Jump to content

Tussa's "ekspedisjon" på Hardangervidda sommer'n 2009.


Skautussa

Recommended Posts

Det er januar, mørkt og kaldt ute......

Og jeg blar flittig i bilder fra reinsjakter og andre fjellturer.....

Derfor har jeg så smått begynnt å planlegge en tur med Bikkje®, sekk og fiskestang.

 

Har ikke helt bestemt meg for hvor jeg skal gå enda...men har to turer i hode.

1. Kvenna dalen....fra Mogen og mot Litlos....

Ikke DNT-sti....og forhåpentlig vis mindre fotturister :wink:

2. Kalhovd->Stordalsbu->Mogen->båt over Møsvatnet til Skinnarbu->Rjukan Fjellstue->Helberghytta->Kalhovd.

DNT-Stier og frykter mye fotturister :|

 

Regner med at jeg tar denne turen alene sammen med den ene eller begge bikkjene og må jo tilbake til utgangspunktet igjen...

Derfor passer muligens Kalhovd ruta best.

 

Sjekker priser på lette 2-mannstelt....Og jeg har stor tro på dette...

316963.jpg

Samt at soveposen jeg fikk til min 12årsdag.....annses for "moden" og trengs å byttes ut....

Valget har falt på denne:

1599-365.jpg

Liggeunderlag trenger jeg også.....

4945-365.jpg

og min egen hodelykt.

2106-365.jpg

 

Da gjenstår det å fordele disse utgiftene(ca +++/-- 5000,-) på månedene før sommer'n....

Regner med at jeg drar i mnd skifte juli/august.

Link to comment
Share on other sites

Det teltet der henger høyt på min ønskeliste og.

Fint telt til turer når man stikker alene på jakt eller andre turer.

En lett sovepose har jeg, mitt valg falt på helsport sin alta, vår, sommer og høstpose.

 

Bruker og denne tiden av året til å drømme og planlegge turer, og utstyr man skal kjøpe inn :P

Link to comment
Share on other sites

Villrein: Jeg har sjekka litt rundt vettu når det gjelder disse produktene.... Sef kan man få ting til en dyrere pris....men jeg har prøvd å legge meg på et "vanlig" nivå.... i den tro at jeg får en helt grei "bruker-kvalitet" på det jeg skal ha.

 

Gordon Setter: Vurderet først 1-mannstelt men fant ut at dete r bedre å gå for 2-mannstelt...får litt mer plass når jeg drar alene, samt at jeg har jo noen 4-beinte som pleier å være med, samt at det kan være greit å kokkelere under tak hvis det er ruskevær :wink: Greit å ha litt plass da... Og ved valgte telt er det 200gr som skiler 1-manns og 2-manns (1,4kg/1,6kg)

 

Jaktlykke: Hvis Bella blir med er planen å bruke kløvet på henne, hun er jo vant med å gå med det...hun kan bære noe av realturmaten, det veier ikke så mye.... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hvilken sovepose er det? Har en Ajungilak Compact summer og med den må jeg bruke klær på de kaldeste nettene under en Finnmarks-"sommer". Men, man sparer jo vekt i forhold til en tresesongerspose, klær har man med uansett. Hvilken ryggsekk har du tenkt å bruke? Anbefaler på at du er sikker på at du trives med sekken, selv bæring av en oppakning for en ukestur kan bli lystbetont med god sekk :)

Link to comment
Share on other sites

Teltet er lett, og det er den største fordelen med det. Samtidig går det også greit å kokkelere i "Forteltet", i og med at det er grei plass til pikkpakk og bikkje inne. Ulempen med denne modellen er at det er vondt å få skikkelig strekk på duken samt litt dårlige barduneringsmuligheter når det blåser litt friskt. Det fikk en kompis av meg som har et slikt erfare når vi lå på snaufjellet under rypejakta i forfjor. Er man klar over dette og velger teltplass i god le for vinden kan man stort sett leve med den ulempen.

 

I samme prisklasse får du f.eks. dette : http://www.sportsnett.no/wsp/sportsnett/webon.cgi?func=show&table=PRODUCT&func_id=EUR42&var_1=&categorynu=I3&categorytxt=1%2D2%20manns%2Flettvektstelt&produkt=Eureka%20Skylite%202%20SUL Har ikke egen erfaing med det men anser det som verdt å sjekke ut....

