Jump to content

Valg av kaliber til kombi


MrIce

Recommended Posts

Hei folkens

 

For å gjøre livet enklere er man i løypa for å velge ens første kombi. Å vandre rundt med bikkja i skau og fjell med både hagle og salong er ikke aktuelt. Jeg kommer til å bruke kombien til to ulike jaktformer:

 

1. Rypejakt med setter`n der man av og til får situasjoner man er best tjent med rifla.

 

2. Toppjakt med fellinger opp mot ca 200 meter.

 

Jeg har ingen erfaring med kombier tidligere men lader ellers alt selv som brukes til elgjakta.

 

Og da er det store spørsmålet, hvilket kaliber vil passe best til mitt bruk? Vekt er såpass essensielt så jeg sløyfer drilling. Ser derfor for meg ei kombi med kal 16 på hagla. Men rifleløpet er jeg litt usikker på. Myser litt på 5,6 x 50R men ser at utvalget på bruktmarkedet er svært begrensa.

 

Vil 6,5 bli "overkill" på de små fjellrypene ? Ser kriefhoff Ultra har utskiftbare løp så det er muligens ett alternativ. Hva mener folket? Kjør debatt!

 

( Hva angår kikkert er Kahles k18i på julegavelista...)

Link to comment
Share on other sites

Ville også gått for kal. 20 på hagleløpet, litt i tvil om riflepatronen. 5,6x50R bruker kulediameter .224", og det betyr godt utvalg for hjemmeladeren. Jeg har storebror 5,6x52R som bruker .227/.228-kuler, og her er det mildt sagt elendig utvalg. I dag tror jeg valget ville blitt 7x57R pga. kurant patron og godt kuleutvalg når du lader selv. Lader du med helmantel til rypa og hastighet 780-800 m/s blir det beskjeden kjøttødeleggelse, og i hvert fall ikke mer enn med hissigproppen 5,6x50R! Og ja, jeg sverger til kragepatron (R) i brytvåpen.

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

Jeg har akkurat kjøpt meg min første kombi selv. Funderte en stund på kalibervalg, men da jeg innså at 6.5x55 var et alternativ så var valget enkelt. Det ble 12/76-6.5x55 på meg. Skal primært jakte fugl, men vil gjerne også ha muligheten til å skyte hjort. Har kjøpt inn Lapua 9.3g FMJ til fuglejakt. Det er en presis kule med lite vindavdrift som bør fungere bra både på tiur og rype.

 

5.6 er kanskje mer optimalt på rype, men jeg vil ikke si at 6.5 er overkill. Selv har jeg skutt fjellrype med 7.62. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg kan vel si at jeg har gjort de samme vurderingene som trådstarter. Kjøpte kombi for å jakte fugl, rev, bever og rådyr. Da jeg handla hadde jeg ikke bestemt meg for kaliber, men hvilke våpen jeg ville ha. Når det rette våpenet dukka opp ble det handel og jeg endte opp med 12/76 og 7x57R. Det som var et av de viktigste kriteriene mine var montasjer som er lette å betjene og stabile. Under jakta ligger kikkertsikte i lomma eller er lett tilgjengelig til jeg trenger det. Dernest presisjon, fordi jeg skulle bruke kombien til fuglejakt. Min kombi veier rett i overkant av 3 kg uten kikkertsikte og det funker fint. Opplever heller ikke at 7x57R er for mye på småvilt. Ellers er jeg enig i at man bør ha en randpatron i et brytevåpen, men om drømmevåpenet dukker opp uten, hadde jeg ikke mista nattesøvnen av den grunn.20231026_140840.jpg.6b3c8d3255c2c56bc7f3e252c9b530ec.jpg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Her kom det jo mange gode innspill som er verd å fundere over. 

 

Noen svar til kommentarene:

 

Vekta - vel, har en idé om 3-4 kg ink montasje og kikkert.

 

Har fra før ei 6,5 x 47L rifle som er brukt på gås og storfugl med 136gr Scenar. Fungerer bra om skuddet sitter bra plassert, men kan også ende opp som totalhavari om vinkelen blir feil. ()Endte om med ett eks av "gåsesandal" strl 46 i fjor som følge av 15 åringen som felte en fugl bakfra. )

 

Ligger muligens mest an til 6,5 x 55 med helmantel til rypene mtp allerede besittelse av diesett til dette kaliberet. Men går man for dette, kan kal 20 være for lett mtp presisjonen / rekyloppptaket? Børsa blir vel betydelig lettere enn ei cal 12...

