Jump to content

Kaliber på dei obligatoriske skuddene


svein

Recommended Posts

Det har jeg aldri hørt noe om, men jeg sakser inn litt info fra lovdata.no

 

§ 18. Obligatorisk skyteprøve

 

Ingen har adgang til å drive storviltjakt med rifle uten at vedkommende har avlagt skyteprøve samme jaktår. Skyteprøven består av to deler.

 

Det skal først gjennomføres 30 obligatoriske skudd på valgfri blink. Deretter skal det for hver rifle som skal benyttes under storviltjakt skytes 5 skudd mot dyrefigur godkjent av direktoratet.

 

For kombivåpen (rifle-hagle), drillinger og dobbeltløpet rifle skal det skytes 3 skudd mot dyrefigur godkjent av direktoratet.

 

Alle skuddene mot dyrefigur må være innenfor angitt treffområde.

 

Oppnådd sølvmerke i elgskyting (Norges Jeger- og Fiskerforbunds ferdighetsmerke) godkjennes som skyteprøve når skyteprogrammet er godkjent av direktoratet.

 

For storvilt som har en jakttid som går fra ett jaktår og over i neste, gjelder skyteprøve som er avlagt i det jaktåret jakten på vedkommende viltart startet.

Link to comment
Share on other sites

Får vel ikke akkurat skyte de med en salong tror jeg :wink:

Er vel heller ikke noe poeng,må vel heller være bedre å få skyte de med den rifla det skal jaktes med så man blir fortrolig med den,eventuelt også på forskjellig avstander :)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Får vel ikke akkurat skyte de med en salong tror jeg :wink:

Er vel heller ikke noe poeng,må vel heller være bedre å få skyte de med den rifla det skal jaktes med så man blir fortrolig med den på forskjellig avstander :)

 

Det er eg også enig med, men ser det er ein del som skyter med 222/223 på dei obligatoriske¨.

Og lurer derfor på om det finnes noen lover/regler for dette :?:

 

Svein

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke, Jeg vet. :P

Du kan skyte med alle kalibre som er godkjent for storvilt jakt. Det vil si cal 222 og oppover.

 

Detter er den oppfattningen jeg har hatt, og det er slik det blir praktisert. Men jeg kan egentlig ikke finne noe i lover eller regler som sier at man ikke kan ta de 30 første med 22lr.

 

Les en gang til, med formål "å skyte med 22lr på de 30 første skudda", så forstår du hva jeg mener. Dersom man som instruktør eller standplassleder kommer ut for rette kverulanten er det greit å vise til noe mer en "jeg vet".

 

Det er sikkert en forskrift eller paragraf jeg rett og slett har oversett....

Link to comment
Share on other sites

I instruks for skyteprøven står det følgende:

"Den årlige skyteprøven består av 2 deler.

Personer som skal jakte storvilt med rifle skal dokumentere, på standardskjema, å ha avlagt tredve-30-obligatoriske skudd før skyting mot dyrefigur kan gjennomføres. Riflens kaliber må kunne tilfredstille anslagsenergikravet for jakt på en av storviltartene. Det er forbudt å benytte våpentyper som er forbudt til jakt, f.eks. AG-3 ol. Skytingen må foregå samme jaktår."

 

Storviltartene i instruksen er: elg, hjort, villrein, rådyr, villsvin, moskus, bjørn, ulv, jerv og gaupe.

Link to comment
Share on other sites

I instruks for skyteprøven står det følgende:

"Den årlige skyteprøven består av 2 deler.

Personer som skal jakte storvilt med rifle skal dokumentere, på standardskjema, å ha avlagt tredve-30-obligatoriske skudd før skyting mot dyrefigur kan gjennomføres. Riflens kaliber må kunne tilfredstille anslagsenergikravet for jakt på en av storviltartene. Det er forbudt å benytte våpentyper som er forbudt til jakt, f.eks. AG-3 ol. Skytingen må foregå samme jaktår."

