Jump to content

Er Hansen låskasse dritt?


MatsPelle

Recommended Posts

Nytt år nye prosjekter!

For første gang skal ei custom låskasse i hus og dette synets jeg rett og slett er jævlig spennende. Har lenge lurt på hvorfor man skal svi av 20 lapper på ei kasse når man kan få en remington 700 for noen få lapper/gratis, bruke 2-3000 på å få denne retta og være i mål med prosjektet. Har derimot kommet dit at jeg vil prøve ei custom når lommeboka tillater det. 

 

Grunnen min for å lage denne tråden er jo det faktumet at jeg hadde tenkt å velge Ragnar Hansen sin låskasse, men denne tanken er jeg etter hvert blitt mer og mer skeptisk til. Før jeg kjøper ting så ser jeg jo som oftest på hva folk bruker i miljøet. Det sier seg litt seg selv at om "alle" snekkere bruker  milwaukee, makita eller dewalt, så er kanskje ikke Ryboi verktøyet på Europris tingen. Samme tankegangen følger meg når jeg skal velge låskasse. Jeg har rett og slett sett veldig få Hansen kasser der ute. Om vi later som at 200str ikke eksisterer virker det som at Deviant regjerer i prs miljøet selv her i Norge. I går poppa det opp melding på finn om at Jakt & Friluft importerer Lone Peak låskasser og bygger rifler til deg. Ellers så har jeg møtt folk på banen med Ultimatum, Zeus, Stiller og Bat låskasser. Oppsummert  så ser jeg utrolig lite av Hansen og lurer derfor litt på hvorfor. 

 

Grunnen til at jeg sikta meg inn på Hansen var på grunn av at jeg så det som lettvint å ha produsent og børsemaker i landet. Når det er sagt så gjør det ingen ting å kjøpe en Fusion låskasse og få j&f til å montere pipe og avtrekk. Om Hansen leverer bob bob kvalitet så gir det jo mening.

Hva er greia folkens, kjedelig å kjøpe katta i sekken :)!

Link to comment
Share on other sites

Slik jeg ser det er hovedproblemet med Hansen er at han lager Remington kopier, men det gjelder jo ikke bare for han. Arbeidet fra Hansen er det sikkert fint lite å utsette på. Remington er nokså gammeldags og har sine begrensinger når det kommer til "teoretisk/iboende presisjonspotensiale". Det er laget mye etter oppfinnelsen rem 700, som på mange måter overgår dette designet. 

 

Nå skal jeg ikke påstå at Gunwerks er hverken spesielt oppfinnsome eller lager noe som er toppen av toppen(det har jeg ingen forutsetninger for å vite), men de har da gått bort fra rem 700 designet og laget/kopiert noe som lingner mere euro-rifle (f.eks S&L, Sauer etc). Gunwerks har en podcast hvor de snakker om designet, og her sies det litt om hvorfor og hva slags "problemer" de unngår i rem 700 designet:

 

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, Bly said:

Remington er nokså gammeldags og har sine begrensinger når det kommer til "teoretisk/iboende presisjonspotensiale". Det er laget mye etter oppfinnelsen rem 700, som på mange måter overgår dette designet. 

 

Utstyrslistene fra toppnivå i benchrest er et bra utgangspunkt for å vurdere presisjonspotensiale. Hva er bedre enn det som brukes der?

Link to comment
Share on other sites

Casey Jones skrev (9 minutter siden):

Alt fra utlandet er jo bedre enn noe norsk. Særlig om navnet er kult i tillegg. Razor og Fuzion høres kulere ut enn Hansen, Olsen og Nilsen. /ironi

Det verste er vel at det ikke er amerikansk. I en svært stor del av norsk skyttermiljø så MÅ ting komme fra USA, eller til nød Canada, om det skal være brukbart.

 

MatsPelle skrev (53 minutter siden):

utrolig lite av Hansen og lurer derfor litt på hvorfor

Ser vel ikke mye Ferrari, Aston-Martin eller Bentley i trafikken heller ;)

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

12 minutes ago, Casey Jones said:

Utstyrslistene fra toppnivå i benchrest er et bra utgangspunkt for å vurdere presisjonspotensiale.

Egentli er det ikke et bra utgangspunk med mindre det er en benkeskyterifle du skal ha. Se nå heller på den podcasten, forstå hva han sier, så kan du gjøre deg opp din egen mening etterpå.

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

 

Casey Jones skrev (1 time siden):

Alt fra utlandet er jo bedre enn noe norsk. Særlig om navnet er kult i tillegg. Razor og Fuzion høres kulere ut enn Hansen, Olsen og Nilsen. /ironi

 

M67 skrev (1 time siden):

Det verste er vel at det ikke er amerikansk. I en svært stor del av norsk skyttermiljø så MÅ ting komme fra USA, eller til nød Canada, om det skal være brukbart.

