Jump to content

Nosler Balistic tipp til matvilt


sendero

Recommended Posts

Jeg tror det kommer an på hva en prioriterer, noen gram kjøtt eller potensielt hele dyret? Joda, den var litt "over the top" den ballistic-tip-en. Men den får god fart i 270en og kan nok fungere bedre i en kortløpet 308 f.eks.

 

155gr Berger VLD (Hunting) inn. Holdet er 20m omtrent.

ca094932.jpg

 

På vei ut. "Haglskuren" ut er omlag halvparten så bred når holdet er 200m.

b600ec15.jpg

Det ser ille ut, men hvor mye og hvor ettertraktet kjøtt er det mellom de ribbeina? Jeg hiver gjerne litt kjøtt framfor å lete i timesvis, ikke holde avtaler, ringe ettersøksekvipasjer, wtf.

Elg har man hele jaktlag til å lete etter, hunder og alt mulig, og det nytter uansett ikke å tro at man får knall og fall. Så der er det nok lurt å bruke ei kule en vet går gjennom hele elgen, det er ikke så viktig at den stopper på stedet sålenge den legger seg til slutt. Ei kule som går rett gjennom et rådyr (eller fragmentskuren går gjennom et rådyr...) kan sikkert finne på å stoppe opp i bogen på en litt stor elg - og da har man masse styr på gang.

På rådyr er man oftest alene, uten hund, de lager ikke åpning i skogen når de raser ut, bor der skogen er jungel, og man kan kjøpe seg knall og fall-effekt.

 

Om jeg husker rett så var dette en 178gr Amax fra en 300WSM, også dødt på stedet.

0fcc8b19.jpg

Ser kanskje ikke så vakkert ut, men det er ikke der rådyret har kjøttreservene. Og det går ikke noe sted.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Ja, glemte ladning og fart med vilje.

 

Har skutt rådyr med mer solid kule i høyere fart som har gitt bedre slakt. M-67 har noen gode poeng. På rådyr er døde dyr på skuddplass en fordel fremfor noen gram kjøtt. Det som plager meg litt er bruken av disse på større vilt. Man kan anta at ryggen på dette dyret gir en like stor utfordring og belastning på kula som bein i f.eks hjort.

Nå holder jo ikke 130 grains til de største artene, men vi får ganske heftig fart i 140 graineren også (over 960) som sikkert ville gitt en og annen slakter grå hår.

 

Det jeg tror er viktig ved å annbefale slike kuler til jakt er å presisere virkemåten og begrensningene. Det var også hensikten med denne tråden. Tror også dette er en brukbar kule i moderate hastigheter i korte piper eller noe lengre avstand til viltet, men det oppgis sjeldent.

Link to comment
Share on other sites

Har skutt en del rådyr (over 20stk) og 4 elg (2 kalver og 2 voksne dyr) med 165grs Ballistic Tip i 308Win. Kort løp og hastighet rundt 790-810ms.

 

Det har gitt fine slakt og ikke noe mer ødelagt kjøtt enn tilsvarende premium kuler.

Har alltid fått gjennomskyting.

Selv på en stor elgokse som ble skutt på litt avstand.

Men skyter konsekvent bak bogen, slik at kula ikke har fått så hard motstand, kun ribbein.

 

Tror det viktigste er at man tilpasser kulevalget til hastighet/kaliber.

Man trenger heller ikke sette kula midt i bogen på dyret :P

Link to comment
Share on other sites

Hvis man mener at rådyra trenger slik medisin så, ok. Min og tror også Sendero er enig, solidere kule i god fart virker vel så godt og man slipper slakt som sprengt med granat. Nå spiller selvsagt holdet en rolle, 4-500m og virkningen hadde vært mye snillere. Personlig har jeg ikke skutt så mange rådyr på over 300m, men virkningen av 100grs NP i 25-06 og 75-90grs X kuler i 240W'by har ikke sluppet de langt og det har ikke sett ut som unødig hærverk. Alle kuler vel ladd til noe over hva folk nå kaller max.

