det er sagt så har jeg en Howa...

Jeg har sett på begge riflene, og kan ikke skjønne at Vanguarden er mer eksklusiv enn Howaen (Fossdal). Hvis Weatherby har betalt mer for finish på Vanguarden, har de blitt lurt. Jeg mener det er ett fett hvilken du velger.

Billig-Vanguarden har en mer hardplast-aktig stokk enn de Howaene som selges nå. Lightening-stokken til Howa (billigste) er god å holde, men forskjeftet er forholdsvis gummimykt (med tanke på tofot). Houge-stokken er den jeg liker best av synt-stokkene. På min Howa har jeg satt på en laminat-stokk.

 

Når det gjelder pakkeløsningen du nevnte, ville jeg heller satt på en Meopta eller Conquest. Flere som selger disse til bra pris nå. Se finn.no.

 

Og finnlight... Jeg ønsker meg en SAKO 75, men det er jo en annen pris da... Men neste gang...

 

Edit--tyrkleif

Link to comment
Share on other sites

Takk til alle bidragsytere, og takk for at tråden kom på sporet igjen :D

 

Oppsummert:

 

1) Jeg velger den som passer meg best (når jeg likte gode gamle AG3, så tror jeg alt passer :lol: )

2) Jeg kjøper gjerne en pakke, men planlegger en bedre kikkert over tid.

(rådet om dyr kikkert gjennomsyrer hele forumet, så det punktet har jeg fått tilstrekkelig inn etterhvert :wink: )

 

Fossdal: Begge laget på samme fabrikk, men Weatherby har betalt ekstra for å få et bedre produkt. Høyere toleransenivå, bedre finnish.

 

Regner med du mener omvendt, ettersom Howa er den dyreste av de to?

Link to comment
Share on other sites

Hei :D !

 

Jeg hadde en rustfri Howa 1500 i .308. Helt grei børse, men den levde definitivt ikke opp til de forventningene jeg hadde fått gjennom diverse tester og reklame. Jørund Lien hadde et eksemplar til test som samlet (tre skudd?) innenfor 10mm@100, men min kom aldri i nærheten av dette uavhengig av ammo. Nå er nok hr. Lien en adskillig bedre skytter enn meg, men likevel. Underbeslaget på min børse hadde det med å sprette opp hvis jeg forsøkte å bære børsen med mer enn tre skudd. Dette ble fikset, men jeg følte meg aldri helt trygg så litt tape måtte til på jakt :roll: . Jeg hadde den utgaven med den "gamle" plaststokken, og den stokken var skikkelig myk og gav kontakt med løpet nesten uavhengig av hvordan jeg holdt riflen. Dette medførte irriterende treffpunktsendringer og "semmer" presisjon hvis jeg ikke passet på å anta samme anlegg/ stilling hver gang jeg skjøt. Jeg ville ha valgt en modell med en annen og stivere stokk hvis jeg skulle ha kjøpt Howa i dag. Avtrekket var skikkelig "grumsete", men ble litt bedre etter bruk. Etterhvert fikk jeg en børsemaker til å justere det.

 

Jeg har hatt en del forskjellige børser basert på Rem 700 og jeg må si at jeg foretrekker Remington fremfor Howa. Hvis jeg var deg, så ville jeg ha vurdert en Rem 700 sammen med Howa og Weatherby. Remington gir også en enorm tilgang til duppeditter fra feks Midway.

 

Uavhengig av hva du velger så får du ha lykke til :D !

Link to comment
Share on other sites

Takk for tipsene Malle.

 

Remington 700, billigmodellene, har selvfølgelig vært med i betraktningen. "Problemet" er at Remington var grom-merket i unge år. Oppi hodet mitt betyr Remington fremdeles kvalitet. Når de prismessig beveger seg ned på nivå med billige/ukjente (for meg) merker, da er det noe som skurrer. Jeg har på en måte større tro på at Remingtom har kompromittert sin egen kvalitet, enn at merker som alltid har vært billige har gjort det :?:? Remington skal ikke være så billig ( i alle fall ikke oppi mitt hode)... Skjønn det den som kan.