 

Mulig dere begge er inne på noe her. Likevel så stiller jeg meg litt forundrende til dette. Hadde vi snakka om 15 åringer som skal ha første rifle og var forelska i youtube så kanskje. Når vi derimot snakker om voksne folk med kunnskap så høres det helt fjernt ut at de på død å liv skal ha noe fra USA om ikke kvaliteten er bedre. Er det rett og slett mekrepres som ligger bak så blir det Hansen for min del. Merke er ubetydelig så lenge funksjon og resultat er topp. 

 

M67 skrev (1 time siden):

Ser vel ikke mye Ferrari, Aston-Martin eller Bentley i trafikken heller

Sant, men låskassene koster jo det samme 😅. Hadde alt vært likt hadde man vel valgt det beste produktet. Sku du hatt ny kasse til prs, hadde du endt opp med hansen ? ;) 

Link to comment
Share on other sites

Først og fremst.. veldig dårlig overskrift.

 

Husker i en historie time for vel 25 år siden, hvordan vi i Norden underdriver, kontra visse land overdriver i beskrivelser av ting.

F.eks et historie fra vikingtiden hvordan i en tvekamp, den ene kløyvde motstanderen sin med en stor øks.

"Han hev øks opp og kløyv han i to..."

 

Mens amerkanere ville skrevet,

"He was so powerful and mighty, a perfect example of an superb fighter, he dodged his opponent masterfully while swinging his axe in a perfect arc, hitting his opponent with all the might he could muster and with razor sharp edge he himself sharpened with fine grained whetstones, he cleaved his foe clean through.. his perfect focus showed why he was the ultimate example of pure warrior perfection.."  bla bla bla... :)

 

 

Så, om jeg skulle hatt en PRS rifle, så ser jeg ingen grunn til ikke å velge Hansen!

Amerikanere er ikke flinkere til å maskinere, måle og designe enn Europeere.

Men Amerikanere er VEEEELDIG flinke på å snakke flott om seg selv og ting de selger....!

 

 

Jeg jobbet på en liten fabrikk for 20 år siden som "knapp trykker" etter skoletid på CNC maskiner, som dagens Amerikanske våpen entusiaster ikke skjønner finnes en gang. Ganske enkelt å maskinere ting rette.. og i store kvanta.

 

 

Hansen sine låskasser, etter hva jeg har lest her, er like godt lagd som Amerikanske greier.

 

 

 

.

Edited by Sør-jeger
Link to comment
Share on other sites

Har selv hatt en 702ipr og har idag en 706rt i 338lm og pipe i 300 norma. Det har ikke vært noe å utsette på kvaliteten på noen av de to kassene. Som flere nevner her er vel mye av grunnen til andre kasser kanskje en god del "hype" er jo ikke mange dagene siden defiance bokstavelig talt ble slaktet av flere på IG.

 

Kommer selv ihvertfall til å kjøpe Hansen igjen om jeg skal ha en ny custom kasse

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Bly said:

Egentli er det ikke et bra utgangspunk med mindre det er en benkeskyterifle du skal ha. Se nå heller på den podcasten, forstå hva han sier, så kan du gjøre deg opp din egen mening etterpå.

 

Skal vurdere å se podcasten. Alltids interessant det. Men 1 t og 12 min?!? Du kunne ikke gitt et lite resymé av innholdet? Om ikke så at andre som ikke gidder å se en "hel spillefilm" får med seg argumentene.

 

Benkrifler er det mest presise som er å oppdrive, så vidt jeg vet. Hva skyter mer presist enn det? Den som har noe likere kan jo bare stille på neste store stevne og sope rent premiebordet.

Link to comment
Share on other sites

Casey Jones skrev (28 minutter siden):

 

Skal vurdere å se podcasten. Alltids interessant det. Men 1 t og 12 min?!? Du kunne ikke gitt et lite resymé av innholdet? Om ikke så at andre som ikke gidder å se en "hel spillefilm" får med seg argumentene.

 

Benkrifler er det mest presise som er å oppdrive, så vidt jeg vet. Hva skyter mer presist enn det? Den som har noe likere kan jo bare stille på neste store stevne og sope rent premiebordet.

 

Prøv å skyt dem i litt vind med fin sand/støv... eller kulde.


Masse poster rundt om kring på nett hvordan deres nye fancy superglatte låskasse ikke lenger funger når det kommer noe inn i låskassen.

 

For ikke å snakke om Remington og klone avtrekk som er blant de mest utsatte for at ting ikke virker.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Sør-jeger said:

Husker i en historie time for vel 25 år siden, hvordan vi i Norden underdriver, kontra visse land overdriver i beskrivelser av ting.

