Jump to content

Ny klassestruktur og konkurranseprogram i DFS - kikkertklassen.


Jegermeistern

Recommended Posts

2 hours ago, Torf said:

 

Sett utenfra forstår jeg ikke hvorfor man ikke bare kunne tillate optikk i alle klasser på feltskyting. Da hadde også feltskytingen framstått som mer relevant. (Gjerne bane, Stang og Felthurtig også, men den sitter vel enda lenger inne..)

Etter to år ville de 50+ beste bruke optikk på STR'ene til felt, og jeg tipper det hadde vært flere som hadde funnet fram den nedstøvede STR'en i skapet, montert optikk og skutt, enn man greier å rekruttere fra "jegerne".

I tillegg hadde man vel også fått endel nye skyttere, som etter KISS-prinsippet, enkelt og greit hadde kjøpt en ny STR uten diopter, med kikkert.

 

Det siste først.....

Sauer 200 STR fåes kjøpt uten diopter, og man kan da montere det siktet man vil 😊

 

Alle klasser kan i dag skyte i KIK, så den muligheten er der. Eller tenker du at flere hadde deltatt om man fikk skyte med kikkert på kne og stående? 

 

Og til slutt.

 

Etter alle ønsker og meninger om å kunne bruke kikkertsikte i DFS burde det borge for en bra vekst i kikkertklassen i 2024 😉

 

I Trondheim er vi i startgropa på å få til treningskvelder for KIK skyttere fra alle lag. Noen sitter nok på gjerdet enda ang KIK, kanskje blir det lettere å ta steget når miljøet forhåpentligvis brer om seg 😊

 

John-A

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

bbdg skrev (På 15.11.2023 den 14.18):

 

Det må da være mulig å ha forskjellige meninger  om dette uten at en skal ødelegge for andres ønsker!

Hvor har det blitt av respekten for andre?

Jaggu ikke rart det er krig i verden🥺

Dette innlegget var til opplysning ikke myntet på noen personlig!!

 

Link to comment
Share on other sites

Sharpshooter skrev (7 minutter siden):

Syns du skal sende inn forslag om kikkertsikte til skytterforbundet for 10-50 og 300 meter 😉

 

John-A

 

Vi snakker om optikk til feltskyting.

 

Vil man trekke det lenger kan man jo også ta bort den hvite kontrasten på feltskivene for å få det til å likne mer på feltskyting. Da ser man ingenting med diopter.

 

Og jeg har formålsparagrafen til DFS i bakhodet siden ALLE Forsvarets våpen nå er utstyrt med optikk.

Hadde ikke vært en ulempe for Forsvaret om all rekruttskyting i DFS hadde vært med optikk.  

 

Dessuten skyter jeg i Skytterforbundet med denne på 10m:

 

 

DSC_1349.JPG

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

7 minutes ago, Torf said:

 

Vi snakker om optikk til feltskyting.

 

Vil man trekke det lenger kan man jo også ta bort den hvite kontrasten på feltskivene for å få det til å likne mer på feltskyting. Da ser man ingenting med diopter.

 

Og jeg har formålsparagrafen til DFS i bakhodet siden ALLE Forsvarets våpen nå er utstyrt med optikk.

Hadde ikke vært en ulempe for Forsvaret om all rekruttskyting i DFS hadde vært med optikk.  

Den formålsparagrafen du tenker på er nok fjernet....

 

Men alle du nevner kan skyte i KIK, er ikke det greit da? 

 

John-A

Edited by Sharpshooter
Link to comment
Share on other sites

Sharpshooter skrev (11 minutter siden):

 

Etter alle ønsker og meninger om å kunne bruke kikkertsikte i DFS burde det borge for en bra vekst i kikkertklassen i 2024

Ikke om de dreper den med de forslagene som foreligger rundt om. Forbud mot reim, mot skytterjakke, at man skal kunne skyte i 2 klasser, så 5-klassingene skal ha den seieren også... (da øker jo klassen, men det blir ikke flere skyttere, bare dyrere for de som er)

 

Sharpshooter skrev (11 minutter siden):

Syns du skal sende inn forslag om kikkertsikte til skytterforbundet for 10-50 og 300 meter 😉

La du merke til at når skytterforbundet skulle introdusere riflejentene til pistolskyting, så hadde de rødpunktssikter?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Sharpshooter skrev (16 minutter siden):

Den formålsparagrafen du tenker på er nok fjernet....

 

John-A

 

Da synes jeg oppriktig DFS burde takke nei til støtten over forsvarsbudsjettet og be myndighetene sende pengene til DSSN, siden resurser derfra har instruert Forsvaret og Politiet i relevant bruk av våpen med optikk.

 

Til opplysning er jeg ikke medlem av DSSN.

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

12 minutes ago, Torf said:

 

Da synes jeg oppriktig DFS burde takke nei til støtten over forsvarsbudsjettet og be myndighetene sende pengene til DSSN, siden resurser derfra har instruert Forsvaret og Politiet i relevant bruk av våpen med optikk.

 

Til opplysning er jeg ikke medlem av DSSN.

Det får bli en annen diskusjon i en annen tråd 😊

 

John-A

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser diskusjonen har "tatt helt av"! Forumet er ikke helt dødt, nei!

 

Siden jeg startet trådENE om TSUs forslag, kan jeg opplyse om at innlegget jeg formulerte litt lenger framme, kommer inn i "Skyttertidende", som kommer ut 29/11, kanskje i en litt lengre versjon (avhengig av om redaktøren finner bilder av Arne Magne og meg!). Kortversjon: Gjør den "naturlige" utvidelsen av KIK-klassens program (med bane- og feltmesterskap, og tilhørende medaljer ved større stevner, og Stang- og felthurtigskyting). Jeg synes ikke dette er noe ublu forlangende.

