Jump to content

Støp kulene dine selv – En introduksjon


Wadcutter

Recommended Posts

I den ånd at jeg er en gjerrigknark (Les: Hva jeg brukte som panne) så tok jeg like mye olivenolje som jeg antar jeg ville fylt opp til rillene på kulene i en Danish cookies boks, deretter la jeg til 2 plater med bivoksen fra panduro. Var på gefühlen, men tok noen dråper som jeg la på en plankebit ved siden av og den stivnet og hadde ønsket konsistens.

 

Om jeg skal tenke oppskriften: rett under 2dl med olivenolje til 2 plater bivoks. Det er bare å prøve seg frem, får du det ikke riktig første gang så er det jo bare å legge til mer av det ene eller det andre (man bruker jo voksen om igjen etter man har stukket ut kulene).

 

Rapsolje vs olivenolje vil jeg tro er hipt som hapt, men sistnevnte er vel litt mindre flytende enn førstnevnte.

Link to comment
Share on other sites

Det er nesten ingen grenser for hva som kan brukes som kulefett, det er mange oppskrifter å finne på nettet.

 

Det jeg bruker er.

450 gram hvit vaselin.

450 gram bivoks.

100 gram lanolin.

 

Dette smeltes og blandes sammen på ca 60-70 grader vist jeg ikke husker feil.

Dette fettet bruker jeg til kulefett på svartkrutt og røyksvakt krutt, virker fint på det jeg har brukt det på, 9mm, 38 spesial 45LC

 

Dette blir nok så stivt fett, vist en ønsker litt mykere fett kan litt matolje tilsettes, det gjør jeg på det fettet som skal brukes på perkusjon med rundkule.

 

På svartkrutt.net ligger det flere oppskrifter på kulefett som også kan brukes på røyksvakt vist en ønsker det.

Link to comment
Share on other sites

Mye interessant lesing her. Chiefen. Hvis linotype er 4%tinn.12% antimon og 84% bly, og jeg blander 1:4 lino/bly. Blir det 1%tinn.3% antimon og 96% bly. Syns det hørtes mykt ut men skal prøve. Kanskje tilsette mer tinn hvis jeg får ujevne kuler. Når dere snakker om prosent, er det vekt eller volum det er snakk om? Fks 3kg bly pluss 1kg lino. Eller er det 3 barrer bly pluss en barre lino?

Link to comment
Share on other sites

Noe mer enn 2% tinn er bortkastet (med 2% er blandingen så hard som den blir vha tinn)-1% er mer enn tilstrekkelig for "støpbarhet"; 3% antimon er ørti ganger mer enn nødvendig.

Om du synes du trenger hardere kuler slipper du de rett fra tanga og i kaldt vann.

 

Bland på vekt, og det er ikke nødvendig med så veldig mange tall etter komma når en holder på:-) Å støpe kuler innvolverer endel svartekunster og feeling (terger ofte ingeniører til randen av galskap...); viser det seg at det partiet kuler du støpte er for harde/bløte eller ikke funker på noe vis-ja-så oppi gryta med de igjen!

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

En rimelig løsning for begynnere::

Lee Reloader Press

http://www.titanreloading.com/presses/l ... ader-press

Jeg har sett en snutt på youtube hvor pressa er montert opp/ned og slipper kulene ned i ei bøtte.

 

Sett opp en annonse på kammeret.no så kanskje det dukker opp ei grei presse til en grei pris.

 

Sizer:

http://www.titanreloading.com/lube-sizing-kit

 

For de mere velstående så finnes denne pressa.

LEE CLASSIC CAST TURRET PRESS KIT

http://www.titanreloading.com/kits/lee- ... -press-kit

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Litt nysgjerrig.. Er det fortsatt noen som har fett på kuler til røyksvakt krutt ? Hi-Tek ?

 

Eg brukar Alox til alt frå slapp .38 Special til småfrisk .44 magnum. Veldig kjapt og lettvint. Men det ser jo ut til å vere mindre kliss med Hi-Tek då. Kjem nok til å prøve det når eg får tid til å skyte igjen.

Link to comment
Share on other sites

Åherregud, hvor gammel er du egentlig? Jeg har ingenting i mot ting som HiTek (takk for tilbudet forresten), har bare ikke tid og ork til å sette meg inn i noe nytt på den fronten nå. Jeg er sikker på at dette fungerer bra, men at tradisjonelle fett plutselig er helt ubrukelig er vel å overdrive litt? Er det en ting jeg har lært meg så er det at det i dette "faget" er veldig langt mellom de absolutte sannhetene, det som funker for noen fungerer dårlig for andre. Og det noen ser på som enkelt er et ork for andre. Jeg vil tro at denne typen belegg kommer til å eksistere i parallell med alle andre metoder i lang tid, ikke erstatte de over natta slik du ser ut til å mene.

