Jump to content

Er Hansen låskasse dritt?


MatsPelle

Recommended Posts

Olsenm skrev (10 minutter siden):

Krg bravo er kun til kort låsekasse. Det er dessverre litt mindre utvalg til lang låsekasse på Howa. 

 

Det var dette jeg også fant ut når jeg kjøpte min Howa i LA, derfor landet jeg til slutt på GRS Sporter laminat i fargen Nordic Wolf, meget fornøyd med den :)

 

Link to comment
Share on other sites

Ospa skrev (11 minutter siden):

Jeg har ei Howa 1500 LA kasse liggende. Usikker på om den er verdt å selge eller bygge noe gøy ut av den. Stokk, pipe, avtrekk så runder man jo fort 15-20k før man får snudd seg

Om du har av den "nye" kassa med H.A.C.T avtrekk, så selger gunbloke, fjører til det avtrekket. Jeg syns ihvertfall selv at det originale avtrekket fungerer godt. 

Link to comment
Share on other sites

Olsenm skrev (3 timer siden):

Om du har av den "nye" kassa med H.A.C.T avtrekk, så selger gunbloke, fjører til det avtrekket

 

Har en Howa med HACT avtrekk hvor jeg klippet litt av fjæren for å lette antrekket. Laveste avtrekksvekt var mellom 1.5-2 kg, men nå er den fin til jaktfelt med 1 kg avtrekk. 

https://youtu.be/AWTAuu-neNo

 

Forøvrig en 223 med krg Bravo og liten ståldemper i front. Super til jaktfelt. 

Edited by ATS
Link to comment
Share on other sites

ATS skrev (48 minutter siden):

 

Har en Howa med HACT avtrekk hvor jeg klippet litt av fjæren for å lette antrekket. Laveste avtrekksvekt var mellom 1.5-2 kg, men nå er den fin til jaktfelt med 1 kg avtrekk. 

https://youtu.be/AWTAuu-neNo

 

Forøvrig en 223 med krg Bravo og liten ståldemper i front. Super til jaktfelt. 

Har også sett det trikset, men for 200kr gjør det meg ingen ting å bytte fjær heller.

Link to comment
Share on other sites

Olsenm skrev (9 minutter siden):

men er ikke 6.5x55 godkjent kaliber da

Joda, 6.5x55 er mye brukt i PRS. Men oftest sammen med en 200STR. Bygger en rifle, og noe annet enn STR, så faller mye av poenget med 6.5x55 bort, og samtidig, skal en bruke 6.5x55, så faller mye av poenget med å bruke noe annet enn 200STR bort..

En kort Howa kan bruke 10skudds AICS når i en KRG Bravo - og med 6000 for stokken (prisen av vektene på en ACC) så har en potensiale for en "rimelig" PRS-rigg.

 

K

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

32 minutes ago, ladebenken said:

Det eneste jeg ikke liker er AI magasinløsningen. Skranglete makkverk. 

 

Ikke helt fortrolig med magasinløsningen jeg heller. Virker nesten litt for solid og bra. Tjukt stål, kan kjøre over med bulldozer uten å ta skade. Likte bedre magasinet på en Tikka 658 jeg hadde, selv om det var halvparten plast, tynnere metall og litt skranglete.

Link to comment
Share on other sites

Sånn apropos innovative låskasser, disse var de som laget låskasssen som nå har blitt tubbgun, 

 

http://cstmtech.com/precision-actions-2/

 

http://cstmtech.com/essay-a-better-bolt-action/

 

 

Aics magasinene er vel det eneste jeg ikke er helt fan av på min 706rt heller, men på en annen side så er alternativet HS de er kortere mtp 338lm

 

Edited by Meteormann
Link to comment
Share on other sites

AICS magasiner lages ikke av børsemakerene. Det er opp til brukeren å kjøpe magasiner. Av AICS fins det mange sorter, fra ren drit, til riktig solid og bra. Det er igrunnen også opp til bruker/ kjøper, å bestille "riktig" underbeslag - eller chassi, som da holder disse magasinene.

Det sagt, så er AIAW magasiner mye bedre, og de er vel utelukkende laget av AI, og mine fungerer ihvertfall svært bra. 