F.eks et historie fra vikingtiden hvordan i en tvekamp, den ene kløyvde motstanderen sin med en stor øks.

"Han hev øks opp og kløyv han i to..."

 

Mens amerkanere ville skrevet,

"He was so powerful and mighty, a perfect example of an superb fighter, he dodged his opponent masterfully while swinging his axe in a perfect arc, hitting his opponent with all the might he could muster and with razor sharp edge he himself sharpened with fine grained whetstones, he cleaved his foe clean through.. his perfect focus showed why he was the ultimate example of pure warrior perfection.."  bla bla bla... :)

 

Du nailet ca hver j***a instruksjonsvideo på Youtube laget av Amerikanere om våpen (og sikkert andre ting) 🤣

Link to comment
Share on other sites

14 minutes ago, Sør-jeger said:

 

Prøv å skyt dem i litt vind med fin sand/støv... eller kulde.

 

Da er vi over i hva som er bra til ulik bruk. Å tåle sand er jo viktig om rifla utsettes for det. Men det er ikke nødvendigvis sammenfallende med presisjon. Jeg har både en Hansen og en Remington 700 i skapet. Det er betydelig mer slark i originalen. Men sand, støv eller kulde har jeg aldri hatt noe problemer med. Verken på jakt eller i konkurranser, sommer som vinter. Men jeg kan godt tenke meg at originalen tåler mer rusk enn Hansen. 

 

Jeg har Triggertech Diamond trykkpunktavtrekk. Det syns jeg er skikkelig bra. Det er som å knekke glass. Merkbart bedre enn et fra Timney som jeg bruker på Tikka. Men om de tåler sand har jeg ikke tenkt å finne ut, i hvert fall ikke med vilje.

 

@Bly Jeg begynte på podcasten, men hadde ikke tålmodighet til å høre alt.

 

@bardpHvilke europeiske løsninger tenker du på? Blaser? Sauer? Og eksakt hva er bedre? Låsing direkte i pipa?

Link to comment
Share on other sites

 

MatsPelle skrev (8 minutter siden):

Hadde vi snakka om 15 åringer som skal ha første rifle og var forelska i youtube så kanskje. Når vi derimot snakker om voksne folk med kunnskap så høres det helt fjernt ut at de på død å liv skal ha noe fra USA om ikke kvaliteten er bedre

Merkepresset er svært stort hos enkelte. Husk at flere/ mange har fått låskassene, kikkertene, eller chassiene sine gratis, for nettopp å løpe rundt og fortelle at det er best. Det sagt, så er Defiance-kassene sinnsykt bra.

 

 

Torf skrev (3 timer siden):

En kan jo alltids slakte en AI AT og få Vision til å frese opp et chassis til.

AI lager jo AT-X. Jeg ville vurdert den tungt om jeg faktisk gadd å importere noe fra England. Hadde den vært til salgs i Norge er det en no-brainer. Skulle jeg gått helt min egen vei (og faktisk fått svar fra den såkalte norske importøren) så ville jeg kanskje brukt en GE, og mast Vision til å lage chassi til den. Men samtidig, Rem-klonene, de som er bra laget, de virker fantastisk bra. Mye av de europeiske raritetene er kompliserte løsninger på problemer som ikke eksisterer. 

 

MatsPelle skrev (6 minutter siden):

det beste produktet. Sku du hatt ny kasse til prs, hadde du endt opp med hansen

Nå skal jeg ikke gjøre meg til salgsrepresentant for Hansen Rifles, men som eier av 2, snart 3 rifler derfra så syns jeg jo det er "Good Shit". Kvaliteten er (på de jeg har) bedre enn omtrent alt annet jeg har sett. Og jeg har faktisk sett en del. Samtidig er jo f.eks. AI topp kvalitet, det er bare en annen kvalitet... , 

Jeg venter på ei komplett PRS-rifle. Vision Chassi, og resten fra Hansen. Pipa husker jeg ikke hva er. Bix-N avtrekk. Jeg vurderer Hansens kasser som jevngode med de aller beste amerikanske, og da ble det norsk. Strengt tatt mest pga leveringstida. 

 

 

 

 

Jeg eier bla. denne rifla, RH70250 - Model FBR – Hansen rifles (hansen-rifles.no) Min er uten magasin selvsagt, og brukes til F-Class og UNL, og "casual" skyting på 1000m. Den er fra 2016, og således ikke noen kopi av en Deviant. Men skummelt lik. Men bygd så tight at den antakelig er helt ubrukbar til PRS. Skjønt jeg har aldri hatt problemer med å lukke den, selv ikke i sandstorm. Jeg tror hele det problemet der er overdrevet, selv PRS er ikke krig...

