Jump to content

Hvilke jaktklær bruker du?


madped

Recommended Posts

Hei.

Lenge siden det har vært en tråd på hvilke jaktklær man benytter og hvilke erfaringer dere har med klærne - positive og negative.

 

Jeg spør i forbindelse med at jeg ser ett behov for å endre litt i min garderobe på sikt..

 

Tenkte å dele det opp etter tidlig og sent i sesongen.

 

For min egen del:

Tidlig

Jakke: Dovrefjell anorakk eller ull/fleece

Bukse: Skogstad/Chevalier av ukjent modellnavn

Seint

Jakke: Bergans Pasvik 2

Bukse: Bergans Pasvik 2

 

 

Vh madped

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tidlig:

Undertøy typ brynje, ytterlag om nødvendig: Kvinnherrad bukse og jakke Flex Smock2. På solskinnsdager: Lett skjorte eller tynn jakke.

, alternativt Forsvarets feltbukse og tynnjakke om det er "sydentilstander" i hjortelia. (Les Null regn)

Varme reguleres med mellomplagg i ull, evt fleece om det er mildt, eller begge deler om det blir kaldt. Type og merke etter hva man liker, spiller ikke noen rolle. Lette tynne goretex-støvler fra Crispi er favoritten tidlig i sesong...

 

Seint:

Ull innerst, deretter fleece og så et lag ull til, før alt dekkes av en gore-tex jakt-dress. For min del Norrøna Finnskogen, men har erfaring med flere, også billigere, merker, som ikke har skuffet her, eller vært dårligere enn mine dyre.

Lars Monsen hals/balaklava og tykk topplue og varme hansker, pluss undertrøye som kan dras over håndledd og "låses" med et tommelhull. Hanskene trekkes over hele sulamitten.

I jaktstøvlene: Tynne ullsokker innerst med et par tykke, hjemmestrikka av fruen, ullsokker utenpå, gjerne med "varmepose-elementer" kjøpt på Magasinet, klistra på innerste ullsokk-par, om man skal sitte ute i flere timer i 15-20 minus... Tykke, høyskafta goretex-støvler ala Viking som skotøy.

 

Man kan kjøpe seg klær til 20-30 tusen , men man fryser like bra som i klær til under halve prisen er min erfaring. Nøkkelen er oppbygningen i flere lag, og pris spiller faktisk ingen rolle...Kle deg smart, ikke dyrt har blitt mitt motto :)

 

 

Edited by hewi
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Kortversjon? Devold og Norrøna.

 

På augustjakt:

Devold T-skjorte og korte underbukser i tynn ull

Norrøna Forelhogna Flex bukse og jakke

Norrøna Forelhogna Paclite jakke

 

Seinere på høsten:

Devold langermet og lange underbukser i div tykkelser og varianter

Hjemmestrikket ullgenser 

Norrøna Dovre Heavy Duty bukser

Norrøna Forelhogna Paclite jakke

 

Ved veldig mye vær:

Norrøna Dovre Gore-Tex jakke og bukse, den veldig gamle modellen som ble sydd som ekspedisjonsdress m/ skrittstropp, trykknapper og ulveskinn.

 

Uansett vær bruker jeg korte La Sportiva fjellstøvler med 1 tynn og 1 tykk ullsokk i. Ved korte turer i våt skog høye Muck Boots i stedet.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tidlig: Forsvarets feltbukse og tynnjakke (begge impregnert mot vann og innsatt med antiflått-middel) når det er varmt og (noenlunde) oppholdsvær, Norrøna Finnskogen med nettinglongs og gammeldags helsetrøye om det regner. Korte gummistøvler om det er kort gange til post, ellers Meindl.

 

Sent: Forsvarets feltbukse og tynnjakke kombinert med ullundertøy og varierende tilleggsbekledning ved oppholdsvær, Finnskogen og ullundertøy om det regner og blåser. Blir sjelden kald ved bevegelig jakt, men supplerer ofte med Fjellduken Hunter ved lengre postering. Meindl høyskaftede jaktstøvler.