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Å forvente at magasiner bare skal virke vitner om lite forståelse spør noen meg. Det er nesten helt utrolig at det ofte går så bra som det gjør med alle de rare kreasjonene av patroner som stappes ned i magasiner som aldri var ment for de i utgangspunktet. I tilleg blir magasinet også brukt i låsekasser de aldri var ment for, og hengt inn i underbeslag de aldri var designet til. Da tenker jeg at det er helt selvfølgelig at det ikke går super smooth hver eneste gang.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Siden vi er inne på temaet hansen kasser. 

Som nevnt tidligere besitter jeg en 706rt i 338lm med badger m5 underbeslag og cip aics (3.850), tankene på en trenings pipe i 6.5x55 begynte å kverne etter en tlf med Roger.  Noen som har erfaring med enten mdt 300wm cip mag eller accurate-mag sine cip 30-06 magasiner og 6.5x55 ?

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da har jeg fått skutt ca 200 skudd med den nye Hansen 702 RCH. Siden jeg kjøpte en Defiance Deviant tidligere i år, og har skutt ca 1000 skudd og 4-5 PRS-stevner med den føler jeg at jeg har et greit grunnlag for å sammenligne.

 

https://youtu.be/5pXYOfJ2Ceo

 

Forskjellen er ekstremt liten. Selv prisen er ca den samme. Mulig Defiancen har dratt i fra på kronekurs i det siste. Defiancen er polert rustfri, men Hansen (min) er svart (vet ikke om det er Cerakote eller nitrert, skal spørre) og jeg lurer på om det er det som gjør at den føles glattere, eller så er det at det er ulike ståltyper. Begge har svært glatt og lett sluttstykkegang, men Hansen føles mer som "skøyter på steinhard is", mens Defiancen er mer "som såpe" - det ER forskjell, men så er det ikke det allikevel. Slark når sluttstykket er lukket har ingen av dem, og når det er åpent er den ca lik.

Defiancen min er godt brukt, og det er vanskelig å sammenligne finish og "kvalitetsfølelse" - begge fremstår som "perfekte", helt uten noe jeg kan sette fingeren på.

 

Hansen sin slagfjær er hardere enn Defiance sin - mye. Derfor er den litt tyngre å spenne opp. Jeg kan på en god dag spenne Defiancen med fingrene (altså sluttstykket ute av rifla) På Hansen kan jeg glemme det med høge kneløft. Defiancen smeller hver gang, så kanskje er ei svakere slagfjær nok, det er faktisk en merkbar forskjell om man skyter flere skudd fra samme ustø stilling.

 

Begge har AI AW magasiner, og begge mater helt perfekt. Aldri et problem - om man kan si det etter 200 skudd... 

IMG_2843(1).jpeg.cb0bb0cb890ea60a47e86cd78c72bfb8.jpeg

 

Hansen er ikke super rask, men han leverer. Defiance bør vel slutte å ta imot ordre fra voksne, de har jo mange års leveringstid...

 

Om jeg skulle velge mellom dem igjen? Pris, eller leveringstid vil kunne avgjøre - men med en fordel til norsk produksjon.

 

K

 

Edited by M67
  • Like 9
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Jag kommer förmodligen att köpa en klassisk Hansen (utan picantillyrail etc.) Hansen tillverkar mekanismerna i CrMo stål vilket är i många fall bättre än vanligt "416 rostfritt" och många titan kvalitéer som används i vapen.  En jaktkamrat har en Hansen och jämför jag med McMillan mcrt, Nesika, Stiller, Ed Brown, Surgeon så är det absolut inget fel på Hansen. Lite olika detaljer på jaktmekanismerna hade varit välkommet. S&L har en udda design, en M-98, model 70/Dakota 76 eller 700 klon hade varit trevligare och förmodligen attraherat fler kunder. Många tillverkare i USA har ofta lång leveranstid och"#¤%?=)*½§ tillstånd för att skicka ting över Atlanten. Jag tycker vi skall värna om att ha produktion i Norden. Det behövs fler tillverkare av skärräfflade pipor och mekanismer i Norden. Att vänta på pipor och mekanismer från USA över 1,5 år är orimligt. 

Klart att BAT, Stolle, Barnard gör fina lås för tävlingsskytte. Min vapensmed som bygger på olika lås sade att Hansens kvalitet är fullt i klass med många av de bättre utländska tillverkarna. Jag har köpt amerikanska mekanismer och kompletta vapen i blindo, det var inte alltid så imponerande när man fått hem grejerna och studerat dem i detalj. Amerikanerna liksom Blaser är duktiga på marknadsföring, sponsring, produktplacering i tidningar och på internet. 

Edited by Mausernut
  • Like 8
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...