 

Storviltartene i instruksen er: elg, hjort, villrein, rådyr, villsvin, moskus, bjørn, ulv, jerv og gaupe.

 

Da har du funnet det jeg lette etter! Takk

Link to comment
Share on other sites

Tenkt situasjon: Et skytelag/lokalforening arrangerer en jaktfelt som er meget lokal og den har ikke de offisielle reglene for jaktfelt (kjenner ikke detaljene). Dette blir godkjent som de 30 skudda. Det er jo ikke over to ganger med minimum 15 skudd hver gang. Etter min tolkning burde det da i tillegg til denne jaktfelten bli skutt 15 skudd på bane.... Slik jeg har forstått er det noen formelle krav til en jaktfelt for at den skal bli godkjent.

Link to comment
Share on other sites

Tenkt situasjon: Et skytelag/lokalforening arrangerer en jaktfelt som er meget lokal og den har ikke de offisielle reglene for jaktfelt (kjenner ikke detaljene). Dette blir godkjent som de 30 skudda. Det er jo ikke over to ganger med minimum 15 skudd hver gang. Etter min tolkning burde det da i tillegg til denne jaktfelten bli skutt 15 skudd på bane.... Slik jeg har forstått er det noen formelle krav til en jaktfelt for at den skal bli godkjent.

Fra den overnevnte "Instruks om skyteprøven for storviltjegere":

"For de som ikke deltar i konkurranse, skal disse skuddene gjennomføres over minst 2 forskjellige dager - "

"All konkurranseskyting med rifle i regi av lokale lag og foreninger tilsuttet Det frivillige Skyttervesen og Norges Jeger- og Fiskerforbund og andre godkjente arrangører godkjennes - "

 

Konkurrasne er konkurranse, og skyter en 30 skudd eller mer med godkjent kaliber/våpen, er treningsskudda unnagjort.

Jeg vil benytte anledningen til å gjøre reklame for skytingen om "Dugleiksmerket" - da får du 30 godkjente treningsskudd - se terminslista til ditt lokale skytterlag!

Link to comment
Share on other sites

Det er forbudt å benytte våpentyper som er forbudt til jakt, f.eks. AG-3 ol. Skytingen må foregå samme jaktår."

Slik jeg tolker deg mener du det ikke er tillatt å skyte treningsskuddene med AG-3. Men det Jegermeistern her sier:

"All konkurranseskyting med rifle i regi av lokale lag og foreninger tilsuttet Det frivillige Skyttervesen og Norges Jeger- og Fiskerforbund og andre godkjente arrangører godkjennes - "

tolker jeg dithen at de som skyter DFS-konkurranse klasse AG-3, og kan fremlegge skytebok på dette fra et eller flere stevner ved skyteprøven, eller kan dokumentere gjennomført dugleiksmerke, selv om det er med AG-3, tilfredstiller kravet til 30 obligatoriske treningsskudd.

Link to comment
Share on other sites

Det er forbudt å benytte våpentyper som er forbudt til jakt, f.eks. AG-3 ol. Skytingen må foregå samme jaktår."

Slik jeg tolker deg mener du det ikke er tillatt å skyte treningsskuddene med AG-3. Men det Jegermeistern her sier:

"All konkurranseskyting med rifle i regi av lokale lag og foreninger tilsuttet Det frivillige Skyttervesen og Norges Jeger- og Fiskerforbund og andre godkjente arrangører godkjennes - "

tolker jeg dithen at de som skyter DFS-konkurranse klasse AG-3, og kan fremlegge skytebok på dette fra et eller flere stevner ved skyteprøven, eller kan dokumentere gjennomført dugleiksmerke, selv om det er med AG-3, tilfredstiller kravet til 30 obligatoriske treningsskudd.