 

Et par rufsete 10-skuddsserier på 500m ;) Jeg skyter ikke mye med denne rifla, den har vel 1300 skudd nå, men hver gang jeg tar den fram, så produserer den slike serier. 

IMG_7060.jpeg.6b8eba3cc20ad1818171f4df938fe09a.jpeg

 

IMG_1020.jpeg.f86be68d3183860d71b03f90b6a2a133.jpeg

 

 

 

 

Av de riflene som er i bruk i PRS nå, som er "vanlige", så er Deviant eller Ruckus etter mitt syn "bedre" enn det meste - ikke mye, men den vinner på alle punktene. Alle. Dessverre er leveringstiden fra Defiance hinsides all fornuft, jeg bestilte en Ruckus i august, og har fått en "forventet leveringstid" på november i år, så 15 måneder... Defiance får man bare ikke kjøpt. Andre låskasser med flotte navn, fra Statene, har hatt problemer med herding f.eks.

Hansens "CH" er svært lik de to nevnte Defiance-kassene - men både de og Hansen sine er så customiserbare, og med så mange brukervalg, at du uansett må få det rett selv før du bestiller.

 

 

 

Fordelen med å bestille i Arendal er jo at Runar, Sindre, og Ole Oskar skyter PRS alle sammen. De to første er faktisk helt i toppskiktet i PRS uansett hvor du drar, og de er ekstremt godt orientert på det siste, og det beste, og er det snakk om PRS, så sier du bare at du skal ha ei PRS-rifle, og budsjettet. Da får du den beste PRS-rifla som går an for de pengene. Hansen, han har hørt om PRS... kanskje vet han hva som skal til? Kvaliteten? Det henger jo mye på delene man spesifiserer, men det han gjør er vanligvis helt i toppskiktet. Sammen med Jonsson, Rafdal, og minst et par andre jeg vet om. 

 

 

 

 

 

K

 

 

 

 

 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

 

Bly skrev (18 minutter siden):

euro-rifle

Hva er galt med Remington-konseptet. Hansens kasser er ikke Rem-kopier forresten, de er basert på Rem-konsept - som f.eks. Deviant. Jeg var Sauer-mann, og "blablabla, hvorfor MÅ alt være murikansk, Remington er noe drit.." Men basisideen Remington 700 er god, veldig god, Remington bare gjennomfører den litt, vel, billig..

 

Bly skrev (23 minutter siden):

Egentli er det ikke et bra utgangspunk. Se nå heller på den podcasten, forstå hva han sier, så kan du gjøre deg opp din egen mening etterpå.

Et stort tja, alle har sine Podcasts, som de hører på, og geniforklarer. De kan være temmelig motstridende. Hør på Bryan Litz, og så Modern Day Sniper etterpå, og fortell at du ble noe klokere...

 

K

Link to comment
Share on other sites

39 minutes ago, Casey Jones said:

@Bly Jeg begynte på podcasten, men hadde ikke tålmodighet til å høre alt.

Nei, da så? Han forklarer veldig godt hva som er svakheter i designet.

 

2 hours ago, Meteormann said:

Som flere nevner her er vel mye av grunnen til andre kasser kanskje en god del "hype" er jo ikke mange dagene siden defiance bokstavelig talt ble slaktet av flere på IG.

Hva er IG? At custom kasser blir slaktet er jo ikke noe nytt. De prøver å stappe inn alle mulige funksjoner og gjør en hel del dårlige kompromiss siden alt skal passe inn i enten en rem eller tikka profil. Det blir jo ofte ikke noe bra ut av det.

 

@MatsPelleHva er det slags rifle du skal bygge? PRS?

Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (13 minutter siden):

Hva er IG? At custom kasser blir slaktet er jo ikke noe nytt. De prøver å stappe inn alle mulige funksjoner og gjør en hel del dårlige kompromiss siden alt skal passe inn i enten en rem eller tikka profil. Det blir jo ofte ikke noe bra ut av det.

Kan du beskrive de dårlige kompromissene i en Ruckus, eller i en Hansen CH? Std. Remington har 3 detaljer som man vanligvis vil fikse. Den løse låsklakken, som er absolutt balle når man skal bytte pipe, utdrageren, som fungerer på ren flaks, og boltstoppen, som kanskje stopper bolten, en stund... Så vil en kanskje ha "fast" picatinnyskinne, og så kan en ønske den flat under så den ligger skikkelig i stokken - du får det av Hansen, men du får ikke chassi som passer.
Men som sagt, du får jo alt det av AI, og mer til. 

