Jump to content

Etteregistrere våpen


q-bertsuit

Recommended Posts

Hei,

 

I huset som jeg har overtatt etter min bestefar er det en gammel mauser fra 1897. Jeg har visst om at denne lå et sted i huset, men den dukket først opp igjen blant masse rot i kjelleren etter en ryddeøkt. Jeg ønsker å beholde denne som et minne, men er usikker på hva som er riktig fremgansmåte for å få den registrert. Jeg har våpenskap med jaktvåpen hjemme.

 

Risikerer jeg å miste retten til å ha jaktvåpen om jeg prøver å få registrert dette våpenet nå? Bør jeg vente på neste amnesti?

Link to comment
Share on other sites

Når neste amnesti blir er det vel ingen som vet. Å ha det hjemme til den tid, ulovlig, er en risiko eg ikke ville tatt. Eg hadde gjort det likt som om det var amnesti (som eg fikk beskjed om å gjøre). 
 

Få tak i papirasøknad, ikke digital, skriv ned info om våpen og i selgers felt skriver du «uregistrert». Kanskje legge ved ett skriv der det står hvordan du fikk tak i våpenet. Kan ikke garantere, men vil tro at dette ikke er noe problem. 

Link to comment
Share on other sites

Kontakt våpenkontoret. Du er våpeneier, og må ikke finne på noe lurt. Er funnet registrert hos våpenkontoret, blir det jo ikke styr under en evt kontroll av våpenskap frem til godkjent søknad. Søknad må sendes i papirform som nevnt, og våpenet må oppbevares i henhold.
 

Amnestiet er vel i hovedsak ment for ulovlige våpen man veit man besitter. Det dukker stadig opp våpen under rydding i dødsbo osv. det betyr jo ikke at disse skal lagres til neste amnesti.

Link to comment
Share on other sites

"Funnet våpen i dødsbo" saker er helt dagligdags, ikke noe å ta på vei for så lenge du melder fra til politiet innen rimelig tid.

 

Dersom dette er ei rifle, så er det ikke usannsynlig at den er registrert på en avdød person (eller overført til kollektivt våpenkort for døde med våpen i distriktet, det gjøres etter en tid når våpen forsvinner fra dødsbo). Hvorvidt du får registrert den på deg kommer an på om du er arveberettiget, noen ganger står "bestefars" våpen egentlig registrert på en grandonkel og man må skaffe signatur fra arvinger på den siden av slekta.

 

Meld fra til våpenkontoret med så nøyaktige detaljer som mulig mtp merke, modell, våpen nummer og kaliber. Spør om den var registrert på din bestefar, eventuelt på noen andre i slekta, og opplys at du oppbevarer i våpenskap mens du søker om å få registrert på deg. Du kan ha inntil tre vanlige rifler eller hagler med grunnlag arv og affeksjon, utenom jaktvåpen garderoben, men det må da være arv i rett linje. Det kan hende politiet vil ha våpenet innlevert for oppbevaring inntil videre, eller kanskje synes de det er helt greit at du har det i ditt skap.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

q-bertsuit skrev (På 23.1.2024 den 10.39):

 

I huset som jeg har overtatt etter min bestefar er det en gammel mauser fra 1897

 

Mauser fra 1897? Brødrene Mauser laget jo våpen fra ca. 1870, men det var deres kreasjon, som fikk navn etter årstallet den ble ferdig konstruert, 1898, som er det de fleste av oss kjenner som "Mævvser", M/98. De tidligere versjonene er interessante for samlere.

 

Er du sikker på at det ikke er en Krag-Jørgensen M94, fra Kongsberg, eller Steyr, du har funnet?

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Jegermeistern said:

 

Mauser fra 1897? Brødrene Mauser laget jo våpen fra ca. 1870, men det var deres kreasjon, som fikk navn etter årstallet den ble ferdig konstruert, 1898, som er det de fleste av oss kjenner som "Mævvser", M/98. De tidligere versjonene er interessante for samlere.

 

Er du sikker på at det ikke er en Krag-Jørgensen M94, fra Kongsberg, eller Steyr, du har funnet?

 

Jo, det stemmer, det er en Steyr fra 1897. Vet ikke helt hvor jeg fikk "Mauser" fra. Ser på finn at disse ikke har noen verdi, men denne har jo en del affeksjonsverdi for meg, så hadde vært trist om den ble inndratt. Uansett så er det ikke noe å gjøre med det, den må registreres. Er det slik at man må møte opp på politistasjonen med den og så søke etterpå?

Link to comment
Share on other sites

Krag-Jørgensen-geværene, som, på grunn av kapasitetsproblemer, ble produsert på våpenfabrikken i Steyr, Østerrike, var de mest ettertraktede, før Sauer STR sitt inntog i DFS (jeg har 3, to ombygde til banevåpen, og en nummerlik original). Det var IKKE fordi fabrikken der gjorde så godt arbeid, tvert i mot. Forsvaret sendte derfor sine mest kravstore kontrollører nedover, og de våpna som slapp gjennom, var tipp-topp. Våpna ble produsert i 1896 og -97, og sistnevnte år hadde fabrikken om sider skjerpet seg, derfor ble Steyr 1897 regnet som det aller beste (min original-Steyr er en av de siste som ble produsert).