Nei, jeg har ikke hevdet dette - tvert i mot! Jeg skrev bare ikke hele bestemmelsen, siden den var sitert før. Så til mitt sitat kan det føyes til, etter - "og andre godkjente arrangører godkjennes":

"Riflens kaliber må tilfredsstille anslagsenergikravet for jakt på de overnevnte viltarter. Dette gjelder ikke våpentyper som er forbudt til jakt, for eksempel AG-3 og lignende. Skytingen må foregå samme jaktår".

 

NB: "Andre godkjente arrangører": Det er arrangører som DN har avtale med, f.eks. DFS og NJFF. DN har ikke (så vidt jeg vet) noen avtale med f.eks. Heimevernet, så om du skyter Dugleiksmerket med Sauer eller M/59 i HV, teller ikke det som treningsskudd!

Link to comment
Share on other sites

Nå har du ikke tilbakevist deltakelse i DFS klasse AG-3 slik jeg leser deg. Den regelen som henvises til AG-3 er slik jeg kan lese det kun for de som ikke skyter DFS-konkurranse med den, ergo du kan ikke møte opp med AG-3 på treningsskytingene til storviltprøven.

Intensjonen er jo å sørge for at de som skal ut på storviltjakt har skutt tilstrekkelig antall skudd til å være litt bedre rustet for jakten og human jaktutøvelse i form av godt avgitt skudd. Og en som skyter konkurranse med AG-3 og har, si 2-3 tusen skudd med den ila sesongen på trening og konkurranse, oppfyller intensjonen og vel så det.

Link to comment
Share on other sites

Deltagere som driver aktivt med konkurranseskyting får jo godkjent det som treningsskudd,

hvertfall innen jaktskyting. Det samme gjelder kanskje for DFS..

De som er lure nok til evt å dukke opp med AG-3 for å skyte treningsskudd til storviltprøven

vil nok få noen rare blikk ... :roll:;)

 

Angående kaliber så har det vel kommet fram at f.o.m 222 er minste tillatte til storvilt(bukkejakt).

Ser at noen skriver at det kreves storviltprøve for å jakte rådyr med rifle. Hva med det som jakter utelukkende med hagle da? og hvor står dette i viltloven isåfall. Såvidt jeg vet er det kun påkrevd skyteprøve for bukkejakta.

Mulig jeg tar feil.. :?:

Link to comment
Share on other sites

Angående kaliber så har det vel kommet fram at f.o.m 222 er minste tillatte til storvilt(bukkejakt).

Ser at noen skriver at det kreves storviltprøve for å jakte rådyr med rifle. Hva med det som jakter utelukkende med hagle da? og hvor står dette i viltloven isåfall. Såvidt jeg vet er det kun påkrevd skyteprøve for bukkejakta.

Mulig jeg tar feil.. :?:

 

Forskrift om utøvelse av jakt og fangst: §15, 2. ledd. §18.

 

Ingen krav om skyteprøve ved bruk av hagle.

Link to comment
Share on other sites

Det er riktig zico. Det er ingen skyteprøve for å skyte rådyrbukk med hagle. Men du har til gjengjeld ikke lov å skyte rådyr under bukkejakta med hagle.

 

Edit: Jeg ser at skriver "Såvidt jeg vet er det kun påkrevd skyteprøve for bukkejakta."

Det er ikke helt riktig ser du. Skyteprøva er for hele jaktperioden dersom du jakter rådyr, jerv og gaupe med rifle.

Link to comment
Share on other sites

Her er teksten sakset fra lovdata.no

______________________________________________

§ 15. Våpen under jakt og felling

 

Under ordinær jakt og felling kan det bare brukes rifle og haglevåpen med ladning av krutt. Under jakt og felling er det ikke tillatt å bruke pistol, revolver, halvautomatiske våpen av militær karakter eller helautomatiske skytevåpen.

 

Under jakt på elg, hjort, dåhjort, villrein, muflon, moskusfe eller felling av bjørn og ulv er det kun tillatt å bruke rifle. Det samme gjelder jakt på råbukk i særskilt bukkejaktperiode.

