Jump to content

Første Våpen, sett meg ut et oppsett. Noen som har innspill?


Bjorkis

Recommended Posts

nhd skrev (2 timer siden):

Mer enn 90% av jaktvåpen som selges i dag er 308W. Der jeg er Skyteprøvekontrollør er det meget merkbar nedgang i salget av 6,5

Millioner av fluer eter skit, hvordan kan de ta feil 😂

 

nhd skrev (2 timer siden):

Jeg våger den påstand om dersom den lille rekylen er problematisk, bør en kanskje satse på noe annet enn skyting/jakt.

Jeg syns du skal ta denne ideen til ISSF konkurranseskytterne, som forlengst har forlatt 308 til fordel for 6mmBR og 6.5x47... Tror verken Kim-André Lund, Simon Kolstad Klausen eller Odd Arne Brekne skyter 308 i 300m øvelsen.

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

nhd skrev (2 timer siden):

Mer enn 90% av jaktvåpen som selges i dag er 308W. Der jeg er Skyteprøvekontrollør er det meget merkbar nedgang i salget av 6,5.

 

Dette er et meget godt argument - for 30-06, hvis man skal jakte på egen hånd i land som Argentina, Burkina Faso eller Langtvekkistan. Hvis noen der ute forhandler ammo, har de hvertfall 30-06 (og 22 LR). Det kunne vært et godt argument for 308 W, hvis vi var avhengig av USA-iansk ammo-produksjon. "Sånn rent tilfeldig" befinner det seg noe som heter Norma og Lapua i etpar av nabolandene våre, og de vil fortsette å produsere jaktammo i 6,5x55 til forumets yngste "fjortiser" har fått trangbodd hybel med torvtak.

 

Argumentet for 308 W er kort låskasse, og dermed lettere våpen. Tikka har samme lengde for vanlige jaktpatroner, så for den bortfaller argumentet.

 

Argumentet om kobberkuler ble "torpedert" da DN, langt om lenge, endret kravene. Jeg brukte 150 grs BX i sin tid, og de kulene (fra heimladd 30-06, riktignok) gikk tvers gjennom alt av elg, fra alle forsvarlige vinkler. Siden trådstarter hovedskelig skal jakte hjort, gjør 120 grs kuler jobben.

 

Trådstarter vil skyte "noe baneskyting", fenger interessen, kan det bli "mye". Enda et argument for 6,5x55, de nevnte nabo-fabrikkene lager førsteklasses match-ammo, til priser under mediokre treningspatroner i andre kalibre.

Link to comment
Share on other sites

TS er vel sikkert ikke ute etter den ultimate presisjonsbørsa men en allround jaktbørse og jeg kommer på få andre valg bedre enn T3x 308w. Ja den er gørrkjedelig men det er et dønn sikkert valg. Elg og hjort dauer akkurat like godt om man skyter 13mm samling eller 20mm samling, det spiller nada rolle. Jeg skyter 110gr Varmageddon på kråker og fjas og i år 130gr TTSX på elgjakt. Minimalt med rekyl(men min børse ligger på nordsiden av 5kg, det skal sies). Det skal ikke fryktelig mye trening til for å skyte mer enn godt nok for jakt med en 308. Hele pakka til TS er knakende god den. Solide produkter av god kvalitet. Om GRS ikke faller så godt i smak som først tenkt, bytt den ut da vel. Hva med et snasent chassis eller noe spennende fra McM, kanskje kjøpe brukt et supervarmint skjefte på Finn? Med Tikka er mulighetene mange, det må ikke være fulltreffer på første forsøk, det trenger bare å ikke være totalt fiasko og det er jeg 100% trygg på at det ikke er.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jegermeistern skrev (27 minutter siden):

hvis man skal jakte på egen hånd i land som Argentina, Burkina Faso eller Langtvekkistan

"Fra Antafogasta til Åmotsfors" er vel det opprinnelige sitatet. Jeg er nå mest forbuset over at ingen har anbefalt 30-06 hardt - slik som denne tråden 

 

 

Jeg skal gi meg her, og aktivere Finn-søket mitt etter en Marlin 1895 SBL, i 45-70. Så kan jeg kose meg med rekylen.

 

K

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Ville droppet grs stokken. Spar da heller opp til en lett PSE stokk. Har selv en E-Lite på min Tikka t3x. Fantastisk stokk som er justerbar og utrolig stiv. Koster dog litt mer en GRS. Ulempen med orginalstokken er at den ligger å gnikker på løpet, noe som ikke hjelper på Tikkaen som ruster fortere en alt annet jeg har i skapet.  