 

 

Meteormann skrev (2 timer siden):

grunnen til andre kasser kanskje en god del "hype" er jo ikke mange dagene siden defiance bokstavelig talt ble slaktet av flere på IG.

Link?

 

Meteormann skrev (2 timer siden):

Kommer selv ihvertfall til å kjøpe Hansen igjen om jeg skal ha en ny custom kasse

Så Defiance er drit og Hansen bra? Da melder jeg meg ut, for jeg må lese navnet på sida av dem for å se forskjell omtrent

 

K

Link to comment
Share on other sites

9 minutes ago, M67 said:

Hva er galt med Remington-konseptet.

For å skyte PRS med moderat ladning, egentlig ingen ting. Men det var ikke slik jeg oppfattet spørsmålet fra trådstarter? Nå kan jeg ha misforstått, men poenget var å vise til en konstruksjonsforklaring som sier noe om de iboende presisjons svakheter som er ved remington designet.


 

17 minutes ago, M67 said:

Et stort tja, alle har sine Podcasts, som de hører på, og geniforklarer. De kan være temmelig motstridende.

De tingene som påpekes av Aron i «podcasten» er da diskutert i mange tråder her på kammeret flere ganger før. Hvor mye man skal legge vekt på om det betyr noe eller ikke kommer jo ann på hva man vil prøve å oppnå. Men når man begynner å stille spørsmål om presisjon og potensial til en låsekasse så er det vel vanskelig å ikke vurdere det fra en ingeniørs ståsted? Teoretisk eller ikke..

Om man blir klok på det som sluttbruker av ei rifle kommer nå ann på veldig mye mere enn låsekassa som både du og jeg vet.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (3 minutter siden):

 og så kan en ønske den flat under så den ligger skikkelig i stokken - du får det av Hansen, men du får ikke chassi som passer.
 

Det er vel derfor du ikke ser Hansen i PRS.

 

Av rem 700 kloner er det vel klart flest Defiance, kommer flere og flere Impact kasser blant de beste.

 

Jeg valgte Terminus med tre låsekaser (er vel bare to av de i serien) men skyter jevnt mye dårligere enn da jeg brukte Saueren….har kanskje litt med trening å gjøre, trodde man slapp unna trening når man har spiralflutet bolt.

 

  • Like 2
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Elgjaeger skrev (2 minutter siden):

Av rem 700 kloner er det vel klart flest Defiance, kommer flere og flere Impact kasser blant de beste

Tror det er noen gamle Stillere også. "Før" så var det Stiller alle de "seriøse" måtte ha, før det var det noe annet igjen, og ingen kjøper Stiller lenger - vi med Sauer var idioter, da også... Nå skyter jeg ikke Sauer, men noe så forbanna sært (i PRS) som en TRG22
Hart, og Shilen, var bra piper, så ble det Krieger, og nå må alle ha IBI. LW har vært der hele tida, for oss kjipe...

 

Ingen tvil om at det er mye hype og mote.

 

K

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (14 minutter siden):

Hva er det slags rifle du skal bygge? PRS?

Absolutt ikke, tenkte bare at siden m67 skulle pensjonere trg'n så dukka det sikkert opp ei ny fullblods custom rifle og dermed formulerte jeg meg slik. Skulle jeg personlig startet med prs hadde det sikkert blitt en t3x frest ut for å bruke ai magasin, m24 pipe profil og c4 stokk. For den type skyting så jakter man ikke mm presisjon på samme måte og da hadde jeg heller brukt 10 lapper andre steder en i kassa når den er "god nok".

Det jeg derimot tenker å gjøre er å bygge meg ei rifle. Ei rifle er kanskje den beste beskrivelsen siden jeg ønsker å komprimere de tre jeg nå bruker ned til ei. Her er tanken:

* Hansen 704

* Whiskey foldestokken (bruker allerede)

* TriggerTech diamond 2 stage flat sko (bruker allerede)

* Integrert skinne i kassa

* Rast rekylklakk

* 2 sluttstykker en for magnum og en for standard 

* 2 piper en for 6,5x55 og en for 300prc

Med fast klakk så får jeg endelig mulighet til å bytte piper selv hjemme og da slipper jeg mye styr. Har jeg i spaceren i stokken kan jeg bruke vanlige La magasiner (6.5x55), tar jeg den ut kan jeg bruke 3,850cip magasin (300prc). 90% av tiden så er det jo 6,5 det skytes rett og slett på grunn av patronens prestasjon og pris. Når høsten kryper innpå bytter jeg enkelt om hjemme og vips har jeg mer fart og tyngre prosjektil. Klør man etter 7mm prc i fremtiden så er det heller ikke noen utfordring å skaffe det til rifla. Klart kunne man sikkert hatt en 200STR for mengdeskyting og brukt den gamle r700 kassa utelukkende til PRC, men så digger jeg krg stokken og avtrekket. 

