Jump to content

Howa 1500 eller Wby Vanguard - erfaringer?


Kjøtt

Recommended Posts

Busnell og andre i 1000,- klassen, er jo bare en ulykke som venter på å skje, når det passer mindst.

 

Jeg er enig med 350RM; legg pengene i en god kikkert og husk for all del en kvalitetsmontasje :!: God børse + god kikkert + billigste montasje = tull!! I tillegg bør du bruke god tid og være nøyaktig når du monterer kikkert og børse.

 

Edit: ser fram til rapport fra banen :D !

Link to comment
Share on other sites

I dag var jeg hos XXL og kjente litt på Wby Vanguard og Ruger M77.

Litt puslete forskjefte og en gummiaktig følelse på Vanguarden -men helt grei

Rugerern ga umiddelbart litt bedre følelse. Lettere, men løpet så ut som en .22. Det kan da umulig være noe gunstig på skytebanen :?:

Blikket mitt streifet over veggen og hjertet mitt sa: "Hold litt på den Sauer 202'en også". Hjernen svarte naturlig nok: "Dropp det, din løk." :?:?

 

Umiddelbart føltes dette som noe i en helt annen klasse 8) . Hvilket det naturlig nok også er. Perfekt følelse - og ca. 11 laken dyrere :D .

 

Jeg fikk utvilsomt noe å tenke på der, men avgjør ingenting før Villmarksmessen i Bergen i slutten av mars. Regner med det kan dukke opp et par gunstige tilbud :):)

 

Edit: Rettet Sako til Sauer :oops::oops:

Link to comment
Share on other sites

Hvis du er i Bergens område, kan du prøver mine Rem 700.

 

1) Full custom mekket av en kjent børsemakker.

 

2) SPS RF med justert avtrekker.

 

To helt forsjkellig børse men begge med Remington kasse.

 

Personnelig menner jeg at SPS gir godt valuta for penger. Og som kjent reklame på TV har du penger igjen til en godt kikkert.

 

XXL er ikke eneste våpen forhandler, det er flere i byen med mye kunskap, og tror nok at dem har merket at XXL har kommet til byen og vil ytre god service.

 

 

 

Edge

Link to comment
Share on other sites

Hvis du er i Bergens område, kan du prøver mine Rem 700.

 

1) Full custom mekket av en kjent børsemakker.

2) SPS RF med justert avtrekker.

To helt forsjkellig børse men begge med Remington kasse.

 

Personnelig menner jeg at SPS gir godt valuta for penger. Og som kjent reklame på TV har du penger igjen til en godt kikkert.

 

XXL er ikke eneste våpen forhandler, det er flere i byen med mye kunskap, og tror nok at dem har merket at XXL har kommet til byen og vil ytre god service.

 

Edge

 

Takk for det tilbudet Edge. Jeg tar gjerne kontakt når det "snører seg til". En kamerat av meg, "Lavomannen", er også i gang med nytt rifleprosjekt. Rem 700 har hele tiden lagt bak i hodet et sted, men som tidligere kommentert, så virker de for billig :?:? Ett av problemene er jo nettopp det at man ikke har muligheten til å prøveskyte forskjellige rifler før man bestemmer seg.

 

Eller så hørtes jo "full custom mekk av børsemaker" noe kostbart ut :D Sikkert utenfor mitt budsjett. :shock:

 

Jeg får håpe du har rett i forhold til resten av byens våpenhandlere. Jeg har jo følt et snev av ovenfra-og-ned holdning der en gang eller to :wink: .

Link to comment
Share on other sites

Hyggelig å finne tråd som passer akkurat meg :P Som ny jeger har jeg også vurdert Howa, Vanguard og Remington. Jeg tok jegerprøven i regi av XXL denne vinteren, og fikk da også noen "gode" tilbud på riflepakker:

 

1. Weatherby Vanguard .308 m/ Bushnell Banner 3-9x40 kr. 4990,-

2. Remington 700 SPS .308 m/ Bushnell Trophy 3-9x40 kr. 6090,-

 

Etter å ha hengt på forumet de siste månedene (uten å postet noen innlegg) har jeg skjønt at bærumstierne bør legges i optikken. Disse pakkene gir nok ikke den beste optikken, men hvor elendig er de egentlig? Er de egentlig verdt å montere, eller bør jeg hoppe på bedre optikk umiddelbart?

 

Ellers så tror jeg at jeg kan lese meg grønn på diverse tråder om hva som blir den beste rifla. Det virker som om disse 3 (inkl. Howa) er forholdsvis greie rifler for en fersking slik som meg, og det blir vel bare å føle seg frem i butikken :)

 

Noen gode råd på veien?

Link to comment
Share on other sites

*pakker seg inn i flammesikker drakt*

 

*tar på ennå en*

 

Kjøp Remington 700. Alt annet er kopier.

 

*løper avgårde*

 

Og PS: Til nybegynner holder Bushnell Trophy greit.

Etter en stund kommer du, avhengig av jakttype, til å merke hvilket slags sikte du aller helst vil ha.

Link to comment
Share on other sites

Spis grus (H) VeT (ed) Us (t)! Det er Howa eller ingenting!! :mrgreen::lol::lol:

Vanguard er jo bare en modell de har for å få Weatherby-navnet på howa 1500. :D

 

OnT: Jeg har selv både Howa og 700 SPS og jeg tror nok trådstarter kommer til å bli godt fornøyd uansett hvilken børse han velger (av de nevnte). Selv er jeg mest glad i Howa'en.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv både Howa og 700 SPS og jeg tror nok trådstarter kommer til å bli godt fornøyd uansett hvilken børse han velger (av de nevnte). Selv er jeg mest glad i Howa'en.