 

Noen som har tanker på valg av våpen / merke om vi skal vurdere presisjon ut til 2-300 meter? Er det kun Blaser / Merkel som gjelder eller kan et billigere alternativ som Antonio Zoli kombi duge? 

 

 

Link to comment
Share on other sites

MrIce skrev (5 timer siden):

Vekta - vel, har en idé om 3-4 kg ink montasje og kikkert.

 

MrIce skrev (13 timer siden):

1. Rypejakt med setter`n der man av og til får situasjoner man er best tjent med rifla.

 

Det er ikke kombi du skal ha, men en drilling. Jeg er stor fan av kombier, men for meg er en kombi en rifle, med hagleløp i reserve. Men en drilling er motsatt, dobbeltløpet hagle, med rifle i reserve. Til din jakt er det dette du trenger, og blir fornøyd med.

 

Om du leter i bruktmarkedet så finner du tilslutt en drilling som er lett nok til å være godt innenfor vekten du ser for deg. Og du må passe på å montere et lett sikte i avtagbare montasjer. siktet har du i lomma når du går med setteren.

 

 

 

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Tror du gjør det lurt i å høre på @amatør og @Sølvrev med å sterkt vurdere drilling med to hagleløp til småviltjakt. Mange sjanser og vilt som går tapt når jeg "kun" har jaktet med enkelt-løper. Men drilling er jo forferdelig dyrt og blir ofte tyngre og det går jo ofte greit med kombien på skulderen. 

Siden du lader selv og kan fritt velge kuler og hastighet hadde jeg valgt et "R" kaliber som skyter forholdvis flatt siden du skal jakte småvilt, men et kaliber som er godkjent for storvilt er ikke dumt for å få utnytte det maksimalt. Greit å kunne bruke kombien/drillingen på alt som dukker opp i skogen. 

Uansett om du velger drilling eller kombi så har du nok fått et nytt favoritt våpen i skapet som kan fylle fryseren meg kjøtt i alle former.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

22 hours ago, MrIce said:

..Ser kriefhoff Ultra har utskiftbare løp så det er muligens ett alternativ. 

Den er jo er egentlig et greit alternativ. Har selv en Ultra med to pipesett, 2x16, samt pipe i 16/7x57R. Hagla veier vel ca 2,7 Kg med 72cm løp, og kombien 2,8Kg. Ved normal jakt på rype og skogsfugl er det enkelt med kombipipa i sekken- og ved behov bytter en på rundt ett minutt- litt mindre egnet om en er ute etter storvilt. (Som kombi er Ultraen i tillegg en lett og presis reinsdyrbørse- om en velger et storviltkaliber) Lette drillinger finnes også, men drillinger under 3Kg, med sikring på tangen, koster fort noen kroner.(har selv en på rundt 2,5Kg, så de finnes) Er du ute etter vilt i sekken, er min erfaring at O/U i de fleste tilfeller lettere å treffe med- enn med en drilling. Men eiergleden er betydelig større med en fin drilling. (Derfor står nok Ultraen stort sett i skapet 😉)

Vil tro dette er mye børse for pengene, men veier 3,2Kg: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=288194629&ci=6

 

http://vapenbua.no/gun_list.htm

Link to comment
Share on other sites

Jeg har nå kjøpt min tredje kombi, de to foregående ble solgt av forskjellige årsaker. Den første hadde et fryktelig tungt og dårlig avtrekk. Kaliberet var 7x57r og hadde i tillegg alt for dårlig presisjon til at det skulle være håp for meg som en middelmådig skytter å kunne treffe en rype… Neste var i kaliber 222rem, den hadde super presisjon, men veide over 3,5 kg. Den ble alt for tung å drasse med seg på turer etter fjellrypa. Jeg begynte etterhvert å se på kombier med oppspenner og havnet på Merkel BBF B4 i 12/76- 7x57R. Ville ikke ha drilling grunnet vekt, vurderte heller ulempen med kun ett hagleskudd som mindre enn ulempen med tyngre våpen. Eneste ankepunktet var riflekaliberet. Ville jeg skyte godt nok til å treffe små mål som rype? Svaret er at jeg opplever presisjonen med denne som likeverdig med min Sako boltrifle. Har erfart at 7x57R med FMJ i ca 800 m/s funker nydelig på rypa. Den har grunnet oppspenner et spektakulært lett og godt avtrekk som er direkte presisjonsfremmende, det er ihvertfall noe å tenke over om primærmål er småvilt. Ulempen er at dette er dyre våpen…