Link to comment
Share on other sites

20 minutes ago, M67 said:

Kan du beskrive de dårlige kompromissene i en Ruckus, eller i en Hansen

Jeg tenker nå mere på svakheter som valg av løpsgjeger og hvordan avtrekkeren virker inn på sluttstykket og hvordan dette kan påvirke presisjonspotensialet. Som sagt det forklares jo veldig godt av Aron.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Bly said:

Nei, da så? Han forklarer veldig godt hva som er svakheter i designet.

 

Du hadde ikke giddet å gjengi det essensielle? Jeg er genuint interessert. Syns bare ikke den podcasten var så engasjerende.

 

33 minutes ago, Torf said:

Har Hansen 90 grader åpningsvinkel på bolten?

 

Jeg vet ikke antall grader, og har ikke målt. På øyemål er det likt som R700. Men litt lengre hevarm og silky smud gjør at den føles mye bedre.

Link to comment
Share on other sites

16 minutes ago, Casey Jones said:

Du hadde ikke giddet å gjengi det essensielle?

I veldig korte trekk;


Gjengene er laget på en slik måte at om man bruker en magnumpatron med høyt trykk så er sjansen stor for at løp og låsekasse brystning skiller seg med tilhørende problemer.

 

Remington avtrekk er designet slik at bolten presses opp i bakkant av låsekassa når den er spent. Da er kontakten mellom låsklakkene ujevn. Når avtrekket tas så slamrer sluttstykket ned. Det skaper vibrasjoner. På benkerifler er det vanlig å lappe/slipe  inn sluttstykket i låsekassa med veldig  trange toleranser, Hansen gjør vel det?  

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (1 minutt siden):

Gjengene er laget på en slik måte at om man bruker en magnumpatron med høyt trykk så er sjansen stor for at løp og låsekasse brystning skiller seg med tilhørende problemer.

Den skjønte jeg ikke helt, uansett skyter vi mouseguns i PRS.

 

Bly skrev (1 minutt siden):

Remington avtrekk er designet slik at bolten presses opp i låsekassa når den er spent. Da er kontakten mellom låsklakkene ujevn. Når avtrekket tas så slamrer sluttstykket ned. Det skaper vibrasjoner. På benkerifler er det vanlig å lappe/slipe  inn sluttstykket i låsekassa med trange toleranser, Hansen gjør vel det?  

Han gjør det om du ber om det. 

 

Casey Jones skrev (14 minutter siden):

Jeg vet ikke antall grader, og har ikke målt. På øyemål er det likt som R700. Men litt lengre hevarm og silky smud gjør at den føles mye bedre.

Det er 90-ish. Mange, inkl. jeg vil heller ha lett hevarmsløft enn kort.

 

MatsPelle skrev (1 time siden):

Absolutt ikke, tenkte bare at siden m67 skulle pensjonere trg'n så dukka det sikkert opp ei ny fullblods custom rifle og dermed formulerte jeg meg slik

Planen er at den skal via PRS-rifle til jentungen til hun får Defiancen, OG får rifle ut av den, til IPSC-rifle i Man. Open. Jeg gidder ikke å legge 100k i en match-AR.

 

K

Link to comment
Share on other sites

14 minutes ago, M67 said:

Den skjønte jeg ikke helt,

Det handler om flytgrensa på gjengene og at oppspenningen bæres på de tre første gjengene. Ved høyt trykk overstiges belastningen gjengen tåler og låsekassa vil i et kort øyeblikk «miste kontakten» med pipa. Løs låseklakk forverrer situasjonen. Han forklarer det bedre!

 

14 minutes ago, M67 said:

Han gjør det om du ber om det. 

Det er jo greit på ei benkerifle, men kanskje ikke fult så greit på noe annet?

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (11 timer siden):

 

 

Så Defiance er drit og Hansen bra? Da melder jeg meg ut, for jeg må lese navnet på sida av dem for å se forskjell omtrent

 

K

Jeg mener absolutt ikke at det er noe drit i det hele tatt, Var vel under denne tråden https://www.instagram.com/p/CnIKtKQu12T/?igshid=YmMyMTA2M2Y=

 

At defiance fikk endel pepper for at se var litt vel høyt priset osv utifra hva du får.

