Jump to content

Tussa's "ekspedisjon" på Hardangervidda sommer'n 2009.


Skautussa

Recommended Posts

Synes også Mountain Hardwear Helion 2 så spennede ut.

 

Noen få erfaringer fra andre:

http://www.fjellforum.net/viewtopic.php?t=13388&highlight=helion

http://www.fjellforum.net/viewtopic.php?t=13669&highlight=helion

 

Teltet får litt kritikk for å være veldig lite.

 

Ringstind: areal innertelt i underkant av 2,9m2, areal yttertelt 0,75m2. Mountain Hardwear-teltet ser ut til å ha noe brattere vegger og bedre strekk i duken. Hvis tallene som oppgis av produsentene er riktige, så ser teltene ut til å være så og si like store.

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Det kribler litt i kroppen når jeg leser om planene dine! Hvis du vil unngå folk, eller forlenge turen, så kan jeg anbefalle deg området sør for Rjukan/ Møsvann. Fint å starte fra Tuddal eller Bondal. Jeg har tilbragt mange døgn i det området i den tiden jeg bodde i Telemark. Både med fiskestang og på elgjakt. Jeg tror ikke at jeg har møtt så mye som ti mennesker til sammen i det området. Der finnes det også noen "killer" røyevann :D !

Uansett: God tur :D !

Link to comment
Share on other sites

Malle....jeg har enda ikke bestemt meg 100% hvor jeg skal gå.....mulig jeg går fra Mogen og langs kvenna ett stykke før jeg vipper sydover.....(blir vest siden av Møsvatn og mot Sjonga.....

Hvis jeg kjenner meg selv rett....så lar jeg turvalgene ligge åpne.....starter på Mogen....og så blir turen til mens jeg går....... :roll::lol:

Link to comment
Share on other sites

Du verden dette var mye flott natur........gå tur i slike områder i slik natur, alene (eller med bikkje® da).... Det er virkelig kvalitetstid og rekreasjon det!!

Noe masete versjon av Sigumund på snutten men................. :D

 

God tur på vidda..........jeg er en av mange som misunner deg slik tur....!

Du tar vel noen flotte naturbilder og oppdaterer tråden når du hjemme igjen?

Link to comment
Share on other sites

går fra Mogen og langs kvenna ett stykke før jeg vipper sydover.....(blir vest siden av Møsvatn og mot Sjonga.....

Anbefales varmt! Du får sikkert ordnet båt-transport til "rette" sida av Kvenna på Mogen, evt Argehovd. Kan være plundrete å komme over lenger oppe uten båt...

 

PS: Det heter Songa... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ser jeg har greid å knøvle til enda en link... Var Marmot Helium i dame-versjon jeg skulle anbefale. Dyr, men lett og fin!:

 

Weight: 1 lb 13 ozs / 822 g

Fill Weight: 19 ozs / 538.64 g

Main Material: LightForce N-120R DWR

Lining Material: LightForce P-100 DWR Taffeta

Insulation Material: 850+ Goose Down

Size for stature: 168 cm

Size on shoulder: 147 cm

Size on hip: 147 cm

Size on foot: 97 cm

Colors: 269 - Oceana

 

EN 13537 Tested

 

Comfort: 28.94F / -1.7C

Lower Limit: 17.96F / -7.8C

Extreme: -14.62F / -25.9C

Link to comment
Share on other sites

Anbefales varmt! Du får sikkert ordnet båt-transport til "rette" sida av Kvenna på Mogen, evt Argehovd. Kan være plundrete å komme over lenger oppe uten båt...

PS: Det heter Songa... :wink:

Ingen fare, krysser elva hos Åsmund(Argehovd).... :wink:

Når det gjelder Sjonga eller Songa....Så skjønte du hva jeg mente..... :lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Da har jeg endeligsurra meg inn til Oslo....og Oslosportslager :roll:

 

Telt og Sovepose er tatt i nærere øyensyn........

Teltet er jeg meget Possitivt overrasket over.... lett og enkelt å sette opp. Tar ikke stort større plass enn en liten sovepose....

Nanok -5 posen kommer jeg til å går for, prøvde den og velger den som er 175cm i lengde.....