Når det kommer til kaliber, ja en skyter noe bedre med 6.5x55 kontra 308w. Men om en ikke skal ligge å skyte mm grupper så har det ikke noe å si. Med dagens myke rekylkapper og demper er det ikke mye rekyl å snakke om. Plukk opp den du finner, du lever like greit med hvilken helst av de to kaliberene. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har T3x CTR i .308, og er svært fornøyd.

Men hvis jeg skulle handlet idag hadde det blitt tilsvarende, men i 6,5x55, av alle de grunner som M67 nevner. 

For seks år siden var .308 det eneste i denne utgaven, som er temmelig lik den nye Varmint.

Kikkerten her er 2,5-15x56, som viste seg å være overkill til jakt i tett skog, så den er erstattet med 1-4x24.

Rekyl er ikke tema med munningsbrems. (at du kan bli upopulær er en annen diskusjon.)

IMG_8978.jpeg

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (11 timer siden):

Jeg syns du skal ta denne ideen til ISSF konkurranseskytterne, som forlengst har forlatt 308 til fordel for 6mmBR og 6.5x47... Tror verken Kim-André Lund, Simon Kolstad Klausen eller Odd Arne Brekne skyter 308 i 300m øvelsen.

Jeg går både på elgjakt og skyter 300m ISSF. Jeg synes ikke likhetene er så store. Dessuten får en ikke bruke lyddemper i ISSF. Om jeg sammenligner rekyl, synes jeg den er mildere med 308 og lyddemper enn med 6XC uten lyddemper.

Link to comment
Share on other sites

Stihl Crazy skrev (3 timer siden):

Trur ikkje Tikka CTR finnes i 6,5x55. 260 remington derimot og 6,5 Creedmoor.

Nei, den heter ikke CTR, men har tilsynelatende de samme kvaliteter(attraksjoner): Tungt løp, samme stokk med justerbar kinnstøtte, større magasin, stor hevarmskule, std picatinny. 🙂

IMG_8980.jpeg

Link to comment
Share on other sites

30 minutes ago, Milvet said:

Nei, den heter ikke CTR, men har tilsynelatende de samme kvaliteter(attraksjoner): Tungt løp, samme stokk med justerbar kinnstøtte, større magasin, stor hevarmskule, std picatinny. 🙂

IMG_8980.jpeg

Denne har trykkpunkts avtrekk, noe ctr ikke har. Også skyter en selfølgelig bedre med flutet sluttstykke 😅

Link to comment
Share on other sites

Milvet skrev (1 time siden):

Nei, den heter ikke CTR, men har tilsynelatende de samme kvaliteter(attraksjoner): Tungt løp, samme stokk med justerbar kinnstøtte, større magasin, stor hevarmskule, std picatinny. 🙂

IMG_8980.jpeg

 

Disse har IKKE samme stokk.

Supervarmint har "glassfiberstokk". CTR har plastikkstokk.

Det er stor forskjell.

Edited by Torf
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Torf skrev (På 18.9.2023 den 10.17):

Jeg ville kjøpt en Tikka Supervarmint med ordentlig fiberskjefte med 51cm pipe, trykkpunkt matchavtrekk og picatinnyskinne for kikkertmontasje.

Denne veier 3,8kg, eller omtrent det samme som en T3x light med GRS..

Supervarmintskjeftet er mer solid og bokstavelig "klart til strid".

Treffer man ikke det man vil med denne på jakt er det ikke skjeftet det er noe i veien med..

Supervarmint leveres i 308 og 6,5x55 så den diskusjonen blander jeg meg ikke i.

 

image.png.0538cbccecdc511ff58c49076bb8a2e6.png

 

I tråden om Tikka klubben mener jeg å huske du skriver at den ordinære Tikka stokken med justerbar kolbe kam og bratt grep pluss bredere forskjefte er like bra å skyte med som en GRS... ?

Edited by Gillen
Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg skyter faktisk bedre med orginalstokken enn med både GRS og KKC når jeg teller poeng på stående skyting.

Jeg får på en måte en mer "aggresiv" skytestilling, som det er veldig vanskelig å forklare, som gjør at jeg er mer "over" rifla.

Med behov for raskt oppfølgingsskudd er det "no contest" i favør orginalstokken. Også mot Sako S20 Precision forresten.

Men, KKC DuoGrip skulle jeg gjerne likt å teste.

Dette gjelder selvfølgelig meg med min skytestil.