 

Men personlig har jeg ikke noe å utsette på verken Hansen eller defiance, selvom jeg selv velger norsk alle dager i uken :)

Edited by Meteormann
Stavefeil
Link to comment
Share on other sites

Er problemet med mange af disse "Custom producenter"  ikke reelt, at de ikke har tilstrekkelig erfaring, i effektiv produktion. At de ofte har moderat til begrænset avanceret maskinpark. Men reelt set bare producerer så få enheter, at alt skal sammenpasses individuelt.
-
En anden detalje, er vel, at de ikke kan sælges gennem traditionelle kanaler. Uden at prisen nærmer sig en nationalformue.
-
Jeg har altid udfra et teknisk synspunkt, undret mig over en ting som lapping af låseklakker. Og om det reelt er muligt, at lappe et låsesystem,, med monteret lukkegreb. Så det rreelt bærer på komplette flader, nåår den er lukket.
Min primitive opfattelse af lapping og effekt af samme er, at der hvor flater beveger sig lengst med slipemiddel, der må slitagen være størst. Og præcist på den helt lukkede position, Der slipes næsten ikke.
I min verden må lappede låseklakker have en facon som 2 modsat krumme flater. Der i lukket position, reelt bærer på tangentpunkter. Selv om de ved test med merkefarge viser fuld kontakt. (men på forskellige stadier af luke facen.
-
En anden moro detalje, er vel at om man har bare 1 utkaster. Ja så leverer man vel altid en parton maksimalt skjev i kammeret ;-) 
I mit neste liv, vil jeg lage et flytende bolthoved, med 3 symetrisk placerede utkastere. 
Det burde resulterer i en mere centreret patron, og at det flytende bolthoved, altid starter med at alle låseklakker har fuld kontakt. Og at det flytende design, forhindre, at pasningen mellem bolt og kasse, kan bruges som kilde til ppibesvingninger.
-
Om man ønsker enen gjenget pipe. Da burde der vel være en marginal "fejl" i stigningen mellem kasse og pipe. Så man ved fastspænding "strekker piben ørlite, så den i fastspændt position bærer jevnt på alle gjenger. Og ikke som tilfeldet ved vanlige sammenskruninger, hvor mankomprimerer/strekker så bare den ene ende af samlingen er i fuld kontakt og forspendt

 

Link to comment
Share on other sites

Meteormann skrev (1 time siden):

At defiance fikk endel pepper for at se var litt vel høyt priset osv utifra hva du får.

Det gjelder vel alle...

 

ignorant skrev (13 minutter siden):

Er problemet med mange af disse "Custom producenter"  ikke reelt, at de ikke har tilstrekkelig erfaring, i effektiv produktion. At de ofte har moderat til begrænset avanceret maskinpark. Men reelt set bare producerer så få enheter, at alt skal sammenpasses individuelt.

Ja og nei, Det første kan du ha rett i, men mange av de som lager ettermarkeds låskasser har "siste skrik" i maskineri. Men noen av dem stryker hardt i "effektiv produksjon", det ser man på mange måter, også på div. videoer de legger ut type "se hvor flinke vi er" - da ser en gjerne fort hvor tungvint de gjør ting - de er flinke på selve maskineringen, men flyt i hele prosessen er helt på tur.

 

Men nå er vi på vei ifra kvalitet (av arbeid) til design av ideelle presisjonsvåpen. Det er egentlig noe annet. Det er en del låskasser som er "foretrukket" til benkeskyting, Borden Rimrock og Stolle Panda er de første jeg kommer på, og hovedprinsippene her er ikke fundamentalt forskjellige fra de kassene man bruker i PRS eller jakt, men det er en del detaljer. Likevel har ingen flytende bolthoder og 3 utkastere. 

Vi har sett ulike, som regel Europeiske, "løsninger" på alle disse tingene, men de slår som regel ikke an. Ritter & Stark er et eksempel. De europeiske som henger med er f.eks. GE, men riflene deres er også veldig "tradisjonelle".

 

K

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (36 minutter siden):

Det gjelder vel alle...

 

Ja og nei, Det første kan du ha rett i, men mange av de som lager ettermarkeds låskasser har "siste skrik" i maskineri. Men noen av dem stryker hardt i "effektiv produksjon", det ser man på mange måter, også på div. videoer de legger ut type "se hvor flinke vi er" - da ser en gjerne fort hvor tungvint de gjør ting - de er flinke på selve maskineringen, men flyt i hele prosessen er helt på tur.

 

Men nå er vi på vei ifra kvalitet (av arbeid) til design av ideelle presisjonsvåpen. Det er egentlig noe annet. Det er en del låskasser som er "foretrukket" til benkeskyting, Borden Rimrock og Stolle Panda er de første jeg kommer på, og hovedprinsippene her er ikke fundamentalt forskjellige fra de kassene man bruker i PRS eller jakt, men det er en del detaljer. Likevel har ingen flytende bolthoder og 3 utkastere. 

