Jump to content

Er jeg lite tjent med en 22lr "plinker"?


BBQ

Recommended Posts

Hei :) 

Fikk nylig godkjente papirer i posten, men gleden ble noe dempet på banen.  Jeg hadde tenkt til å kjøpe en Ruger 22/45 for å ha en pistol som skytter billigere ammunisjon med formål om å kunne trene mer.  Det jeg derimot fikk høre av en meget erfaren feltskytter var at det ikke ville gi meg noe særlig og at jeg var mye bedre tjent med å heller bruke pengene på mer ammunisjon i 9mm.  Han begrunnet dette i at Glock 17 (som jeg ellers bruker) er relativt annerledes enn rugeren, at jeg ikke får trent på rekyl og noen andre småting.

 

Hva tenker dere om saken? Relativt fersk innen pistolskyting, men fra 15 år i dfs så er jeg vant med at 22lr er suveren trening... Riktig nok er det jo i samme rifle, som kanskje er hovedpoenget hans også.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror dette er relativt individuelt.

 

Det er også våpenavhengig. I DFS skyter man med nøyaktig samme rifle i 22 og 6.5, og ferdighetene en øver på er nøyaktig de samme, alt fra holding til avtrekk og sikting er likt.

Overføringsverdien mellom en Glock og en 22/45 er jo der, men den er mye mindre. Avtrekket er fundamentalt forskjellig, grepet er forskjellig - og en svært viktig faktor for presisjon, og videre skudd ikke minst,  med 9mm - hvordan en holder - er omtrent ikke et tema med 22/45en. 

 

Prisforskjellen mellom 9mm og 22 er vel knapt ei krone skuddet nå om dagen, mens det for 6.5 kanskje er 8-10, så det er en god forskjell der også. 

 

Bottom line er jo at det har en treningsverdi, men kanskje ikke så mye som en tror. Tørrtrening er enda billigere, og kanskje (minst) like effektivt. Det en får mest trening i med de rimeligere 22LR-våpnene er jo handling ved ildavbrudd...

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Så lenge man kan skyte 9mm hele året er det vel bare å skyte i vei. Men må selv bruke 22 i vinterhalvåret, å da gikk jeg for en 22/45. Er fersking selv, men skyter bedre en mange med GSP og Walther med min Ruger 22/45, så det er vel ikke en ræva pistol.

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener at i utgangspunktet gjør all pistolskyting deg til en bedre skytter, uavhengig av om du skyter med 9mm eller 22LR. Skal du bli en god pistolskytter må du repetere bevegelsesmønsteret mange ganger, du må klare å holde pistolen stabil og få god koordinasjon mellom øyne og avtrekksfingeren (pluss mye mer). Alt dette trener du med en Ruger selv om du også skyter Glock. Jeg har selv sett en skytter som fikk 583 av 600 poeng på 25 meter hurtig på bane med en Ruger 22/45 som brukes som klubbvåpen så våpenet er bra nok for de fleste.  

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Skal du bli en god pistolskytter, må du ha en finpistol i .22LR for mengdetrening og trening innendørs. Finpistolen er den mest anvendelige av alle pistoler. Jeg har hatt så mange kurs og sett så mange nybegynnere. De som begynner grovt, blir borte etter kort tid.

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Meget erfaren feltskytter? Høres ut som en idiot/besserwisser som kanskje har 2-3 år mer "fartstid" enn deg selv. Som flere her sier, så trenger du en 22lr pistol for å bli en god skytter. Selv har jeg over 15 år som instruktør og jeg sier det samme.

Den viktigste forskjellen mellom Glock og Rugeren, er at førstnevnte har en striker-avtrekker som er ganske anerledes enn hammer-avtrekk som Rugeren har og ofte vil nybegynnere (og de som har skutt i årevis med alt annet enn Glock) skyte til venstre med striker-fire. Det er egentlig hele forskjellen mellom de to plattformene.

 

Uansett, så trenger du en 22lr pistol for mengdetrening. Derimot er det vanskelig å gi deg et optimalt svar på hvilken 22lr du skal handle deg.

 

Hva er ambisjonene dine? Er det hovedsakelig koseskyting på banen? Feltskyting og faktisk ha en sjanse til å vinne etter noen sesonger? Starte med Dynamisk og ha optimal trening for Glocken? Kan gi et generelt svar på disse 3 vanlige ambisjonene.

