Jump to content

Variasjon av hylsevekt og hva det medfører


Per-S

Recommended Posts

Jeg fant frem diverse hylser i 7 mm remmag for å lade noen testserier. Til slikt bruker jeg diverse hylser som jeg har få av slik at når jeg lader større antall blir det i hylser som er skutt like mange ganger.

Som vanlig veier jeg hylsene for å ha litt kontroll på variasjoner i volum.

Jeg fant følgende vekter:

Norma            ca 220 gr

Sako              ca 227 gr

Federal          ca 237 gr

Winchester   ca 235 gr

Remington forniklet ca 238 gr

NNY             ca 264 gr

 

De fleste av disse hadde jeg god kontroll på fra tidligere og det er enkelt å endre litt på ladevekten, men NNY hylsene var ekstremt mye forskjellig fra Norma, så mye at det er et sikkerhetsproblem for de som skal lade dem. Det blir ca 0,34 kubikkcm forskjell i volum og det vil føre ti overtrykk om en har utviklet ladevekt for Norma hylser. Det er også noen loter av Norma 300 win mag med neste like store ulikheter, men Norma opplyser om det i sine ladetabeller. Det er ikke alle som tar hensyn til ulik hylsevekt, og mange tilfeller av overtrykk har sin årsak i ulikt volum på hylsene.

Andre som har veieresultater med så mye vektforskjell?

Edited by Per-S
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Per-S said:

Det blir ca 0,34 kubikkcm forskjell i volum og det vil føre ti overtrykk om en har utviklet ladevekt for Norma hylser.

Jeg tror de fleste skjønner at variasjon i hylsevekt kan gi ulikt trykk, men det få tenker på er at luftfuktigheten kan endre kruttets egenskaper nok til at man også får overtrykk.

Link to comment
Share on other sites

Krutt inneholder både fuktighet og rester av løsemidler. Begge deler reduserer brennhastigheten på kruttet. Når krutt lagres tørt vil både fuktigheten og løsemiddelinnholdet bli redusert. Det øker brennhastigheten på kruttet, det blir "skarpere".

Fuktig lagring får kruttet til å ta opp fuktighet, noe som reduserer brennhastigheten. Fuktighetens innflytelse er beskrevet i boken "Alt om krut & litet till". Betydningen av løsemiddelrester tror jeg bare er beskrevet i tyngre faglig litteratur.

Betydningen av fuktighet og løsemiddelrester er størst for nitrocellulosekrutt og noen typer "ball powder". For ekte "double base" eller ballistitt er betydningen vesentlig mindre.

Link to comment
Share on other sites

37 minutes ago, kjella said:

men fuktig luft øker ikke trykket. 😀

Det stemmer! Men tørr luft gjør det. Utvikler du en maksladning på sommeren når du kanskje har høy luftfuktighet der du lader, for så å lade samme ladning på vinteren med kanskje veldig lav luftfuktighet så vil trykket øke. For det første vil brennhastigheten endre seg og for det andre veier du opp mere krutt siden det inneholder mindre vann.

Link to comment
Share on other sites

Det er nok korrekt.

Vihtavuori skriverat kruttet kan lagres i minimum 10år om det oppbevares korrekt. 
 

«The estimated shelf-life of Vihtavuori gun powders is a minimum of 10 years, if stored and sealed in its original containers at a temperature of circa 20°C/ 68°F and a relative humidity of 55-65 %»

 

Det skal vel ganske mye til at krutt eller patroner blir farlige grunnet uttørking av krutt. Det finnes garantert eksempler på det motsatte, men ved normal lagring har jeg aldri hatt betenkeligheter ved å bruke krutt eller ammo som har vært betydelig eldre enn både 10 og 20 år.

Link to comment
Share on other sites

 

10 minutes ago, bbdg said:

@Bly er flink til å konstruere problemer tror jeg😜🤭

Applied Ballistics har gjort et eksperiment med 6,5 creedmoor hvor de har fylt krutt på patronen og oppbevart de i et gitt antall dager i ulik luftfuktighet før de hadde kula på og målte fartsforskjellen som i ytterpunkt utgjorde ca. 60 m/s forskjell. Det er bare å lese Modern Advancements in Long Range Shooting – Volume 3. Dette er ikke noe jeg finner på det er en reel problemstilling. Men det er klart at her snakker vi om ekstreme ytterpunkter. 
 

Men for å si det litt annerledes jeg har nok 30-40% svingning i luftfuktigheten inne i huset fra sommer til vinter. Den boksen med krutt hvor forseglingen er brutt oppfører seg nok en hel del forskjellig på sommeren kontra vinteren. 
 