Link to comment
Share on other sites

Begynner straks å drømme når jeg ser slike tråder så jeg fant fram kartet. Der har jeg tegnet inn noen tidligere turer og en 5 dagers tur jeg hadde for noen år siden gikk fra Synken litt nordvest for Kalhovd. Herfra tok jeg båten over Mår til Mårbu. Gikk så vestover til jeg kom til Geitvassdalen. Denne etappen gikk langs turistløypa, men etter dette orienterte jeg på måfå. Fulgte Geitvassdalen oppover til Skjerhøl og langs dette strekket er det fine fiskemuligheter og flott natur (som på resten av vidda). Fra Skjerhøl gikk jeg sydvest over Vegarhovdlægret, Viuvasseggi, nord for Reksjå og vestover tilbake til parkeringsplassen på Synken.

 

Kommer man seg bare vekk fra de mest brukte turistløypene er det ikke mye folk å se på vidda. De fleste opptrer som kjent i flokk :D

 

Lettgått terreng og fine fiskemuligheter, men fisket til fjells er som kjent lunefult.

 

normal_IMG_0698_%28Medium%29.JPG

Link to comment
Share on other sites

Har hatt en del oppblåsbare liggeunderlag og ingen av de har punktert. Alt i fra lettvektsmodeller til de på 5-6 cm tykkelse.

 

 

Har hatt 3 underlag selv og fattern hadde ett kommer ikke til å kjøpe det igjen har prøvd termarest, insulamat og Artiach Skin Mat og ALLE har gått i stykker(hull, lekkasje langs kantene...) innen kort tid. Men det er klart det kommer ann på bruken! Hvis du holder deg i teltet med underlaget og ikke åler deg ut på morgenen for og få sove litt til i sola. Og er svært forsiktig med hvor du legger deg, passer deg for bålglør og kvist så går det sikkert bra. Men JEG syns ikke de jeg har prøvd holder mål... :?

Link to comment
Share on other sites

Høres ut som en konge tur tussa.

 

Hvis du er på jakt etter en 3 sesong sovepose ville jeg tatt en titt på bergans senja ice dunpuose. Brukte den på en 4 dagers tur til finnmarksvidda med temp ned mot -3. Konge pose. Utrolig deilig og ligge i og lav vekt.

 

Jeg bruker selv oppblåsbart liggeunderlag . Er villig til og ende opp med et hull eller to for litt ekstra komf. Pleier å ta med et ekstra tynt vanlig liggeunderlag til bålbruk og reserve.

 

Probleme med selvoppblåsbare liggeunderlag er at de ikke er selvoppblåsbare. Og man ender opp med å blåse det opp. Og det danner seg kondens og vanndannelse inni underlaget. Også råtner det innenfra og limet gir seg innen fra og ut. Så et oppblåsbart liggeunderlag har god komfor men dårlig holbarhet i tid.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil gjerne anbefale boka Hardangerviddahttp://www.bokklubben.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=1336281. Den er vandreren og fiskerens bibel. Den beskriver alle vassdrag og de fleste innsjøene. Flott å blade og lese i både før og etter turen.

 

Et annet litt artig tips for vandrer i Møsvatten traktene er å lese seg opp på tungtvannssabotørenes bravader under 2.verdenskrig. Å tegne inn Deres ruter og oppholdssteder i sine egene karter kan krydre turen litt.

 

Dersom du velger ruten Skinnarbu>Rjukan Fjellstue så er vel det egentlig mest hensiktsmessig å ta bussen? Personlig hadde jeg droppet å stikke innom Rjukan Fjellstue. Med forbehold om at stedet ikke har byttet eier de siste 3-4 årene så kan kan ikke innehaveren oppføre seg ovenfor hundefolk.

 

Oppblåsbare liggeunderlag er et tilbakelagt stadium. Jeg foretrekker et 2-manns 4-sesongers telt til meg og hundene på slike turer. Litt dyrere og tyngre, men mer plass og stabilitet. En teltduk som blaffrer hele natten er ikke spesiellt morsomt. Søk etter Hilleberg og Helsport på FINN.no, her kan det gjøres kupp.