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Skaubjønn skrev (1 time siden):

300 g tyngre enn min dural drilling. 

Nå er denne ekstremt lett, så for å være fair, bør den kanskje sammenliknes med en virkelig lett kombi.

 

Jeg kjenner et par som har lette aluminiums-kombier. En av dem har en Heym 22 i 20 og 5,6x50r. Den veier 2,5 kg.

 

Men det er jo en slik dural-drilling som trådstarter burde lete etter. 

Edited by amatør
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Takker og bukker for mange nyttige svar. Har storkost meg med flere kaffekopper og god lesning her....😀

 

Siste fundering: Reint generelt, hvor bra er riflepresisjonen i drillingene? Er det store variasjoner mellom de ulike produsentene? Om man skal benytte våpenet til toppjakt ut mot +/- 200 meter, er det kun Merkel, Krieghoff og Blaser som man bør vurdere da? Og i samme runde; er det noen av de typiske R-kalibrene som skiller seg ut hva angår høy presisjon? Noen som har ei klar formening på hvilken kule man burde vurdere for tiuren som sitter på litt avstand?

 

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

MrIce skrev (10 timer siden):

Reint generelt, hvor bra er riflepresisjonen i drillingene? Er det store variasjoner mellom de ulike produsentene? Om man skal benytte våpenet til toppjakt ut mot +/- 200 meter, er det kun Merkel, Krieghoff og Blaser som man bør vurdere da?

Jeg har bare hatt én kombi og én drilling, begge i 5,6x52R. Den første var en rimelig Bettinsoli-klone, drillingen en Merkel 96K. Begge skjøt nesten hull i hull-samlinger @100 m, men det er krevende å teste presisjon med kombinasjonsvåpen pga. høydespredning ved varmgang. Noen våpen krever pauser på minst 5 minutter mellom hvert skudd. Jeg vil tro du kan oppnå topp presisjon med alle premium-merkene, men det krever kanskje litt eksperimentering med ladning og kuletype. @Skaubjønn har vel hatt flere drillinger enn de fleste her inne, og bør sitte med erfaring fra flere riflekalibre. Kule til tiur på avstand? Jeg ville nok valgt en premium loddet blyspisskule.

Edited by Sølvrev
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@Skaubjønn Er det noen av de to drillingene dine du ikke ville brukt ut til 200 meter? Og hva er årsaken til at du bruker Kriegern på rypa og ikke Merkel`n? Er 6,5 x 57 såpass hissigere på små rypekropper sammenlignet med 7 x 57?  Går ut fra du bruker svingmontasjer og dermed samme kikkert vekselsvis på begge våpnene? Og dette funker bra mtp eventuelle endringer i treffpunkt?

 

Når du nevner lodda løpsbunn, er den like sensitiv for varmgang? Om man fyrer av begge haglløpene, er det risikosport å avfyre påfølgendende rifleløp?

 

 

Link to comment
Share on other sites

Skaubjønn skrev (30 minutter siden):

Kan være vanskelig å finne hm og jaktammo som hår likt.

Siden @MrIce skriver at han kun skal jakte fugl, så er jo ikke dette en problemstilling.

 

Dessuten, om man bruker et kombinasjonsvåpen både til rådyrjakt og fuglejakt, så er jo ikke det ideelle kikkertsiktet likt for disse to jaktformene. Til fugl ville jeg ha valgt et lett sikte med litt forstørrelse, avtagbar montasje og gått med siktet i sekken, til det dukket opp en skuddsjanse for rifleskudd. Har man da avtagbar montasje (som man selvfølgelig skal ha) Er det jo bare å få tilpasset ett annen sikte til rådyrjakta, som er innskutt med blyspiss.