 

Hva man koker sammen som "klasse 1" på 100 meter, legger ikke vi oss borti (men at det skal strømme folk til skytterstevnene, for å skyte akkurat det samme som man kan skyte på trening heime,, hvis man fjerner innskudd/premiering, er vi nok en del som har sterke tvil om).

 

De øvrige mesterskapsklassene må så gjerne fortsette som i dag, med diopter. Hadde jeg hatt/får jeg tilbake syn til det, vil jeg nok skyte baneskyting og 15-m i V73.

 

Optiske sikter og diopter bør ikke konkurrere. Min (foreløpige) konklusjon er at diopter (med alt stæsj) er best til å skyte på bane, kikkertsikte er best på felt. Ordningen med at "alle" kan skyte med kikkertsikte, men at man da ikke kan skyte ordinær klasse på samme stevne, er helt OK, og hindrer at skytterdronninger og -konger tar med seg medaljer og premier i kikkertklassen også, "i samme slengen".

 

Torf skrev (8 timer siden):

Vil man trekke det lenger kan man jo også ta bort den hvite kontrasten på feltskivene for å få det til å likne mer på feltskyting. Da ser man ingenting med diopter.

 

Som "nyslått" Klasse 1-skytter på 26 år i 1973 (Kl 1 skjøt da L-S-K-Grl-Omg, og samme grovfelt som de andre) vant jeg et feltstevne. Det var barmark, og man hadde satt de brune, menneskelignende figurene ("Ivan" i diverse positurer) nede i røsslyngen, som hadde samme farge som figurene. Mine daværende "unge" øyne så nok best. Jeg hadde minst 3 skytterkonger bak meg på resultatlista!

 

høggern skrev (7 timer siden):

Noen i forsvaret uttalte at det som er viktig for de er tilgang til baner. Resten var visst ikke så intressant.

 

Mesteparten av de 36 millionene DFS får fra FD (man ville fått mer, hvis man var under "Idrettsforbund"-paraplyen, og MYE!!! mer, hvis man var "livssynsorganisasjon") blir brukt til baneanlegg, de øvrige skytterorganisasjonene nyter også godt av det (det viktigste er ikke skiver, standplassbygg og skytterhus, men at det er et område som er regulert til skyting). Og den gamle formålsparagrafen er ikke "fjernet", paragrafen er omformulert ("fremme praktiske skyteferdigheter", i stedet for "dyktiggjøre for landets forsvar"). FD har sin representant i Skytterstyret, men legger seg ellers ikke borti hvordan skytterorganisasjonene driver sin aktivitet.

 

Edited by Jegermeistern
  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (7 timer siden):

Det er litt som å si at rallycross ikke kan ha 4-hjulstrekk siden F1 ikke har... Jaktfelt bruker kikkert, PRS, UNL, BR, Metallsilhuett - hva var poenget igjen?

 

K

Kan jeg skyte pistolstevne med maskinpistol om jeg har det tilgjengelig?

Eller var det noe med sånne konkurranseregler? ;)

Edited by høggern
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ingen av dere som har hørt om PCC? Det er vel ca "pistolstevne med maskinpistol" ;) Og et godt eksempel på endringsvilje, for å få flere skyttere, og gi flere muligheter til de som er der fra før.

 

K

 

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Ja, på statisk skyting på faste hold kan gjerne åpne sikter benyttes.

Når det snakkes om felt, eller at ting "rør på seg", er bruk av optikk et åpenbart førstevalg i 2023.

 

Hvis myndighetene hadde krevd en konsolidering av forbund er vel DFSs naturlige samarbeidspartnere Norsk Svartkruttunion og NSSFs pistolskyttere som omtrent har samme oppfatninger om optikk 8) 

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Torf skrev (1 time siden):

   -   DFSs naturlige samarbeidspartnere Norsk Svartkruttunion og NSSFs pistolskyttere   -

 

Nånå, @Torf, husk hvor vi kommer fra! Vi er egentlig en liten avart av apeslekta, som prøvde å berge livet, så godt vi kunne, blant alle de farlige dyrene i Afrika. Derfor er vi redd alt som vi ikke vet hva er for noe ("den som trodde det var ei løve i krattet, en gang for mye, hadde større sannsynlighet for å få ført sine gener videre, enn den som trodde det, en gang for lite").

 

Jeg og andre har jo skrevet om hvor lite mange DFS-folk vet om skyting med optikk, og hvor (påfallende) uinteressert de er i temaet. For å sette det på spissen: "DFS-folk tror kikkertsikter er noe som dårlige skyttere må ha, for å klare skyteprøven".

 

Jeg har kjørt (diverse versjoner av) "bobil" siden 1977, og jeg bruker å si: "Bobil-ismen er den religionen det er lettest å omvende folk til. Man trenger ikke engang gjøre som "Hellige" Olav, hogge av dem en fot, for å omvende dem". Det holder lenge med å ta dem med på en passe lang tur, så er de overbevist.

 

På samme måten TROR jeg optikk-bruken vil øke, etterhvert som noen av oss deltar på stevner, skyter (til dels bra resultater), og ellers opptrer som alminnelige DFS-medlemmer.

 

I "konspiratoriske øyeblikk" tenker man jo at motstanden mot optikk kan ha samme årsak, som noe av motstanden mot 5,56: Jo flere som skjøt med 5,56, jo færre ville skyte (hvertfall bane) med 6,5, og patronens berettigelse ville være i fare. På samme måten, jo flere som oppdager hvor mye enklere det er å sikte med optikk (hvertfall på felt), jo færre vil skyte med diopter. Derfor har man holdt igjen på øvelser - kan man tenke!?!. Får vi samme opplegg som øvrige mesterskapsklasser, tror jeg dette vil gå seg til.

Edited by Jegermeistern
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (5 timer siden):

Ingen av dere som har hørt om PCC? Det er vel ca "pistolstevne med maskinpistol" ;) Og et godt eksempel på endringsvilje, for å få flere skyttere, og gi flere muligheter til de som er der fra før.