Link to comment
Share on other sites

Null kliss etterpå med hitek.

fremgangsmåte: sprut på noen milliliter guffe på kuler, rist I boks med lokk på og heller kulene på stekebrettet, vent ei god stund mens en Gjør noe anna og stek deretter en ti minytters tid, gjenta prosedyren en gang. Er vel omtrent samme fremgangsmåte som liquid alox bortsett fra steking og at aloxen skal tørke over natta.

 

Har brukt hitek med stort hell både på rifle og særdeles pistolkuler.

Link to comment
Share on other sites

Jim114: ja eg vurderar å kaupe lee presse til seizing, men får eg eit betre utbytte mtp presisjon av kalibrera kuler samanlikna med kuler rett frå tanga? Kulene mine varierar maks 0.05mm og eg sortersr etter vekt i tre delar. Dei lettaste og tyngste kulene gjeng att i smeltegryta, lette kuler=luftlommer tunge kuler= Bly mellom blokkene i kuletanga og overdimensjonerte kuler. Brukar kulene som er i middelvegen av desse kulevektene og med nogenlunde lik dimensjon. Treng eg då å size kulene?

Link to comment
Share on other sites

Pulveret må blandes med aceton før det brukes på samme måte som LLA. Når acetonen er fordampet må kulene "stekes" en 10 minutters tid for å få stoffet til å binde seg med kulene. Gjenta prosessen og du har ferdige kuler som kan sizes og lades uten problemer med griseri i dier og våpen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hvis du trenger en sizer som ikke er hyllevare:

 

http://leeprecision.com/custom-lube-and-size-kit/

http://leeprecision.net/support/index.p ... stributors

http://leeprecision.net/support/index.p ... -size-kits

https://fsreloading.com/

 

En sizer gir jevnere diameter på kulene og eventuell bedring

i presisjon er avhengig av utgangspunktet.

Det kan jo variere.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Dei leverar støpetenger i .460 og .461, må vel vere perfekt for marlin med microgroove.

.460 fungerer meget bra i microgroove og bruk gas cheks.

Du kan ikke mer enn anta diameteren på kulene utfra kuletangen. Diameteren vil variere utfra temp når du støper og blylegeringen du bruker. Hvis du ikke har automatisk temp kontroll på støpegryta så vil temperaturen variere hele tiden. På noen av Lee grytene er den variasjonen ganske så betydelig. Hjulvektbly gir små kuler og Linotypebly gir store kuler. Vi snakker om små variasjoner i diameter, men det er forskjellen på suksess og fiasko.

Hvis du ikke finner den sizeren du trenger så kjøper du den som er nærmest i diameter og modifiserer den. Jeg har selv en original Leedie på .460 så den finnes et sted, men jeg måtte modifisere en Rcbsdie fra .459 til .460. Det sizeren virkelig hjelper til, er å sortere ut de kulene som er for små og garantert vil gi deg blying i løpet. Diameteren er alfa og omega, hardheten betyr mindre.

Presisjonen avhenger av mange faktorer bla, sizing, kulevekt, design, gas check og ikke minst fart dvs. ladning. Da er det bare testing, testing og testing som gjelder. Når du finner rett fart for akkurat den kulen så er du i havn, dvs. blink

Jeg har fått alle customtengene mine herfra.

http://www.accuratemolds.com/" target="_blank

Det er topp service. Hvis du ikke finner rett kuletype/størrelse i katalogen som er ganske stor etter hvert, så får du hjelp med design.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Fin tråd! Leker litt med tanken på begynne å støpe kuler til min 9,3 x 62 selv. Om noen av dere erfarne kulestøpere har lyst til å ha med en nysgjerrig kar på en runde med støping så jeg får sett litt hvordan det fungerer hadde jeg blitt glad! :D

Send meg i såfall en pm, bor i Østfold :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Her var det mye gøy lesing!!

Tenker selv og begynne med kulestøping etterhvert, og fristet ikke mindre etter å ha lest denne tråden.... Har litt bly og en 460 liggende, må jo få brukt det..

 

Men har et spørsmål.. Gas check, må det brukes på alle kulevekter? Har tenkt å begynne å støpe 200 og 300 grains kuler. Regner med disse trenger gas check. Men faren er stor for at man vil begynne og lade til andre kaliber med mindre kulevekter og etter hvert..

Link to comment
Share on other sites

Kommer ann på hvor hardt du har tenkt å lade kulene om du trenger GC. Til 460n vil jeg anbefale å legere opp kulene med bly med noe antimonn og bruke GC. Til slappe ladninger på vanlig 45 colt nivå trengs vanligvis ikke GC.

 

Det er også her forskjell på hva de forskjellige våpnene liker og hvor lett de blyer både med og uten GC.

