Jump to content

Ny ballistisk kalkulator?


Recommended Posts

Jeg har jobbet som apputvikler i noen år, så da jeg hadde noen dager å bruke på kompetanseheving var det veldig lett å velge ballistiske kalkulator som prosjekt. Særlig siden jeg var så dum at jeg slettet Strelok...

 

Selvsagt finnes allerede en masse apper som virker, så er det egentlig noe vits med enda en? Personlig synes jeg at de som allerede finnes ofte har knotete grensesnitt , eller har ikke blitt oppdatert på årevis, så jeg hadde lyst til å gi det et forsøk. Jeg kan ikke konkurrere med Applied Ballistics hva gjelder databibliotek og datakvalitet, men jeg tror det ikke er alle som trenger den funksjonaliteten?

 

Dermed legger jeg hodet på blokka, viser frem et skjermbilde, og er åpen for tilbakemeldinger. Kalkulatoren støtter foreløpig bare g1 og g7. Den mangler tabellvisning, vær fra yr og custom drag før jeg er helt fornøyd. Foreløpig gir den resultater som tilsvarer AB, så den er ikke helt uten verdi. 

 

Så fort jeg har fått testet igjennom hele appen, og fått lagt inn en tabellvisning, så kommer jeg til å åpne for betatesting. Dette er et rent hobbyprosjekt, så jeg kan dessverre ikke love noe tidspunkt.

 



image.png.6c46150e16326f38e1e47967fd11d845.png

 

 

  • Like 13
  • Thanks 3
Link to comment
Share on other sites

To ting jeg ser sånn umiddelbart.

 

1. For avstand, sørg for at det også er mulig å taste inn et tall. På den appen jeg bruker er det ingenting som irriterer meg mer enn å måtte fikle med en slider for så å måtte velge om jeg foretrekker 98 eller 101 når jeg egentlig vil ha 100.

 

2. I USA gjør de mye rart, men de fleste andre steder i verden er det vanlig å måle trykk i Pascal. Å støtte flere enheter er bra, men vurder å la hPa være standardenheten for lufttrykk.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Hundre prosent enig i begge deler!

 

Det er litt vanskelig å trykke på skjermbildet, men alle "flisene" kan trykkes på for å taste inn det tallet du ønsker.

 

Målet er å støtte de mest populære måtene å dytte inn data på. De fleste ligningene brukte inHg, så jeg bare begynte der, for å få plass til alt jeg ville ha av data i grensesnittet.

 

 

Link to comment
Share on other sites

@1983: Det er nok ikke all verdens styr. Skal se om jeg finner en naturlig plass å legge det i grensesnittet. Eller så kan det være at det blir to apper? Burde vel egentlig finnes noe allerede?

 

Tusen takk, @350 Rem mag! Jeg fikk for det meste på plass å hente inn atmosfæriske data fra yr nå, men litt usikker på om jeg kanskje fjerner det helt. Virker som om det har mest å si på veldig lange hold?

Link to comment
Share on other sites

1983 skrev (2 timer siden):

Er det mye styr å legge inn en kalkulator som regner ut hvor stor en samling er i MOA?

Om man har skutt på 350m og skutt en samling på 40mm, hvor mange MOA blir det?

Det er faktisk svært lite styr å regne ut dette på en helt vanlig kalkulator, uten at man behøver en app for det 😉

 

Formelen for det du lurer på er:

60×tan⁻¹(0.040÷350)

Svaret skal bli tilnærmet 0.39.

Link to comment
Share on other sites

audungk skrev (3 timer siden):

plass å hente inn atmosfæriske data fra yr nå, men litt usikker på om jeg kanskje fjerner det helt.

Kjekt å ha atmosfæriske data koblet med muligheten for å legge inn endring i utgangshastighet. Både som hastighet per grad og som reelt målte V0 hastigheter ved ulike temperaturer.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Biskopen skrev (1 time siden):

Det er faktisk svært lite styr å regne ut dette på en helt vanlig kalkulator, uten at man behøver en app for det 😉

Nå er det jo veldig mange apper som gjør akkurat det man kan gjøre selv, men appen gjør det litt enklere.