 

K

 

Nei nei nei, jeg vil skyte pistolstevner med maskinpistol. Ikke egne stevner for maskinpistol for de finnes ikke over hele landet :)

 

Link to comment
Share on other sites

høggern skrev (På 11.11.2023 den 14.51):

De aller fleste jaktvåpeb passer innenfor reglene uansett.  så problem, vel det er vel mest problem for kammekverulanter som egentlig ikke har tenkt delta engang, men som liker teoretiske problemstillinger å kverulere rundt ;)

 

høggern skrev (4 timer siden):

Nei nei nei, jeg vil skyte pistolstevner med maskinpistol. Ikke egne stevner for maskinpistol for de finnes ikke over hele landet :)

 

 

Har du fått øye på noen kamme-kverulant med teoretiske problemstillinger i denne tråden enda?

Link to comment
Share on other sites

Nei det at man vil skyte stevner med det de andre ikke bruker eller som ikke er godkjent i det programmet er jo argumentet som brukes for å få bruke kikkertsikte i alle klasser i dfs.  Om alle som foreslår kikkertsikter i dfs i alle klasser er kverulanter så er mitt forslag om å få bruke maskinpistol på pistolstevne i samme gata. Da er jeg definitivt ikke den eneste her ;)

Edited by høggern
Link to comment
Share on other sites

høggern skrev (10 timer siden):

Nei det at man vil skyte stevner med det de andre ikke bruker eller som ikke er godkjent i det programmet er jo argumentet som brukes for å få bruke kikkertsikte i alle klasser i dfs.  Om alle som foreslår kikkertsikter i dfs i alle klasser er kverulanter så er mitt forslag om å få bruke maskinpistol på pistolstevne i samme gata. Da er jeg definitivt ikke den eneste her ;)

Nei, forslaget ditt om å bruke maskinpistol på et pistolstevne er ikke "i samme gata" som å bruke < 60 sekunder på å bytte et kikkertsikte med et dioptersikte på en ellers standard 200 STR og dermed skyte lovlig i de tradisjonelle klassene. Maskinpistol på et pistolstevne er "en teoretisk problemstilling" fremsatt av en "kammekverulant" som "egentlig ikke har tenkt å delta engang". Eller skal du delta?

 

DFS sliter med rekruttering og vi som ønsker DFS alt godt ser muligheten til å 1) få med andre skyttere, 2) gjøre DFS mer attraktiv for nye skyttere, og 3) beholde skyttere med synsproblemer.  I tillegg til å bringe DFS nærmere egen formålsparagraf og unngå at DFS blir en anakronisme. Ønsker du DFS alt godt eller er du mer glad i... polemikk? 😉

Link to comment
Share on other sites

B.Hansen skrev (14 minutter siden):

Nei, forslaget ditt om å bruke maskinpistol på et pistolstevne er ikke "i samme gata" som å bruke < 60 sekunder på å bytte et kikkertsikte med et dioptersikte på en ellers standard 200 STR og dermed skyte lovlig i de tradisjonelle klassene. Maskinpistol på et pistolstevne er "en teoretisk problemstilling" fremsatt av en "kammekverulant" som "egentlig ikke har tenkt å delta engang". Eller skal du delta?

 

DFS sliter med rekruttering og vi som ønsker DFS alt godt ser muligheten til å 1) få med andre skyttere, 2) gjøre DFS mer attraktiv for nye skyttere, og 3) beholde skyttere med synsproblemer.  I tillegg til å bringe DFS nærmere egen formålsparagraf og unngå at DFS blir en anakronisme. Ønsker du DFS alt godt eller er du mer glad i... polemikk? 😉

Hvorfor er det en teoretisk problemstilling?

Pistolskyting har regler, klasser og programmer som er laget for pistol.

Dfs har regler, klasser og programmer som er laget for rifle med diopter.

Dfs har også en egen klasse for de som ikke bruker diopter men kikkert. Så derfor kan de som vil bruke kikkert være i den klassa. Det burde ikke være et problem. Tilbudet er faktisk der.

Forresten. OM jeg kunne deltatt med maskinpistol på pistolstevner skulle jeg nok gjort det fordi jeg har lyst å prøve. Deltar du i kikkertklassa i DFS?

Link to comment
Share on other sites

høggern skrev (3 timer siden):

Hvorfor er det en teoretisk problemstilling?

Pistolskyting har regler, klasser og programmer som er laget for pistol.

Dfs har regler, klasser og programmer som er laget for rifle med diopter.

Dfs har også en egen klasse for de som ikke bruker diopter men kikkert. Så derfor kan de som vil bruke kikkert være i den klassa. Det burde ikke være et problem. Tilbudet er faktisk der.

Forresten. OM jeg kunne deltatt med maskinpistol på pistolstevner skulle jeg nok gjort det fordi jeg har lyst å prøve. Deltar du i kikkertklassa i DFS?