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Hei.

Det er mye ekspertise i denne tråden. Så i stedet for å lage ny tråd våger jeg å stille et spørsmål vedr. støping.

 

Jeg har fått tak i 40 kg. garnsøkker, blysøkker og blylodd til fiskegarn og annet profesjonelt fiske. Det virker som om de er hardere enn rent bly. Hardheten er omtrent som hjulvekter, men det er litt seigere. Dessuten virker det som om det er et grått «belegg» rundt dem som smelter i relativt høyere temperatur enn kjernen. Er det noen som vet hvilken legering som normalt brukes i slike ting.

 

Jeg har også like mye setteribly (40-50 kg, ikke bokstaver men små firkanter og plater) og dessuten 3 kg tinn til rådighet. Sistnevnte var noe jeg fikk fra et kraftverk.

 

Jeg har prøvestøpt prosjektiler i to forskjellige 240 grains støpeformer av dette "fiske"-blyet og det merkelige er at jeg får kuler som veier mer enn hva formene angir i rent bly. Prøvekulene fra begge tengene veier 243-244 grains etter at de er sizet, så man kan formode at legeringen er tyngre (?) enn rent bly. For å sikre at det ikke er vekten det er noe galt med har jeg kontrollveid dette mot prosjektil fra fabrikkammo (Magtech 240 grains) og den tangerer hårstrået under 240 grains.

 

Jeg skal støpe prosjektiler til 44 special ladinger, opp imot max-trykk/max-hastigheter. Jeg vil helst ikke bruke gas-check Jeg kan få tak i mye mer av garnsøkkene til en relativt ok pris, men jeg vil at tinnet og setteriblyet skal vare lengst mulig. Er det noen som kan råde meg til en fornuftig legering.

 

Mvh

Toxophilos

Link to comment
Share on other sites

Er ikke alltid vekta som står på blokka stemmer. Som regel er den oppgitt med legering av hjulvekter eller annen kjent legering. Feks Lyman #2 som består av 95 - 5-5, bly - tinn-antimonn, altså ei rimelig hard legering.

 

Det høres ut som fiskeblyet ditt kan være rimelig mykt og ville derfor behandlet det som rent og blandet det 50-50 med setteriblyet ditt. Da skulle du få ei hard nok magnumlegering. Vurder også å droppe kulene i vann for å øke hardheta. Med så mye setteribly er det ikke nødvendig å ha i mer tinn.

 

Belegget du ser utenpå blyet kan være ei blanding av oksydering, antimonn krystallisering og skitt. Ikke noe å bry seg om. Skum av slagget når du flukser smelta.

Link to comment
Share on other sites

I min tidlige kulestøperkarriære herdet jeg blykuler i steikeovnen. Satte den på 225 grader, plasserte 44 kulene pent på en plate og lot det stå inni et kvarter. Kunne sikkert brukt kortere tid, men slik ble det i alle fall. Da kvarteret var gått ble kulene tømt oppi kaldt vann og dermed var de herdet :smile:Hvis du slepper direkte fra støpeblokken og i vann så skulle effekten bli den samme.

Link to comment
Share on other sites

Dø å snyde for noen raske svar. :D

Takk!

@ Bjorn Tore. :-) Hadde helst tenkt å slippe å investere i hardhetstester, men takk for tipset.

 

@ Sniper-Arne. Takk for god informasjon. Men synes du ikke blandingen 50/50 Fiskebly/Setteribly er litt overdrevet for 44 special. Jeg hadde en tanke om å blande fiskebly/setteribly 4:1 høyst 3:1 og tilsette 50-100 gram tinn for ladninger 700-900 ft/sk. Så kunne jeg heller påsette gaschecks for de hardeste ladningene over denne skalaen (sjeldent). Hva synes du? Ellers har jeg også tenkt på dette med å herde kulene i vann. Men jeg er ekstremt motstander av å bruke vann i nærheten av blysmelteren.

 

@ DoctorRoy. Har også tenkt på dette med herding i stekeovn, men det er faktisk en naturlov som motsier dette – nemlig min kone. Hehe.. :oops: Hvis jeg finner på noe slikt med steikeovnen hennes, så må jeg overnatte i hundehuset.

 

Mvh

Toxophilos

Link to comment
Share on other sites

Jo til spesial blir det unødvendig hardt. Jeg må innrømme at jeg så 44 og da svinger tankene mine automatisk til magnum. Til 44 spesial fungerer forholdsvis mykt bly. Om du vanndropper holder sikkert en halvkilo trykkeribly til ei 20 pundsgryte, om det er det du har. Poenget er å få i litt antimonn som herder da du dropper i vann. 2 prosent tinn vil da være nødvendig for å få bra nok utfylling.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...