 

Man kan jo også regne det med penn og papir istedenfor kalkulator. 

Link to comment
Share on other sites

Biskopen skrev (6 timer siden):

Det er faktisk svært lite styr å regne ut dette på en helt vanlig kalkulator, uten at man behøver en app for det 😉

 

Formelen for det du lurer på er:

60×tan⁻¹(0.040÷350)

Svaret skal bli tilnærmet 0.39.

Så, de som ønsker å leke med dette kan jo prøve i Excel.

I celle A1 legg inn antall mm på samlingen som er 40.

I celle A2 legg inn avstand som er 350.

I celle  A3 får du ut resultatet i MOA: 0,392855

Excelformel: 

Norsk Excel
=GRADER(ARCTAN((A1/1000)/A2))*60

Engelsk Excel
=DEGREES(ATAN((A1/1000)/A2))*60

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Casey Jones skrev (6 timer siden):

 

Jeg har en mistanke om at det ikke er så stor andel av befolkningen som kan nyttegjøre seg det du skrev. 🙄

 

Nei, og den andelen som kan dette, vet at man ikke trenger arcus tangens. For små vinkler er arcus tangens til en vinkel lik vinkelen, om vinkelen er uttrykt i radianer.

 

Det er nettopp dette regnestykket som gjør at man bruker milliradianer, og viser hvor dust det er med bueminutter.

  • Like 2
  • Thanks 3
Link to comment
Share on other sites

Bruker du fot, tommer og favner har du alltid måleverktøyet "for hånden", du risikerer ikke å glemme det hjemme. At presisjonen ikke alltid er like god og at du ikke alltid måler likt med andre må du akseptere. Men når du skal skryte av dine prestasjoner kan det være greit med litt upresise mål.😜

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Polardego said:

Hvorfor pratet fortsatt nordmenn samling i MOA? Eller, glem det. Fiskestenger og båter er i fot, kule og kruttvekt i grains.

Hvor stor TV har du? Hvor stor skjerm er det på dingsen du leser Kammeret? Hvor store hjul har du på bilen? Hvor stort basselement har du i høyttalerne dine? Det sitter igjen en del gamle mål ennå. Trepelflaske og sjuhalvmetring.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Casey Jones skrev (På 13.1.2024 den 11.03):

Jeg har en mistanke om at det ikke er så stor andel av befolkningen som kan nyttegjøre seg det du skrev.

Mulig det, men de burde. Man trenger ikke være møbelsnekker for å skru sammen et flatpakka møbel, ei heller kokk for å følge ei matoppskrift. Det er egentlig ikke nødvendig å forstå seg på trigonometri for å taste inn et uttrykk på en kalkulator.

 

amatør skrev (På 13.1.2024 den 17.56):

For små vinkler er arcus tangens til en vinkel lik vinkelen, om vinkelen er uttrykt i radianer.

Og som @amatør påpeker så er det også mulig å forenkle det jeg skrev ytterligere. Bruker vi fortsatt eksempelet med 40mm samling skutt på 350m så blir størrelsen på samlingen uttrykt i bueminutt:

40×10.8÷(350π)

Link to comment
Share on other sites

20 hours ago, Casey Jones said:

Hvor stor TV har du? Hvor stor skjerm er det på dingsen du leser Kammeret? Hvor store hjul har du på bilen? Hvor stort basselement har du i høyttalerne dine? Det sitter igjen en del gamle mål ennå. Trepelflaske og sjuhalvmetring.


Dekk på bilen går vel i millimeter. En del nyere båter selges i meter 

 

Verden går fremover 😀

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vel både kalkulator og nok kunnskap til å trykke inn en formel i kalkulatoren, men om jeg kunne trykket inn avstand og størrelse på gruppa i en app og fått ut svaret hadde jeg langt heller foretrukket det.

Link to comment
Share on other sites

Perjoto skrev (Akkurat nå):

Dekk på bilen går vel i millimeter

Felgene måles fortsatt i tommer. Innpress måles i mm og profilen måles i prosent av dekkbredden (som måles i mm)

en god, men forståelig blanding av tommer, mm og %

 

  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

On 1/13/2024 at 8:27 AM, audungk said:

@1983: Det er nok ikke all verdens styr. Skal se om jeg finner en naturlig plass å legge det i grensesnittet. Eller så kan det være at det blir to apper? Burde vel egentlig finnes noe allerede?