 

Under jakt på elg, hjort og rådyr er det ikke tillatt å bruke halvautomatisk rifle med mer enn tre skudd i magasinet og ett skudd i kammeret. Under jakt på eller felling av øvrige viltarter hvor det brukes halvautomatisk rifle er det ikke tillatt å bruke mer enn to skudd i magasinet og ett skudd i kammeret.

 

Salongrifle (salonggevær) kaliber 22 LR kan bare brukes under jakt på viltarter opp til en hares størrelse, men ikke til hare.

 

Til jakt og felling er bruk av hagle for mer enn to skudd forbudt.

0 Endret ved forskrift 14 mars 2006 nr. 304 (i kraft 1 april 2006).

 

§ 18. Obligatorisk skyteprøve

 

Ingen har adgang til å drive jakt og felling av storvilt med rifle uten at vedkommende har avlagt skyteprøve samme jaktår. Skyteprøven består av to deler.

 

Det skal først gjennomføres 30 obligatoriske skudd på valgfri blink. Deretter skal det for hver rifle som skal benyttes under jakt og felling av storvilt skytes 5 skudd mot dyrefigur godkjent av direktoratet.

 

For kombivåpen (rifle-hagle), drillinger og dobbeltløpet rifle skal det skytes 3 skudd mot dyrefigur godkjent av direktoratet.

 

Alle skuddene mot dyrefigur må være innenfor angitt treffområde.

 

Oppnådd sølvmerke i elgskyting (Norges Jeger- og Fiskerforbunds ferdighetsmerke) godkjennes som skyteprøve når skyteprogrammet er godkjent av direktoratet.

 

For storvilt som har jakttid eller fellingsperiode som går fra ett jaktår og over i neste, gjelder skyteprøve som er avlagt i det jaktåret jakten eller fellingen av vedkommende viltart startet.

0 Endret ved forskrift 14 mars 2006 nr. 304 (i kraft 1 april 2006).

______________________________________________

 

Hvor står det at man må ha skyteprøve for ordinær rådyrjakt??

Link to comment
Share on other sites

Kunne sikkert startet en egen tråd, men avslutter bare med å si at etter min tolkning og slik jeg kan lese det jeg uthevet så tolker jeg rådyr til å være storvilt og kreve skyteprøven under bukkejakt, mens som småvilt uten skyteprøve fra og med 25 september.

Link to comment
Share on other sites

Kunne sikkert startet en egen tråd, men avslutter bare med å si at etter min tolkning og slik jeg kan lese det jeg uthevet så tolker jeg rådyr til å være storvilt og kreve skyteprøven under bukkejakt, mens som småvilt uten skyteprøve fra og med 25 september.

Hvis du kun leser halve forskriften og tolker etter eget hode vil det bli slik. MEN les resten også. Kanskje særlig dette avsnittet:

Ingen har adgang til å drive jakt og felling av storvilt med rifle uten at vedkommende har avlagt skyteprøve samme jaktår. Skyteprøven består av to deler.
:wink:

 

Rådyr er regulert som storvilt uansett om du jakter med hagle eller rifle. Men under bukkejakta har du kun lov å skyte gevirbærende bukk med rifle.

Fra og med den 25.9 er det fritt frem med hagla. .. Også på svære bukker med hønn.. 8)

Link to comment
Share on other sites

Kunne sikkert startet en egen tråd, men avslutter bare med å si at etter min tolkning og slik jeg kan lese det jeg uthevet så tolker jeg rådyr til å være storvilt og kreve skyteprøven under bukkejakt, mens som småvilt uten skyteprøve fra og med 25 september.

 

Finner ingen plass i noe lovverk som jeg syns kan antyde dette. Hvor finner du det?

Link to comment
Share on other sites

Jaja.. da har jeg lært det og.. :)

Skyter prøven hvert år med så mange børser jeg har tenkt å jakte med, men det hender det blir med ei børse på jakt som jeg ikke har skutt opp med uten at jeg er redd syndsforlatelsen av den grunn.