 

Endte også opp med et selv oppblåsbart ligge under lag....som er 2,5cm og veier drøyt 700gr.

 

Har lyst til å gi en STOOR ROS til Oslosportslager for eksepsonell Service :!::!:

Ikke mange steder i dag man får slik service.... :roll:

Den unge mannen i butikken henta sovepose så jeg fikk tatt den i nærmere øyensyn, da denne ikke var utstillt...

Han hentet også Telte jeg har sett meg ut......og tilbø seg at dette kunne settes opp i butikken så jeg fikk sett på det ordentlig:D

 

 

At jeg i fremtiden også kommer til handle hos de i butikken...eller via nettbutikken deres er helt klart.

 

Tusen hjertelig takk for utmerket kundeservice :D

 

Det neste jeg må se litt på er fiskeutstyret mitt.....og fiskekort..... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Hørtes veldig bra ut......er en artig og spennende tid dette! Men utstyr på vei og under bestilling og planlegging av turen....

 

Artig tråd og følge Tussa! :)

 

Legge ut testrapport etter turen vel?? Så vi vet hva skal/skal ikke kjøpe?? :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Pga uforutsette utgifter ved henting av Etoile har det ikke blitt kroner til overs til telt kjøp.

Derfor ingen ekspedisjon med telt for meg i år..... :(

Men det blir 10 dager på "hytta" i Tinn i stede med både Dina, Etoile og fiskestang....

Ingen dårlig erstatting i grunnen.....

 

Men....sommeren 2010 da.....kanskje jeg får muligheten da....... :|

Det er jo lov å håpe. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Det var synd det Tussa... Men du kan jo reise til Baldersæters og kosa deg eit par dagar.. So får me håpa at det blir tur til neste år.. Dessuten så er vel blåfjellbikkja litt liten til å traske over fjell og fjord også, når eg hadde kvalp, så var det anbefalt med mindre turer til bikkja var omtrent et halvt år iallefall...

Link to comment
Share on other sites

Hytta jeg skal på har jeg vært mye.....er godt kjent i området...

Blir fisking i nærliggende vann og elver.....

Kanskje en tur til Lufsjå etter Røye og ørret.....

Og kanskje det blir en tur over Skirveggen.....

 

Alt blir sef. på Etoile's premisser.....;-)

 

Siden Pål, yngste mann blir med fra fredag til mandag blir det inngen tur til Balderssæter.....

Kjører han til Kongsberg på mandag, så han kan ta toget til Oslo(hvor hans far møter ham)drar så tilbake på hytta og blir der til søndag......

Ser frem til 10 dager i fjellet nå........ 8)

Sekken pakkes med godt lese stoff, ett par tre flasker med god vin osv osv..........mor og bikkjer skal kooooose seg. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Pga uforutsette utgifter ved henting av Etoile har det ikke blitt kroner til overs til telt kjøp.

Derfor ingen ekspedisjon med telt for meg i år..... :(

 

La nå ikke DET være hinderet. Du kan fritt få låne mitt telt, hvis du vil, men det er kanskje flere ting også som gjør at du velger å vente til neste år. Uannsett så får du det sikkert flott på hytta også, for jeg har forstått at du liker deg der oppe. Det vil nok kanskje være midt i blinken for lille frøken Eto også, i sin oppvekst. :wink:

Kos dere!

Og send gjerne en MMS i ny og ne, med fine fjellbilder! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Synd at det ikkje blir tur på vidda på deg, hadde eg vist det at du manglet telt så er det nesten så eg hadde satt igjenn lavvoen og muligens kanoen og der eg var. Så kunne du brukt det for det var heilt forj.... tungt å bære det. (halve kropsvekta i ein sekk på ryggen blei hardt 80\40) Blei litt mere verdt det når vi lå "værfaste" eit par døgn. fint med god plass i lavvoen da.

Hadde desverre ikkje kjempeflaks med litt for mye vind på turen men fikk 4 aurer som eg ikkje skammer meg over 530 - 800 -830 -870 gramm :D

Vel håper du får ein fin tur når enn du reiser innover vidda.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...