34 minutes ago, Olsenm said:

Kunne en liten pose silica gel, oppi kruttboksen være en idé? Eller kan man få for tørt krutt også?

Det er ikke en god ide. Da tørker du ut kruttet. Skal du ha noe oppi boksen for å ha jevn fuktighet kan du putte inn en Boveda humidity pack.

Link to comment
Share on other sites

Olsenm skrev (42 minutter siden):

Kunne en liten pose silica gel, oppi kruttboksen være en idé? Eller kan man få for tørt krutt også?

Om man ser på Vihtavuori, så anbefales det 55-65% luftfuktighet, det er en del høyere enn hva som normalt sett er i boliger, hvertfall på vinteren. Bare sett kruttet mørkt, unngå sollys/høye temperaturer og ikke tenk for mye på dette. Problemet er nok ikke så stort.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (3 minutter siden):

 

 

Men for å si det litt annerledes jeg har nok 30-40% svingning i luftfuktigheten inne i huset fra sommer til vinter. Den boksen med krutt hvor forseglingen er brutt oppfører seg nok en hel del forskjellig på sommeren kontra vinteren. 

Har forseglingen noen oppgave utover å vise at boksen ikke har vært åpnet? Tenker plastbokser, Norma har vel sluttet med metallbokser.

Link to comment
Share on other sites


@1983 Jeg tenker nå mer at boksen har vært åpnet og kruttet kanskje har vært ut og inn av boksen noen ganger.  Kanskje forseglingen/pakningen i lokket ikke tetter helt etter å ha vært åpnet og lukket? Hva vet jeg hvilke rutiner forskjellige hånd lader har? Noen lar jo kruttet stå i kruttmålet over lengere tid. Jeg har gjort det ved flere anledninger.

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (16 minutter siden):

 

Applied Ballistics har gjort et eksperiment med 6,5 creedmoor hvor de har fylt krutt på patronen og oppbevart de i et gitt antall dager i ulik luftfuktighet før de hadde kula på og målte fartsforskjellen som i ytterpunkt utgjorde ca. 60 m/s forskjell. Det er bare å lese Modern Advancements in Long Range Shooting – Volume 3. Dette er ikke noe jeg finner på det er en reel problemstilling. Men det er klart at her snakker vi om ekstreme ytterpunkter. 

Er vel ikke en helt reel problemstilling om de oppbevarte hylser fylt med krutt i x-antall dager før de setter kula?

Normal prosedyre for de fleste er vel å sette kula ganske kjapt etter kruttet er målt opp.

Link to comment
Share on other sites

Joda, jeg er klar over at enkelte lar kruttet stå i kruttmålet. Selv gjør jeg aldri det, tilbake i boksen etter ladeøkten er ferdig. Med gode rutiner tror jeg problemet er ganske konstruert.

Utetemperaturen gir nok større variasjoner i v0 for folk flest.

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, 1983 said:

Er vel ikke en helt reel problemstilling om de oppbevarte hylser fylt med krutt i x-antall dager før de setter kula?

Jeg har gjort det også, men vanlig er det vel ikke😏 Poenget slik jeg husker det var vel for å akselerer det som kan skje med håndlada ammo når den blir oppbevart over lenger tid. Som nevnt av@Per-Sså er ikke ladet ammo nødvendigvis tett og kan påvirkes av trykk og luftfuktighet. Ulik tetthet på ammoen medfører jo i verste fall en høy ES/SD.

Link to comment
Share on other sites

10 minutes ago, 1983 said:

Med gode rutiner tror jeg problemet er ganske konstruert.

Joda er tildels enig med deg i det, men du må jo vite om dette å forstå problemstillingen😏. Jeg var jo ikke klar over dette de 10-15 første årene jeg var hjemmelader.

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (40 minutter siden):

Joda er tildels enig med deg i det, men du må jo vite om dette å forstå problemstillingen😏. Jeg var jo ikke klar over dette de 10-15 første årene jeg var hjemmelader.

Men selv da gikk det vel bra😊

 

Bly skrev (1 time siden):

 

Applied Ballistics har gjort et eksperiment med 6,5 creedmoor hvor de har fylt krutt på patronen og oppbevart de i et gitt antall dager i ulik luftfuktighet før de hadde kula på og målte fartsforskjellen som i ytterpunkt utgjorde ca. 60 m/s forskjell. Det er bare å lese Modern Advancements in Long Range Shooting – Volume 3. Dette er ikke noe jeg finner på det er en reel problemstilling. Men det er klart at her snakker vi om ekstreme ytterpunkter. 
 