Koseskyting: Kjøp det du har lyst på. Da tenker jeg den Rugeren ikke er så dum. Personlig hadde jeg heller valgt Mk2, Mk3 eller Mk4 over 22/45.

Feltskyting: Brukt GSP eller lignende. Du vil slite mot GSP'er, Pardinier, Benellier osv når du kommer til en standplass med "frimerker" som blinker og du kommer med en Ruger.

Dynamisk: Glock 44 for å bli enda mer vant med Glock-avtrekket. Jeg vil påstå at Glock 44 er den beste 22-pistolen som "ser ut som en ordentlig pistol (les: 9mm)" på markedet. Den og Sig P322.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ei tohi varjata skrev (3 timer siden):

Du som instruktør bør jo vite at det heter hane og ikke hammer ;)

 

Ole

Tipper det heter hammer så langt vest ja, bilene der borte har "tronk", ikke bagasjerom og man har "laisens" til å kjøre Buicken, men det trenger ikke du å "bodre" deg med... 😅
 

 

K

  • Like 1
  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

Argumentet om at man kun kan skyte 9mm pistol for å bli god til å skyte 9mm pistol minner meg litt om en diskusjon jeg hadde med en fotballtrener for mange år siden. Treneren mente selv han var en av de bedre i Norge, og han hadde utvilsomt trent en del gode lag, bl.a. reservelaget til noen gule kyllinger litt nord for Oslo, men likevel argumenterte han hardt for at fotballspillere ikke ble bedre av å trene uten ball. All løpetrening uten ball var etter hans mening bortkastet. Jeg har ikke diskutert dette med fotballtrenere de siste tiårene, men tror ikke noen seriøse trenere lenger vil argumentere for et slikt standpunkt. Det samme burde gjelde for påstanden om at man kun må skyte 9mm pistol for å bli bedre. 

Link to comment
Share on other sites

PalSor skrev (11 timer siden):

Argumentet om at man kun kan skyte 9mm pistol for å bli god til å skyte 9mm pistol

Det er et argument som svært mange holder på i pistolmiljøet. Jeg får høre det hver gang jeg snakker om å kjøpe en 22-pistol. Også av meget gode folk.

 

nhd skrev (22 timer siden):

De som begynner grovt, blir borte etter kort tid

Min første pistol var en revolver i 357 magnum. Den kjøpte jeg i 1989. Det er 35 år siden - men det er kanskje kort tid ;) Jeg har knapt eid en 22LR - pistol, rett nok har jeg hatt 3 stk, men det ble lite skyting med dem. Den siste Rugeren (22/45) jeg hadde måtte jeg selge fordi jeg omtrent fikk hjerneblødning av å sette den sammen, og den måtte pusses en del for å virke... Ellers var den utmerket, og meget presis.
Jeg satte kikkertsikte på den, og testet presisjon, og den var faktisk langt mer presis enn 1022-rifla jeg hadde samtidig...

3-4 revolvere, fra store tunge til litt mer håndterlige (har landet på en S&W19), Glocker, 1911, CZ 9mm 

Jeg vil mene at man fint kan skyte pistol uten å skyte masse 22. 

 

Jeg er ikke veldig god da, så ikke ør på meg - men et spørsmål til 22-mafian. Hvorfor skal jeg skyte 22 når jeg kan skyte 9mm?

 

En helt annen ting også, om man vil spare, men likevel skyte - luftpistolen er oppfunnet. Det er bare enda kjedeligere enn 22 ;) Mer seriøst - luftpistol er veldig billig, usannsynlig mer inspirerende enn tørrtrening, og faktisk ganske bra trening. Luftpistol er også veldig OK, siden man ikke trenger en skytebane for å trene "realistisk".

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ingen fasit finnes.

Men .22lr ammo er rimelig, våpen  kan brukes (nesten) overalt - også inne.

 

Spørsmål til "Forståsegpåaltspesialistene": Om man fikk 9mm ammo for 80 øre patronen: Ville ikke flere skutt 9mm istedetfor .22lr? Spesielt om innebaner fantes?

 

Hovedproblemet er at pistolskyttere "napper" skudd, og treffer dårlig. Skyting med grovkaliber forsterker nok dette...