Link to comment
Share on other sites

ikke enig. Prøvde 100 grains TSX i min 257 wby for noen år siden. Rett og slett hyl tvert igjennom som en pil. Null expansjon. Rein hel mantel. Nei takk til super kuler ,på rå dyr . Takke meg til gode gamle Nosler BT eller Sierra Game king.
Døden ikke? Slapp ladning kanskje?
Link to comment
Share on other sites

NBT til rådyr, med moderate hastigheter og eller lange hold er vel greit. På større vilt og i høye hastigheter er det oppskrift på katastrofe. Kommer aldri til å bruke denne kula igjen etter en heller utrivelig opplevelse med en reinsbukk. Hadde det vært en voksen elg hadde jeg fått en stygg skadeskyting. Det må sies at jeg skyter 7mm RM, og at holdet var bare rundt 40 meter. Av 4 skudd gikk INGEN inn i "motorkassa"....! Kniven ble sluttredskapen....

Link to comment
Share on other sites

ikke enig. Prøvde 100 grains TSX i min 257 wby for noen år siden. Rett og slett hyl tvert igjennom som en pil. Null expansjon. Rein hel mantel. Nei takk til super kuler ,på rå dyr . Takke meg til gode gamle Nosler BT eller Sierra Game king.
Døden ikke? Slapp ladning kanskje?

 

 

Nei full pupp wby fabrikk ammo. 50-60 meter utras. Harde super kuler hører etter min erfaring ikke hjemme på rådyr. ( Elg og hjort er noe helt annet)

Takke meg til Ballistic tip og Game king. Det er knall og fall. Selv i 30R Blaser bruker jeg game king på rådyr.

De fleste som prediker super kuler og X kuler på rå dyr har vel aldri prøvd.

Link to comment
Share on other sites

50-60m er jo ikke galt, når man kommer på skuddplassen og ser en stripe på en meter eller to med lungemos, blod og muskler, er det ikke spørsmål om den er død, det er bare å gå å hente den. Nå ser jeg på rådyr som mat, på andre ting er små granater i voldsom fart artig, eller er det helt unødvendig. Helt tragisk blir det om en treffer en kvist litt før en treffer dyret.

Link to comment
Share on other sites

50-60m er jo ikke galt,

Her leter du fint en dag om et rådyr løper 60m i feil retning. jeg ville anse 50-60m utras som en katastrofe. Fan, i sommer lette jeg sikkert i 10 minutter etter et som falt på stedet...

Nå ser jeg på rådyr som mat,

Jepp, og det er derfor jeg vil ha de liggende der jeg kan finne dem - ikke ligge å gjære i verdens tetteste kratt, varme og gode, en lang, varm augustformiddag.

 

K

Link to comment
Share on other sites

50-60 meter utras på rådyr i kvellinga blir ofte katastrofe. Skogkanten. Intet dyr funnet . Ringe hund og dausøk

Nei huff a meg aldri super duper kuler på rådyr. Kun bløte " møkka kuler " som BT og gameking. Sitter nesten og lurer på å prøve A-max i 270 wby

Link to comment
Share on other sites

Jeg brukte Nosler Ballistic tip 8 gram i Skottland på to hjortebukker, ikke imponert over drepevnen, måtte ha et nakkeskudd på begge to.

Den ene ble felt på 196 meters hold, den andre falt på 135 meter. Begge førsteskuddene satt i maskinrommet, rett i bog, den andre rett forfra i bringa. Bukkene datt rett ned, men ville på beina igjen.

 

Virket som om kula splintret lett, men hadde utrolig nok gått gjennom den ene bukken.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
50-60 meter utras på rådyr i kvellinga blir ofte katastrofe. Skogkanten. Intet dyr funnet . Ringe hund og dausøk

Nei huff a meg aldri super duper kuler på rådyr. Kun bløte " møkka kuler " som BT og gameking. Sitter nesten og lurer på å prøve A-max i 270 wby

 

 

Man får faktisk kjøpt kjøttkvern, men det forutsetter jo at man har noe å kverne da.