 

Zico: Det ble prediket i et klasserom da jeg gikk i 9nde klasse og tok jegerprøven, og siden den gang har jeg aldri grublet noe videre over det før nå.

Link to comment
Share on other sites

Nå har du ikke tilbakevist deltakelse i DFS klasse AG-3 slik jeg leser deg.

Jeg mener nå at jeg har gjort dette rimelig klart, da, men jeg kan jo sitere hele regelen i sammenheng:

"All konkurranseskyting med rifle i regi av lokale lag og foreninger tilsuttet Det frivillige Skyttervesen og Norges Jeger- og Fiskerforbund og andre godkjente arrangører godkjennes. Riflens kaliber må tilfredsstille anslagsenergikravet for jakt på de overnevnte viltarter. Dette gjelder ikke våpentyper som er forbudt til jakt, for eksempel AG-3 og lignende. Skytingen må foregå samme jaktår".

Hvis man leser bestemmelsen etter vanlige regler for skriftlig norsk, peker "dette" i nest siste periode tilbake på "riflens kaliber". Dvs. det står at du må skyte med storviltkaliber, men dersom du bruker militærlignende våpen, klarer det seg med kaliber .22 LR, f.eks. en AG-3 med innleggsløp!

 

Dette er vel et eklatant eksempel på hva språkslurv kan føre til! Det er overveiende sannsynlig at "utstederne" av overnevnte retningslinjer ikke har hatt til hensikt å regelfeste noe slikt!

Et annet moment er at klasse AG-3 i DFS ble innført etter at disse reglene ble (så elendig!) formulert. Så jeg vil nok ikke skrive under på treningsskudd for skyttere i klasse AG-3, men sende saken over til Skytterkontoret eller DN for avgjørelse.

Link to comment
Share on other sites

 

"All konkurranseskyting med rifle i regi av lokale lag og foreninger tilsuttet Det frivillige Skyttervesen og Norges Jeger- og Fiskerforbund og andre godkjente arrangører godkjennes. Riflens kaliber må tilfredsstille anslagsenergikravet for jakt på de overnevnte viltarter. Dette gjelder ikke våpentyper som er forbudt til jakt, for eksempel AG-3 og lignende. Skytingen må foregå samme jaktår".

 

Så jeg vil nok ikke skrive under på treningsskudd for skyttere i klasse AG-3, men sende saken over til Skytterkontoret eller DN for avgjørelse.

 

Her mener jeg instruksen er klar når det gjelder AG-3. Med "lignende" mener jeg mener jeg Forskrift om utøvelse av jakt og fangst sier resten:

 

§ 15. Våpen under jakt

Til felling av vilt under ordinær jakt kan det bare brukes rifle og haglevåpen med ladning av krutt. Under jakt er det ikke tillatt å bruke pistol, revolver, halvautomatiske våpen av militær karakter eller helautomatiske skytevåpen.

Link to comment
Share on other sites

Her mener jeg instruksen er klar når det gjelder AG-3. Med "lignende" mener jeg mener jeg Forskrift om utøvelse av jakt og fangst sier resten:

Det mener jeg også. Men dersom noen insisterer på at skudd skutt f.eks. i konkurranse med AG-3 skal skrives som obligatoriske treningsskudd, vil jeg nok oversende saken til "høyere instans". Så får de avgjøre den, og kanskje også redigere instruksen sin, og skrive den i et noenlunde forståelig språk.

"Det uklart skrevne er det uklart tenkte" - det er nok det som er tilfellet her!

Link to comment
Share on other sites

De Obligatoriske 30™ er ikke jaktutøvelse, men ren baneskyting på runde skiver. Jeg kan ikke se hvorfor ikke AG3 kan brukes til treningsskyting på lik linje med eksempelvis DFSs Sauer 200 som er et rent banevåpen og ikke jaktvåpen. I og med at DFS også har program for AG3, mener jeg.

 

Poenget er pålagt skytetrening*, er det ikke?