 

Men skyter du for morro skyld er det nok ammopris som avgjør.

 

Finnes ingen fasit for våpenvalg. Velg hva du liker, og ser deg råd til å bruke. Min erfaring er derimot at de om kjøper grovt først, kjapt skaffer en .22 kaliber - av åpenbare  økonomiske  grunner.

 

Viktigst at du skaffer deg en pistol og kommer igang. Ha det morro - ditt eget valg. Starta sjøl med en mod29 i .44 mag. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har også 9mm og 22lr, men bruker nesten bare 9mm. Det var også den første jeg kjøpte. Kjøpte 22lr senere for å ha til å trene, men den har blitt lite brukt fordi jeg synes ikke det er like gøy å skyte med den 😃 For lite rekyl og smell

Link to comment
Share on other sites

Uten å mene å være klysete: har så mange håndvåpen at jeg ikke orker å forsøke å telle engang.

80-90% av det jeg skyter er 22lr. F.eks på skytebanen i dag. 100 skudd 22lr i Pardinien. Brukte god tid. Mye pauser, kaffe og kjas i mellom.

Avsluttet med 20 skudd 9mm, 20 skudd 38 special og 10 skudd 44 magnum.

Fin og god trening.

 

Og så etter en matbit bar det selvfølgelig opp på riflebanen etterpå med 50 skudd 22lr, 10 skudd 30-06 og 10 skudd 7x57R. De 10 skuddene i 30-06 og 7x57R var egentlig bare innskyting av kikkert da jeg har byttet om kikkertene på disse to riflene.

 

Anser alt jeg gjorde i dag som trening og tidvis god trening. Jeg er ganske sikkert på at jeg ikke er en dårlige skytter nå i kveld enn jeg var før jeg dro på skytebanen i formiddag.

Link to comment
Share on other sites

Bartemannen skrev (23 minutter siden):

Uten å mene å være klysete: har så mange håndvåpen at jeg ikke orker å forsøke å telle engang.

80-90% av det jeg skyter er 22lr. F.eks på skytebanen i dag. 100 skudd 22lr i Pardinien. Brukte god tid. Mye pauser, kaffe og kjas i mellom.

Avsluttet med 20 skudd 9mm, 20 skudd 38 special og 10 skudd 44 magnum.

Fin og god trening.

 

Og så etter en matbit bar det selvfølgelig opp på riflebanen etterpå med 50 skudd 22lr, 10 skudd 30-06 og 10 skudd 7x57R. De 10 skuddene i 30-06 og 7x57R var egentlig bare innskyting av kikkert da jeg har byttet om kikkertene på disse to riflene.

 

Anser alt jeg gjorde i dag som trening og tidvis god trening. Jeg er ganske sikkert på at jeg ikke er en dårlige skytter nå i kveld enn jeg var før jeg dro på skytebanen i formiddag.

Joda...sjølskryt skal man lytte til - det kommer fra hjertet...😏

 

En kar i klubben her har to Masterpiece'r: i .38 spec og .22lr. Skyter litt, er muntrasjonsråd, hyggelig kar. Treffer "brukbart" med begge.

 

Skyting handler fint lite om å å ha flest våpen, skyte mest... Karen nevnt over skyter fletta av mange. Men skryter ikke. Snakker ofte om hva han gjør ellers - sånn på privaten.

 

Det gode famileliv er viktigst. Skyt med hva du vil når du har tid.

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jeg startet i likhet med M67 med en revolver i .357 magnum. Den gangen var kostnaden for en hjemmelader med gratis .38-hylser, rimelige tennhetter, hjemmestøpte kuler og lite krutt i slappe feltladninger mindre enn for .22. Nå, med rimelige kjøpte belagte kuler, koster det meg 3 ganger så mye per skudd som for .22. Noe å tenke på for en som ikke sliter med overfylt bankkonto ... Det samme gjelder for 9 mm vs. .22.
Når det gjelder .22-våpen startet jeg med en revolver som stort sett ga dårlige resultater. Oppgraderte til en Ruger MK IV da den kom på markedet for en 6-8 år siden og krøp raskt oppover på listene. Skyter nå mest med en Benelli matchpistol, men bruker også Rugeren en del selv om det da blir noen færre poeng. Jeg har ingen ambisjoner ut over det å kose meg og gjøre det sånn ok, dvs. rundt midt på lista. Konkurrerer mest med meg selv og trives i et inkluderende miljø med få vinnerskaller. Tror dette er tilfelle for flere enn meg, og rådet om at det eneste saliggjørende og det eneste som vil få deg til å holde på er å starte med en matchpistol i .22 gjelder nok ikke alle. Lykke til uansett hva du ender med, men husk at det er mer moro å treffe enn å bomme. Det finnes nok av upresise plinkervåpen der ute så kjøp i hvert fall et våpen med potensiale til å treffe der du sikter.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Bartemannen skrev (59 minutter siden):