Link to comment
Share on other sites

Rådyr er lettbygde dyr,og selv med såkalte gode kuler kan man ved enkelte treff oppleve store skader..Bruker helst 243Win selv,og har best erfaring med 95gr Partition.Har også felt flere med andre kaliber,og særlig 308.Det værste jeg har sett av ødeleggelser var med 150gr Winchester fabrikkladd Power Max Bonded!Absolutt fineste er med Accubond,og den kan absolutt ikke sammenlignes med Ballistic Tip!

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
  • 4 months later...

Har ikke like mange rådyr som Jaktfalken, men i den tida jeg brukte 6,5 X 55 på Rådyr brukte jeg 120 gr Ballistic tip. Mine rådyr så slettes ikke så ille ut som noen av bildene her ? Sånn jeg husker det ble de felt på mellom 50 og 100 meter.

 

Det er litt om å gjøre å kombinere kule/patron/hastighet/vilt osv.

I greit 6,5-tempo på rådyr på 50 meter fikk jeg grei effekt, uten for mye ødeleggelse.

Derimot ville jeg aldri ha gått til ytterpunktet å ladd en 300WM med 180 gr Ballistic tip for å skyte elg i tette skauen. Sier seg kanskje selv.

Vi må tenke litt på at BTèn er produsert i et land der de feller hjortedyr på lange hold. Da vil selv 300WMèn ha fått ned hastigheten litt.

 

130 grain BT i 270 Win er litt utenfor det jeg ville brukt på ordinær jakt. Jakter selv med 270 Win, og har nettopp laget noen godladninger med 140 gr Accubond. Da er vi mer innenfor.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har skutt ca 30 rådyr med Winchester Ballistic Silvertip i .223Rem....egentlig godt fornøyd med resultatet.

Knall og fall og lite ødelagt.

Selvfølgelig blir det litt ødelagt om man treffer ben....men helt akseptabelt.

 

http://www.winchester.com/products/rifl ... ST223.aspx" target="_blank

 

 

(55grs...la feil link :overrasket: )

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Dette er 140 grains accubond. :roll:

Og de trådene der denne kula anbefales kommer aldri hastighet og viltets størrelse frem. Kon; Denne kula er søppel når hastighetene ikke er alt for anemiske.

 

 

Skyter ikke KnuteriK over 40 hjorter i året med denne kula? Han lobber de vell ikke ut heller.

Merkelig om han skulle bruke en søppelkule.

Link to comment
Share on other sites

Har brukt fusion 6,5x55 på rådyr i år, veldig fine slakt, men nesten samtlige dyr har sprunget 50-80m etter treff, selv etter treff midt i bog. Typisk utgangshull 2-2,5cm i diameter.

Hadde tenkt å prøve 120gr nosler bt pga kulebane. Er dette å anbefale? Hvilke utgangshull/ødeleggelser får man med treff bak bog og treff i bog?

Link to comment
Share on other sites

Sendero..

 

Du har rett og slett ikke peiling på hva du snakker om.

 

140 grs Nosler Accubond er en perfekt storvilt kule, og iflg min journal, som jeg nå måtte kikke i, har jeg skutt 234 hjort med den kula.

Jeg har lada den i fra 800 m/sek i vanlig 6.5x55, til 1040 m/sek i 6.5x65RWS, uten at slaktet har sett noe værre ut.

 

Her er noen bilder, fra 1040 m/sek.

 

DSC00662.jpg

 

DSC00661.jpg

 

DSC00660.jpg

 

DSC00659.jpg

 

DSC00658.jpg

 

DSC00640.jpg

 

DSC00639.jpg

 

DSC00638.jpg

 

DSC00636.jpg

 

Langhold004.jpg

 

Langhold004.jpg

 

Langhold002.jpg

 

Langhold005.jpg

 

byggerom012.jpg

 

Prosjekt65x65RWS002.jpg

 

DSC00699.jpg

 

IMAG0227.jpg

 

IMAG0248.jpg

 

IMAG0251.jpg

 

IMAG0269.jpg

 

IMAG0274.jpg

 

IMAG0278.jpg

 

IMAG0279.jpg

 

jakt005.jpg

 

jakt007.jpg

 

jakt014.jpg

 

jakt016.jpg

 

 

Som du ser, har jeg dokumentert ganske mange treff i dyr med denne kula, da jeg er over snittet interessert i hvordan ei kule oppfører seg i matvilt. Jeg bruker i år 300 win mag, og Berger kuler, og når den nye 210 grs Accuond LR kula kommer, blir det den fra neste år.

