Jump to content

Walmart sine presser?


Spinnvillt

Recommended Posts

Leker litt med tanken på å ta med en presse hjem fra USA, har kikket litt på de på Walmart sine sider, har absolutt null peil på lading, men ser for meg at en flerstasjonspresse er bedre enn enkeltlading? Slenger med noen linker til de jeg har kikka på...

 

Dette er vel komplett kit? Plug and pray??

http://www.walmart.com/ip/Lee-Classic-T ... l/38572808

 

Og en til....

http://www.walmart.com/ip/Lee-Precision ... t/24032299

 

Skal fortrinnsvis lade 9mm... Foreløpig.... 8-)

 

Kjør debatt, vær snille... Og husk... Jeg har ikke peiling.. Så ikke vær så raud med forkortelser og sånn... :oops:

 

Sent fra min D6503 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Av de to alternativene er det første valget best for de med begrenset erfaring på hjemmelading. Så er det jo sånn at noen har et medfødt talent for å forstå og takle tekniske utfordringer - og i slike tilfeller kan alternativ to være et bedre førstevalg. Med mindre du er i sistnevnte kategori så vil jeg anbefale alternativ en :smile:

Link to comment
Share on other sites

Ville gått for Turret istedenfor Loadmaster, spesielt siden du selv sier du er grønn på hjemmelading.

 

Har selv en Turret som jeg bruker som en "ammofabrikk". Det går forholdsvis raskt og man kan ha en viss kontroll over de enkelte stagene, se om det kommer krutt osv.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du måtte forklare kort... Hva er forskjellen?

 

Veldig kort: Turret = 1 ny patron for kvart fjerde trekk i spaken. Loadmaster = 1 ny patron for kvart trekk i spaken. Søk litt på youtube på desse to pressene så vil du fort sjå forskjellen.

 

Eg har ingen erfaring med Loadmaster, men har brukt Turret i nokre år og er veldig fornøgd. Rimeleg, solid og enkel å bruke. Med Autodisk kruttmål er den rask også.

Link to comment
Share on other sites

Rettelse: For lading av større volum er progressivt en praktisk nødvendighet. Lader en noen hundre til noen tusen i året vil en Turret dekke behovet så lenge en har litt tid til overs.

 

Jeg har brukt Loadmaster i mange år, og det er en Lee-presse på godt og vondt. Genial når den funker, frustrerende som F når den krangler. Bruker du den regelmessig og liker å dille funker det greit, men for en økt 2-3 ganger i året kan det være mer bry enn det er verdt.

Link to comment
Share on other sites

Skal ørlig innrømme at jeg kun or nå, leker med tanken, har litt vanskelig for å se den store økonomiske gevinsten mtp at jeg kun skyter 9mm idag... Og plinke/øvingsammo kan kjøpes for 1.79stk... Men mtp evnt svakere ladinger for å tilpasse rekyl eller leke med å lade 9mm til major i dynamisk...så må det gjøres selv... Men mange gode innspill, og tar til meg som best jeg kan... Får se om jeg ikke henter meg en loadmaster etterhvert, men som sagt, med de prisene jeg har regnet på til nå, så har jeg ikke klart å forsvare å lade selv kun til mengdebruk... Når kula koster ca ei krone, og hetta ca 45 øre... Så er det ikke langt til pris på fabrikkammo... Innspill på det?

 

Sent fra min D6503 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Når kula koster ca ei krone, og hetta ca 45 øre... Så er det ikke langt til pris på fabrikkammo... Innspill på det?

 

Rent økonomisk ja - men da er du på litt ville veier når det gjelder hjemmelading :winke1: Vi handler inn dier og duppeditter som til tider har priser som alene dekker årets forbruk av patroner til butikkpris. Argumentet med besparelse er noe som oftest er i bruk for å overbevise livledsager at å lade selv er absolutt myyyye mer økonomisk enn å kjøpe ferdige patroner.

Link to comment
Share on other sites

Argumentet med besparelse er noe som oftest er i bruk for å overbevise livledsager at å lade selv er absolutt myyyye mer økonomisk enn å kjøpe ferdige patroner.

 

Så det finns altså folk der ute som syns lading er morosamt? Som finn glede i denne senebetennelseframkallande, møkk kjedelege aktiviteten?

 

Viss eg var nødt til å lade 9mm av økonomiske hensyn hadde eg sterkt vurdert å selge pistolen. Men (for å komme litt tilbake til emnet) dersom ein likevel må gjere dette bør ein nok kjøpe den pressa som gjer dette raskast og minst kjedeleg. Eg er veldig godt fornøgd med Turret-pressa mi men til å trykke ut mengder med 9mm hadde eg nok kjøpt ein Square Deal. Hadde vel gått i null etter rundt 20.000 skot.

