Jump to content

LR tennhetter


xxxtaur

Recommended Posts

vavlo skrev (4 timer siden):

Er nok på enkelte områder, noe krisemaksimering ute og går om dagen. Dieselen skulle koste 30 kr literen og bildekk skulle bli mangelvare iflg «ekspertene». Har ikke slått til riktig. 

Ikke bli så overrasket om det slår til før 17 mai toget går.  Bildekk har forresten slått til, mange dimensjoner dekk en ikke kan velge fabrikant på, må bare ta det som finnes. Diesel er det vist underskudd på, på verdensbasis. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Alle glaner på "gassprisen", de fleste uten å ane hvilken gass det er snakk om. Omregnet til energiinnhold er LNG og diesel nå likt priset, vi ser også at kvaliteten på tilgjengelig diesel går nedover.

 

Komponenter til hjemmelading blir nok dyrt en god stund framover, selv om krigen i Ukraina sluttet nå i kveld vil det ta lang tid før sivil produksjon igjen blir "hverdag".

Link to comment
Share on other sites

Nils Søvik skrev (6 timer siden):

  Bildekk har forresten slått til, ........

......Diesel er det vist underskudd på, på verdensbasis. 

Bildekk har ikkje slått til i den grad det hevdes, der overdriver media. Det er lett å finne premiumdekk i dei fleste dimensjoner og det er samtidig tomt for enkelte merker i visse dimensjoner, akkurat som alle andre år. Det som imidlertid har skjedd er ein prisauke for bildekk på 30-50%. Har forøvrig nye premiumdekk for salg men ingen kjøper til tross for at min pris er tilsvarende gammel pris, markedet er altså meget avventende...

Når det gjelder diesel og dieselpris og at den var dyrere enn bensin så var visstnok ei forklaring at det var begrensa kapasitet på raffineri. Skulle gjerne spurd denne journalisten om det finnas fleire bensin enn deiselraffineri på verdensbasis :-D

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Mulig du har helt rett i det, jeg leste bare en plass at mye av dekka til det europeiske markedet ble produsert i Russland og det var mye av årsaken til begrenset utvalg. Jeg har også hørt flere av kundene mine klage på tilgang og pris på dekk, da også på premiumdekk. Men som du sier, media har sikkert overdrevet litt, det ble jo nevnt at det sannsynligvis ikke ville være mulig å få tak i vinterdekk til litt spesielle dimensjoner i år, dette har vel gått bedre en fryktet. 

 

Når det gleder diesel så var det, i følge media at mesteparten av dieselen vi bruker i Europa har frem til nå vert produsert i Russland. Men hvorfor land som USA har mangel på diesel husker jeg ikke, det stod en plass det også. Norge produserer vel bare drivstoff på Mongstad, og mye av dette går vel på eksport siden Russland har vert en stor leverandør til Europa. Så tar det vel noen år før Europa kan produsere nok til å erstatte Russisk diesel, vist det er et mål å gjøre det.  Det kan vel produseres mer på verdensbasis, men det var vel OPEC som ikke ville produsere mer. 

Link to comment
Share on other sites

USA har normal eksportert sin diesel til europa. Dei fant ut på 80 tallet at dieseleksos sota ned byane deira og satte opp prisen slik at bensin vart det foretrukne drivstoff på personbiler som det er mest av i bymiljø.
Angående Diesel så er det snodige ting som skjer no i 2022…

 

https://www.reuters.com/business/energy/traders-divert-europe-bound-diesel-us-race-re-stock-2022-10-14/

@Nils Søvik

Edited by tussehaugen
Link to comment
Share on other sites

Veldig OT nå.

 

Ikke uvanlig at prisen på diesel og bensin jevnes ut i vinterhalvåret, da etterspørselen etter petroleumsprodukter til fyring/oppvarming øker i denne årstiden. Og heri inngår tyngre komponenter som også inngår i diesel. Det er dog uvanlig at dieselprisen over tid ligger såpass mye høyere enn bensinprisen som vi nå opplever, så her må det være flere faktorer som slår inn.

 

Ellers er jeg enig i at utstrakt hamstring må ta sin del av skylda for mangelen på ladekomponenter generelt, og tennhetter spesielt. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...