Link to comment
Share on other sites

Planen er IKKE å stikke innom Rjukan Fjellstue...men gå forbi....det samme gjelder de andre turist hyttene...har ingen store planer om å ta inn på disse stedene..... :wink:

 

Takk for tips og Ideer....

Desverre er jeg så vrang, vanskelig og sta at har jeg først bestemt meg for noe skal det MYE til før jeg endrer oppfattning :oops:

I dette tilfelle tenker jeg på valg av utstyr, desverre har kroner og øre en stor innvirkning på dette valget....samt total vekta på ferdig oppakning.

Link to comment
Share on other sites

Hm, interessant tråd. Jeg har ikke gått mye på Hardangervidda, kun en kort tur ifjor. Men når det gjelder fiske, har jeg forståelsen av at det er mange eiere og lite samarbeide om fiskekort-salg på Hardangervidda. Om man skal gå langt, er man ifare for å krysse disse grensene, og trenger flere kort. Noen sære bestemmelser kan det også være har jeg hørt.

 

Hvordan løser Kammeratene som har vært på tur dette?

 

(Til opplysning var jeg ifjor kun en kort tur på ett område som en kollega eier, og fikk dermed fiskerett av ham)

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Det stemmer, Dagl. Men mange av turisthyttene selger kort for de nærliggende områdene.

Ellers kan jeg varmt anbefale Vinje kommunes områder/hytter. Ett fiskekort, 7-8(?) hytter som ikke koster stort og flere disponible båter. Og, ikke minst, lite folk!

Link to comment
Share on other sites

Det teltet ditt fikk jo prøvd seg litt på New Zealand på Langs ekspedisjonen med Randulf Valle og holdt godt, men jeg er selv av den forsiktige typen så på vår egen Hardangertur vil jeg heller bære 500gr ekstra og få med meg ett Rondane 3 tunnelltelt opp på fjellet, men så er vi også 2 mann og trenger plassen det gir i større grad siden vi skal (med forbehold om sykdom, arg kjæreste m.m.) være ute i rundt 30 dager på så mye av vidda som mulig.

 

Men sovepose har jeg ingen spesiell formening om hva jeg skal kjøpe inn, den forrige har tatt kvelden så nå er det ny 3 seasons på innkjøp...

 

 

Edit:

 

Er det foresten noen som vet om Rondane 3 er å få i rødt \ gult stoff ? Evt. pristillegg fra Helsport for å få dette ordnet? Jeg har en lei tendens til å være rastløs og oppdagelseskåt på tur og ender som regel med å vandre lange turer rundt leiren så for å ha litt sikkerhet mht. til å finne tilbake igjen hadde det vært greit å hatt litt colour på teltet..

Link to comment
Share on other sites

Exped Downmat 7 har vist seg å holde godt for min del. Jeg veier bare usle 70 kilo og det har nok litt å si. Fordeler med dette underlaget er at det er mye varmere en tradisjonelle selvoppblåsende liggeunderlag, det er også endel tjukkere, endel lettere og så blåses det opp med oppbevaringsposen/pumpa. Da unngår man den varme fuktige lufta som kommer fra lungene. Så dunen holder seg tørr og fin. Litt dyrt kanskje.

Link to comment
Share on other sites

Heisann! Deillig å sitte med en kaffekopp,se på kart og planlegge sommerturer, mens snøen fyker forbi utendørs i kuling-fart! :)

Må si jeg likte designet på telt #2. Får du det til 3500,- så slå til! Har selv et lignede telt (en engelsk halvbror...): Terra Nova Ultra Voyager. Mitt er vel snart 15år gammelt og har holdt utrolig bra. Ser at de nå har byttet fra Easton til DAC-stenger, men ellers er det visst lite forandret.

http://www.terra-nova.co.uk/Product_Typ ... cification

Fordelene er som før nevnt at du kan fjerne deler av at ytterduken, eller hele, for bedre ventilasjon. (Et par timer ekstra før sola jager deg ut på morgenen...?) Hele teltet kan enkelt flyttes/justeres for å finne behageligste liggeplass. Likeledes er det veldig enkelt å riste hele innerteltet oppspent ved oppbrudd for å få ut rusk og rask som har blitt dratt inn. Vinterstid er det veldig praktisk å ta løs ytterduken og bare riste løs rimlaget som har dannet seg. Tåler veldig mye vind og en god del snø uten å "bukke".