Hittil I 2023 har jeg 46 "skytedager", trening og konkurranse, med i snitt ca 150 skudd hver skytedag i loggen. Alt stående med frihånd/lang arm på elektroniske skiver.

Kaliber er luft, 22lr og grov. Jeg er en av dem som trener minst i mitt miljø. 

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Trur kanskje eg hadde kjøpt vanlig varmint før supervarmint, måtte sett litt på pris og sånn då. Slepp picatinny på varmint. Kan bruka montasjen eg allerede har. Avtrekket blir veldig bra berre ved og bytta avtrekksfjør til yodave, som eg og har. Er liksom noko meir kjent og kjært med ho for meg som er vane med t3x lite.

Link to comment
Share on other sites

Som vanlig på Kammeret havner en ut i tekniske spissfindigheter som er av liten praktisk verdi. Var med en kamerat på banen i kveld. Han hadde kjøpt sin første jaktrifle og ville skyte inn sin Mauser M18. Bortsett fra første skudd var han ikke utenfor nieren på 100m/DFS-skive. Til slutt på reinen skjøt han fem skudd i midte fjerdedel av skiva - alt med Natoammo. Pila er alltid god nok - det kommer helt an på indianeren.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (På 18.9.2023 den 23.19):

 

 

Jeg skal gi meg her, og aktivere Finn-søket mitt etter en Marlin 1895 SBL, i 45-70. Så kan jeg kose meg med rekylen.

 

K

Et par historier fra min jakt :

Bestemte meg for å smyge på en elg jeg hørte raspe lauv i et eidre hogstfelt med mye lauvoppslag. det var tett så jeg måtte komme nær dyret for å få skutt, var heldig med været og kom innpå så dyret, en voksen okse. For å få skutt måtte jeg reise meg opp og da ville den se meg. jeg hadde forventet at oksen ville se på meg et lite øyeblikk før den dro. Holdet var ca 25m og den reiste momentant. Da var det forsent ,hjernen hadde gitt fingeren beskjed og det sa pang, så i kikkerten at det var langt bak men antakeligvis ikke for langt bak. oksen lå død etter 500m fluktsterkning, skuddet gjenom begge lunger litt høyt og bak,kortløpet 308. Hadde en 6.5 vært bedre i en sånn situasjon? Neppe eller en 45-70 ? mulig

Hadde los på ku og kalv i et forferdelig grisevær, Var uheldig med været første gang jeg prøvde å komme innpå og støkket. Da ble det ganglos som gikk i flere timer ,tilslutt fikk jeg se dem på ei lita myr, det regna kattunger ,kikkerten var dugga så jeg så dårlig i den OK for dårlig, men holdet var kort så jeg tok sjansen.Etter skuddet var jeg litt forvirra hadde ikke sett skuddtegn og kalven løp rett ifra meg så jeg tok et til. året før hadde jeg hatt hell med å treffe et dyr i bakhodet i en lignende situasjon så jeg valgte samme takktikk. Skal ikke si hvor det skuddet satt ,men dyret gikk rett i bakken og hadde et godt første  skudd. Hadde 6.5 tilført noe her, eller 45-70. Kanskje 45-70 hadde gitt en bedre skuddreaksjon ?

 

Link to comment
Share on other sites

nhd skrev (20 timer siden):

Pila er alltid god nok - det kommer helt an på indianeren.

 

Helt til indianeren mister pila og buen fra hesten i galopp før han får skutt etter bøffelen. Da er det en fordel at utstyret er laget av laminert fiber/karbon i stedet for plastikk slik at det er større sjanse for å få til et annet forsøk og at presisjonsplattformen antagelig er mer konsistent..

Link to comment
Share on other sites

@moviken et dårlig skudd er og blir et dårlig skudd uavhengig kaliber.. om jeg setter opp en statistikk over alle ettersøk jeg har gått siden 1997. Så vil jeg tro at kaliber som 338win. 375. 9,3.. kommer dårlig ut.. samme ser jeg på skytebanen.. dem sliter med oppskytingen. Er det ikke da bedre og gå ned til et kaliber som man faktisk klarer og skyte godt med? Dette er bare noen tanker. Ikke en fasit på noen måter.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg tror egentlig ikke man blir så mye dårligere til å skyte av at man skyter med grovt, at man ikke skal klare å holde seg innenfor treffområdet (om man klarer det med mindre kalibere). At man skyter dårligere er det ingen tvil om. Men har vel heller inntrykk av at noen kompenserer for dårlige skyteferdigheter med grovere skyts, i stedet for mer trening. Og de som vanligvis skyter godt, og jakter med grovt har ingen problemer med det. 