Mulig noe av budskapet mitt ikke kom frem, men poenget jeg forsøkte å formidle var at uavhengig av antall våpen i mange kaliber, så skyter jeg (hvertfall for håndvåpen) ca 80-90% 22lr.

Det er nok ikke bare bartemenn som opplever dette. 25% av mine våpen er i .22lr mens om lag 65 % av ammunisjonen som går med er i samme kaliber. Nå skyter jeg kun på 25 meter innendørs om vinteren og felt om sommeren så jeg antar at de som skyter dynamisk etc. opplever noe annet, men uansett så danner denne for noen litt kjedelige treningen med .22 grunnlaget for det vi oppnår i konkurranse med grøvre kalibre som fortrinnsvis skjer i sommerhalvåret.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (9 timer siden):

Min første pistol var en revolver i 357 magnum. Den kjøpte jeg i 1989. Det er 35 år siden - men det er kanskje kort tid ;) 

1. Du vet at det alltid finnes unntak fra hovedregelen. 2. Du er ikke en typisk pistolskytter. Du er rifleskytter som i tillegg har noen kortvåpen som kos/artighet. 3. Finpistolen er hovedvåpenet på bane, og mange liker faktisk den ekstra utfordringen. 4. Enig med deg i at luftpistol er et flott våpen - både om en vil bli virkelig god, fordi det er billig, og fordi svært mange kan trene hjemme i egen bolig eller garasje. Og trening er som doping - det er prestasjonsfremmende.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Luftpistol krever nær perfekte avtrekk pga lav utgangshastighet. Trener man med luftpistol, vil det gi resultater. Personlig finner jeg at Luft blir for kjedelig, dessverre. Dessuten, avtrekket på en match luftpistol er lettere enn på en match 22 pistol, og det kan være litt kompliserende...derfor skyter jeg helst 22 match pistolen.

 

Har som Bartemannen et utvalg håndvåpen i flere kaliber, men det er og blir 22 som blir brukt mest, og det er ikke bare pga kostnader. 

 

 

 

 

 

Edited by samuelcolt
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

nhd skrev (På 13.1.2024 den 20.08):

Du er rifleskytter som i tillegg har noen kortvåpen som kos/artighet

Sant. Pistolskyting har en befriende enkelhet - utstyrsmessig. Mye rifleskyting krever nøye, og nylige forberedelser, innskyting, verifisering, tuning, pussing, løp blir utslitt... Skulle på et feltstevne i helga, men oppdaga at jeg ikke hadde avfyrt Saueren siden LS, og der skjøt jeg felt med baneammo. Rush til banen for å sjekke treffpunkt... Lade patroner, osv (så avlyste de stevnet)

Pistol: 9mm har de i butikken, CZen virker alltid. Innskutt? Jeg ser ikke siktene uansett... Det er bare å røske den ut av skapet, ta ta et ladegrep for å sjekke at ikke noe har rusta fast, evt spyle CRC over. Hørselvern, vernebriller, rett på stevne.

 

K

Edited by M67
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

On 1/15/2024 at 10:29 AM, M67 said:

Sant. Pistolskyting har en befriende enkelhet - utstyrsmessig. Mye rifleskyting krever nøye, og nylige forberedelser, innskyting, verifisering, tuning, pussing, løp blir utslitt... Skulle på et feltstevne i helga, men oppdaga at jeg ikke hadde avfyrt Saueren siden LS, og der skjøt jeg felt med baneammo. Rush til banen for å sjekke treffpunkt... Lade patroner, osv (så avlyste de stevnet)

 

Merker at det er ett stort handikap i forhold til pistol, om man ikke har tilgang til riflebane selv. Er ikke mye åpent nå på vinteren, og vil ikke skru på rifla fordi jeg aldri vet om jeg får skutt den inn før det dukker opp stevne jeg vil delta på....og stevnet går gjerne ikke bra fordi det er liten mulighet til forberedelser. Trening blir det heller ikke mye mulighet for, skulle gjerne vert mye mer på banen for å teste ulik ammo, trene, verifisere, kronografere.

