Jump to content

Nokon som kan hjelpe med kva rifle dette er ??


@sogningen

Recommended Posts

@sogningen skrev (27 minutter siden):

Har arva ei rifle fra bestefar,

 

  -  så vidt jeg kan se, en fint holdt K-J.

 

Dette er et registreringspliktig våpen. Under "Lover og regler" finner du mange tråder som omhandler å registrere våpen på arv (rett nedadstigende linje), eller "affeksjon" (samling er vel ikke særlig aktutelt, når du måtte spørre hva rifla var). Eller rett og slett som konkurransevåpen (ikke særlig konkurransedyktig, men - - ) i DFS, original M/94 er fortsatt godkjent.

 

Bare ikke tenk på å få den "plombert" etter nåværende regler, det koster en liten formue, og våpna blir så ramponerte at sjøl ikke vi med "godt over gjennomsnittlig" interesse kan se hva det var før maltrakteringen.

Link to comment
Share on other sites

På bildet ditt vises ikke forsiktet, men det ser ut til at den ikke har hatt diopter for DFS-skyting (kan ha hatt Schou-diopter, det monteres på venstre side). Hvis du er med i skytterlag, søk den som "konkurranse"-våpen i DFS, så "belaster" du ikke jaktvåpen-garderoben.

 

Av og til blir det arrangert "Krag-stevner", ofte i skikkelig "nostalgi-stil" (skyter i svartdress og (floss-) hatt, toger inn til "skytter-festen" (som man kalte konkurransene på 1800-tallet) med hornmusikk og flaggborg etc. Da er det fint å ha ei slik rifle som du har (er kanskje til og med Steyr-produksjon?).

 

Hvis du legger ved bilde av merkingen på låskassehalsen, kan noen av oss gi deg ytterligere opplysninger om våpenet, fra Haneviks utmerkede bok (som jeg ikke har for hånden nå).

 

"Plombering", 6.000,--, ja, stiv pris for å gjøre skrapjern av fine våpen.

Link to comment
Share on other sites

Jegermeistern skrev (På 24.1.2024 den 15.40):

Hvis du er med i skytterlag, søk den som "konkurranse"-våpen i DFS, så "belaster" du ikke jaktvåpen-garderoben.

Arv kan du ha i tillegg til de 8 "vanlige" selv om du registrer den som bruksvåpen. Jeg har pr nå 9 jaktvåpen pga en er arvet.

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Rugerdud said:

Arv kan du ha i tillegg til de 8 "vanlige" selv om du registrer den som bruksvåpen. Jeg har pr nå 9 jaktvåpen pga en er arvet.

Søknaden er også gebyrfri, om det gjelder arv i opp- eller nedstigende linje. Penger spart.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...