Link to comment
Share on other sites

MrIce skrev (5 minutter siden):

Når du nevner lodda løpsbunn, er den like sensitiv for varmgang? Om man fyrer av begge haglløpene, er det risikosport å avfyre påfølgendende rifleløp?

 

Du treffer ikke på 200 m, om ikke du lar pipesettet få kjølt seg ned, men hvor ofte oppstår en slik mulighet?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, MrIce said:

Når du nevner lodda løpsbunn, er den like sensitiv for varmgang? Om man fyrer av begge haglløpene, er det risikosport å avfyre påfølgendende rifleløp?

Svaret på det en i de fleste tilfellene ja. Har kun testet på to drillinger. Fyrer en av feks av høyre haglepipe, så utvider den seg litt og kula sitter litt ned til venstre.  Men for rådyr og storvild er dette så lite at det nærmest er uten betydning ut til 100 meter . På de to drillingne jeg har sjekket har det vel vært snakk om en 2-5cm. Etter et lite minutt er jo pipa kald igjen og treffpunktet var som før. Har forøvrig aldri hatt behov for dette i forbindelse med jakt, er vel kun et teoretisk problem . Men likevel greit å sjekke ut.

Link to comment
Share on other sites

asterix skrev (7 minutter siden):

Svaret på det en i de fleste tilfellene ja. Har kun testet på to drillinger. Fyrer en av feks av høyre haglepipe, så utvider den seg litt og kula sitter litt ned til venstre.  Men for rådyr og storvild er dette så lite at det nærmest er uten betydning ut til 100 meter . På de to drillingne jeg har sjekket har det vel vært snakk om en 2-5cm. Etter et lite minutt er jo pipa kald igjen og treffpunktet var som før. Har forøvrig aldri hatt behov for dette i forbindelse med jakt, er vel kun et teoretisk problem . Men likevel greit å sjekke ut.

Joda, her er du egentlig ved kjernen i mine (halvdumme) spørsmål. Er vant til å skyte på gong med Sakoen på lengre hold. Men har som sagt aldri holdt et kombivåpen i mine hender før. Og dermed vil man gjerne få avdekket de ulike fordeler / bakdeler og begrensninger i praktisk bruk av et slikt våpen. Ser heller ikke for meg jaktsituasjoner der dette blir relevant, men det er greit å ha i bakhodet. Toppjakt er likevel prega av ett skudd, gjerne i svinkalde omgivelser. Og hva angår rypejakt med bikkja så er det hagleløpene som blir mest brukt, i allefalll før snøen legger seg. 

 

Men hva jeg har lista ut her på Kammeret er følgende foretrekke:

 

Drilling med lodda bunn, R-kaliber ( fortrinnsvis cal 16 / 20 med 7x57 eller lignende ) , sneller løsning med fremre rifleavtrekk, svingmontasje og unngå greenersikring. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

MrIce skrev (2 timer siden):

@Skaubjønn Er det noen av de to drillingene dine du ikke ville brukt ut til 200 meter? Og hva er årsaken til at du bruker Kriegern på rypa og ikke Merkel`n? Er 6,5 x 57 såpass hissigere på små rypekropper sammenlignet med 7 x 57?  Går ut fra du bruker svingmontasjer og dermed samme kikkert vekselsvis på begge våpnene? Og dette funker bra mtp eventuelle endringer i treffpunkt?

 

Når du nevner lodda løpsbunn, er den like sensitiv for varmgang? Om man fyrer av begge haglløpene, er det risikosport å avfyre påfølgendende rifleløp?

 

 

Ser andre også har svart, men skal gjøre det selv likevel. 

jeg bruker Trumpf i fjellet, men ikke på grunn av kaliberet. jeg lader 6,5x57R til omtrent 800 ms, og 7x57R til omtrent samme hastighet. Jeg tror det spiller fint liten trille om kula er en halv mm bredere, både for kulebane og effekt i viltet. Men det må jo testes. På papp.