Du velger å ikke besvare noen av spørsmålene du fikk: Er du en "kammekverulant" som egentlig ikke har tenkt å delta engang? For å besvare ditt spørsmål: Ja, jeg deltar i KIK. Det er åpenbart for enhver som har lest denne tråden. Om det er for slitsomt å sette seg inn i diskusjonen så se i alle fall på bildene 😉

 

Det er selvfølgelig en egen klasse i DFS som heter KIK, eller Kikkertklassen, det er jo temaet for tråden hvordan man skal forbedre den eller i det minste unngå å forverre den. Neste steg er å bringe DFS nærmere egen formålsparagraf ved å tillate kikkertsikte i samtlige klasser. DFS ble ikke grunnlagt for å bruke dioptersikte, DFS sin historikk er tett knyttet opp mot nasjonal politikk på øverste nivå i en periode der vi ønsket å løsrive oss fra Sverige. I mellomkrigstiden ble Forsvaret bygget kraftig ned, og DFS naturligvis likeså, gjennom lavere statlig støtte. DFS-skyttere var direkte involvert i kamp for å beskytte norske politikere som flyktet til England, men hverken et svakere Forsvar eller et svekket DFS hadde noen mulighet mot verdens største krigsmakt på den tiden. I Finland derimot hadde de ikke bygget ned skytterlagene slik som i Norge, og finnene sto godt i mot invaderende russiske styrker. Spol frem til russernes invasjon av Ukraina og noter hvordan alle ukrainske menn mellom 18 og 62 (?) må bli og kjempe for landet uansett bakgrunn.  Med samme, agressive nabo som Finland og Ukraina Høggern, er DFS nærmere sin formålsparagraf med dioptersikte eller kikkertsikte? Hvor ble det forresten av slagordet aldri mer 9. april? Skal vi droppe å kjøpe husforsikring fordi det er så lenge siden huset brant sist?

 

Å sammenligne maskinpistol i et pistolstevne med valg av siktemidler på en boltrifle er en søkt, eller teoretisk om du vil, problemstilling. Så var spørsmålet om du brakte problemstillingen på banen fordi du ønsker det beste for DFS eller fordi du liker polemikk 😉

Link to comment
Share on other sites

Sharpshooter skrev (1 time siden):

Den gamle formålsparagrafen du tenker på da? 

Den nye har ikke så mye med forsvar å gjøre.

 

John-A

Screenshot_20231118_131606_Chrome.jpg

Jeg limte inn denne teksten tidligere i tråden, så det er ikke den gamle jeg tenker på nei. Praktiske skyteferdigheter til nytte for Forsvaret. Bruker Forsvaret for det meste dioptersikte?  Praktiske skyteferdigheter til nytte for samfunnet forøvrig. Hvem er det som bruker våpen til nytte for samfunnet, og som ikke er en del av Forsvaret? Jegerne. Bruker Jegerne for det meste dioptersikte?

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, B.Hansen said:

Jeg limte inn denne teksten tidligere i tråden, så det er ikke den gamle jeg tenker på nei. Praktiske skyteferdigheter til nytte for Forsvaret. Bruker Forsvaret for det meste dioptersikte?  Praktiske skyteferdigheter til nytte for samfunnet forøvrig. Hvem er det som bruker våpen til nytte for samfunnet, og som ikke er en del av Forsvaret? Jegerne. Bruker Jegerne for det meste dioptersikte?

 

Som noen andre har nevnt her så er det nok desverre banetilgangen det menes ang forsvaret. Fjern komma'et så gir setningen i paragrafen en annen mening.

 

John-A

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sharpshooter skrev (7 minutter siden):

 

Som noen andre har nevnt her så er det nok desverre banetilgangen det menes ang forsvaret. Fjern komma'et så gir setningen i paragrafen en annen mening.

 

John-A

Screenshot_20231118_164023_Chrome.jpg.03539c2f6936591b9450cae887d8041a.jpg

 

Komma er viktig, hadde det siste kommaet i formålsparagrafen ikke vært der så hadde du hatt rett.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (8 timer siden):

For langt unna. Nesten like langt som til afrika omtrent ;)

Jeg vil delta på vanlige pistolstevner, over hele landet, vil ha reglene endret til at man kan bruke ting med kolbe og skyte med begge henda. Det er ca det samme ønsket som å endre dfs fra diopter til kikkert;)

Edited by høggern
Link to comment
Share on other sites

Sau. DSSN arrangere stevner over hele landet. At jeg tok dette var fordi det er 5min fra meg. 

 

Du må snart innrømme at fremskritt er en ting. Selv i ISSF har man metallskjefter og mer avansert dioptre enn før. Det er heller ingen som forlanger å få skyte med pistol på banestevner i DFS. Du bidrar ikke til diskusjonen. Du bare kverulerer uten mål og mening.

Alle her er interessert i å komme til et fornuftig klassesystem, du også, og at du er vant med at idioter forgifter debatten, så trenger ikke du være idioten når de andre har blitt fornuftige,

 

K

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

B.Hansen skrev (5 timer siden):

Klipp klipp

 

1) Det er selvfølgelig en egen klasse i DFS som heter KIK, eller Kikkertklassen,

 

 

2) Neste steg er å bringe DFS nærmere egen formålsparagraf ved å tillate kikkertsikte i samtlige klasser.

 

...er DFS nærmere sin formålsparagraf med dioptersikte eller kikkertsikte? 

1) klassen er der. Tilbudet er der. Og sånn det ser ut i dag er klassen en skikkelig suksess. hele 3% av deltakerne på sist LS var i den klassa. 

 

2) om du vil nærmere forsvaret så er det ikke kikkertsikte som brukes for sikkert 90% av soldatene, det er et rødpunktsikte ;) uansett så er det tilgang på skytebaner forsvaret er ute etter. Forsvaret har ikke uttalt at de trenger en milits bestående av folk fra dfs eller andre skytterorganisasjoner..

Formålsparagrafen sier skyteferdighet. Den som behersker diopter kan vanligvis og skyte med kikkert. Ikke nødvendigvis motsatt ;)

 

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (2 minutter siden):

Sau. DSSN arrangere stevner over hele landet.

Ikke her ;)

Så til tema. Diopter er en av tinga man pr i dag må beherske for å skyte i andre klasser en kikkertklassa og 416 klassa i dfs. Det er en ferdighet.

Akkurat som pistolskytterne har det å holde en pistol på strak arm som en ferdighet.

At du ikke ser sammenligninga er helt ok for meg. :)

At noen ønsker å ha kikkertklassa som den er synes jeg er en fin ting. At noen ønsker utvude den på bekostning av andre klasser er jeg mer skeptisk til.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Som trådstarter har jeg en viss "styringsrett", nå krangler dere bare for å krangle (og/eller diskuterer temaer som kan diskuteres/har vært diskutert i andre tråder).