 

Å utbasunere at ei kule er noe dritt utifra 1 skudd på vilt, eller what ever du har skutt, blir litt feil på et forum som dette. Skuddplassering er oxo en nøkkel til pene slakt, skyter man midt i bogen, så må noe gi etter, og da spiller det ikke noen rolle hva man skyter med.

Link to comment
Share on other sites

Jeg må innrømme at jeg blir en smule skeptisk til accubonden.....Totalt uten erfaring med den, men med jævla dårlige erfaringer med både balistic tip og partition, blir jeg i tvil om Noslers generelle kvalitet. Ser jo at Knut Erik har dokumentert fine slakt på hjort med den, så det blir vel å prøve den på rådyr, rein og hjort neste år?

Link to comment
Share on other sites

Jeg er godt fornøyd med Accubond.

Men som knut erik sier skuddplassering har mye å si.

Jeg brukte 180 grs accubond i .300 win mag, 910 m/s og traff ei kolle fra 30 meters hold, midt i knokkelen i bogen, så selvsagt ble det ikke noe pent slakt, men jeg skylder på skuddplasseringen.

Link to comment
Share on other sites

Til trådstarter vil jeg påstå, etter 30 års bruk med 270 win. at de fleste kuler oppfører seg som dynamitt. Har fått stort sett normale slakt på storvilt bare med woodleigh og swift Aframe. Har selvfølgelig ikke prøvd alle typer kuler, men en kompis av meg har også en 270 Win. Han deler samme erfaring (jeg har ladet all hans ammo i 15 år) og etter Tsjekkia turen i vi hadde i sommer må jeg si at voksne rådyr bukker skutt med accubond og Barnes tsx lager store utganghull, meget store....

Nå har jeg ikke skutt så voldsomt mange dyr med 270 Win. et tjuetalls elg, omtrent samme mengde rådyr og en bjørn av større arter. Rev deles omtrent i to uansett kuler jeg har prøvd med unntak av match og helmantel kuler da(Barnes banded solids)

Uten unntak har alt ramlet i smellen og har heller aldri funnet igjen kuler i noen av disse dyrene.

 

Skal ikke påstå at 270win. er annerledes enn andre kaliber, men min erfaring er akkurat det. I de senere årene har jeg jaktet med 338-06, 3006 og 308win og opplever stort sett ikke noe problemer med kjøttødeleggelser. Kjenner flere som sverger til ballistic tip'en i 7 mm. Rem. Mag til hjort, men de holder seg unna bogfjøla forståelig nok..

Jeg personlig tror ikke på å dele erfaring med en og samme kulesort på tvers av kaliber valg.

Link to comment
Share on other sites

Men skuddplassering er viktig. Høyt lungeskudd passer denne kulen.

Det er slike utsagn som gjør meg skeptisk til en kule. Høye lungeskudd krever lite av kulen, en vanlig Sierra matchking fungerer ofte utmerket på slike skudd, og det er i min verden ingen god jaktkule, det er ikke jaktkule i det hele tatt.

Dersom man på jakt må ha med seg en kule for høye lungeskudd, en for bogskudd, en for frontskudd osv. kan vi glemme å gå på jakt.

 

For at jeg skal synes en kule er god må den beholde nær 90 % av vekten uansett treffpunkt og skuddvinkel på dyret. Jeg har ikke brukt accubond selv, men det jeg har sett er at den ofte mister litt for mye vekt, og dermed gir en del blyfragmenter i dyret. Men dersom man utelukkende skyter sideskudd vil det være en effektiv kule.

Link to comment
Share on other sites

ikke enig. Prøvde 100 grains TSX i min 257 wby for noen år siden. Rett og slett hyl tvert igjennom som en pil. Null expansjon. Rein hel mantel. Nei takk til super kuler ,på rå dyr . Takke meg til gode gamle Nosler BT eller Sierra Game king.
Døden ikke? Slapp ladning kanskje?