 En egen app med bare metriske enheter hadde vært forfriskende. Det er en vedestyggelighet at man på nesten alle ballistiske apper aktivt må gå inn og velge bort «US Imperial» (og rare metriske som kvikksølv..) for ditt og datt.. 😡

Link to comment
Share on other sites

55 minutes ago, Biskopen said:

Mulig det, men de burde. Man trenger ikke være møbelsnekker for å skru sammen et flatpakka møbel, ei heller kokk for å følge ei matoppskrift. Det er egentlig ikke nødvendig å forstå seg på trigonometri for å taste inn et uttrykk på en kalkulator.

 

Jeg tror dessverre at en forholdsvis stor andel av befolkningen faktisk ikke hadde klart å taste inn det der på en kalkulator engang. Langt mindre skjønne hva de taster inn.

 

30 minutes ago, Perjoto said:


Dekk på bilen går vel i millimeter.

 

Hjul går i tommer. 18-tommere, 19-tommere osv. Formel 1 har gått fra 13 tomm til 18 tomm nå nylig.

Link to comment
Share on other sites

1983 skrev (32 minutter siden):

Felgene måles fortsatt i tommer.

 

Noen gjorde et forsøk på å bli kvitt dette også, så det finnes biler med felger i mm. Jeg skulle gjerne ha hatt en av dem, selv om nye dekk da koster..

 

 

Link to comment
Share on other sites

En funksjon jeg ønsker meg er muligheten til å legge inn vindgradienter. F.eks. 3 ulike vinder i kulebanen/ altså vind i ulike intervaller i banen: 0-100m retning og styrke, 100-400m, annen retning og styrke, 400-1000m tredje retning og styrke... Opp- og nedvind kunne også være en del av det.
Vi ser temmelig ofte at det er en vind på standplass, og en helt annen ved skivene - og en tredje midtveis, om det er noe der en kan se på. Da kan en bli noenlunde forvirret med de vanlige kalkulatorene. (og gjerne enda mer når en skyter)

 

Forsøk på korreksjon av lysbrytning ville også være interessant - si en kunne legge inn -20°C langs bakken, opp til en høyde, og 0°C over - eller motsatt? Dette kunne være en egen app, som kun gir en vinkelkorreksjon basert på temperatur og avstand.

 

For å si det rett ut, "vanlige" ballistikkapper går det 44 av på dusinet, så skal det hele være noe poeng så bør den tilføre noe nytt - eller beregne noe helt annet.

 

K

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

28 minutes ago, Casey Jones said:

Jeg tror dessverre at en forholdsvis stor andel av befolkningen faktisk ikke hadde klart å taste inn det der på en kalkulator engang. Langt mindre skjønne hva de taster inn.


Tror nok de fleste ville fått til å trykke det inn, men ja.. man kan jo spørre seg om det finnes en enklere måte å lage brukergrensesnitt 😉
 

Stemmer for en nymotens versjon med lysbryting og vindgradient med samme enheter som vi lærer på skolen.
 

Pluss en bakstreversk versjon der det går mest mulig i tommer og alen for de som er født i 1884 og ser mest på YouTube 😉

Link to comment
Share on other sites

amatør skrev (20 minutter siden):

 

Hvilken enhet ville du da ha brukt? hertz?  

 

(jada, jeg vet at dette er langt over snittet nerdish)

Vindgradient måtte jeg vel målt i hertz ja, om du nå skal dimensjonsanalysere deg helt til bunns ;)

 

Men jeg tenkte først og fremst på flere ulike vind-soner. Horisontalt. Bombesikter og artillerisiktesystemer har gjerne mulighet for ulik vind i ulik høyde, jeg tenker på noe av det samme bare horisontalt. enten som "brå overgang" mellom sonene, eller som en gradient.
Vertikal gradient er jo også en ting, legg inn vinden, dagens Hellmann-koeffissient (eller velger fra en meny), og avstanden, og appen regner ut hvor høyt kula går osv... Eller "all of the above"

 

Vi må jo også huske at vindretningen varierer med høyden, omtrent på samme måten som hastigheten (altså avhengig av stabilitet og overflateruhet)...