Men for å si det litt annerledes jeg har nok 30-40% svingning i luftfuktigheten inne i huset fra sommer til vinter. Den boksen med krutt hvor forseglingen er brutt oppfører seg nok en hel del forskjellig på sommeren kontra vinteren. 

Min komentar var ment slik at dette er ikke ett så stort problem at den menige mann og skytter vil ikke bli svært plaget av fenomenet😉

Link to comment
Share on other sites

26 minutes ago, bbdg said:

Men selv da gikk det vel bra😊

Bra i forhold til hva? Jeg har blåst et par hetter som kanskje kan skyldes tørt krutt og makslading? Men det vet jeg jo ikke? Jeg har sett andre blåse hetter og lurt på hvorfor. 
Jeg er tidvis langholdsskytter ,og skyter og har skutt endel på hold opp mot 1400m. Jeg har hatt utfordringer med ES/SD som kanskje kan knyttes til kruttrutiner? 

 

26 minutes ago, bbdg said:

Min komentar var ment slik at dette er ikke ett så stort problem at den menige mann og skytter vil ikke bli svært plaget av fenomenet😉

Menig mann og skytter er vel mest plaget av om han treffer 5 skudd på reinfiguren hver sommer😉. Det er nå vel helt opp til hver enkelt om man vil synke litt dypere ned i materien for å forstå hva som hender i ladeprosessen. Føler du ikke for å forholde deg til dette holder du vel ikke på med noe hvor det har en betydning? De fleste som skyter på 100m vet ikke farta på ammoen de bruker. Jeg bruker dette mest med tanke på langholdsskyting og problematikken ES\SD.

 

@Per-Sbeklager at jeg bidrar til å ødelegge tråden.🙄

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (6 timer siden):

@Per-Sbeklager at jeg bidrar til å ødelegge tråden.

Det er tvert i mot, det er denne type diskusjoner som er viktige selv om det er litt avsporing.

Betydning av fuktighetsinnhold i krutt er ikke bare ballistiske ulikheter, men det påvirker også nedbryting og stabilitet. Noe Rano ammunisjon fra -86 viste så mye tegn til nedbryting av kruttet at de ikke fungerte etter 30-35 års lagring. De fleste har vel sett 7,62x63 fra Raufoss der kruttet er såpass ødelagt at det korroderer hylsene og klumper seg. Det skjedde etter rundt 40 års lagring. Nitrocellulosekrutt er mye mer følsomt for fuktighet enn ekte double base krutt. Det eldste kruttet jeg har håndtert er ballistitt fra 1898, den er fremdeles OK og ville fungert i våpen. De som har gammel 6,5 ammunisjon kan åpne en patron fra tidlig 1900 og finne at kruttet ser helt fint ut, og brenner normalt. Hadde tennhetten virket ville den vært skytbar.

Link to comment
Share on other sites

vavlo skrev (15 timer siden):

Nå lader vel de fleste innendørs i «romtemperatur», så jeg ville tro at de variasjoner i luftfuktighet man opplever der, er av neglisjerbar betydning. 

Det kommer litt an på hvor man bor. Bor man i ett kaldt innlandsklima så kan det være 10 prosent på vinteren, men kanskje 60 eller mer hvis det regner mye på sommeren. Men, om det betyr noe for kruttet er vel kanskje tvilsomt?

Edited by Polardego
Link to comment
Share on other sites

Variasjon i luftfuktighet er mye større enn de fleste er klar over. En tørr kald vinterdag er 10-15 % rel fuktighet innendørs ikke uvanlig. Det er så tørt at det vil kunne gi skader på kruttet om det står åpent. En varm og fuktig sommerdag kan det fort bli 80 % eller mer innendørs, det vil også påvirke kruttet.

Men tilbake til volum og betydningen av det. Begge de ballistiske simuleringsprogrammene som brukes vil være meget godt egnet til å beregne betydningen av hylsevolum.

Noen som liker å pusle med GRT kan få frem noen fine fargediagrammer som viser betydningen av volum for makstrykk i patronen. Dette vil være temmelig pålitelige data for endringen i trykk, men selvfølgelig ha samme usikkerhet for virkelig trykk som alle simuleringer. Mange uforklarlige overtrykk kan skyldes volumforskjell.

Link to comment
Share on other sites

Nå er dere så godt i gang med fuktighet og dens (eventuelle) virkning på krutt og patroner, at jeg nesten føler meg litt OT, når jeg kommer tilbake til trådens tema 🤣  -   men:

 

Elementær kunnskap for alle heimeladere er at når ytre form av en patron er lik (etter kalibrering), og vekta er forskjellig, vil indre volum være forskjellig (ellers er den ene patronen laget av eloksert aluminium, og den andre av gull (gi den til meg!!!)).