Vi har sett ulike, som regel Europeiske, "løsninger" på alle disse tingene, men de slår som regel ikke an. Ritter & Stark er et eksempel. De europeiske som henger med er f.eks. GE, men riflene deres er også veldig "tradisjonelle".

 

K

Sidste skrik ???
De som jeg har set. Ja de anvender den type maskineri, jeg anvendte for 20 år siden ;-) 
At de så heller ikke har "flyt" i processerne og heller ikke udnytter deres maskineri i fuld udstrekning er vel faktum 
Det jeg har set hos flere, er at man har anskaffet Mazak Integrex af samme funktion, som jeg kjøpte i 2000. Så anvender de ofte 3 aksede cnc fres, med roterende 4 akse. Her ser man ofte enten ældre Fadal, eller nyere Haas hos de amerikanske. Igen gode løsninger. Men ikke specielt "moderne" En del trådgnister så spor for låseklakker i kassen. Men igen 20 til 40 år gammel teknologi
.
Vedrørende Benkerest. Ja der har man traditionelt valgt at køre med meget stiv  låsning. 
Til gengæld kompenserer man så for potentielle skjevheter, ved at fireforme og halskalibrerer.
Samtidig med at man kjøre tighte kamre.
Der er som bekendt mange måter at "flå en kat"
Uanset hvad der har været benyttet. Så kan det være konstruktivt at vurderer grundlæggende kilder til variation. Og løsninger på at begrense effekten af disse variationer.
Måske er årsagen til, at man endnu ikke ser 3 symmetrisk placerte utkastere og flytende bolthoved, på disse våben, vel at Evolution kører som Henry ford udtrykte.
Det folk ønsker, er ikke bilet. Men derimod hurtigere hestevogne .
Sagt på en anden måde: Kendt teknologi, i en endnu bedre utførsel/finish/tilpasning

Edited by ignorant
Link to comment
Share on other sites

ignorant skrev (1 time siden):

De som jeg har set. Ja de anvender den type maskineri, jeg anvendte for 20 år siden

Ja, jeg er ikke maskin-mann. Bare en skytter som har jaget presisjon i en 40 års tid, og plukket opp hvordan børsemakere og lignende gjør det underveis. Nå føler jeg snart at jeg begynner å forstå hvordan de burde ha gjort det.

 

Men ad utstyr, så varierer det jo. Mange steder ser det slik ut 

4,486 Old Lathe Stock Photos, Pictures & Royalty-Free Images ...

En gammel børsemaker jeg kjenner har en lignende dreiebenk, og han tryller med den, fil og "skjepping", men effektivt er det ikke.

 

 

Noen legger ut videoer 

 

 

Jeg begynner å en viss peiling på "effektiv produksjonsteknikk", siden vi har mye fokus på det der jeg jobber, og jeg har oppsetting av arbeidsprosesser som en del av arbeidsoppgavene mine - Og det er når stedet ser ut som iht kursene i det - og utstyret ser slik ut - at jeg refererer til det som "siste skrik" - i realiteten aner jeg ikke om det er det. Når det som kommer ut er fantastisk pent, og virker, og faktisk ikke koster mer enn at man kan skjønne det - så tar jeg det som "bra saker".  

28942-HAAS-UMC-750SS-5-Axis-Machining-Centre-with-HAAS-Control.-Year-2017.jpg

 

Ingenting av dette har noe med verken Defiance eller Hansen.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Howaer pleier å være veldig presise når de får ordentlige piper, og blir beddet i bedre stokker enn de gjerne leveres med. Da blir de enklere å skyte med, og alle er fornøyde.

 

Den "røffe" finishen tror jeg ikke er et problem for annet enn psyken.

 

K

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

spindrift skrev (17 minutter siden):

Howa- kassene er flate under, og har skikkelig rekylklakk. Det gir en god bedde- flate. Jeg liker de! 

Ja, eneste jeg ser kanskje kan være en svakhet er jo utkaster åpningen, der den er åpen nesten 180 grader. Men jeg vet for å være helt ærlig ikke hvor mye det har å si. Også er det vel noen som påstår at det er en ulempe at fremre låskasse skruen går i låsklakken, uten at jeg ser problemet med det. Jeg trodde egentlig det var en fordel med så lang avstand som mulig imellom skruene. Men jeg skyter da 3 skudds grupper, som nesten dekkes med en klistrelapp ihvertfall, til tross for at stokken ikke er helt god.377D0C59-0740-4011-843D-F9A9244AFFFC.jpeg.abd9d2b160d193c159b613d291c3f765.jpegtror det er bedde flata som er litt skjev, om jeg drar pipa over til høyre og strammer igjen, så drar pipa seg til venstre ettersom jeg skyter. 

Edited by Olsenm
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...