Synd, for jeg syns egentlig rifle er mer og mer interressant en pistol, men treningsmulighetene er dårlige. Men til pistol har jeg nøkkel til innendørsbane og elektronikk, og derav gode treningsmuligheter inne. I tillegg er utebanen åpen for alle medlemmer hele året, hver dag, uten behov for nøkkel (dog ingen elektronikk selvsagt). Håper likevel på en bedring og mulighet for mer trening, har gått til innkjøp av enda en Sauer, for å skyte kikkertklassen i DFS, bane og felt. De to andre er til PRS.

Link to comment
Share on other sites

Panther skrev (10 minutter siden):

Merker at det er ett stort handikap i forhold til pistol, om man ikke har tilgang til riflebane selv. Er ikke mye åpent nå på vinteren, og vil ikke skru på rifla fordi jeg aldri vet om jeg får skutt den inn før det dukker opp stevne jeg vil delta på....og stevnet går gjerne ikke bra fordi det er liten mulighet til forberedelser. Trening blir det heller ikke mye mulighet for, skulle gjerne vert mye mer på banen for å teste ulik ammo, trene, verifisere, kronografere.

Synd, for jeg syns egentlig rifle er mer og mer interressant en pistol, men treningsmulighetene er dårlige. Men til pistol har jeg nøkkel til innendørsbane og elektronikk, og derav gode treningsmuligheter inne. I tillegg er utebanen åpen for alle medlemmer hele året, hver dag, uten behov for nøkkel (dog ingen elektronikk selvsagt). Håper likevel på en bedring og mulighet for mer trening, har gått til innkjøp av enda en Sauer, for å skyte kikkertklassen i DFS, bane og felt. De to andre er til PRS.

Kan du ikke trene med 22lr rifle på pistolbanen?
Alle pistolbanene i vår klubb, og de fleste andre i området tillater 22lr rifler og/eller rifler i "pistolkalibere".

Senest forrige lørdag hadde jeg med 22lr riflen min på pistolbanen og trente med den sammen med noen pistoler.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, Bartemannen said:

Kan du ikke trene med 22lr rifle på pistolbanen?
Alle pistolbanene i vår klubb, og de fleste andre i området tillater 22lr rifler og/eller rifler i "pistolkalibere".

Senest forrige lørdag hadde jeg med 22lr riflen min på pistolbanen og trente med den sammen med noen pistoler.

Nei, banen er kun godkjent for pistol. Har spurt om tillatelse, men det var nei. Fikk dog lov å skyte inn 22lr rifla på utebanen så lenge det ikke var folk der. Var litt hast, skulle på 22lr PRS stevne og hadde satt på kikkert jeg ikke hadde fått skutt inn, fordi det ikke var noe organisert på riflebanen. Heldigvis var det mulig å verifisere på PRS stevnet også.

Ser heller ikke problemet med å skyte 22lr rifle på pistolbanen, men må vel i utgangspunktet en ny godkjenning til. Men dynamisk har leid/lånt innendørs 25m banen, og de har fyrt av halvauto rifle i 9mm på kortere avstand enn 25 meter... Tror de har sluttet med det nå, etter at det ble påpekt at banen kun er godkjent for pistol.

Link to comment
Share on other sites

samuelcolt skrev (På 15.1.2024 den 10.04):

Luftpistol krever nær perfekte avtrekk pga lav utgangshastighet. Trener man med luftpistol, vil det gi resultater. Personlig finner jeg at Luft blir for kjedelig, dessverre. Dessuten, avtrekket på en match luftpistol er lettere enn på en match 22 pistol, og det kan være litt kompliserende...derfor skyter jeg helst 22 match pistolen.

 

Har som Bartemannen et utvalg håndvåpen i flere kaliber, men det er og blir 22 som blir brukt mest, og det er ikke bare pga kostnader. 

 

 

 

 

 

 

Luftpistol er kjedelig, men det finnes unntak.