Link to comment
Share on other sites

Remingtom har kompromittert sin egen kvalitet, enn at merker som alltid har vært billige har gjort det Remington skal ikke være så billig ( i alle fall ikke oppi mitt hode)... Skjønn det den som kan.

 

Det medfører nok riktighet i en viss grad, men kvaliteten på mekanisme og løp er nok ikke dårligere enn hva den var. Remington benytter de samme maskinene til utferding av løp og mekanisme uavhengig av hvilken modell som tilvirkes. Grunnen til at de rimeligste Remington modellene er såpass rimelige er nok fordi at de utrustes med like kjipe skjefter som andre våpen i samme prisklasse; myke, bøyelige og triste plastskjefter :( . Jeg kjøpte en M700 SPS Varmint for litt siden og er stort sett veldig fornøyd (viewtopic.php?f=14&t=11266). Det eneste jeg ikke er fornøyd med er nettopp den stokken som var montert på børsen fra fabrikk. Jeg har bestilt ny stokk og tror jeg kommer til å bli godt fornøyd med sluttresultatet.

 

At Remington skal være av dårligere kvalitet enn feks Howa tror jeg så absolutt ikke.

 

Hvis du ikke har noen motforestillinger ved kjøp av brukte våpen, men ønsker å kjøpe en "flottere" børse, så ville jeg ha orientert meg i bruktmarkedet. Det finnes utrolig mange bra kjøp og de fleste jaktrifler blir neppe skutt mange skudd med før de selges.

Link to comment
Share on other sites

Fossdal: Begge laget på samme fabrikk, men Weatherby har betalt ekstra for å få et bedre produkt. Høyere toleransenivå, bedre finnish.

Regner med du mener omvendt, ettersom Howa er den dyreste av de to?

 

Hva sluttproduktet koster i Norge, er vel ikke nødvendigvis noen pekepinn... :wink:

Det kan godt hende at Howa har blitt bedre, men det var i alle fall slik for noen år siden. Både finnish utvendig, men spesielt invendig, og avtrekker var bedre på Vanguarden. Flere her har jo fremhevet forskjell i boltvandringen.

 

9 av 10 Rem 700 jeg har vært borti, har måttet rettet låskasse og løp før de har begynt å gå bra.

 

Det der var vel i overkant eplekjekt å slenge ut? Hva er "bra"? Og akkurat hva på løpet er det du retter, kan du fortelle meg det?

Link to comment
Share on other sites

Og forresten. Den testen som ble gjort i Sverige, der Howa 1500 gikk seirende ut (se Jaktdepotet) - den levner ikke Remington 700 mye ære :shock::shock:

 

Nei, hvis man skal skyte med blokkert løp, så velg Howa :roll: .

 

Har prøvd å lese igjennom artikler som jeg finner i tilknytning til denne testen, men finner ikke svaret på det jeg leter etter:

 

Hva skjedde med de riflene som ikke sprengte. Hvor ble kula av?

Stoppet den i løpet, eller gikk den rett gjennom kula som blokkerte.

Og hvorfor kommer det en støvsky opp 10 cm foran kammeret på de fleste riflene som ikke eksploderte?

Link to comment
Share on other sites

Hva skjedde med de riflene som ikke sprengte. Hvor ble kula av?

Stoppet den i løpet, eller gikk den rett gjennom kula som blokkerte.

 

Nøyaktig hva som skjedde med disse børsene vet jeg ikke, men jeg er rimelig trygg på at de ikke var brukelige etter endt forsøk.

 

9 av 10 Rem 700 jeg har vært borti, har måttet rettet låskasse og løp før de har begynt å gå bra.