Link to comment
Share on other sites

Så det finns altså folk der ute som syns lading er morosamt? Som finn glede i denne senebetennelseframkallande, møkk kjedelege aktiviteten?

Hysj nå da. Tvangstankene mine kan høre deg.

 

Å investere i ladeutstyr når fabrikk dekker behovet gir ikke så mye mening, i det minste ikke for 9mm. For de fleste andre kaliber vil pris og egenskaper endre litt på regnestykket. Og når en først er vant til å lade selv gjør det ikke så mye å lade 9mm heller. Blykuler reduserer prisen og kan gi bedre presisjon enn standard fabrikk om en finner rette medisinen. Men det spørs selvfølgelig litt på mengdene, en 50-pakk eller to i uka går greit på en Turret. Mer enn det blir fort et pes.

 

Skal en lade større volum trenger en noe mer, men da blir også investeringene deretter. Lee er billig, og med litt praktisk sans fungerer de akseptabelt. Dillon er vesentlig bedre men koster også deretter. Akkurat nå har jeg en Super 1050 i hus, og det er en reinspikka ammofabrikk. Med hylsemater og Mr.Bulletfeeder er tempoet helt utrolig, men å bytte kaliber er ikke gjort på 2 minutter. Der er Loadmasteren mye enklere i bruk.

Link to comment
Share on other sites

Jeg lader 9 mm og .38 Spec. Men jeg skyter bare noen hundre skudd i hvert av disse kalibrene hvert år, og jeg er avhengig av Federal tennhetter for å være sikker på at det smeller hver gang. Presse og die-sett ble kjøpt inn på 90-tallet, så summa summarum er ikke kostnaden noen grunn for meg til å ikke lade. Den viktigste grunnen er at jeg får ammo som smeller hver gang, i tillegg til at den treffer der den skal så lenge jeg gjør jobben min.

Link to comment
Share on other sites

Jeg lader riflekaliber, ikke håndvåpen. Som 9mm-skytter lønner det seg ganske enkelt ikke å lade for pistol. Jeg kunne nok ladet for hjulpangen i 357 magnum, men den skyter jeg såpass lite med at jeg ikke gidder; det er ikke nok penger å hente på å lade, spesielt ettersom jeg bruker enstasjonspresse...

Link to comment
Share on other sites

JSom 9mm-skytter lønner det seg ganske enkelt ikke å lade for pistol.

Hvis pris er det primære kriteriet: Ja. Dette er typisk for praktisk-skyttere, presisjonen med vanlig fabrikk er gjerne mer enn god nok og nivået ligger gjerne greit innenfor minor-kravet. Skyter en felt eller liknende kan det bli litt anderledes. Presisjon og rekyl har en del å si, og blykuler er mer aktuelt. Om en uansett har presse er investeringen kun et diesett, det betales fort ned. Og for noen er en tur i furtebua kvalitetstid.

Link to comment
Share on other sites

Blykuler er ikke et alternativ til Glocken min, og presisjonen er mer enn god nok for min bruk. Jeg har regnet på det; med minimumsladninger og de billigste mantlede kulene jeg finner, koster det meg ti øre mer per smell å skyte hjemmeladet enn å skyte fabrikkammunisjon. Vel er det fin avkobling å lade, men jeg synes ikke det er morsomt nok til å gidde å skyte dyrere ammunisjon som ikke gir meg noe mer.

Link to comment
Share on other sites

Valg av utstyr er avhengig av hvor mye du kommer til å lade og hvor mange kaliber. Jeg har min Lee classic turret som jeg kjøpte for 30 år siden og lader fremdeles en god del på den men da kaliber som jeg har lavt volum på. Har en plate med ferdig die oppsett og innstilt kruttmål til hvert kaliber (sikkert 10 forskjellige). Her kjører jeg en litt omstendelig ladeprosess med tumbling av hylsene først før jeg sizer og decapper på en Lyman T-Mag 2 og så setter in nye hetter med en Lyman håndholdt hette isetter mens jeg ser på TV. Deretter lading på turetten.

For volum ladning har jeg en Dillon 1050 til små hetter hvor jeg lader 38 super, 38 SP, og 9 mm (for tilpassede ladninger - mye trening med fabrikk) og en Dillon 650 for store hetter, 45 ACP, 44 mag, 308w og 9,3x62.

Min erfaring er vel at det er sjelden en løsning passer til alt!

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

For å svare på dem pressene du spør om (Lee Classic Turret og Lee Loadmaster), så

blir svaret ja-takk begge deler.

 

En Lee Classic Turret kan aldri bli feil. Der har du kontrol på hver prosess og du kan

også bruke den som en 1-enstansjonspresse. Ypperlig som første presse og vil

alltid vere en sikker arbeidshest til ethvert bruk. Men skal du skyte mye, så tar det ikke

lang tid før du kunne ønske noe som er raskere. Sikkert litt forskjelligt hvor mye

folk skryter på seg av hvor fort dem kan lade på en slik presse, men sånn 20 stk på 8min

er en slik passe snitt måling.