 

K

Edited by M67
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Her er det mye bra! Takk for engasjement! Dette blir nok et langt svar, så kudos til deg som leser hele.

 

Det viktigste først;

 

- Enheter

Senest i går kastet jeg bort noen skudd fordi jeg regnet om yards til meter feil i hodet. Har ikke funnet ut om det går å endre AB til meter, også en grunn til at jeg lager en app selv.

 

En av de tingene jeg prioriterer høyt er enheter det er naturlig å legge inn data i, uavhengig av om de er vitenskapelige eller amerikanske. Konverteringen skal jeg klare å håndtere i bakkant. I første omgang blir det norske markedet prioritert, så kommer jeg til å se på det på nytt om appen blir tatt godt i mot.

 

Foreløpige data som må tastes inn er listet opp under. Her er jeg åpen for innspill på enheter og mangler!

 

Rifle

- Siktehøyde (mm)

- Nullavstand (m)

- Twist (tommer)

- Twist-retning (Høyre/Venstre)

 

Kule

- Vekt (grain)

- Diameter (tommer)

- Lengde (tommer)

- BC (Foreløpig G1 og G7, custom etterhvert)

 

Preset (Her er det tenkt å kunne lagre f.eks. flere preset, hvor det er samme rifle men med ulike kuler, slik at det er raskt å bytte mellom)

- Rifle

- Kule 

- Munningshastighet (m/s)

 

Skudd

- Vindretning (grader)

- Vindstyrke (m/s

- Siktevinkel (grader)

- Avstand til mål (meter)

 

Atmosfære (Ikke påbegynt, foreløpig bruker jeg standardverdier)

- Lufttrykk (hPa)

- Fuktighet (prosent)

- Temperatur (celsius)

 

@M67: Jeg skal ikke skryte på meg å ha skrevet all matematikken selv, men de ballistiske utregningene jeg bruker i bunn av det hele inkluderer nettopp det du etterlyser. Det blir nok det første jeg begynner på etter at jeg er ferdig med alt det jeg "må" ha på plass for å ikke bli veid og funnet for lett sammelignet med de 44 andre appene som finnes. I tillegg ser jeg på muligheten for å opprette DOPE-kort (i mangel av bedre ord), noe jeg tror kan være relevant for en del?

 

Totalt sett er jeg kommet så langt at jeg veldig snart vurderer å åpne for beta-testing. Det er fortsatt en del funksjoner og skjermer som jeg ikke har prioritert å ferdigstille, så de som ønsker å teste må nok ha tålmodighet for feil og mangler i begynnelsen. 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Personlig ville jeg også foretrukket snurr, diameter og lengde i millimeter, siden det er det jeg har på skyvelæret 🙂 Grader er greit til vinkler. Jeg ville også hatt gram på kuler, det er en del jegere og DFS-ere som bruker det, men skjønner at gran (eller 1/20 skruppel 😉) også er vanlig pga amerikanere 🙂

 

Synes det er tungvindt at nye skyttere må heftes med mye rare enheter som vi har blitt påvirket av gjennom amerikanske skytemedier
 

Eventuelt: hva med at skytterne kan velge preset mellom hel-metrisk, hel-amerikansk eller personlig miks?

 

Edited by Perjoto
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Godt poeng! 🙂

 

Tenkte også å nevne at SI-enheter, eller vitenskapelige enheter som noen kaller det, egentlig er allemannseie og godt kan kalles vanlige dagligdagse enheter. Det handler jo bare om hva man er vant med, og det metriske systemet gjør jo alt så mye lettere 🙂 10 ganger minst 😃

Link to comment
Share on other sites

Olsenm skrev (1 time siden):

Jeg støtter perjoto i at man burde kunne velge enheter selv. Og selv om de fleste forstår høyre/venstre retning på snurr, så kanskje vurdere med eller  mot klokka.