Bruker du trekking-staver og kan tenke deg et litt enklere "Amundsen-design" kan du tyne enda litt vekt. Ser BackcountryGear har GoLite Trig2 på tilbud nå. Ca 1,5kg ; 140USD.

Har et annet Go-lite telt som er enslags mellomting av telt og lavo, selve ytterduk og stang er svært lett, men innerteltet (ekstra-) tar ganske stor plass og da er man like langt. (Sommerstid er man nærmest nødt til å få det myggfritt for å sikre søvn/hvile.) Har brukt det såpass lite at jeg vet ikke helt hva jeg syns, i teorien skal det bli bedre "skorsteins-effekt" og lufting, men litt usikker enda..

Selvoppblåsbare underlag ja... Har hatt endel, for det meste Therm-A-Rest. Helt klart de mest behagelige, men de kan snart punktere, og et punktert et er omtrent like bra som en søppelsekk!. De kan ikke være nært bål eller annen sterk varm. En Ridge-Rest eller Z-rest er et sikrere kort til all-round bruk. Men er du litt forsiktig og kanskje har med et rep-sett burde det gå bra. Igjen- til sommer-bruk kan du kanskje klare deg med 3/4-langt og spare noen gram...

Åkkesom--- God Tur! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har sendt mail med forespørsel om stormatter og rødfarge til Helsport nå, mitt Svalbard 3 er jo i en "rescue red" farve så det kan ikke være så utrolig vanskelig å få ordnet samme duk på en annen modell. Beskrev også turen og tilbød meg å få med svær helsport logo på teltet for å forhåpentligvis få litt avslag i pris med tanke på at ett slikt customtelt uten tvil vil vekke oppsikt blant produktbevisste når man ser produsenten.

 

Titter litt på andre telter også, har sett Hilleberg ja! Men er få utsalgsteder utenom Oslo Sportslager (Eller var det sportsnett.no) ?

Link to comment
Share on other sites

Da dollarkursen var gunstig var det en hel del og spare på å kjøpe fra AMERIKA. :) Har en kompis som kjøpte et Hilleberg Nallo 2GT, tror det var fra BCGear, sparte mye på det selv om det måtte krysse dammen to ganger. Imponerende kvalitet på det teltet!

Samme med soveposer, f.eks Marmot sine utmerkede dun-poser. Meningen jeg skulle bestille et par helium-poser, men ble litt sein.

Må vel slite med Ajungilak Goose-Bay'en i noen år til...

Link to comment
Share on other sites

Har vel kommet frem til at jeg nok går for Helion 2 teltet.... har sjekket lit priser i utlandet...og kan få det for en rimligere penge enn i Norge.

 

Sovepose valget står fortsatt på Nanok AirLock -5 slik jeg ser det er jeg urokkelig når det gjelder dette valget...

Liggeunderlag..... holder fortsatt en knapp på disse oppblåsbare....dum som jeg er.... :wink:

 

Trur jeg kun tar med meg ei bikkje....Bella. Hun er vant med fjellet...hun er vant med å være med "mor" å fiske... Og hun er liksom min "like" på fjellet :D Dessuten...hvis hun ser at jeg pakker "Reinsjakt-sekken" vil hun bli fryktelig skuffa om hun må bli hjemme..... :| Hun både kan og liker å gå med kølv (blir oppspillt og glad når denne tas frem) at hun i tillegg av laster noen kg er jo heller ikke dumt.

 

Regner med at det blir ett par helge turer(eller flere :roll:) for å prøve utstyr og vekt før selve ekspedisjons uka....for å se hva jeg eventuelt vil endre på, om nødvendig.....

 

Jeg håper at total vekta jeg skal ha på skuldera holder seg rundt 20kg.... bare sekk, telt og sove pose kommer på 8kg....Om dette er oppnåelig vil vise seg... :wink:

 

Når det gjelder turvalget.....hm....så heller jeg mest mot kvennadalen...... :oops: vi får se... må studere kartene enda mer......