 

Henger også en ny Sitka Thunderhead jaktdress i skapet som vil få sin debut under hjortejakta senhøstes. Virker lett og ledig, men er antagelig ikke så lydsvak som Finnskogen.

 

Edit: Favorittplagget på overkroppen er forsvarets feltskjorte i bomull, eventuelt kombinert med en fleece-jakke hvis det er virkelig kaldt. På hodet har jeg vanligvis en ufôret feltlue, bytter gjerne denne ut med en BF ved lengre postering. Om kulda virkelig biter bruker jeg en lue med fôret med kaninskinn.  

 

Edited by Sølvrev
Skrivefeil
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Ny dress for skikkelig drittvær er anskaffet; Sitka Stormfront.
Er spent på hvordan den vil fungere, men virker gjennomtenkt og med fine detaljer.
Været på indre Helgeland under elgjakta kan være en smule uforutsigbart, så denne er jeg spent på.
Vi har alt fra tette skoger til store myrer og åpent fjell på valdet så her er det snakk om å dekke flere behov.

Er det tørrvær har Ravnø Sabotørjakke i Ventile bomull blitt en favoritt etter to sesongers bruk
Lett og fin, puster godt og takler en lett regnbyge greit.
Til denne bruker jeg en Forelhogna bukse fra Norrøna som fungerer godt i vått lyng, kratt og gress.

Både Sitka og Ravnø bråker litt, så et er ikke ideelle plagg til smygjakt, men vi jakter elg med drivere og poster så det er ikke noe problem i så måte.

Til smygjakt har jeg jakke fra Jagdhund i ull og bukse fra Sweedteam i loden og skinn.
Innerst er det alltid ull, tidlig i sesongen fra Janus, eller tynn ull t-skjorte og boxer fra Lannulva, senere når kulda setter inn, tykkere genser og longs fra Lanullva.

Mine gamle Meindl fjellstøvler har også fått avløsning av nye høye jaktstøvler fra Crispi, mye lettere og bedre såle (tror jeg).

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

seawolf skrev (34 minutter siden):

Er det tørrvær har Ravnø Sabotørjakke i Ventile bomull blitt en favoritt etter to sesongers bruk

 

Det glemte jeg å nevne - på vinterjakt etter rype bruker jeg en gammel Klättermusen dress i Etaproof som er sånn ca. det samme som Ventile. Jeg har aldri vært borti noe annet materiale som fungerer i nærheten av like godt i sterk kulde og vind med varierende grad av nedbør. Når du går hardt puster den sånn passe, og når været plutselig skifter til vått så sveller bomullstrådene og holder mesteparten av vannet ute. Har kommet ut av plutselig isregn med alt vannet frosset fast på utsiden av klærne, mens turkameratene i Norrøna Svalbard var våte og kalde.

Link to comment
Share on other sites

Interessant og kjekt å se hvordan andre løser kles-situasjonen.

For min egen del blir det mye bevegelig jakt, ofte i bratt terreng, så jeg har tenkt å gå mer over til bevegelige(stretch)klær uten membran, men gjerne vindtett(eks kuiu/sitka/norrøna og heller pakke med skalljakke/bukse i sekken til når det virkelig detter ned.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Varmt vær:

Sitka merino og/eller Sitka core heavyweight hoody.

Jakke: Super tynn Patagonia vindjakke.

Bukse: Stone Glacier de havilland lite.

Crispi Veslepiggen, gamasjer ved behov.

Sitka Dewpoint Gtx Jakke/bukse i sekken tilfelle regn.

 

Kaldt vær:

Ullnetting innerst, Sitka merino, Sitka core heavyweight hoody.

Jakke: Kuiu Axis eller Ravnø Sabotør.

Bukse: Kuiu Axis eller Sitka Timberline.