 

 

Nei full pupp wby fabrikk ammo. 50-60 meter utras. Harde super kuler hører etter min erfaring ikke hjemme på rådyr. ( Elg og hjort er noe helt annet)

Takke meg til Ballistic tip og Game king. Det er knall og fall. Selv i 30R Blaser bruker jeg game king på rådyr.

De fleste som prediker super kuler og X kuler på rå dyr har vel aldri prøvd.

 

Jeg har vel skutt ca 200 rådyr med såkalte "superkuler" (Hirtenberger ABC, Swift A-frame, Barnes X og Barnes TTSX) med min 6.5-06 og det fungerer faktisk helt fint.

Veldig få av dem har sprunget mer enn 50-60 meter, hvilket jeg ikke ser som noe problem da jeg fint klarer å finne dem igjen. Også før ettersøkshunder var påbudt.

Mange av dem har gått rett ned ved treff i bogen.

 

Jeg har også testet noe med hurtigekspanderende kuler da jeg har noen tullete naboer på deler av et terreng jeg har i Sverige, hvor jeg må være 100% sikker på at de ikke forflytter seg over grensa.

Min erfaring er at dyrene fort kan løpe noen meter ved treff bak bogen selv om jeg bruker "granat".

Ved treff midt i bogen, går de rett ned, men da behøver jeg ikke å tenke så mye på fremre delen av dyrene som mat.

Jeg har funnet ut at jeg like godt kan skyte dyrene i nakken med "superkula" mi (Barnes TTSX nå for tiden) om jeg må være 100% sikker på at de går rett ned i smellen.

 

Etter min mening er Ballistic Tip først og fremst ei kule for trofejakt, rev og annet man ikke har så mye planer om å spise.

 

Nosler Accubond har jeg aldri prøvd selv, men jeg har inntrykk av at dette er en god kule med henblikk på de slaktene jeg har sett hvor denne kula har blitt brukt.

Som også KnuteriK her bekrefter.

Link to comment
Share on other sites

Nå skjønner hva som menes med kuler som ødelegger kjøttet !!!

Har jakta med mye rart av kuler i årenes løp, men maken til kjøttødeleggelse har jeg aldri vært borti. For mange år siden brukte jeg billigste sort kuler på rådyr, men har aldri hatt slike ødeleggelser, kanskje jeg har hatt flaks ? At kula som trådstarter brukte dreper viltet er vel hevet over tvil, men på et såpass lite vilt som rådyr er det overkill. Hvis målet er å kun beholde lårene til mat. så versågod...

Sjøl sverger jeg til Barnes TSX som jeg har brukt på alt fra stort afrikansk vilt til rådyr med gode erfaringer, dyra har stort sett gått rett ned med minimal ødeleggelse. Ødeleggelse er ikke Jeg hadde nok fått enda mindre ødeleggelse ved å redusere hastigheten, men jeg siden jeg foretrekker ei kule som skyter ganske flatt ut til 200m så får det heller bli litt blodslått kjøtt. Å gå rundt med ammunisjon som må settes bak bogen høres noe håpløst t spør du meg. Hva med dyr som ikke står pent med hele bredsida til ? Skal man holde igjen og håpe at det skjer ? I en ideell jaktsituasjon er det fint å skyte litt bak bogen, men hvor ofte skjer det ?

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
Men skuddplassering er viktig. Høyt lungeskudd passer denne kulen.

Det er slike utsagn som gjør meg skeptisk til en kule. Høye lungeskudd krever lite av kulen, en vanlig Sierra matchking fungerer ofte utmerket på slike skudd, og det er i min verden ingen god jaktkule, det er ikke jaktkule i det hele tatt.

Dersom man på jakt må ha med seg en kule for høye lungeskudd, en for bogskudd, en for frontskudd osv. kan vi glemme å gå på jakt..

 

Per-S har et resonnement jeg kan stille meg bak.

Bildene til KnuteriK viser mange høye lunge/ryggskudd, men vil Accubond fungere like bra som eksempelvis en A-Frame med treff i grove knokler?

Eller er denne kategori kuler mest egnet for selektiv prikkskyting?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...