Jump to content

Rangefinder, mest for pengene.


Ober

Recommended Posts

Er på jakt etter en Rangefinder, men den kan ikke være så alt for dyr desverre. Jeg pleier og prøver å gå for den gyldne middelvei, aller mest for pengene. Som Bushnell Elite og Leupold innenfor optikken. (imo)

 

Har er par alternativer jeg selv har plukket ut:

 

Bushnell Elite 1500

http://www.opticsplanet.net/bushnell-elite-1500-laser-rangefinder.html

 

Leupold RX-III

http://www.opticsplanet.net/leupold-digital-rx-iii-rangefinder-61465.html

 

Er dette noe som fungerer? Bruksområdet er litt jakt og litt langdistanseskyting. Måler jeg greit rådyr til 200m? Og enkelt å få målt ut avstand til 500m?

Å måle på lengre hold er egentlig ikke så viktig, men å få målt donger på lengre hold hadde sikkert vært kjekt.

Om Leupolden er god, er det noe å hente i RX-IV? Eller likegodt gå ned til RX-II?

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde en RX-I som jeg var meget fornøyd med, helt til den plutselig stoppet å virke. Ikke utsatt for vær og vind den ikke skulle tåle, heller ikke støt eller slag. Så litt forundret over hva som er galt med den. Men da den fungerte, hadde jeg ingenting å klage på. Måler uttil ca 700 meter, men på jakt er jo denne avstanden uaktuell uansett. 200meter på rådyr hadde ikke vært noe problem å måle med denne.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Bushnell Yardage Pro Trophy.

Litt billigere modell en tråstarter har sett seg ut.

Makan til møkk. Har brukt den i høst og aldri vært så forbanna på noe utstyr noen gang.

Brukt på hjortejakt i skotland, elg og rådyrjakt i norge. Er bare søppel.

 

Så nå har jeg begynt og spare til leica geovid

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk en til jul, men har brukt den masse allerede i skog og mark. Den er perfekt til mitt bruk, og den er billig, noe som gjør at den er ekstra perfekt! http://www.magasinet.no/display.aspx?menuid=0&prodid=2611

Den måler kanskje ikke kråka i treet på 250 meter, eller rådyret på jordet på 598 meter, men hvem trenger vel det? Man kan jo bare måle til selve treet eller jordet? Måler ikke avstanden til en skarv sitt nebb heller, måler avstanden til skjæret, de ekstra 30 cm har ikke veldig mye å si tror jeg.

Link to comment
Share on other sites

Sant, men optikken på disse er desverre elendig.

I praksis vil det si at i skumring kan du måle, men du vet ikke hva der er du måler for noe...

 

På RX'ene? :shock:

Vel, det er ikke min erfaring! Har du erfaring med dem? Kan ikke fatte det...

 

Jeg valgte RX-III og er strålende fornøyd!

Sliter nok med målinger ut mot 1200 yards (1097,4m) slik det står den skal klare,

men så langt har det aldri bydd på problemer i praktisk bruk som jakt.

På RX-II står disse, noe mer forståelig måleavstandene: Maximum Range (yards):750 (reflective target); 570 (trees); 300 (deer)

Så da ser en jo at den kan bli i snaueste laget, iallfall kom jeg fram til det.

Har ofte målt på dyr som er mer enn 274,5m unna. Ikke skutt, men målt!

Og det oppgis som max avstand for RX-II'en

På min RX-III er lengste målte avstand på rådyr 514m, lengre har jeg ikke fått prøvd meg på enda.

Skulle jeg valgt igjen hadde det nok blitt RX-III nok en gang. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Melvin!

Hvorfor slutte å spare når du har råd til Geovid? når du kan spare litt til å få zeiss!

Må si jeg er ikke imponert over leicas avstandsmålere, funker ikke når det snør litt, heller ikke motsjømål.

Vurderer du en ren avstandsmåler, er ikke den som zeiss lager noe dyrere heller.

Link to comment
Share on other sites

Har sjøl en Nikon "Monarch" 800. Kjøpte den fordi flere av kameratene mine har den, og ble imponert. Bruker den først og fremst til å finne avstanden til oppsatte mål i terrenget. ,og som "fasit" i opptrening av avstandsbedømming.

Det er ikke sikkert den er spesielt god til å måle avstand til veldig små mål,som fugl ol, men til mitt bruk er den perfekt! Veldig fornøyd! Kjøpt på Jaktdepotet.

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte en Bushnel 1500 elite i fjor.Den måler greit ut til 800 hver gang,men må ha litt å reflektere på for å få målinger på lengre hold.Har målt ut til 1750 meter med gode forhold.Kikkerten er ikke all verden på denne ,men fult ut brukbar.Ved måling i mørke/skumring har den innebygget lys.Du kan kalibrere inn kulefallet så får du et mål i cm du skall holde over for å treffe på målt avstand.Liker denne men,den er litt stor .Opptiken holder i lange baner for mitt bruk.