Unntaket heter Steyr LP50, en siluettpistol med 5-skudds magasin som virker som en drøm. Den er dyr, men det sparer man fort inn hvis man vil trene endel. Jeg eier dessverre ikke en slik, men har testet den endel på vanlig 25m pistolbane. Jeg, og andre hyggeskyttere som fikk prøve den, skjøt bedre med Steyren på 25m enn vi noengang har gjort med noen 22lr og grovpistoler. LP50 fås med 1050g avtrekk for realistisk trening.

 

Denne pistolen burde alle nybegynnere kjøpe og skyte med i 6-måneders karantenen før man får kjøpt kruttvåpen.

Ikke minst vil det også sette standarden for hva man senere orker å holde i av "STEN-guns" som er poppis blant nybegynnere..

Anskaffer man seg en LP50 kan man jo senere sammenlikne med kruttjernet man kjøper seg. Skyter man dårligere på 25m med krutt er det egentlig et stort nederlag 8)

 

 

100 skudd om dagen på 8m i stua er aldri feil. 

 

Bækkevold i Brumunddalen selger disse i Norge.

Her er et eksempel på pris (eks frakt og mva:

 

image.png.95536f5716f39620a0d92b413d77dae3.png 

Edited by Torf
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Bartemannen skrev (2 timer siden):

Kan du ikke trene med 22lr rifle på pistolbanen?
Alle pistolbanene i vår klubb, og de fleste andre i området tillater 22lr rifler og/eller rifler i "pistolkalibere".

Senest forrige lørdag hadde jeg med 22lr riflen min på pistolbanen og trente med den sammen med noen pistoler.

Det er helt vanlig at det er forbudt med rifle på pistolbaner. Kom du med ei 22LR rifle og ville skyte ved siden av 454Casull revolvere - så ble du kjeppjagd med begrunnelsen "ikke godkjent for rifle". At det er tillatt på Farvannet er faktisk litt spesielt, etter min erfaring.

 

 

Panther skrev (2 timer siden):

om man ikke har tilgang til riflebane selv

Hvor i alle verden er du? Landet er jo fullt av riflebaner, Det er vel ikke overalt man kan skyte langt, men 100/200m-baner er det generelt mindre enn en times kjøring mellom i ca hele landet, muligens untatt Troms og Finnmark -  men der er jo ingenting innenfor en times kjøring uansett...

 

K

Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, M67 said:

Hvor i alle verden er du? Landet er jo fullt av riflebaner, Det er vel ikke overalt man kan skyte langt, men 100/200m-baner er det generelt mindre enn en times kjøring mellom i ca hele landet, muligens untatt Troms og Finnmark -  men der er jo ingenting innenfor en times kjøring uansett...

 

K

Bor i Kristiansand. Ja, Greipstad sin utebane er 10 minutter unna, og Farvannet er 30, så baner er det nok av. Men er ganske rolig der nå på vinteren virker det som.  Innimellom en og annen som holder åpent på Farvannet lørdager, ellers er det lite som blir lagt ut at det er åpent. Greipstad Skytterlag vet jeg ikke, der er jeg ikke medlem, enda. Mulig jeg blir, ettersom banen er nærmere. Kan få trent mye PRS

på 100 og 200 meter baner så lenge det er åpent, og "godtatt" å trene litt PRS øvelser. Jobber turnus og er borte i perioder og lenge hjemme av gangen, så trener mye på dagtid, kveldstid er det ofte stevner og andre ting som skjer. Blir mest pistol, for der kan jeg trene så mye jeg vil når det passer

Link to comment
Share on other sites

Farvannet har stort sett vært åpent hver lørdag i hele høst og vinter - dvs. noen har skutt der. "Stående ordre" er jo å si ifra, så også andre kan skyte, men ikke alle gjør dette, og noen ganger er det fryktelig ad hoc. Nå i morra er det skyting på både på 100 og 200m banen, og det vil bli skiver på 300m.
Såvidt jeg vet er det ingen problemer å trene PRS der, vi gjør det stadig, og det står props "overalt" der nå. (og det blir flere)

SSK trener jo en gang i måneden langhold. Men det er litt vel feltmessig noen ganger når været skaper seg vrangt.

