Jump to content

Skyte DFS stevne uten dress


375 H-H

Recommended Posts

Har tenkt å starte i klasse 3 (må ha med stående skyting) :D skyter en del utenom DFS så er ikke helt borte når det gjelder skyting ( passert 50 stevner i 2014) men da i NJFF

 

men en klovn som kommer utenom standard kan jo fort bli sett på som lit spes :D

Link to comment
Share on other sites

Det påstås, uten at jeg kan bekrefte det, at man "taper" 5 poeng hvis man skyter liggende/knestående uten jakke og 5 poeng til om man skyter stående uten bukse! Så det er helt greit å skyte uten skytterdress men du kan regne med at du "taper" drøyt 10 poeng på det. Nå er ikke slike dresser "helt gratis" så du blir ganske sikkert ikke alene om å skyte uten dress.

 

Lykke til og velkommen til DFS skyting. :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Er klar over at man taper noe ja. hadde dress i min spede ungdom. skjøt mitt siste LS i 1992 os Bergen.

det er 22 år siden det :shock:

 

Har siden 2008 skutt mye NJFF i jegerklasse (52 stevner) nå i 2014 da jaktfelt og løpende elg.

 

Men har litt lyst til å bli med på noe DFS når det passer.

 

Og ja har bestilt dress men den kommer ikke før i desember ! men hadde jo hvert moro å teste røret på et stevne eller to mens muligheten er der. det er derfor jeg vurderer å stille på et par lokale uten dress :D

Link to comment
Share on other sites

Har vært fraværende fra DFS skyting siden ungdommen, tok det opp igjen i år og hadde derfor ikke noen dress å bruke. Deltok på noen stevner (felt, lagsmesterskap osv) med kun jaktdressen, det går jo det også. Minuset er jo støtten og festet som uteblir, skytedressen gir jo bedre feste til bl.a skytereima, slik at denne ikke sklir nedover armen.

 

Needless to say, eg har nå kjøpt en rimelig skytejakke fra Fisanti samt en skytehanske. Noe mer blir det ikke.

Link to comment
Share on other sites

Det påstås, uten at jeg kan bekrefte det, at man "taper" 5 poeng hvis man skyter liggende/knestående uten jakke og 5 poeng til om man skyter stående uten bukse!
Hvordan og hvorfor man skal tape noen poeng PÅ STÅENDE uten spesialsydd bukse med ørten glidelås, er hvertfall ganske uforståelig for meg. På stående er det viktigste at ikke venstre overarm glir mot anlegget mot brystkassa - og at man har solid feste for reima, hvis man skyter med reimstøtte. På baneskyting vil ei solid vømmølsbukse gjøre jobben - men så er det dette med trua, da. Har man brukt en del lapper på ei målsydd bukse, blir man kanskje roligere på stående?

 

De moderne skytebuksene minner meg om stålrør, og jeg får følelsen av å bli kastrert, når jeg har slike på. Jeg bruker ei gammel Sauer skytterbukse fra 80-tallet, i "seilduksstoff" med lærforsterkninger, og ei ABS junior-jakke, kjøpt brukt fra en storvokst rekrutt i Bergen. Det ble 350 på V65-programmet i helga, og når jeg innimellom skyter knestående, blir det ikke så langt unna 50 på seriene.

 

Dagfinrud har målene mine liggende - og når (hvis!!!) jeg får kontroll på de fleste andre faktorer, blir det kanskje ny jakke.

Link to comment
Share on other sites

På stående står man "rett opp og ned" fra livet og ned - hvis noen skulle finne på å skyte stående med mye knebøy, ville kanskje et rør ha noe for seg.

 

De som skyter på "gammelmåten" i stående, med kraftig bøy i ryggen, vil ha hjelp av en stiv jakke, gjerne med dobbel canvas i ryggen, som man "støtter seg til". Ei bukse som går opp til halsen, vil også hjelpe på.

 

På knestående er det ikke støtten som er viktig med ei skytterbukse, men det solide anlegget for venstre albu, og det polstrede underlaget for høyre kne. Er buksa tykk/vattert, er det en fordel med glidelås for høyre knehase, som kan åpnes når man går ned på kne, slik at man ikke får en "ball" inne mot knehasen.

Link to comment
Share on other sites

Jaha,så da mener du at DFS skyttere som har skytebukse med glidlåser som de drar igjen på stående gjør dette til ingen nytte?

Jeg har målsydd dagfinrud bukse og skyter/holder merkbart bedre stående med denne samenlignet med eks ei feltbukse.Klarer ikke helt å være enig i at vi bruker slike bukser kun for lappene på knærne sin skyld.Av en eller annen grunn er denne buksa bedre på kne også,selv om det er lapper på knærne på nevnte feltbukse også :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ingen vits med skytterdress på stå? Nja...

 

Prøv å skyte én serie med åpne og én med lukkede glidelåser. Overlappet mellom jakke og bukse stiver opp hofta og buksebeina demper bevegelse i beina. Om forskjellen er to eller tre eller fem poeng skal jeg ikke si, men det er vanskeligere uten bukse.

 

På kne er jeg enig i at lappene på knærne er det som hjelper mest. På ligg merker jeg liten forskjell så lenge jeg får god kontakt mellom skulder og kolbekappe og jakkestoffet ikke glir. Albuebeskyttere og krok på skuldra er fint.

Link to comment
Share on other sites

Er sylfersk DFS-skytter, har naturligvis kjøpt Sauer men ikke "tvangstrøya". Har lurt på det dere skriver, og er det altså slik at det er på stående skyteklærne hjelper mest? Har fra før hørt at man det viktigste er en god skytejakke ved stående, og at ikke buksa er så viktig her. Eller?

 

Foreløpig konkluderer jeg da at jeg kan klare meg uten bukse, men at jakke er viktigst, samt knebestykkere. Eller?

 

Interessant og nyttig tråd dette:-)

Link to comment
Share on other sites

fikk nå prøvd dette 200 STR vesenet i dag og etter 70 skudd så er konklusjonen at det er mye nytt å ta tak i :mrgreen: men uten dress så ble beste stående serie 45 og liggende 48p dog på 100m men tar vel noe tid å venne seg til å skyte med reim. (skyter vanligvis uten )

 

men er da fornøyd så langt

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...