Det er to grunner til at jeg foretrekker Trumpf på rypa. Hovedsaken er vekt. 2,8kg er lett og fint å dra på fjellet med. Det er mange som jakter rype med hagler som er en halv kilo tyngre enn min Trumpf. Men jeg ser ikke poenget med det. Den andre grunnen er at jeg er en kløne. Jeg har falt mange ganger, spesielt i fjellet. Skikkelig Donaldfall, med bena opp, og stygge merker i børsa. Min Merkel har jeg kjøpt ny, og tenker å spare den for rølpejakt. Trumpf er en gammel og sliten sak, men god å skyte med. 

 

Jeg kan ikke bruke siktene om hverandre på disse to. Det er svingmontasje på Merkel, og hakemontasje med et gammelt zeiss 1,5-6 sikte på Trumpf. Jeg kan bruke Kahles Helia 1-5 kikkertsiktet fra Merkel 691Ls rifledrillingen min på Merkel 96K drillingen, fordi jeg har ERA svingmontasje på begge. Men rundt på de to hagledrillingene mine. 

 

Jeg hadde ikke nølt med å bruke drillingene ut til 200 meters hold, på rein eller hjort. Godt anlegg og god tid, og jeg hadde nok skutt rådyr også. Rype? Ikke med drillingene, og ikke rifle heller. Jeg skyter ikke godt nok til det. Og synes stort sett at det går greit å smyge innpå betydelig kortere hold enn 200 meter på rypa. 

 

Jeg har tenkt litt på dette spørsmålet med å skyte tiur med drillingen. Jeg har skytt tiur under smygjakt på rådyr, men i flukt. Ikke i topp. Men jeg har skutt gås med rifleløpet på Merkel drillingen. Da hadde jeg ikke helmantel tilgjengelig, og brukte 140 greins Accubond. Det små overraskende pent ut. 140 meters hold. God tid, liggende med sekken  som anlegg. Ventet til gåsa hadde siden til, og la skuddet høyt i kroppen (over brystfiletene). Ikke noe kjøtt gikk til spille. Vet ikke hvordan det hadde sett ut om kula gikk inn i ryggen og ut gjennom filetene... 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

MrIce skrev (7 minutter siden):

Joda, her er du egentlig ved kjernen i mine (halvdumme) spørsmål. Er vant til å skyte på gong med Sakoen på lengre hold. Men har som sagt aldri holdt et kombivåpen i mine hender før. Og dermed vil man gjerne få avdekket de ulike fordeler / bakdeler og begrensninger i praktisk bruk av et slikt våpen. Ser heller ikke for meg jaktsituasjoner der dette blir relevant, men det er greit å ha i bakhodet. Toppjakt er likevel prega av ett skudd, gjerne i svinkalde omgivelser. Og hva angår rypejakt med bikkja så er det hagleløpene som blir mest brukt, i allefalll før snøen legger seg. 

 

Men hva jeg har lista ut her på Kammeret er følgende foretrekke:

 

Drilling med lodda bunn, R-kaliber ( fortrinnsvis cal 16 / 20 med 7x57 eller lignende ) , sneller løsning med fremre rifleavtrekk, svingmontasje og unngå greenersikring. 

Det viktige når man jakter med en drilling med lodda løpsbunt er å være sikker på "cold barrel" presisjonen. Første skuddet må sitte. Det kan ta litt tid å finne ut av. Jeg har  hatt en del drillinger (ikke spør...), og husker godt en jeg hadde hvor treffpunktet ble likt etter et par minutters venting. Men neste gang lå det konsekvent 10 cm under. Viste seg at det ble spenninger i løpsbunten inntil den var helt kald. Det gjør jo ikke noe, så lenge man er klar over det, og ikke begynner å skru på siktet til ei børse som ikke er helt kald. Altså, viktig å sjekke førsteskuddspresisjonen. Da SKAL man være midt i. 

Ellers er det viktig å kjenne til stigningen. Siden rifleløpet er underst blir det stigning. Ved avfyring utvider rifleløpet seg på grunn av varmgangen, og skyver treffpunkt oppover. Dette er helt repeterbart. Bare å skyte tre skudd altså, så vet man hvordan stigningen blir neste gang. Enkelt å forlegge siktepunktet for prøven da.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Skaubjønn skrev (20 minutter siden):

Ellers er det viktig å kjenne til stigningen. Siden rifleløpet er underst blir det stigning. Ved avfyring utvider rifleløpet seg på grunn av varmgangen, og skyver treffpunkt oppover. Dette er helt repeterbart. Bare å skyte tre skudd altså, så vet man hvordan stigningen blir neste gang. Enkelt å forlegge siktepunktet for prøven da.