 

K

 

 

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (2 timer siden):

Det er helt vanlig at det er forbudt med rifle på pistolbaner. Kom du med ei 22LR rifle og ville skyte ved siden av 454Casull revolvere - så ble du kjeppjagd med begrunnelsen "ikke godkjent for rifle". At det er tillatt på Farvannet er faktisk litt spesielt, etter min erfaring.

 

 

Hvor i alle verden er du? Landet er jo fullt av riflebaner, Det er vel ikke overalt man kan skyte langt, men 100/200m-baner er det generelt mindre enn en times kjøring mellom i ca hele landet, muligens untatt Troms og Finnmark -  men der er jo ingenting innenfor en times kjøring uansett...

 

K

Gimlehallen, hula og Kjevik er også godkjent for rifle så alle baner jeg har tilgang til hvertfall. Er vel også på Stemtjønn, Flakke Loner, Fjæreheia m.m.?
Vi har det kanskje bare eksepsjonelt bra her i Palmekysten hovedstad?

Edited by Bartemannen
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, Bartemannen said:

Gimlehallen, hula og Kjevik er også godkjent for rifle så alle baner jeg har tilgang til hvertfall. Er vel også på Stemtjønn, Flakke Loner, Fjæreheia m.m.?
Vi har det kanskje bare eksepsjonelt bra her i Palmekysten hovedstad?

Pistolbanen på Stemtjønn er kun pistol. Men DFS riflebanen ligger ett steinkast unna. Jeger og fisk har også riflebane lenger inn

Link to comment
Share on other sites

Panther skrev (11 minutter siden):

Pistolbanen på Stemtjønn er kun pistol. Men DFS riflebanen ligger ett steinkast unna. Jeger og fisk har også riflebane lenger inn

Det skytes vel rifle på feltbanen borte ved western banen? Og på Western banen.

Edited by Bartemannen
Link to comment
Share on other sites

15 minutes ago, M67 said:

Farvannet har stort sett vært åpent hver lørdag i hele høst og vinter - dvs. noen har skutt der. "Stående ordre" er jo å si ifra, så også andre kan skyte, men ikke alle gjør dette, og noen ganger er det fryktelig ad hoc. Nå i morra er det skyting på både på 100 og 200m banen, og det vil bli skiver på 300m.
Såvidt jeg vet er det ingen problemer å trene PRS der, vi gjør det stadig, og det står props "overalt" der nå. (og det blir flere)

SSK trener jo en gang i måneden langhold. Men det er litt vel feltmessig noen ganger når været skaper seg vrangt.

 

K

 

 

Jeg er vant til å vere på pistolbanen og trene minst 5 ganger i uka når jeg er hjemme, og gjerne stevner i tillegg, ofte 2 kvelder i uka. En gang i uka tenker jeg på som "lite" trening, og gjør det vanskeligere å ha noe særlig progresjon. Da er det trening og mer trening som skal til. I tillegg skal man gjerne teste og prøve ut ladninger, skyte inn på ny, etc. 

Drar på langholdslørdagene de gangene jeg er hjemme, men det har dessverre kræsjet med rotasjonen min på jobb ganske ofte... får kanskje med meg 5 eller 6 i året om jeg er heldig og det ikke kræsjer med noe annet enn jobb. Det har dog mer med jobben å gjøre, enn tilgang på skytebane 🤣

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, Bartemannen said:

Det skytes vel rifle på feltbanen borte ved western banen? Og på Western banen.

Ja, de skyter vel både hagle og rifle, men baneinstruksen spesifiserer håndvåpen. Svar fra styret er at det ikke er tillatt med rifle.

Link to comment
Share on other sites

Panther skrev (1 minutt siden):

Ja, de skyter vel både hagle og rifle, men baneinstruksen spesifiserer håndvåpen. Svar fra styret er at det ikke er tillatt med rifle.

Du har sikkert rett, men det er jo merkelig om de har kjørt uorganisert og organisert trening og stevner der i åresvis om det ikke er tillatt. Og mer enn nok folk fra styret har deltatt på aktivitetene.

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, Bartemannen said:

Du har sikkert rett, men det er jo merkelig om de har kjørt uorganisert og organisert trening og stevner der i åresvis om det ikke er tillatt. Og mer enn nok folk fra styret har deltatt på aktivitetene.