 

Det er din påstand, her er min: ni av ti som kommer med slike bombastiske uttalelser, uavhengig av fabrikat forøvrig, har et manglende grunnlag for å uttale seg. Den tiende uttaler seg med utgangspunkt i det han har hørt fra de ni andre.

 

Hvis du likevel vil fastholde en slik påstand, så vil jeg råde deg til å kontakte gjeldende produsent og opplyse dem om at de produserer 90% feilvare. Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ihvertfall si hva en Howa 1500 med hougestokk er god for mtp presisjon. Var idag å skjøt inn til jaktfelten neste helg med 155 grs Sierra Palma Match med V0 833 m/s. Rifla mi er forøvrig 308win. 3 skudd på hundre meter: Hull i hull. 4 skudd på 200 meter: 3 skudd hull i hull i et 3-kløver, mens det siste skuddet satt 1 cm under de andre, men det var pga mirage og et dårlig avtrekk. Kan få lagt bilde av det over helga. Det eneste som er gjort med rifla er avtrekksjustering. Den er kun søylebeddet fra fabrikk. Kan forøvrig si at kikkerten er en Zeiss 3-9x50 så med større forstørring er det sikkert mulig å sette skuddene enda tettere.

 

Angående testen med løpsblokkering.. Om rifla ikke er brukende etter ett skudd med blokkert løp har vel ingen ting å si, så lenge ikke løp og låskasse sprenges til helv... og tar livet av/skader skytteren.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skutt med 4stk Remington 700 som ikke trengte noen slags justering for å skyte bra.

Opp av esken, montere kikkert, skyte inn, ferdig.

 

Oddsen for at det skal skje hvis kun 1 av 10 ikke trenger arbeid for å skyte bra er altså 1:10 000.

Jeg er en utrolig heldig mann!

Link to comment
Share on other sites

Herlig..... :D:D:D

 

Takk for alle tips og erfaringer. Bare få det ut :wink::wink:

 

Kanskje på tide med en tråd som heter: "Beste rifle under 10.000,-" 8) Å være flue på veggen der kunne nok gitt underholdning for mange dager :lol:

 

Jeg er i alle fall sikker i min sak nå: Det blir en Howa, en Vanguard eller en Rem 700 ! :?:?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ingen tro på at Remington er bedre enn Howa, eller vica verca. Det vil antagelig være forskjeller mellom individuelle børser, men disse vil nok stort sett være av en slik karakter at de er ubetydelige i forhold til praktisk jakt. Jeg foretrekker riktignok Remington pga mine egne erfaringer med begge fabrikat, men jeg anser sansynligheten for at den Howa'en jeg hadde var en "sitron" som ganske stor. Om kort tid skal jeg kjøpe meg en ny .308. Per dags dato ser det vel ut til å bli en ny Remington :roll: , men jeg skal definitivt ha en tur innom Jaktdepotet for å sjekke ut Howa en gang til før jeg bestemmer meg for noe som helst.

 

Man må gjerne snakke om billigbørser, men sannheten er vel at disse børsene som omtales i denne tråden er fornuftige valg til hardt bruk. Jeg har lenge gått å fundert på en Mauser M03, men bestemt meg for at jeg ikke synes at en børse, som for meg er et verktøy til bruk i dårlig vær, er verd så mye penger. Selv om jeg anser den Mauseren som bort i mot perfekt i forhold til de kravene jeg har til en storviltbørse. Nei, jeg sier ikke at det er noe galt med dyre børser. Jeg kan godt forstå at andre prioriterer en dyr børse fremfor andre ting. At man føler stolthet over å eie et stykke flott håndverk. Ære være dere for det :D ! Jeg har økonomi til å betale mer for en børse, men jeg ønsker også å bruke penger på andre ting som reiser, jaktturer og opplevelser sammen med familien. I den tiden hvor jeg var ungkar og uten andre forpliktelser eide jeg langt dyrere våpen, men jeg kan ikke si at disse gav meg noen større jaktopplevelse og utbytte enn feks en god "Yankee mauser".