Link to comment
Share on other sites

Detaljer for teltet:

19119-365.jpg

 

Detaljer

- Personer: 2

- Nettovekt: 1,5 kg (telt og stenger)

- Bruttovekt: 1,7 kg (komplett med alt medfølgende utstyr i pakkpose)

- Materiale ytterduk: 25D Hollow Core Nylon Ripstop

- Matriale innerduk: Nylon mesh

- Materiale gulv: 30D/246T 6,6 silikonisert nylon ripstop

- Stenger: 3 x Atlas UL, aleminium

- Areal innertelt: 2,61 m2

- Areal yttertelt: 0,8 m2

- Høyde: 107 cm

- Størrelse pakket: 46 cm x 15 cm

- Innvendig mesh lommer for oppbevaring

- Farge: Grå/lysegrønt

Link to comment
Share on other sites

Planen er IKKE å stikke innom Rjukan Fjellstue...men gå forbi....det samme gjelder de andre turist hyttene...har ingen store planer om å ta inn på disse stedene.....

 

Om skulle til fjells og var så folkesky, ville jeg vel valgt Børgefjell, eller enda lenger nord..

 

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg har tre ting å si om oppblåsbare liggeunderlag i forhold til vanlige:

-De er bedre å ligge på.

-De tar mindre plass men veier litt mer.

-De pungterer bare når en bruker dem, alltid.

 

Oppblåsbare er ok, men vanlige er best... (akkurat som liggeunderlag!) :wink:

 

Hvis du ikke skulle ombestemme deg, Husk! Lappesaker :idea:

 

God tur! :D

Link to comment
Share on other sites

I dette tilfelle tenker jeg på valg av utstyr, desverre har kroner og øre en stor innvirkning på dette valget....samt total vekta på ferdig oppakning.

 

Synest Kammeret og NOJS bør stille opp som hovedsponsor til den første kvinnen alene på tur :mrgreen::mrgreen:

 

 

 

 

JADA det var en spøk!!!!!

Link to comment
Share on other sites

Tror det teltet er gulle-godt! MH-stemplet burde være en god kvalitets-sikring.

Hvis du skal få det fra det store utland kan du jo også vurdere en sovepose i samme slengen.

F.eks: http://marmot.com/fall_2008/equipment/s ... fo/details

850+ dunkvalitet, (hvilket endel norske produsenter ikke har...)

Mont-Bell posene får også mye skryt, skal være veldig behagelige.

Når det er sagt, så vet jeg om flere som er veldig godt fornøyd med Nanok-posene.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
Planen er IKKE å stikke innom Rjukan Fjellstue...men gå forbi....det samme gjelder de andre turist hyttene...har ingen store planer om å ta inn på disse stedene.....

 

Om skulle til fjells og var så folkesky, ville jeg vel valgt Børgefjell, eller enda lenger nord..

 

 

 

 

K

 

 

Eller Svalbard :lol:

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Har akkurat sitti og sett på denna, pluss resten av snuttene fra vidda. Vekker mange gode minner fra "forna dar". Ikke rart at folk får lyst til og gå på vidda etter dette her :D

Link to comment
Share on other sites

Detaljer

- Personer: 2

- Nettovekt: 1,5 kg (telt og stenger)

- Bruttovekt: 1,7 kg (komplett med alt medfølgende utstyr i pakkpose)

- Materiale ytterduk: 25D Hollow Core Nylon Ripstop

- Matriale innerduk: Nylon mesh

- Materiale gulv: 30D/246T 6,6 silikonisert nylon ripstop

- Stenger: 3 x Atlas UL, aleminium

- Areal innertelt: 2,61 m2

- Areal yttertelt: 0,8 m2

- Høyde: 107 cm

- Størrelse pakket: 46 cm x 15 cm

- Innvendig mesh lommer for oppbevaring

- Farge: Grå/lysegrønt

 

Det teltet der må være perfekt for en myggsommer i Finnmark. Hvis du kjøper det får du si i fra hvor du fant det billigst.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...