 

Her er vi faktisk ved kjernen :D Jeg regner med at det blir bra uansett. Så selv om jeg føler at jeg har kommet til en endelig, om enn noe romslig, konlusjon - la meg nå for all del ikke frata noen gleden av videre diskusjoner og kommentarer her på forumet :wink::wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
Fulgte med på denne tråden her i vinter, men sannelig nå overrasket du meg :shock: Sauer faktisk, :arrow: vant du i lotto? :wink: Nå er jeg interessert i hvilket kikkertsikte som 202n blir toppet med :?:

 

Jeg er jo litt overrasket selv også :?

 

Litt bonuspenger fra jobben gjorde at Saueren kunne komme i skapet uten at Admiralen merket noe spesielt, og uten at jeg fikk for dårlig samvittighet for barn med fillete klær, posesuppemiddag etc. :wink::wink:

 

Kikkertsiktet er under overveielse. Det blir nok, mot alle råd, et i økonomiklassen. Planen er et Nikon Monarch 1.5 - 6 x 42. 5 laken hos XXL. De hadde det ikke inne, og jeg må nesten holde i det for å kunne bestemme meg.

 

Noen som har erfaringer?

Link to comment
Share on other sites

legger du på 1 lapp till får du en zeiss classic 2.5x10-50 på xxl. det gjorde jeg :mrgreen:

 

En god tanke, og et godt råd :D Men da er jeg redd for at det begynner å "rulle" på samme måte som "den våren jeg gikk fra Vanguard til Sauer...." :D:D

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Interessant å følge med på denne tråden, jeg har en Weatherby Vanguard 308 "pakke" fra XXL selv. Kjøpte den på rent infall i fjor, XXL åpnet et nytt varehus og tilbød denne pakken for 3990 til de som stilte opp kl 0700. Jeg har faktisk bare skutt 20 skudd med den, 15 treningsskudd for å skru den inn, og jaktprøven. Konklusjon? Den treffer der det er nødvendig for å nedlegge reinsdyr som er den vesentlige storviltjakta mi, og som det de siste årene ikke har vært mye av på "mitt" område som er Hardangervidda. Skal du drive med jaktfelt er det ikke sikkert at Vanguard og Bushnell Banner er bra nok, men for meg er dette en grei og praktisk rifle med "tillstrekkelig" kvalitet. Min tidligere jaktrifle var en HV-Mauser i 8x57. Den kjøpte jeg for 300 kr så langt tilbake som i 1967, spikket og saget og pusset litt på stokken, lagde pistolgrep av formtre og smurte på lakkbeis. En børsemaker monterte skikkelig feste for kikkert, smidde om hevarmen og monterte ny sikring. Kikkerten som kom på var også en rimelig modell, jeg mener den kostet mindre enn børsa. Poenget er, denne riggen som altså slettes ikke er noen "fancy" sak, har tjent meg bra i 40 år og har nedlagt jeg vet ikke lenger hvor mange reinsdyr pluss noen rådyr, og holder fremdeles til å ta skyteprøven med. Skal dog føye til at det lengste holdet jeg noensinne har skutt reinsdyr på var ca 125 m, det er etter min mening en del av spenningen ved jakta å komme nær nok.

 

Altså, det behøver ikke nødvendigvis å være dyrt for å være bra (nok), men det er jo opp til hver enkelt hvor dyrt og fint og flott det må være. Av og til kan det imidlertid stokke seg litt for enhver, jeg skulle ha ny hagle for et par år siden og tenkte meg noe solid, enkelt og rimelig, jeg hadde en Sauer side by side da og ønsket en over/under. Etter å ha prøvd bortimot 50 hagler fant jeg omsider en som "satt". Den var dyyyr, og fancy, veide bare 2,8 kg (kal 12), og kostet langt over det jeg egentlig hadde tenkt meg. Nå imponeres folk på lerduebanen av hagle med graveringer og gullinnlegg og koffert med plysjinnlegg og trekk til løp og kolbe i plysj, men grunnen til at det ble denne var utelukkende at den passet meg. Jeg har trælet nok med en Baikal Star som "hyttehagle", nå er Saueren forvist til hytta og den nye er arbeidshesten.

 

Istmus

Link to comment
Share on other sites

Istmus,

 

Jeg er selvsagt enig med deg. Det har du nok sikkert skjønt siden du har fulgt med tråden. At det skulle lande på Sauer + Zeiss var hinsides mine egne tanker når jeg startet denne "prosessen". Summen av gleden av et vakkert kvalitetsvåpen som passet kroppen min og en etter sigende meget god pris gjorde utslaget.

 

Min forrige rifle, en enkel Midland, med en kikkert (4x32) som i sin tid ble kjøpt ny for kr 400, solgte jeg til en kamerat for 2500. Han tok den med på bjørnejakt i Canada nå i vår, og nedla greit to bjørner. Han var likevel rystet over en del av "riggene" noen av de andre jegerne kom dragende med. En viss skadefryd innrømmet han at han hadde når det ble både bom og manglende felling på en del av disse gutta. :wink:

 

Det hele koker jo selvsagt ned til at det som betyr noe er hvor man treffer. Så får bare tiden vise om jeg klarer det :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...