 

@Vargen har gitt deg en del råd (du kan jo eventuelt plage han med en PM, hvis det er noe du lurer på, skyld på meg!).

 

Her er en tråd fra en annen som har fått en Krag-Jørgensen "i fanget", der er det en del råd, blant annet om å registrere som arv:

 

https://www.kammeret.no/topic/99625-nokon-som-kan-hjelpe-med-kva-rifle-dette-er/#comment-1433923

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Serienummeret kan kanskje fortelle litt mer nøyaktig når, men årstallet står stempla inn oppå våpenet. Det er produksjonsår og ikke modellår som står (hvis det eksempelvis står "1897" og STEYR er det en Krag-Jørgensen modell 1894 "lang-Krag"produsert av Steyr i 1897).

Hvis det nå er en Steyr-Krag som vi antar skal den se ca slik ut:

Rifle-Steyr-Krag-M1894-1-1.jpg

(Bilde fra KVF.no)

 

Ole

Link to comment
Share on other sites

q-bertsuit skrev (14 timer siden):

Hvordan vet man når våpenet ble produsert? Er det utifra serienummeret?

 

Karl Egil Haneviks utmerkede bok "Krag-Jørgensen geværet" (er vel nå slått sammen med ei bok om andre armevåpen) gir en oversikt over produksjonen på Steyr. Blant annet at det også ble produsert andre K-J der, enn det som den norske kontrakten omfattet (noen endte opp i Boer-krigen!). Og det var en produksjonsserie for DFS ("Landsskytterstyret"), den modellen hadde stillskrue for avtrekket bak avtrekkerhaken.

 

I følge Hanevik var nummereringen følgende:

 

Sitat

Geværene i Hærens serioe hadde nummer mellom 1 og 20.000, og mellom 30.001 og 39.000. Geværene opp til ca. 10.200 var merket med årstall 1896, de resterende med 1897. Landsskytterstyrets geværer hadde nummer mellom 3.001 og 7.500, og årstall 1897.

 

Min original-Steyr har nummer 38.64X, altså en av de siste som ble produsert for Norge.

 

Edited by Jegermeistern
Link to comment
Share on other sites

Jegermeistern skrev (1 time siden):

Blant annet at det også ble produsert andre K-J der, enn det som den norske kontrakten omfattet (noen endte opp i Boer-krigen!).

 

Har hørt rykter om at de som ikke ble godkjent av norske kontollører, ble sendt til Boer'ne. 

Link to comment
Share on other sites

Det er kjent at det ble brukt krag rifler under boerkrigen, men usikkert hvor de kom fra. Det er også kjent at boerne handlet våpen hos Steyr. Blant annet hadde Steyr fabrikken overtatt ca 5000 Guedes rifler som opprinnelig var produsert for Portugal, disse skal ha blitt sendt til boerne i sørafrika. Det er da sannsynlig at også krager produsert ved Steyr kan ha blitt solgt dit. Men jeg har ikke sett noen rapporter som dokumenterer nummer på våpen brukt i sørafrika. Det er ikke kjent huller i nummerserien som er levert til Norge, så eventuelle vrakede våpen må ha blitt vraket før kassene har blitt numerert. Altså før sluttkontroll.

Link to comment
Share on other sites

Nordmenn deltok jo på boernes side som frivillige. Sikkert siden det var en del norske og svenske gruvearbeidere der nede. Kan de ha kommet inn der?

Det var et eget "Scandinavian Corps", og også skandinaver spredt ut i resten av styrkene til boerne.

 

 

K

Edited by M67
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Chiefen.v-2 skrev (1 time siden):

 

Sånn OT er noe av det beste med kammeret

 

"Mea culpa, mea culpa, mea maxima culpa - ".

 

Det var jeg som førte tråden ut på viddene, da jeg stusset over "Mauser" fra 1897. Svenskemausere ble ikke vanlige her i landet før Aaserud og andre tok inn endel vognlaster, og de våpna var oftest nyere (M/38). Men anelsen om at det var en K-J, var altså riktig.

 

Trådatarter har fått vite litt mer om våpentypen, og kan fortelle at han eier noe mer enn et jernrør med lit treverk.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Kom svenskmausere med polititroppene i 1945. Og skal være rart om det ikke kom noen hjem med frivillige fra vinterkrigen og.

 

De første som dukket hos Aaserud og Arsenalet var m94 karabiner.

 

Det kom og inn våpen rett etter krigen, private kjøpte, importerte og ga til lokale HV. Nokså nylig dukket det opp våpen fra en slik sak i Trøndelag (Orkdal?), Bla kasser med svenske maskinpistoler og noen svenskmausere.

 

Edited by Chiefen.v-2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...