 

* Å pålegge jegere treningsskyting før de avlegger en prøve som skal avklare om de er skikket eller ikke, er forøvrig like smart som å pålegge elever/studenter å lese til eksamen. Trening foretar man på eget initiativ for å oppnå ønsket resultat. Prøven blir i seg selv meningsløs når treningen er pålagt.

Link to comment
Share on other sites

"Det uklart skrevne er det uklart tenkte" - det er nok det som er tilfellet her!

 

Er helt enig med deg, Jegermeistern. Det er kanskje eneste rette veien å gå å få DN til å være tydeligere her. Jeg tar kontakt med DN og får en redegjørelse på dette, og kommer tilbake med svaret fra dem.

Link to comment
Share on other sites

Eller man kan gå inn på intensjonen med lovpåbudet om obligatoriske treningskudd.

Jeg satt i rifleutvalget i min lokale jeger og fiskerforening, når dette var opp til diskusjon. Denne forening var en av de som var plukket ut, for å komme med synspungter om hvordan få den gjennomsnittlige riflejeger mere på skytebanen.

Hva min personlige mening/avgjørelse var i dette tilfellet, skal jeg ikke utbasunere, men den var etter en helt annen modell en dagens.

 

Men så til tema, den gjennomsnittlige riflejeger var for lite på banen, og han skjøt for lite, det var konklusjonen. Dagens tiltak var ment som en slags tvang, slik at han fikk se miljøet, og kanskje trivdes der, og derfor av egen interesse skjøt oftere. Med hva slags rifle eller kaliber? Det var klinkende likegyldig, alt fra 22LR og oppover, var det samme, bare han kom oftere på banen, det var det som var målet.

Om DN lyktes med valgte modell, det vil jeg ikke svare på.

 

Men når det er sagt, så tror jeg vi ikke finner så mange av "den gjennomsnitlige riflejeger" her inn i forumet, for vi er alle aktive, vi har oppsøkt et aktivt miljø. Om miljøet heter SL, Kammeret, DFS eller Jeger&Fisk, er det samme, bare man kan dele erfaringer med hverandre. Det virker som de fleste her inne er glad i skyting, og lufter børsa så ofte som anledningen er der :lol:

 

Men så vidt jeg kan erindre, så er ikke "Plikt skudd" kaliber/våpen avhengig. Det er kun Oppskyting til prøve som skal være med "godkjent våpen"

Link to comment
Share on other sites

kan ikek se at konkurranseskyttere deles inn etter klasse i følge det jeg har lest. det som står i de retningslinjene jeg har lest er at "aktive konkurranseskyttere trenger ikke skyte 30 obligatoriske" (fritt etter husken) å kan gå rett på prøva. dette betyr at de som har skutt stevner med AG3 er aktive skyttere og trenger ikke skyte 30 skudd.

 

har jeg misforstått totalt?

Link to comment
Share on other sites

kan ikek se at konkurranseskyttere deles inn etter klasse i følge det jeg har lest. det som står i de retningslinjene jeg har lest er at "aktive konkurranseskyttere trenger ikke skyte 30 obligatoriske" (fritt etter husken) å kan gå rett på prøva. dette betyr at de som har skutt stevner med AG3 er aktive skyttere og trenger ikke skyte 30 skudd.

 

har jeg misforstått totalt?

 

Etter den informasjon jeg sitter inne med, så teller all rifleskyting, som har skjedd i regi av godkjent skyttermiljø, som aktiv skyting, og det skal dokumenteres med skytebok, eller tilsvarende bevitnelse.

Så feks DFS skyting med AG3, eller skyting med rifle i NFPS, skal være fullgod med allt annet.

 

Makkieboy

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Da var det kommet svar fra DN.

 

Hei

Beklager at jeg ikke har svart deg tidligere. Har desverre hatt noe restanse.