 

@B.Hansen:   @høggern er den beste skytteren i sitt samlag (hvertfall når ei ung dame er sørpå for studier), så han skyter i sin alminnelige klasse. Han ser som en hauk, også, så han trenger ikke kikkertsikte.

 

Mens dere har "diskutert", har jeg vært på to innendørsstevner. 249 + 99 på det føste, 249 + 100 på det andre. På begge stevnene var det mange av mine "kolleger" i veteranklassene som skyldte på dårlig syn, for sine mediokre resultater. Jeg viste dem hva jeg hadde skutt, med mitt 20% syn og Kina-sikte, og sa at de måtte montere kikkertsikte, og delta i den klassen. -  -  -  For meg så det ut som jeg snakket forbi dem! Jeg får se om noen av dem kommer med kikkertsikte, men jeg holder ikke pusten i mellomtiden.

 

høggern skrev (2 timer siden):

1) klassen er der. Tilbudet er der. Og sånn det ser ut i dag er klassen en skikkelig suksess. hele 3% av deltakerne på sist LS var i den klassa. 

 

Med 348 og 349 ble jeg nr. 2 i begge stevnene. Han som skjøt 350 i begge, deltok IKKE i KIK på LS, men i sin ordinære klasse, fordi han ville skyte vanlig program. Så får enhver tenke om det "tilbudet som er der", er godt nok.

 

B.Hansen skrev (7 timer siden):

Spol frem til russernes invasjon av Ukraina   -

 

Der gjorde skarpskyttere en stor innsats for å sinke invasjonen, ved å "ta ut" (som det heter på pynte-språket) høyere offiserer. Presidenten takket "skytterorganisasjonene" for det. Vi har en del skyttere, som konkurrerer jevnlig med kikkertsikte. De har også eget våpen, innskutt med ammunisjon (riktignok ikke tillatt i strid, fordi det er hullspiss, men mot en viss tenkt fiende - ). Hvis man vil se hvordan skyteresultatene er blant disse, i forhold til de som skyter med HK416, kan en se på resultatlista fra "Festningsstemnet", der begge klasser skjøt samme program (noen skyttere deltok også i begge klasser, med bedre resultat i KIK). Det var MYE bedre resultater i KIK. Hvis ikke Forsvaret kartlegger disse skytterne, med tanke på disponering, gjør de ikke jobben sin. (4 av skytterne i KIK skjøt finfelt, to på 30 treff, en på 25, og en på 24, disse må dere fjerne, for å sammenligne).

 

https://mittdfs.no/resultater/stevne/?eventId=230357

 

Edited by Jegermeistern
Link to comment
Share on other sites

Jegermeistern skrev (25 minutter siden):

. Hvis man vil se hvordan skyteresultatene er blant disse, i forhold til de som skyter med HK416, kan en se på resultatlista fra "Festningsstemnet", der begge klasser skjøt samme program (noen skyttere deltok også i begge klasser, med bedre resultat i KIK). Det var MYE bedre resultater i KIK. Hvis ikke Forsvaret kartlegger disse skytterne, med tanke på disponering, gjør de ikke jobben sin. (4 av skytterne i KIK skjøt finfelt, to på 30 treff, en på 25, og en på 24, disse må dere fjerne, for å sammenligne).

 

https://mittdfs.no/resultater/stevne/?eventId=230357

 

Å sammenligne en 416 med blyfriammo med en spesialrifle i kikkertklassa er nesten som å sammenligne en mauserkarabin m98k med en m59/m67 mauser.

 

Og jeg tror ikke resultatlista i kikkertklassa er så intressant for skarpskytterutdanning i forsvaret. Dem liker å utdanne folka sine selv, og 7-8 km pakningsløp er viktige greier, nesten viktigere enn skyteferdigheter :)

 

Og jeg tror fortsatt ikke forsvaret har tenkt bruke skytterorganisasjoner som milits (selv om jeg synes tanken kunne vært god)

Edited by høggern
Link to comment
Share on other sites

Skal kikkertklassen ha en fremtid i DFS må det være en fullverdig konkurranseklasse, ikke et påheng som noen mener skal ivareta jegere. Jeg ser ingen grunn til at kikkertklassen skal påvirke dagens konkurranseprogram, men det bør være et alternativt skyteprogram med egne premier på samme måten som dagens DFS program. Skyteprogrammet kan også være det samme i kikkertklassen som dagens DFS program. Da har man en blanding av presisjonsskyting, litt rask skyting og hurtigskyting. Om det skal være bare liggende skyting, eller om stående og knestilling bør inn kan diskuteres. 

For min egen del klarer jeg meg godt i dagens DFS, men jeg måtte gå i V55 på grunn av problemer med urinsyregikt. Helst ville jeg skutt alle tre stillinger om jeg klarer det. Alternativet som er V73 er for så vidt greit på bane, det blir litt som 60 skudd liggende i NSF, bare med mye større skive. Men feltskyting på sirupsspekelasier og andre kjeks på fast avstand 100 m er ikke feltskyting for meg. En kikkertklasse med varierende avstander og godt utvalg i figurer ville jeg satt pris på den dagen jeg ikke får være med på grovfelt lengre.

Link to comment
Share on other sites

Lest tråden, lest forslaget til ny klassestruktur, lest i skytterhåndboka (djiiises er det mulig å lage regler mer komplisert?) lest litt i tråden på nytt - og er bare overbevist om en ting: at jeg ikke tror at dette er veien å gå for å få økt deltakelse (og er heller ikke sikker på om det er det dere ønsker heller?)

om man ønsker å få flere jegere (og hvem er de egentlig) til å stille på Dfs- stevner trengs (mener jeg) et forståelig regelverk og en klasseinndeling som gjør at man har sjans til å hente hjem en skarve premie i ny og ned selv om man ikke fyller skiva hver gang (ref NJFF med en tredjedels premiering og 3 klasser utfra tidligere års resultater)

. Å innføre en kikkertklasse for å «lokke» garva Dfs-skyttere til å skyte med kikkert istedenfor diopter gir ikke særlig mange flere deltakere. 