Jeg har forsket litt på dette, og fant at med min patron (beskjeden kruttladning rundt 25 grs) og relativt tykt gods rundt rifleløpet skjer det lite fra skudd nr. 1 til skudd nr. 2. Noen cm stigning blir det dog. Men ved skudd 3 er stigningen rundt 12-13 cm, selv om pipa ikke er ubehagelig varm å ta på. Og det er helt repeterbart!

 

Jeg har løst dette under skyteprøven ved å skyte relativt raskt, med siktepunkt "midt i" for de to første skuddene, og siktepunktet nede på sirkellinjen for det siste skuddet. På en god dag ser det da slik ut (skudd nr. 2 øverst):

image.png.76f660c663bf5b5b140cb9a4eb753784.png

Edited by Sølvrev
Presisering.
Link to comment
Share on other sites

Skaubjønn skrev (2 timer siden):

 

Jeg hadde ikke nølt med å bruke drillingene ut til 200 meters hold, på rein eller hjort. Godt anlegg og god tid, og jeg hadde nok skutt rådyr også. Rype? Ikke med drillingene, og ikke rifle heller. Jeg skyter ikke godt nok til det. Og synes stort sett at det går greit å smyge innpå betydelig kortere hold enn 200 meter på rypa.

 

Vel, har ingen ambisjoner om å skyte ryper på 200m men tiur i topp derimot....😉 . Har god erfaring med å felle både orrfugl og tiuren på lengre avsted med 136 gr Lapua Scenar. Bruker stort sett Sako`n med 6,5 x 47L og en K624 til den slags. Men det var før vi fikk settern i hus.  

 

Etter hva herrene beskriver ser jeg egentlig ikke for meg at dette med stigning blir et problem. Er jo stort sett én skuddsjanse og ett skudd som gjelder. Deretter kjøles et løpt kjapt ned i -15 grader.

 

Skaubjønn skrev (2 timer siden):

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Skaubjønn skrev (4 timer siden):

Jeg hadde ikke nølt med å bruke drillingene ut til 200 meters hold, på rein eller hjort. Godt anlegg og god tid, og jeg hadde nok skutt rådyr også. Rype? Ikke med drillingene, og ikke rifle heller. Jeg skyter ikke godt nok til det. Og synes stort sett at det går greit å smyge innpå betydelig kortere hold enn 200 meter på rypa.

Det som begrenser hva jeg treffer på lengre hold "under feltmessige forhold" er først og fremst skytestilling og anlegg/støtte, dernest lys- og værforholdene. Mine begrensninger med drillingen er i tillegg lett kule (71 grs og vindavdrift), samt et kikkersikte med "bare" 6 x forstørrelse. En Swaro z6i 1-6x24 står permanent på våpenet. For et par snart 70 år gamle øyne er nok 6 x i snaueste laget til rype på rundt 100 m også...

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Skaubjønn skrev (2 minutter siden):

Har du testet dette Sølvrev? At du treffer bedre med større forstørrelse enn 6x?

Bruker som regel 6 x på skytebanen for alle våpen (2 rifler, samt drillingen). Hadde en 1,25-4x24 på drillingen tidligere, men syns 4 x ble i minste laget. Og jeg skyter ikke bedre på skive eller villreinfigur med høyere forstørrelse, men da er jo blinken ganske stor.

 

Nei, jeg har ikke gjort noen omfattende testing, men jeg må jo for f... se det jeg skal treffe😉? Ja, jeg ser veldig godt ei hvit rype på 100 m mot en annen bakgrunn enn snø, men når målet blir så lite flyter det liksom litt ut i kikkertsiktet på lavere forstørrelse.

 

Når jeg skyter inn våpen eller skal teste treffpunkt/samling på hjemmeladet ammunisjon pleier jeg å skyte fra benk. Da justerer jeg kikkertsiktet til maks forstørrelse, og det betyr 12 x på riflene mine (6,5x55 og .30-06). Ikke-medforstørrende retikkel på alle.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser at noen kombier kan leveres med opsjon om frittliggende piper istedenfor sammenloddede. Der frittliggende visstnok skal være mindre belastet med klatring. Er det hold i den påstanden, eller er det noen andre ulemper med frittliggende piper?

