Jump to content

Beste avtrekker


Perjoto

Recommended Posts

Det er vanskelig å definere. Toppavtrekkene, eks. Anschütz sine match trykkpunktavtrekk, CG Jackson/ X-treme Shooting mod 22, Triggertech Diamond, Bix-N-Andy SportTac, 200STR-avtrekket, eller de gamle "Danskeavtrekkene", (er vel på S&L ennå) sikkert andre også, Jevell BR avtrekket er fantastisk... Sako bruker et temmelig bra trykkpunktavtrekk på TRG-riflene, og det på jaktriflene er temmelig bra det og - men ikke nødvendigvis fra fabrikk.

- når disse er riktig justert så er det vanskelig å si hva som er "best", alle kan stilles slik et avtrekk skal være. Ikke alle kan stilles superlett, men jeg synes ikke det definerer "godheten" til et avtrekk, alt til sitt bruk.

 

Verst, uten tvil plastikkavtrekkene på Ruger 1022.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Matchavtrekk må man jo nærmest til urmaker for å justere. Det beste avtrekket jeg har hatt med mindre enn 20 deler var fra Steyr Mannlicher. 

 

10 minutes ago, bardp said:

Det verste jeg har kjent må vel være AG3 og MP5.

Du har tydeligvis ikke prøvd Politiet sine pistoler, HK P30S. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Mnja. Som skyteleder på trening og oppskyting hender det av og til at en får ta noen skudd med andres rifler for evt. å få verifisert at det ikke er skytter som er årsak til at skuddene sitter spredd rundt i hele skiva. Det er overraskende mye dårlige avtrekk rundt på relativt nye jaktrifler. Lange, tunge og knirkete avtrekk, (type gammel Brno). Men som nent over her, en børsemaker som kan faget, klarer å få det meste rett så bra.

Link to comment
Share on other sites

"Rett-ut-av-boksen" jaktavtrekk (uten tvil): Blaser R8.

 

Har prøvd mange fine avtrekk i mitt liv, både på dyre konkurranse- og jaktvåpen (fabrikk og "custom"), men noe "renere" jaktavtrekk enn R8 sitt er vanskelige å finne. Absolutt perfekt, synes nå jeg.

 

Hvis vi derimot snakker håndvåpen, så må jeg si at nye Walther GSP500 er ganske så perfekt... Ellers finnes det jo mange flotte 1911-avtrekk der ute...

 

 

Edited by Breiðisjor
Link to comment
Share on other sites

vavlo skrev (6 timer siden):

Som skyteleder på trening og oppskyting hender det av og til at en får ta noen skudd med andres rifler for evt. å få verifisert at det ikke er skytter som er årsak til at skuddene sitter spredd rundt i hele skiva.

Det ender vel stort sett motsatt, at det er skytteren som er årsaken til at skuddene sitter over hele skiva?

Men enig, det er mange billige våpen som har dårlige avtrekk

Link to comment
Share on other sites

Breiðisjor skrev (4 timer siden):

Har prøvd mange fine avtrekk i mitt liv, både på dyre konkurranse- og jaktvåpen (fabrikk og "custom"), men noe "renere" jaktavtrekk enn R8 sitt er vanskelige å finne. 

Har du sammenlignet med det 4-trinns justérbare avtrekket på Sauer 404😉?

Link to comment
Share on other sites

Vindvott skrev (2 timer siden):

Har snellert/sett avtrekk noe for seg?

I 1873 ville det hatt noe for seg. Da klarte man ikke å lage lette, gode avtrekk som kunne holde kraften av tennstempel/ hanefjæra (eller det ble uforholdsmessig dyrt) , og være pålitelig. I dag har man bedre metallurgi, og bedre maskinering, og kan serieprodusere avtrekk som ikke trenger snellertfunksjon.

I moderne skyting vil snellert være en ulempe, pga den lange slagtida, og alle vibrasjonene før skuddet går.

 

Jeg har, tidligere, hatt et par våpen med snellert, og må vel si at jeg deler din mening og vel så det. Mange snellertavtrekk er bortimot farlige, og uansett, i 2023, helt unødvendige. Men selvsagt, billigere å lage fremdeles...

 

K

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Det blir ikke noe særlig bedre enn Anschutz trykkpunkt skiskytteravtrekk på 550g som er kontrollerbart i -18 med 160 i puls på standplass 4. i OL.

 

(Av en eller annen grunn har prisen steget med med 50% på et par år)

 

https://www.landro.no/anschütz/107996/anschutz-fortner-del-46-komplett-trykkpunktavtrekk-1827f

 

 

image.png.87631159942bc04c71d4190305e658e1.png

 

Det dårligste avtrekket jeg har kjøpt er et Bix'n Andy til Sako 75 som rett og slett var defekt.

Edited by Torf
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

boble skrev (3 timer siden):

Snellert eller veldig lett avtrekk er en fordel først og fremst i ustabile stillinger. På liggende får man til å presse uansett, men på stående er det vanskelig med tunge avtrekk. 

Nja, er det et godt råd for sikker våpenhåndtering? Noen (alle?) produsenter er nok av en annen oppfatning når det gjelder bruk av snellert. Dette feks,  er sakset fra en Krieghoff brukermanual; 

"Only set the trigger right before you are ready to shoot. At that point, have the gun already cocked, ready to fire and pointed at the target. For safety reasons, use the hair or set trigger only under highly controlled circumstances when shooting from a solid rest. Never use the hair or set trigger on driven game or when shooting at a moving target".

Edit: Snellert brukes vel med noen unntak, i dag på brytevåpen med flere slaglåser. På disse vil man være sikker på at rekylen fra første skudd ikke utløser flere, og avtrekket vil derfor måtte være både tyngre og gjerne lengre enn tilsvarende på feks repetervåpen. Da kan bruken nok forsvares.

Edited by vavlo
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...