Link to comment
Share on other sites

høggern skrev (4 timer siden):

At noen ønsker å ha kikkertklassa som den er synes jeg er en fin ting. At noen ønsker utvude den på bekostning av andre klasser er jeg mer skeptisk til.

Det er vi nå helt enige i. Jeg ser mange forslag nå som endrer alt alt for mye på alt for mye.

 

høggern skrev (4 timer siden):

en ferdighet.

Utvilsomt. Men man må før eller senere ta inn over seg at noe er for gammeldags. Dersom man er klar over at man velger mellom å holde på det gamle (å gå 5-mila er en ferdighet, men selv skiforbundet innser at man må modernisere øvelsene) og krympe som organisasjon, eler å fornye seg, og holde på medlemsmassen - og velger det ene - så er det greit.

Men DFS i dag ser ikke ut til å ha skjønt at 99% av ungdommene slutter fordi det er kjedelig, der diopter er en del av "kjedelig", og 50% av skytterlagene ligger brakk ift skyting med diopter, mens uorganiserte "sønner og fettere" til styret i skytterlaget (70-åringene som var de siste som skjøt med diopter der)  skyter litt slik og sånn, med rifler med kikkertsikte på. Og når kikkertklassen så kommer, så skal man først mobbes for å skyte i den, og så skal den raseres av 1000 forslag alle veier...

I Sverige har de nå begynt å stenge de banene hvis skytterlag døde ut for 20-30 år siden. Styrene er døde, og de som drev uorganisert der, siden det ikke var noe organisert tilbud til dem, har ikke vedlikeholdt. Der er vi nokså straks i Norge.

PRS-miljøer redder noen baner i Sverige nå, men siden de ikke får lov før det siste styret har dødd, og i Norge fordi DFS ikke vil la dem, så er vi snart der i Norge også. Teller jeg i Agder, så er over halvparten av banene slike, der folk tar skyteprøva, og ikke noe mer. Er det det vi vil - eller vil vi prøve å modernisere sporten vår.

 

Manko skrev (1 time siden):

Å innføre en kikkertklasse for å «lokke» garva Dfs-skyttere til å skyte med kikkert istedenfor diopter gir ikke særlig mange flere deltakere. 

Jeg ser den som en måte å lokke tilbake garva skyttere som ble lei av diopteret, holde på ungdommer som er lei av diopteret, og få inn andre skyttere som har rifler (og de har ikke rifler med diopter, merkelig nok...) 
I tillegg kunne vi rekruttere flere fra scratch, disse som begynner, men bare ikke får til diopteret, kanskje ser de dårlig osv, men da må lagene akseptere kikkertklassen, og ha rifler med kikkertsikte på

 

høggern skrev (4 timer siden):

klassen er der. Tilbudet er der.

Neste år ville det blitt 6, eller 10, om man ikke så inderlig prøver å demontere klassen

 

høggern skrev (2 timer siden):

Og jeg tror fortsatt ikke forsvaret har tenkt bruke skytterorganisasjoner som milits

Det skjer av seg selv når det trengs. Skal du ha sivil skytesport som nærmer seg "skarpskytteroppdrag", så må du uansett se til PRS og denslags. Uansett er Norge fullt av folk som kan skyte, som har svære rifler med svære sikter, og det spiller liten rolle om de får konkurrere i DFS eller ikke. At de ikke løper 7km med tung sekk på no time spiller liten rolle når skiten trefffer vifta, i nøden spiser fanden fluer.

 

Per-S skrev (1 time siden):

fullverdig konkurranseklasse, ikke et påheng som noen mener skal ivareta jegere.

Hele det tullet med å "ivareta jegere" og "ha et tilbud til jegere" er noe forbanna tull og skitprat - når de kommer på banen for å skyte konkurranse er de skyttere, og ikke noe annet. Men noen/ mange oppover i årene, og forbausende unge folk i sentrale posisjoner trekker likthetstegn tvert - mellom kikkertsiktet, og en "jeger" som ikke kan skyte, ikke har trygg rifle, ikke har magasin, blir rødglødende av mer enn 3 skudd, og så videre med visvas. 

Og på LS i sommer skjønte faktisk en del folk hva dette var. 

 

 

 

 

 

 

 

K

Edited by M67
  • Like 1
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (10 timer siden):

Men DFS i dag ser ikke ut til å ha skjønt at 99% av ungdommene slutter fordi det er kjedelig, der diopter er en del av "kjedelig",

Våre ungdommer sluttet når vi flyttet ut på våren. Vi har derfor nå valgt å skyte 15m hele året med et lite innslag av 50m utendørs på sommeren.

Link to comment
Share on other sites

nhd skrev (4 timer siden):

Våre ungdommer sluttet når vi flyttet ut på våren. Vi har derfor nå valgt å skyte 15m hele året med et lite innslag av 50m utendørs på sommeren.

Vi har nok flere som har sluttet pga kjedelig inne enn ute, Vi ser også at utendørsskytinga er motiverende for flere, siden en gjerne må beherske f.eks. vind og litt flere ting enn å ha perfekt og ta gode avtrekk. Det fører til at de som "alltid" vinner inne, ikke nødvendigvis er like suverene ute - og det motiverer gjerne flere - tror jeg. Iallefall er "utegjengen" vår mye mer pålitelig enn "innegjengen"
Kjedelig generelt er en tilbakemelding en ofte får fra de som tør si noe annet enn "har ikke tid". Skrekkargumentet som mange ofte bruker som argument for å trappe ned ute "for dyrt" har jeg faktisk aldri hørt fra skytterene selv.