 

@Sølvrev, og eventuelt andre som sverger til randpatroner. Når et brytevåpen er laget for å kunne skyte en randløs patron, er det da noen åpenbar fordel med å velge en patron med rand?

Link to comment
Share on other sites

Biskopen skrev (4 minutter siden):

Der frittliggende visstnok skal være mindre belastet med klatring. Er det hold i den påstanden, eller er det noen andre ulemper med frittliggende piper?

 

Ja, frittliggende klatrer mindre, men siden det bare er på banen man skyter flere skudd etter hverandre så er dette feil fokus. 

 

Som regel gir frittliggende piper, høyere vekt. Frittliggende piper leverer ikke mer presise førsteskudd. Min erfaring er at presisjonen til brekkvåpen med loddede piper er generelt bedre enn de med frittliggende.

 

Biskopen skrev (8 minutter siden):

Når et brytevåpen er laget for å kunne skyte en randløs patron, er det da noen åpenbar fordel med å velge en patron med rand?

Jeg kjenner en som ville ha svart på dette spørsmålet: "spørsmålet er feil"... Om våpenet ditt er laget for rillepatron, får du forhåpentligvis ikke kamret en randpatron.....😉

 

Fra spøk til alvor. Det er mer knotete å få ut uskutt patron i brekkvåpen for rillepatroner. De skutte kommer ofte ut med ejektoren. Men, på jakt tar jeg patronen ut av våpenet, mange flere ganger enn jeg skyter vilt. I tillegg er mekanismen for å trekke ut rillepatroner svært sårbar. Med litt rusk, eller vann som fryser til is, er det fort gjort at den ikke virker, og du står der med et ubrukelig våpen. Patroner med krage kommer alltid lett ut.

 

Så det er fullstendig idioti å kjøpe ett nytt brekkvåpen for rillepatron. men om man kommer over noe brukt, kan bl.a at det er rillepatron være det som gjør at man får en god pris, på et fantastisk våpen.

 

 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Biskopen skrev (2 timer siden):

@Sølvrev, og eventuelt andre som sverger til randpatroner. Når et brytevåpen er laget for å kunne skyte en randløs patron, er det da noen åpenbar fordel med å velge en patron med rand?

@amatør svarte greit på dette, men jeg vil bare understreke at mekanismen for å få ut krage-(rand)patroner er mye mer robust. Nå finnes det sikkert folk her inne som aldri har opplevd problem med rillepatroner i et brytvåpen (og jeg kjenner også noen), men om du studerer mekanismen vil du se hvor svak den er hvis hylsa av en eller annen grunn sitter godt fast.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skutt rundt 1000 .222 i 3 forskjellige kombiløp til Valmet 212. 
 

Det et greit at kravepatron har et bedre utgangspunkt for sikker ekstrasjon enn rillepatron, men jeg skjønner ikke hva dere snakker om. Er det noen som har første eller- andrehåndskunnskap med ekstraksjonsproblemer av rillepatron?

Link to comment
Share on other sites

Ja, det er postet bilder av det her på kammeret tidligere. 
 

Ett av mine brekkvåpen har rillepatron. Det er plundrete å tømme våpenet, f.eks når man er ferdig å jakte. Det enkleste er å ta en annen patron, og bruke rillen til å fiske ut patroner. Jeg har ikke opplevd å ikke få ut patroner, og geværet har ejektor, så når skudd er blitt avfyrt, så har patronene alltid kommet ut. 
 

Det at geværet har ejektor gjør litt ekstra plundrete med rillepatron, da utdrageren går kortere ut når patronen ikke er avfyrt. 
 

Jeg har også brekkvåpen med kragepatroner. De er det bare å brekke, og så helle patronene ut. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

ErlingElev skrev (1 time siden):

Er det noen som har første eller- andrehåndskunnskap med ekstraksjonsproblemer av rillepatron?

Ja var litt knotete med 223Rem når skudd nr to skulle gå litt raskt. Med 7x57R så tømmes de nesten ut med å vri på våpenet. Det går greit men er et irritasjonsmoment for meg.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...