 

Dette er som oftest ikke noe problem, hvis man sorterer hylser etter produsent - MEN:

 

Til dere som lader 9,3x62:

 

Norma hylser i dette kaliberet veide ca. 182 grs, når jeg av og til veide dem på kruttvekta. Men så dukket det plutselig opp helt like Norma-hylser som veide ca. 210-213 grs!?!? Dette er såpass mye at det kan medføre (for) høyt trykk. Jeg veier derfor alle Norma-hylser i 9,3x62, hylser som veier ca 180 grs får et nytt liv som ingredienser i mobiltelefoner (jeg antar de er produsert tilbake i tid), jeg lader bare med de (nye?) som veier rundt 210 grs.

Link to comment
Share on other sites

Uansett, for den som er interessert i å få en viss pekepinn på rel. fuktighet, i gitte rom gjennom året, er det bare å skaffe seg noen hygrometer. Selv de billige en kan få kjøpt for småpenger hos BT eller andre steder gir en pekepinn på tingenes tilstand (regn med at de gir noen prosent feilvisning, men i denne sammenheng er ikke det kritisk). Jeg har slike hengende i flere rom, der jeg er interessert i å vite fuktinnhold, samt utendørs. Det jeg observerer er at variasjon inne i rom med normal ventilasjon og regulert oppvarming stort sett ligger i på 40-50 tallet året gjennom.

@Jegermeistern Godt poeng! Har man tomhylser av varierende årgang eller plukkhylser, er det en god ide å sende alle over vekta. Jeg har vært bort i det samme i andre kaliber (patroner), også fra Norma.

Link to comment
Share on other sites

Gikk til innkjøp av nye Lapua hylser til .222 Rem for en stund siden.

De var betraktelig lettere enn gamle fra samme produsent. 

93.3 grain mot 110,4 på de litt eldre. Dette er en betydelig differanse på så små hylser- som lades I underkant av 20 grs med hurtig krutt.

 

Så selv om Norma og Lapua er blant de ypperste av hylser, må man som hjemmelader være obs på at dette forekommer...

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

At det er forskjell på vekt i hylser er ikke uvanlig. Men man kan ikke trekke konklusjonen at all vektforskjell utgjør en volumforskjell. Det er ikke uvanlig at utdragersporet i hylsebunnen utgjør en vektforskjell som ikke gir volumforskjell i hylsa. Det og sortere hylser på vekt kan være meningsløst om man bruker det for å få ned ES/SD. Store forskjeller på små hylser bør selvfølgelig være en alarm om trykkendringer. 
 

Det er en god regel og ikke ukritisk bytte hylser uten å vurdere muligheten for volumforskjeller. Det tilfelle med 222 og hylser av samme fabrikat med stor vektforskjell er skummelt. Jeg har også hørt om dette selv om jeg ikke lader 222.

Edited by Bly
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jegermeistern skrev (18 timer siden):

 

Til dere som lader 9,3x62:

 

Norma hylser i dette kaliberet veide ca. 182 grs, når jeg av og til veide dem på kruttvekta. Men så dukket det plutselig opp helt like Norma-hylser som veide ca. 210-213 grs!?!

Og sjekk djubde på hettelomme. Enkelte Norma patroner i dette kaliber har så stor djubde at du risikerer klikk.

Link to comment
Share on other sites

For skyttere som "tyner det meste ut av det meste" er det jaggu mye å tenke på.🙂

Mitt råd til "Medelsvenson-ladern" ved lading av normalkalibre; Finn deg en ladning som går godt- et sted midt i mellom min- og maks- med ett krutt som fyller hylsa godt. Blander en hylselotter - noe som nærmest er u-unngålig- har en litt å gå på- så har en litt å gå på mtp alle andre faktorene også. Hjorten dauer uansett. Skyt og vær glad. Men med små hylser- som 222 rem og lignende- blir variasjonene fort store-  dette vises jo godt når en bruker et tregt krutt- og enkelte hylser renner over- mens andre har hele halsen fri med samme mengde. Da ringer det muligens en bjelle? 😉

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (På 7.1.2023 den 0.41):

Bra i forhold til hva? Jeg har blåst et par hetter som kanskje kan skyldes tørt krutt og makslading? Men det vet jeg jo ikke? Jeg har sett andre blåse hetter og lurt på hvorfor. 
Jeg er tidvis langholdsskytter ,og skyter og har skutt endel på hold opp mot 1400m. Jeg har hatt utfordringer med ES/SD som kanskje kan knyttes til kruttrutiner? 