 

Hvor jeg jakter har de innført 70 ekstra skudd i tilleg til de 30 obligatoriske, og det mener jeg i utgangspunktet er veldig positivt, men syns det er veldig skuffende at de 70 ekstra skuddene ikke kan gjennomføres med 22lr, eller andre kalibere som ikke er over storvilt kravet. Bruker selv 6,5x55, men når jeg skal terpe avtrekk så finner jeg heller frem luftbørsa. 

Link to comment
Share on other sites

@t-trims statistikk indikerer vel at de som jakter med grovkaliber har en tilbøyelighet til å sette flere dårlige jaktskudd enn de med "normal"-kaliber? Siden de også presterer dårligere på skytebanen må vel det bero på at de ikke mestrer rekylen så godt. Og/eller at de trener mindre, siden patroner koster skjorta og trenings-skytingen ikke er så behagelig? Jeg hadde en lett og udempet .30-06 i starten, og det hendte jeg gikk fra banen med blå skulder... 

 

Etter at jeg anskaffet en 6,5x55 (med demper) ble det faktisk ganske kjekt å skyte/trene, og etter at jeg investerte i en ny (og lett) 404 med pysetut (også den i .30-06) ble det jaggu kjekt å skyte med den også😉.

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

Bjorkis skrev (På 18.9.2023 den 0.37):

Jeg har de siste dagene gjort intens research på hvilken rifle jeg skal kjøpe som min første. Tanken er at riflen primært skal brukes til jakt, men også til noe skyting på bane da dette er veldig gøy.

Har endt opp med dette oppsettet. 

- Tikka T3x Lite 308W med GRS stokk

- Hausken JD 184 XTRM demper

- Leica Amplus 6 2,5-15x50

 

Er relativt fornøyd med oppsettet, men det er jo ganske dyrt for en første rifle. Er det verdt å legge såpass inn i siktet på en første rifle? Kanskje verdt å nevne at det nok blir en del fullmånejakt. 

Setter pris på alle innspill :)

Etter 77 svar, har vi en konklusjon fra TS ? 🤠

Link to comment
Share on other sites

Torf skrev (18 timer siden):

 

Helt til indianeren mister pila og buen fra hesten i galopp før han får skutt etter bøffelen. Da er det en fordel at utstyret er laget av laminert fiber/karbon i stedet for plastikk slik at det er større sjanse for å få til et annet forsøk og at presisjonsplattformen antagelig er mer konsistent..

Små fordeler kan en nok oppnå med ulike tekniske saker, men det er skytteren som står for nesten all variasjon i treffpunkt. Jeg skulle enkelt felt en hvilken som helst stillestående elg på 200 m med et skudd med alle de mest brukte våpen som Tikka, Sako, Sauer, Browning, Steyr - ja til og med med en Blaser.

Link to comment
Share on other sites

Jepp, men her er utgangspunktet std T3x + GRS som kostnad og vektmessig stort sett er lik T3X Supervarmint.

Med de tekniske og skytemessige fordelene en Supervarmint har da er valget en "nobrainer".

 

Stillestående elg på 200m kan man felle med nesten hvilken som helst rifle fra finn til 3K inkludert kikkert..

Denne A-serie Rem700 i 30-06 i omtrent nystand lå på finn for for noen dager siden til 4K. Ble raskt solgt.

Man trenger ikke noe annet enn dette til jakt.

image.png.419e764e38dd1a8df594c0d241a117f5.png

image.png.0c2d1bdb0bb2f2ae076039957ae182e7.png

 

image.png.75641ca849f5463084af56499fe36229.png

 

Edited by Torf
  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Stihl Crazy skrev (18 timer siden):

Då bør alltså  mi nyinnkjøpte win. M70   gjera jobben, noko mer er egentlig berre snobberi og havesjuka.

 

Jeg vet ikke om noen jakt hvor ikke en M70 gjør jobben.

 

Leste for noen år siden et intervju med en amerikansk oppsynsmann, med ansvar for "public land", som klaget over mye skadeskyting. Hjertesukket hans var "Whatever happened to the Win M70 in 270 with a 4x scope? Hunters then usually shot within 300yds due to optics limitations and the 270 is a laser at that range. Now hunters can count hairs on the deer they aim at at 700yds with modern optics and wound the deer standing next to it.." (fritt gjengitt etter hukommelsen)

Edited by Torf
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...