Ofte har vi et lite oppsving når feltsesongen kommer igang. Et par naboskytterlag har ungdommer som har begynt igjen når kikkertklassen ble "akseptert/ stueren". 

 

Uansett er jo bøygen for de fleste, som motiveres av å vinne, at de må trene, og det er det enten for lite disiplin til, eller for lite tilgang til bane for mange nye. De som motiveres av det å skyte, og bli "bedre enn seg selv" holder gjerne på uansett, så aksept for det, samtidig som en får de som vil bli best gode er en litt vanskelig balansegang synes jeg.

 

K

 

 

Link to comment
Share on other sites

høggern skrev (På 18.11.2023 den 18.25):

1) klassen er der. Tilbudet er der. Og sånn det ser ut i dag er klassen en skikkelig suksess. hele 3% av deltakerne på sist LS var i den klassa. 

 

2) om du vil nærmere forsvaret så er det ikke kikkertsikte som brukes for sikkert 90% av soldatene, det er et rødpunktsikte ;) uansett så er det tilgang på skytebaner forsvaret er ute etter. Forsvaret har ikke uttalt at de trenger en milits bestående av folk fra dfs eller andre skytterorganisasjoner..

Formålsparagrafen sier skyteferdighet. Den som behersker diopter kan vanligvis og skyte med kikkert. Ikke nødvendigvis motsatt ;)

 

 

Reglene i DFS er nesten uendret de siste 50 årene, endring tar tid og endring i DFS tar mye tid.  KIK er på rett vei, og som skrevet tidligere så må DFS komme til det punktet at siktemidler blir valgfritt.  Er det diopter som er beste valg så vil flest skyte med diopter.  Og motsatt.  Hva er du redd for?

 

Jeg var sporadisk i grønt fra slutten av 80-tallet og frem til nærmere 2020, og har null visjoner om at Forsvaret er særlig effektivt eller har høy motstandskraft.  DFS ble grunnlagt som en del av forsvaret (ikke Forsvaret) av Norge, og var som skrevet tidligere kraftig redusert før krigen grunnet reduserte bevilgninger.  Da Polen ble invadert ble det fart på bevilgningene til DFS, disse skulle utbetales 30. april 1940.  Etter krigen ble det en voldsom vekst i medlemsmassen i DFS, forsvarsviljen var stor og ungene lærte å skyte på skolen.  DFS var relevant da, men DFS er ikke relevant nå som en del av landets forsvar.  Vi snakker ikke milits, de fleste skytterlag opererte på eget initiativ i begynnelsen av invasjonen.  Forsvaret var neste ubrukelig den gang, og selv om de den siste tiden har fått økte bevilgninger har jeg liten tro på at de klarer å ordne opp denne gangen heller.  Da skjer det samme som i Ukraina, eller skal sivilistene late som ingenting hvis Norge blir invadert igjen?  Det nytter ikke å håpe på god behandling for god oppførsel, det har russerne bevist til gangs.  Uansett, diopter er ikke det beste siktemiddelet for hverken Forsvaret eller jegere.  Diopter er en anakronisme, og DFS har beveget seg for langt bort fra grunnlaget for at de ble etablert.  KIK er et steg i riktig retning, tilbake til røttene i DFS.

 

Tidligere i år var jeg på skytestevne med lånt rifle med kikkert, med kun erfaring fra diopter, og det gikk akkurat så dritt som det høres ut som, så at "Den som behersker diopter kan vanligvis skyte med kikkert" er en påstand som du må dokumentere bedre før det blir akseptert som en etablert sannhet.

 

høggern skrev (På 18.11.2023 den 18.31):

Ikke her ;)

Så til tema. Diopter er en av tinga man pr i dag må beherske for å skyte i andre klasser en kikkertklassa og 416 klassa i dfs. Det er en ferdighet.

Akkurat som pistolskytterne har det å holde en pistol på strak arm som en ferdighet.

At du ikke ser sammenligninga er helt ok for meg. :)

At noen ønsker å ha kikkertklassa som den er synes jeg er en fin ting. At noen ønsker utvude den på bekostning av andre klasser er jeg mer skeptisk til.

 

Hvem er det som ønsker å utvide den på bekostning av andre klasser?  Siktemidlene bør være valgfritt, diopter var et fornuftig valg på slutten av 1800-tallet på samme måte som fasttelefonen.  Har du ikke mobiltelefon?

 

Jegermeistern skrev (På 18.11.2023 den 20.29):

Som trådstarter har jeg en viss "styringsrett", nå krangler dere bare for å krangle (og/eller diskuterer temaer som kan diskuteres/har vært diskutert i andre tråder).

 

@B.Hansen:   @høggern er den beste skytteren i sitt samlag (hvertfall når ei ung dame er sørpå for studier), så han skyter i sin alminnelige klasse. Han ser som en hauk, også, så han trenger ikke kikkertsikte.

 

 

 

Rart at Høggærn ikke kan svare dette selv, at han ikke skyter KIK, på tross av direkte spørsmål to ganger i denne tråden.  Grunnen til spørsmålet var selvsagt en av de mange sarkasmene hans i tråden (og det at han er diopterskytter med redsel for å miste sitt fortrinn forklarer naturlig nok engasjementet).  Her er utsagnet hans: "De aller fleste jaktvåpeb passer innenfor reglene uansett. så problem, vel det er vel mest problem for kammekverulanter som egentlig ikke har tenkt delta engang, men som liker teoretiske problemstillinger å kverulere rundt ;)"  Sjeldent har jeg sett noen bli truffet så hardt av sin egen rikosjett.  Høggærn har ikke tenkt å delta i KIK engang, men han er ikke en "kammekverulant", han er The Kammerkverulant.