 

Menig mann og skytter er vel mest plaget av om han treffer 5 skudd på reinfiguren hver sommer😉. Det er nå vel helt opp til hver enkelt om man vil synke litt dypere ned i materien for å forstå hva som hender i ladeprosessen. Føler du ikke for å forholde deg til dette holder du vel ikke på med noe hvor det har en betydning? De fleste som skyter på 100m vet ikke farta på ammoen de bruker. Jeg bruker dette mest med tanke på langholdsskyting og problematikken ES\SD.

 

@Per-Sbeklager at jeg bidrar til å ødelegge tråden.🙄

Tja......nå er vel jeg bare en en ussel DFS skytter, men har vel gjort meg en del erfaringer likevel😒

Hvor mange tusen skudd jeg har ladet og skutt har jeg ikke tall på men vil tro det er godt over gjenomsnittet. Har vel ikke skutt på de ekstreme avstandene men jevnlig opp til 600 m.

I tillegg til 6.5 til DFS skyting har jeg ladet og skutt 10 forskjellige andre kaliber til morro og jakt. Kuler, krutt, hetter og hylser fra mange leverandører er brukt.

Har aldrig opplevd at noen hette har blåst. Har heller ikke merket så stor hastighetsforskjell at det har hatt betydning for mitt nivå.

Men for all del jeg er jo bare en skarve DFS'er😶

Link to comment
Share on other sites

Om tennhetten har blåst eller om det kun er overtrykk er vanskelig å se, men om en lader samme hylsen med kraftige ladninger noen ganger vil en oppleve at tennhettene glir inn uten motstand i hylser som er skutt mange ganger med for harde ladninger. Mange moderne våpen viser lite tegn til overtrykk selv om trykket er for høyt, og tennhettelommenes utviding er ofte eneste tegnet.

Forskjell i hylsevekt har betydning, faktisk stor betydning. Norma har produsert 300 Win mag hylser med ulik vekt (270 gr og 215 gr). Det finnes ladedata for begge fra Norma. Det er maks 72,3 gr MRP i den tunge hylsen og maks 77,3 gr MRP i den lette hylsen, begge ladd med 180 gr Oryx. For de fleste vil forskjell på 5 gr krutt på en maksladning være en rask vei til å få problemer. Siden begge datasett er fra Norma, med kun Norma komponenter og utført på samme ballistisk testutstyr betrakter jeg dette som en pålitelig kilde og et godt referansepunkt for hva som kan ventes også i andre patroner. Tester med fuktighet på 50% og 70% rel fuktighet viser 10 Mpa forskjell i trykk for flere vanlige kruttyper innenfor normalt trykkområde. Ikke så mye at det alene kkan bli farlig, men nok til at det kan påvirke presisjonen på lengre hold.

Vi burde ta lærdom av sigarrøykere og kjøpe oss en stor humidor for oppbevaring av ladekomponenter og ferdig ammunisjon.

Edited by Per-S
Link to comment
Share on other sites

bbdg skrev (13 timer siden):

En slik

JAAaaaa, synd julen er over, jeg skal ønske meg en slik til neste jul.

Denne har alt. I tillegg til å ivareta klimautfordringer har den riktig produsentnavn med god klang i våpenkretser, gir pen utstilling og oversikt over komponenter og ferdigvare. Det er også et låsbart skap slik at krav til sikker oppbevaring er ivaretatt.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (11 timer siden):

Du får prøve å skyte litt lengre da…

Skulle vært morro det, mentiden strekker ikke til og mangler fasiliteter i nærheten.

 

Men som jeg skrev

Sitat

Min komentar var ment slik at dette er ikke ett så stort problem at den menige mann og skytter vil ikke bli svært plaget av fenomenet😉

Og menig mann skyter vel ikke på over 600m så veldig ofte🤔

Link to comment
Share on other sites

ignorant skrev (8 timer siden):

Om det er problematisk. Så har man en fejl riffel ;-) 

Det er en måte å stikke hodet i sanden på eller late som problemet ikke eksisterer.🙃

Det er ikke riflen som er det svakeste leddet i kjeden, det er messinghylsene. Det er mange som lader mer enn oppgitt maksladning i ladetabellen, og om det da kommer 500 bar i tillegg så tror jeg at problemer oppstår også i de danske rifler. Uansett vil nok både presisjon og levetid på hylsene bli sterkt påvirket og jeg vil ikke anbefale ladninger som gir 500 bar over makstrykk,

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...