Ja, det er jeg klar over. De samme har skutt inne på innendørsbanen med 9mm halvauto rifle. Er egentlig imot at de bruker innendørsbanen til Dynamisk, da de ikke betaler leie til klubben (annet forbund) og i tillegg skyter i filler skivestativer som vi andre bygger på dugnad. Men så sitter noen av de som gjør det også i styret.

Ikke lenge siden jeg spurte om jeg kunne skyte på utendørsbanen med 22lr rifle, men fikk ett klart nei.

Man må nok inn i styre selv skal det bli forandringer. 

Link to comment
Share on other sites

Du har nok rett der @Panther. Vil man ha noe gjort eller er misfornøyd med hvordan ting foregår så må man ta tak selv og engasjere seg.

Om det er i pistolklubben eller politikken.
Var nettopp noe syting fra noen skyteledere i NROF her, og beskjeden jeg gav de var enkel: valg om to måneder og det er flere ledige stiller. Meld dere til de så kan dere være med å stake ut retning selv. Eller hold kjeft.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Ja, planen er få flere av oss aktive NSF skyttere inn i styret, så vi kan få noe positiv fremgang i klubben.  Nybegynnere faller fort ifra,  dugnadsånden er så som så (noen få som stiller alltid), banen på Stemtjønn forfaller for ingen tar ansvar for det og ting har hatt en dårlig retning. Vi begynner bli en gjeng tålig gode og aktive skyttere som nå skyter for klubben, som ønsker å snu trenden. Men da må det bli litt utskifting i styret

Link to comment
Share on other sites

Bartemannen skrev (55 minutter siden):

også godkjent for rifle så alle baner jeg har tilgang til hvertfall

Det er ikke SÅ mange år siden jeg ble bedt om å ryke og reise en tirsdag i Gimlehallen, da jeg tok fram ei 22-rifle - på banen der skytterlaget trente med nettopp rifle mandager (jeg var jo trener på de treningene)...

K

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (5 minutter siden):

Det er ikke SÅ mange år siden jeg ble bedt om å ryke og reise en tirsdag i Gimlehallen, da jeg tok fram ei 22-rifle - på banen der skytterlaget trente med nettopp rifle mandager (jeg var jo trener på de treningene)...

K

Ja, men den klubben har hatt sin kvote av små-konger som har hatt egne regler der langt utover skytebaneinstrukser og klubbregler. Heldigvis mye bedre nå. Godt fungerende styre og masse aktivitet.
Har selv trent endel både Sauer 200 STR 22lr og AR15 22lr i Gimlehallen i flere år men jeg går der ofte utenom organisert trening. Sist "moroskyting" for ungdommene så fikk de også slå seg løs med AR15 på innendørsbanen. Ting endrer seg.

Edited by Bartemannen
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Panther skrev (23 minutter siden):

Ja, planen er få flere av oss aktive NSF skyttere inn i styret, så vi kan få noe positiv fremgang i klubben.  Nybegynnere faller fort ifra,  dugnadsånden er så som så (noen få som stiller alltid), banen på Stemtjønn forfaller for ingen tar ansvar for det og ting har hatt en dårlig retning. Vi begynner bli en gjeng tålig gode og aktive skyttere som nå skyter for klubben, som ønsker å snu trenden. Men da må det bli litt utskifting i styret

Jepp. Kommer nok ikke selv til å fornye medlemskapet i Greipstad når regningen kommer i år.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg er så drit lei alle tullekrav på skytebaner som ikke er bundet til fysiske krav.

Nå har vi skytebanekrav på enhetene pistol, rifle, diopter, alle over 85 år, kikkertsikte, grovkaliber, nærsynte/trangsynte, halvauto, repeter, finkaliber, max 8mm (pga papptolker), etc, etc.

Kravene bør endres til anslagsenergi, mantlet/bly/blyfritt, støy i dB og eventuelt andre fornuftige målbare enheter. 

  • Like 3
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Bartemannen skrev (1 time siden):

Ja, men den klubben har hatt sin kvote av små-konger som har hatt egne regler der langt utover skytebaneinstrukser og klubbregler

Tja sier jeg bare. Jeg har skutt der nede et par ganger... Men jeg klarte jo ikke å melde meg inn heller, så skal ikke si noe. Heldigvis flere pistolklubber, men det er kjekt med utendørsbane.


 

 

K

Edited by M67
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...