 

Hvilken klasse skyter Høggærn i Jegermeistern?  Han vil neppe svare selv, så det er like greit å spørre deg.

 

Uansett, jeg smiler mye når jeg diskuterer med Høggærn (antagelig ikke Arnulf Paulsen, men Jørn) og jeg oppfatter at han kverulerer med en viss glede med meg og andre i denne tråden.  Og så er det kjempefint at han følger oppfordringen min tidligere i tråden om at vi trenger å diskutere med djevelens advokat slik at vi er forberedte til ombudsmøtene.  Dette her inne på et anonymt forum er kun prøveskuddene, og knapt nok det.

 

----------------------

 

I helgens stevne fikk jeg spørsmålet fra en tidligere konkurrent: "Jeg hører du er begynt i en sånn rar klasse?" Og videre: "Har du bygd sånn spesialrifle eller no'?"  Så jeg pakket opp og viste frem en helt standard 200 STR - samme som på bildet tidligere i tråden - med kikkertsikte.  Vi har en jobb å gjøre, men elefanter spises en bit av gangen.

Link to comment
Share on other sites

@B.HansenValgfritt siktemiddel er ikke veien å gå. Det vil bli endeløse diskusjoner og årevis med krangling og uro. Kukkertklassen må være et selvstendig og fullverdig konkurranseprogram som må stå på egne bein parallellt med dagens klasser med diopter. Da vil fremtiden vise hva som er det mest populære for rekruttering og begge alternativene vil være tilgjengelig for de som ønsker å skyte med det ene eller det andre.

  • Like 5
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

B.Hansen skrev (1 time siden):

Hvilken klasse skyter...

Ah lurer du på hvordan klasse jeg skyter i? Det kan jeg ikke se at du har spurt før nå. ;)

Jeg skyter i klasse 5 og HK416. Kikkertklassa kan jeg sikkert skyte i en gang jeg har lyst og det passer sånn. Har både børse og kikkert men pr i dag ser jeg ikke det store behovet da de få stevnene jeg skyter skytes i kl 5

 

B.Hansen skrev (1 time siden):

Vi snakker ikke milits, de fleste skytterlag opererte på eget initiativ i begynnelsen av invasjonen.

Det er vel faktisk omtrent det som er definisjonen på milits :)

Edited by høggern
Link to comment
Share on other sites

B.Hansen skrev (12 timer siden):

   -   må DFS komme til det punktet at siktemidler blir valgfritt. 

 

DFS driver konkurranseidrett. Og har et reglement, akkurat som andre idretter. Se på de stakkars ski-utøverne, som blir disket, fordi det kommer noen fluor-partikler på skiene, sannsynligvis fra utstyr og maskiner som smørerne bruker.

 

B.Hansen skrev (12 timer siden):

Reglene i DFS er nesten uendret de siste 50 årene,

 

Veeeel - hvis du hadde sett @Per-S og meg, på gamle Bergen skyebane i 1973, ville du nok undret deg på hva slags kostymeball som var på gang. Men endringene har skjedd gradvis.

 

TSU har lagt fram et forslag. Det "generelle" (vi har jo parallell-tråd om det) inntrykket er at forslaget er lite gjennomarbeidet, har lite konsekvensvurderinger, og inneholder mange "revolusjonerende" forslag, som, til dels, vil snu opp-ned på DFS slik vi kjenner det. Tilbakemeldingene jeg har fått fra "flere hold" innen DFS, er at hele greia kan bli sendt tilbake til TSU, og kan da tidligst behandles om to år.

 

Her gjelder det å holde seg til det kong Fredrik III sa til sin etterfølger, Christian "Kvint" (han med den bestialske lovboka) om Griffenfeld: "Gjør en stor mann av han, men gjør det sakte". Får man endret KIK til en ordinær mesterskapsklasse på 200 m/grovfelt, har man kommet så langt som "handlingsrommet" tillater. Å fremme alskens intrikate og internt lite samsvarende forslag, i tillegg til TSU sine lite gjennomtenkte, er en sikker måte til å sørge for at ingenting skjer.

 

B.Hansen skrev (12 timer siden):

Hvilken klasse skyter Høggærn i Jegermeistern? 

 

Han har jo svart på det sjøl, men du finner "litt" mer om det i denne tråden:

 

 

Den "unge damen", studenten jeg nevnte lenger oppe, er altså @høggerns elev, som jeg nevnte vant ER på "Nordnorsken" (mulig hun og Jørn skyter i to forskjellige samlag nå).

Edited by Jegermeistern
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Per-S skrev (18 timer siden):

Valgfritt siktemiddel er ikke veien å gå. Det vil bli endeløse diskusjoner og årevis med krangling og uro. Kukkertklassen må være et selvstendig og fullverdig konkurranseprogram som må stå på egne bein parallellt med dagens klasser med diopter. 

100% enig!

Per-S skrev (18 timer siden):

 Da vil fremtiden vise hva som er det mest populære for rekruttering og begge alternativene vil være tilgjengelig for de som ønsker å skyte med det ene eller det andre.

Dette betinger at de lar Kl1 være i live og at NV blir en nybynnerklasse som er for nettopp nybynnere. Som den er i dag så kan du jo være "nybynner" til du blir 100år😵‍💫

Link to comment
Share on other sites

Jegermeistern skrev (7 timer siden):

Får man endret KIK til en ordinær mesterskapsklasse på 200 m/grovfelt, har man kommet så langt som "handlingsrommet" tillater. Å fremme alskens intrikate og internt lite samsvarende forslag, i tillegg til TSU sine lite gjennomtenkte, er en sikker måte til å sørge for at ingenting skjer.

Dette er en svært viktig konklusjon. Alle som vil noe med kikkert må i det minste sørge for dette, så kan endringer komme etterhvert, og i rolige former. Dette vi har nå er bare støy.

 

K

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...