 

Når man sitter å tenker for seg selv, så virker en samling på 20mm uendelig mye større enn en på 10mm, men hvilken betydning har egentlig dette for en elgbørse? Derfor synes jeg at det er flott at man fortsatt kan utruste seg med en fullverdig kvalitetsbørse for en relativt rimelig penge. uavhengig av om den heter Remington, Weatherby eller Howa :D !

Link to comment
Share on other sites

 

 

9 av 10 Rem 700 jeg har vært borti, har måttet rettet låskasse og løp før de har begynt å gå bra.

 

Det der var vel i overkant eplekjekt å slenge ut? Hva er "bra"? Og akkurat hva på løpet er det du retter, kan du fortelle meg det?

 

9 av 10 var kanskje litt overdrevet, men mange, VELDIG mang, kommer inn, der vi må rette annlegsflatene mellom løp og kasse, dvs at løpet står skjevt i forrhold til kassa, og/eller kamrene er skjevt brotsjet i løpet.

Dette har det vært alt for mange tillfeller av.

Link to comment
Share on other sites

Har testet avtrekk på de Vanguardene vi har på jobben og de har jo vært bra, en tanke slep på noen, men ingen harde som Howa. Så Fossdal har nok et poeng der.

 

Remington 700, nå har jeg for tiden 2, har hatt flere og har testet og ladd for utallige andre, dårlig persisjon er jo ikke akkurat vanlig. Men kjøper man en brukt plast ADL eller ny tilsvarende SPS, er jo det ikke riktig top of the line heller da, svarte og relativt rue. De med dårlig presisjon jeg har møtt er jo da også i denne gruppen.

 

Nå jobber også jeg i en XXL foretning, som selger Weatherby, Remington og litt av hvert annet, men er ikke redd for å si det jeg mener. Hadde valget stått mellom en Rustfri Vanguard og en SPS i svart til samme pris, som de har, hadde jeg ikke tvilt et sekund. Busnell og andre i 1000,- klassen, er jo bare en ulykke som venter på å skje, når det passer mindst.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ingen tro på at Remington er bedre enn Howa, eller vica verca.

..............................

Når man sitter å tenker for seg selv, så virker en samling på 20mm uendelig mye større enn en på 10mm, men hvilken betydning har egentlig dette for en elgbørse? Derfor synes jeg at det er flott at man fortsatt kan utruste seg med en fullverdig kvalitetsbørse for en relativt rimelig penge. uavhengig av om den heter Remington, Weatherby eller Howa :D !

 

Takk for det Malle. Det var visdomsord på en lørdagskveld :D Selv om min begrensede storvilt erfaring og kunnskap om denne type våpen til en viss grad fratar meg grunnlaget for å ha alt for sterke meninger - så var dette essensen i det jeg ville ha ut av tråden :D:D:D

Toppet med 350RM's klare kikkert uttalelser, er jeg nå rimelig sikker i min sak:

 

Wby Vanguard med et 2-3000 kroners kvalitets-sikte - host...host...host - sikkert en del meninger om det kan kalles kvalitet, men det får holde til mitt bruk.

 

Jeg kommer tilbake og forteller hvordan det gikk på skytebanen. Men det blir nok noen uker fram i tid.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde en Wby Vanguard for en del år siden , da kom den ut i Wby assortemang og det var før det fantes noe som hette Howa og den gangen lå den i en helt annen prisklasse enn i dag og har sammenlignet den med dagens Howa og selv om børsa ser helt lik ut her har den gamle Wby 'n en helt annen sluttstykkegange og et bedre avtrekk.

Er litt på tynn is her når det gjelder sammenkoblingen mellom Wby og Howa ,vet at det var noe med at Wby inngikk avtale om lisensproduksjon her men som jeg nevner så vet jeg for lite om og uttale meg egentlig .

Det finnes sikkert noen her på forumet som vet dette .

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...