Når det gjelder skyteprøven er det slik at forskrift av 22. mars 2002 om utøvelse av jakt, felling og fangst m/ instruks til denne gir anledning til å få godkjent all konkurranseskyting med rifle i regi av lokale lag og foreninger tilsluttet Det frivillige skyttervesen og NJFF. Dette gjelder imidlertid ikke når skytingen har foregått med AG-3.

Dette er et militært våpen som ikke er tillatt under jakt jf 15 første ledd. annen setning. Det som står i instruksen under "skyteprøven" går altså foran (at skyteprøven ikke kan avlegges med AG-3) det som står i instruksens tredje ledd under skyteprøven - at all konkurranseskyting med rifle i regi osv.

 

Det er ikke ikke tillatt å bruke våpen/ammunisjon under anslagsenergikravet for rådyr ( 100 kgm målt på 100 meter eller 980 joule) under de 30 obligatoriske treningsskuddene. Rådyr er det storviltet som har lavest krav til ansagsenergi. Salongrifle (22 long rifle) kan derfor ikke benyttes til å avlegg de 30 obligatoriske skuddene.

 

Med hilsen

Arild Sørensen

Rådgiver

Telf 73 58 09 19

Link to comment
Share on other sites

Så når jeg skyter ca 30Kg 7,62 og 5,56 i året med våpen av "militær karakter"

på trening og konkurranse i regi av HV, NROF og NFPS, må jeg alikevel skyte 30skudd med rifle i regi av DFS eller NJFF?

Vi snakker jo skytetrening, ikke jakt.

Jeg kan heller ikke få godkjent et praktisk stevne med jaktrifla (feks manual open klasse)som 30 treningsskudd :roll:

Men men, sålenge vi ikke får jakte med disse stygge halvautoene, må vi jo kjøpe flere våpen som vi kan jakte med :D .

Link to comment
Share on other sites

personlig synes jeg denne presiseringa fra DN er litt latterlig.

en AG3 skytter som skyter over 1000 skudd på trening og stevner med det våpenet må skyte 30 skudd med et annet våpen, mens feks en KL1 eller junior skytter i DFS som har skutt 1 feltstevne(30 skudd) med sauer 200STR å ikke trent noe utenom, slipper de 30 obligatoriske?

 

i mine øyne er sauer 200STR like langt fra en vanlig jaktrifle som det en AG3 er i praksis. men ikke i følge regelverket.

 

en juniorskytter kan jo skyte med kal 22LR, å det står ingenting på skyteboka hvilket kaliber det er skutt med... ;)

Link to comment
Share on other sites

..... eller for å trekke tankerekka til høggern litt videre: Kan jeg bli nektet å få godkjent mine 30 skudd hvis jeg har lånt en NM-149 og skyter med den. På standplassen ved siden av ligger det en med en VS-84. Han får godkjent skuddene. VS-84 er pr definisjon et sivilt våpen, mens en NM-149 er militært. :D

 

I samme åndedrag har jeg hørt en huistorie om at en eller annen driftig sjel bestillte reinfigurer nedover til Kosovo da hæren var i KFOR. Alle NM 149 i bataljonen ble samlet inn, og det ble arrangert treningsskyting for de som skulle på elgjakt til høsten. Skuddene ble skriftelig betvitnet med stempel fra KFOR. Så vidt jeg vet, ble dette godkjent.

Link to comment
Share on other sites

Uffa meg, her må det ryddes opp i foreskriften. All konkuranseskyting innenfor grener med avtale med DN må godkjennes (uavhengig av om det er 22lr eller 50BMG). Videre må det bli klarere at for normale treningsskudd og for all oppskyting, gjelder vanlig instruks (altså ett klarere skille mellom konkuranse og rene jegerskyttere).

 

Det står så vidt jeg vet ikke noe sted at amoen til treningskuddene skal være godkjent til jakt, kun at de skal holde anslagskravet til rådyr. Så om man bruker standard Nato eller panserværn amo, spiller ingen rolle for treningskuddene om en ellers har lov til å inneha og avfyre de. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...