 

Jeg har tilslutt landet på Lee Loadmaster. Fantastisk presse for pengene vist den

settes opp skikkeligt. Har prøvd LeePro 1000 og det konseptet har jeg parkert.

På loadmasteren ligger jeg på sånn 20 stk på 3min. Det går 80 hylser i dem

4 røra og på 15 min så har man 80 smell. Da må man bunkre opp med mere hylser

og hetter så det blir en liten stop. For meg holder det, og for andre er det for lite.

Link to comment
Share on other sites

Man kan lade 9mm med 124gr Frontier, MagTech hetter og VV N320 for ca 1,30-1,35 hvis man kjøper storforpakningene med krutt og ca 1,50 hvis man kjøper små dunker.

Fabrikkammo ligger stort sett på 2-2,20 per tusen (hvis man ser bort i fra Fiocchi 115gr dritten). Så det er fremdeles penger å spare, men ikke så mye som i andre kaliber selvfølgelig.

 

men største fordelen er vel kanskje at man kan skreddersy ammo til sin skytestil, med bla mindre rekyl ol.

Link to comment
Share on other sites

For å svare på dem pressene du spør om (Lee Classic Turret og Lee Loadmaster), så

blir svaret ja-takk begge deler.

 

En Lee Classic Turret kan aldri bli feil. Der har du kontrol på hver prosess og du kan

også bruke den som en 1-enstansjonspresse. Ypperlig som første presse og vil

alltid vere en sikker arbeidshest til ethvert bruk. Men skal du skyte mye, så tar det ikke

lang tid før du kunne ønske noe som er raskere. Sikkert litt forskjelligt hvor mye

folk skryter på seg av hvor fort dem kan lade på en slik presse, men sånn 20 stk på 8min

er en slik passe snitt måling.

 

Jeg har tilslutt landet på Lee Loadmaster. Fantastisk presse for pengene vist den

settes opp skikkeligt. Har prøvd LeePro 1000 og det konseptet har jeg parkert.

På loadmasteren ligger jeg på sånn 20 stk på 3min. Det går 80 hylser i dem

4 røra og på 15 min så har man 80 smell. Da må man bunkre opp med mere hylser

og hetter så det blir en liten stop. For meg holder det, og for andre er det for lite.

 

 

Har 4 stk pro 1000, kjøpte en loadmaster for å lade 9mm på, men det var noe skikkelig drit synes jeg, tennhettematingen bare krangler, ja har sett en haug med youtube videoer for å få orden på den, men mener pro 1000 er ett mye bedre valg.

Link to comment
Share on other sites

Hver sin smak.

 

Alt det tøvet dem driver med på desse youtube videone er helt unødvendigt.

Man trenger ikke gjøre en eneste fix vist man setter opp pressa skikkeligt.

Ville ikke engang byttet den bort med en square deal eller 550 presse.

 

Pro1000 pressene er parkert for godt og blir aldri mere tatt i bruk.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du først skal hente presse fra statene, er det mer dollar i besparelse jo dyrere presse du kjøper.

Men å lade noen tusen 9mm? Da lader du i mange år før du går i pluss.

 

Men til min338 Lapua Magnum koster 1 skudd Norma med 250 grn Sierra 70 kr.

Jeg kan lade de selv for ca 25 kr.

Når du sparer 45 kr pr skudd, så blir regnestykket litt annerledes.

Link to comment
Share on other sites

Dette var en tråd som jeg ble som jeg håpet... Fornuftig meningsutveksling og ytring av erfaringer.... Jeg skyter 90% 9mm, og leker kun med tanken da jeg slipper både frakt og toll på ei presse fra USA... Men har jo ettertrykkelig fått bekreftet mitt eget regnestykke, at til trening der faktor og rekyl ikke er så pissetrengt, så svarer det seg ikke økonomisk å presse selv... Men morro at så mange deler erfaringer, og må vel.innrømme at det nok kommer ei presse i hus med tiden, men da evnt for grovere kaliber i første omgang...

 

Sent fra min D6503 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Da er pressa bestillt.. Blei en Lee classic turret... Skal settes opp i .357m for å mate en Dan wesson maximum foreløpig, og muligens et sett med .44m senere...

 

Men... Jeg trenger prosjektiler i 38/357 tyngre enn 180gn til en grei penge...

 

Hvem har rimeligste "myke" hettene?

 

 

 

Sent fra min D6503 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Myke hetter ==> Federal.

Billige? Nja.... Alt ha jo gått i motsatt retning av kronekursen. Det er lenge siden jeg har handla nå, men Jaktdepotet tar for tida 60 øre. Og hvis nettbutikken er oppdatert, har han faktisk Federal nå. Det har ikke vært det enkleste å få tak i i det siste.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...