Crispi Kongsvoll og gamasjer ved behov.

Sitka Kelvin Lite Down jakke og Härkila Mountain Hunter isolasjon bukse på post.

Skikkelige møkkadager Sitka Kodiak Gtx jakke og Jerven lårings.

Link to comment
Share on other sites

Jakter helst med klær uten membran i oppholdsvær. Softshell-bukser med god stretch og lett windbreaker-jakke er gull. En lett bomullsjakke blir ofte brukt. Dunjakke/fiberjakke er alltid med i sekken. Bruker mye vanlig fjellklær. Er null opptatt av kamo, men liker å ha forskjellig farge på bukse og jakke for å bryte silhuetten litt. Har aldri forstått hvorfor jaktdresser har lik farge på bukse og jakke. De fleste jaktdresser er også for mørke og stikker seg ut i terrenget.

 

Siste tilskudd er en Norrøna Svalbard Heavy Duty Bib bukse. Den bruker jeg store deler av høsten. God bevegelighet, god lufting, ingen glipe i korsryggen når jeg sitter, godt med lommer. Elsker vanlige stikk-lommer i front til å stikka henda i om det er litt kjølig.

 

Melder Yr om regntunge dager, så tas Gore texen på.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Som regel bruker jeg en skaljakke med ull under, dunjakke i sekken til pauser når det begynner å bli kaldere i været.

Alltid ullsokker. Senere på året med tykke lester utenpå. 

Så lenge jeg kan bruker jeg enkle bukser fra lundhags. Ull under senere på året.

Lave sko stort sett uansett. Er det mye myr så bruker jeg gamasjer.

 

Vintertid bruker jeg en selebukse, lue, hansker og skikkelige skisko men ellers det samme. Fremdeles dunjakka i sekken. 

Minst mulig membran-klær.. 

Kan så klart bruke en enkel regnjakke i det verste været. 

 

Før kunne jeg bruke myyye penger på jaktklær men nå liker jeg det enkelt og luftig.

Klær som tørker over natta er gull. 

 

Link to comment
Share on other sites

Jakter kun i skog. 

Ull i diverse varianter innerst og som mellomlag.

Overkropp, Swazi Nahanni stort sett hele tiden. Varierer med plagg under. Har The hood i tillegg hvis det er veldig varmt.

Ben: Billig chevalier bukse i vokset bomull, eventuelt Fjellräven Kab.

Sko: Crispi "et eller annet"

Link to comment
Share on other sites

Stort sett bevegelig jakt jeg driver med og går med hund på elgjakt, og jakter fjellryper ellers så er stort sett i bevegelse hele dagen. Trenger som regel svært lite klær på meg selv om det går ned mot minusgrader ute. På post blir jeg derimot fort kald hvis jeg ikke har på meg masse klær.

 

Jakker/bukser Finnskogen Hybrid/Gore Tex,  Warm1/2, Dovre eller Falketind av den rimeligere sorten som er nesten vindtett og puster bra.

 

Innerst : Syntetisk hvis det ikke er alt for kaldt, ellers kjører jeg med Brynje Arctic. 

 

Sko : Stort sett Crispi Titan, gjerne lettere lavere sko hvis man bare skal en rask runde etter fjellrypa.

 

Har ofte med en Falketind dunjakke i sekken for lengre pauser hvis været er litt dårlig.
 

Link to comment
Share on other sites

Er jo ikke ute for enver pris i all slags vær, så stort sett holder det med ei gore tex bukse, og en tynn  fleece genser (på kropp eller i sekk), samt en British Army surplus  goretex jakke om det skulle begynne å dryppe/snø. 
Legger et par hansker og ei strikkalue i sekken. Mer gidder jeg ikke bære på de får timene om gangen jeg orker å holde på. 
Of forøvrig samme hatt jeg har på profilbildet :-D

 

 

 

Edited by Tjukkas
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...