Link to comment
Share on other sites

Største forskjellen på rimelige og dyre avstandsmålere er muligens evnen til å takle vanskelige forhold.

Har seg en Cobra 1000 XL (Opti Logic Corp) som fungerer godt for det meste, men takler ikke skarpt lys når det er snø på bakken. Refleksene gjør at avlesningene blir ustabile.

 

Om det er viktig at den virker under slike forhold så sjekk om den virkelig gjør det før du kjøper.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Hvorfor ikke kjøpe brukt?

 

Jeg fikk en flott Leika for det samme som de fleste billigere koster, helt grei opp til ca 800 meter. Og jeg har ikke hatt noen problemer med at den kan "lese" avstanden, noe billigere utgaver kan ha problemer med....

 

c",)

Link to comment
Share on other sites

jeg har en bushnell (yardage pro 600 tror jeg den heter?) som er 5 år gammel. den kosta ca 2000 i sin tid. helt ok på avstander ut til 500m. det jeg ikke liker med den er at den er litt stor. å man kan ikke bruke den som kikkert, man trenger en kikkert i tillegg.

 

så har jeg en Bushnell Scout 1000 Laser Rangefinder, den er liten og lett(går i brystlomma), fingerer fint ut til 7-900m. koster ca 4000,-. her trenger man og en kikkert i tillegg.

 

så har vi i tillegg en zeiss victory 8X45? kikkert med laser avstandsmåler. den koster over 20 000,-

 

hva som er mest for penga? vanskelig å si.

men alle tre måler det man egentlig trenger måle. har du zeissen med trenger du definitivt ikke en kikkert i tillegg, osv.

om penger ikke er et spørsmål, hadde jeg definitivt ikke vurdert en billig måler. optikken er så mye bedre på de dyrere.

 

 

ting som pris, størrelse, optisk kvalitet, måleområde, vekt, osv man må vurdere selv.

Link to comment
Share on other sites

Prøvde en zeiss 10x45 med avstandsmåler i dag, og været var skikkelig vått i dag, hølja ned.

Sikta nede i fjæresteinene på andre sia av fjordtarmen vi stod ved, og måleren viste nesten 1500 meter.

Prøvde og på ei lita blåse ute på fjorden, og dit var det ca 500 m, det gikk upåklagelig og raskt.

Etterpå snudde jeg meg og sikta på en snøflekk oppe i fjellsia og fikk 800 m.

Den målte og avstanden på ei bjørk øverst på de små greinene, utrolig bra denne måleren, dit var det ca 200 m.

 

Har bare en ting å si om zeiss sin kikkert med avstandsmåler, dyr men best... :):):)

Link to comment
Share on other sites

Har bare en ting å si om zeiss sin kikkert med avstandsmåler, dyr men best... :):):)

men er det mest for penga? ;)

Høgger'n, hvis du vil ha min mening... JA.

Har prøvd flere avstandsmålere men ingen "måler" seg opp mot den.

Den er ca 4-5 tusen dyrere enn leicaen, å når en har prøvd begge vet en også hvorfor.

Den er faktisk så mye bedre. (det var nå min oppfattning da)

Link to comment
Share on other sites

Det kan sikkert diskuteres hva som er "mest for penga", men når det gjelder optikk får en ofte det en betaler for.

 

Selv har jeg en Leica CRF 1200 og er svært godt fornøyd med den.

Ingen fancy tilleggsmålinger av grader opp og ned og kulebane, kun en dønn solid, vanntett og nøyaktig avstandsmåler.

Den fungerer også i et knipetak som monocular kikkert på 7x32 med sin gode linsekvalitet.

Pris hos Jaktfall er 5.490.

Den er ikke direkte billig, men dette mener jeg er "mye for penga" og en avstandsmåler en vil ha nytte og glede av i mange herrens år.

 

Ellers er Nikon anerkjent, og deres Monarc Gold 800 vil helt sikkert gi utmerket service den også.

prisen er 3.690 hos Jaktfall.

Har ikke prøvd avstandsmåleren, men har et Monarc Gold kikketsikte og det er ihvertfall greit nok.

Link to comment
Share on other sites

Har bare en ting å si om zeiss sin kikkert med avstandsmåler, dyr men best... :):):)

men er det mest for penga? ;)

Høgger'n, hvis du vil ha min mening... JA.

Har prøvd flere avstandsmålere men ingen "måler" seg opp mot den.

Den er ca 4-5 tusen dyrere enn leicaen, å når en har prøvd begge vet en også hvorfor.

Den er faktisk så mye bedre. (det var nå min oppfattning da)

har ikke diskutert om zeissen er bra. det vet jeg at den er. som sagt tidligere har vi en slik 8X45 i huset her.

å den er bra.

 

det som jeg spør om, siden trådnavnet er "mest for penga", så kan vi vel ikke uten videre slå fast at den beste måleren er den som nødvendigvis er "mest for penga"?

at den er noe av det beste på markedet, er jeg helt enig i.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...