Hvis du ikke vet om pipa snurrer høyre eller venstre vet du neppe om den snurrer med eller mot klokka heller.


Det som er fint med enheter er at det er enkel matematikk å regne de om. 

Om man kan velge alle enheter selv hadde jo det vært veldig bra, eks:

 

kulediameter - tommer (det står på esken)

kulelengde - mm (det måler de fleste skyvelær i Norge)

 

 

Link to comment
Share on other sites

Olsenm skrev (1 time siden):

Og selv om de fleste forstår høyre/venstre retning på snurr, så kanskje vurdere med eller  mot klokka.

Der finnes en matematisk definisjon på hva som er høyre og venstre riflestigning i 3 dimensjoner.
 

Med og mot klokka er kun definert i 2 dimensjoner. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

19 minutes ago, 1983 said:

Det som er fint med enheter er at det er enkel matematikk å regne de om. 

Muligens enkelt (spør NASA om milliardprosjektet som kræsjet i Mars). Men omregning er kanskje egentlig en helt unødvendig operasjon?

 

Noen langholdsskyttere har kanskje uforvarende kommet borti knappen for yards/meter en gang eller to 😄 Flere morsomme eksenpler her: https://www.tu.no/artikler/7-kostbare-regne-og-beregningsfeil/414881

 

Skyvelæret kan jo brukes sidelengs også 🙃

Link to comment
Share on other sites

amatør skrev (25 minutter siden):

Der finnes en matematisk definisjon på hva som er høyre og venstre riflestigning i 3 dimensjoner.
 

Med og mot klokka er kun definert i 2 dimensjoner. 

 

 

Her er det noe jeg ikke forstår, kan du forklare? Hva er forskjellen, om kula snurrer med klokka eller mot høyre er vel det samme?

Link to comment
Share on other sites

Det er jo vanligvis mange personlige preferanser innen skyting.. Derfor jeg mener det kan være greit å velge enheter selv.

 

jeg måler løpslengde i cm, patroner i mm, krutt i grain og twist i en salig blanding av mm og tommer (alt etter hva produsenten oppgir) hastighet i m/s Og her har jeg ganske god kontroll, men når noen snakker om kruttvekt i gram, løp eller patronlengde i tommer, hastighet i f/s, da trenger jeg tenkepause..

Link to comment
Share on other sites

Olsenm skrev (12 minutter siden):

Her er det noe jeg ikke forstår, kan du forklare? Hva er forskjellen, om kula snurrer med klokka eller mot høyre er vel det samme?

Om du snakker om med eller mot klokka er dette avhengig hvor man ser ifra. 
 

Høyre- og venstrerifling er uanhengig av dette. På samme måte som gjenger. 
 

Det er ingen som snakker om medursgjenger. 

Link to comment
Share on other sites

Den videoen forklarer jo nøyaktig hva jeg mente her. Hadde du bare visst hvor mange ganger jeg har måtte forklare folk at de må skru med klokka for å stramme, eller motsatt. Noen blir faktisk veldig forvirret av at man åpner en bruskork ved å skru til venstre, pga at siden imot de går jo tross alt til høyre. 

Link to comment
Share on other sites

amatør skrev (2 timer siden):

Selv om man måler kvikksølvsøylen i millimeter, er ikke det en metrisk enhet

Hvis man skal måle trykk med kvikksølv i 2024 så må en nesten ta det helt ut og bruke tommer. Alle  skikkelige motorerviser ladetrykk i inHg.

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Perjoto skrev (3 timer siden):

Synes det er tungvindt at nye skyttere må heftes med mye rare enheter som vi har blitt påvirket av gjennom amerikanske skytemedier

Det er jo mange flere som bruker amerikanske enheter nå enn for 20 år siden, pga Youtube. Senest i dag var det en her på Kammeret som snakka om patronlengde i tommer... Jeg er med på halsdiameter og sånt som relaterer seg til bøssinger man faktisk kjøper i tommemål, men lengden? Har fyren et skyvelær i tommer, med desimaler? (Mine skyvelær har tommer også, men i brøkdeler)

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...