Jump to content

Høyest munningshastighet av 30-06 og 308 i kort pipe


Target

Recommended Posts

  • Target changed the title to Høyest munningshastighet av 30-06 og 308 i kort pipe
M67 skrev (31 minutter siden):

There is no replacement for displacement ;)

Nå hadde denne kommentaren passet mye bedre om spørsmålet hadde vært om hva som ga høyest munningsenergi om man sammenlikner .30-06 og 9,3x62

 

Om man måler løpslengde slik som loven dikterer, fra støtbunnen, så har .308 størst slagvolum (displacement). Det er i dette tilfellet mer krutt som gjør at man klan ha høyere gjennomsnittstrykk, som gjør at .30-06 vinner.

Link to comment
Share on other sites

amatør skrev (51 minutter siden):

så har .308 størst slagvolum

Om du tenker å beregne det som en otto motor med engangsstempler så inngår kompressjonskammeret som en del av totalvolumet ved beregningen. Regner en med samme trykk i starten av ekspansjonsfasen vil 30-06 vinne fordi den har større volum med drivmiddelet komprimert i fast form og vil da ha mindre ekspansjonsforhold.

Link to comment
Share on other sites

Per-S skrev (1 time siden):

Om du tenker å beregne det som en otto motor med engangsstempler så inngår kompressjonskammeret som en del av totalvolumet ved beregningen.

Nei, i motorer, hvor analogien til @M67 kommer fra, er ikke det volumet med. Kun differansen mellom største volum og minste volum, eller arealet av boringen ganger slaglengden.

 

Men amerikaneren har ikke totalt rett i at "no replacement for displacement". Man kan få mye ut av å senke kompresjonene, (slik at volumet i sylinderen ved øvre dødpunkt er større) og presse inn mer luft med overladning (f. eks turbo) og sprøyte inn mer bensin. 

 

Altså, .30-06 kan sees på som en .308 med turbo. 

 

Link to comment
Share on other sites

amatør skrev (8 timer siden):

Om man måler løpslengde slik som loven dikterer, fra støtbunnen, så har .308 størst slagvolum (displacement). Det er i dette tilfellet mer krutt som gjør at man klan ha høyere gjennomsnittstrykk, som gjør at .30-06 vinner.

Jeg tenkte vel mest på tilgjengelig volum til krutt. Det er svær lenge siden man fant ut at hylsevolum er den største av faktorene som bestemmer utgangshastighet. Grunnen er det du sier - gjennomsnittlig trykk.

 

K

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (13 timer siden):

Jeg tenkte vel mest på tilgjengelig volum til krutt.

Men jeg regner med at når du tenker deg om, så er du enig i at "dispacement" ikke betyr volum. 

 

Det er kort for "volume displacement" som er volumforskyving, eller slagvolum som vi vanligvis bruker.

Link to comment
Share on other sites

ignorant skrev (På 7.11.2022 den 9.41):

Det gør 30.06

Den giver generelt 30 meter højere hastighed i piber på 60cm
Og 20 meter højere hastighed i 51 cm piper

 

Er det ikke mer, og kommer det ikke an på kulevekt/lengde?

Forutsett at man lader selv i ett "nytt" våpen, gode hylser, og med lik trykkstandard, burde vel 30-06'en dra i fra med nærmere det dobbelte av hva du skisserer? 

(Jeg har aldri ladet begge patronen med like kuler, i noenlunde like løp og med lik løpslengde.. )

 

 

Link to comment
Share on other sites

Ospa skrev (20 timer siden):

Er det ikke mer, og kommer det ikke an på kulevekt/lengde?

Jeg ville også trodd det var større forskjell  med 51 cm pipe, gitt samme kulevekt og -type. .30-06 har ca. 21% større hylsevolum enn .308Win, og trykkstandarden er for praktiske formål den samme (sistnevnte 15 MPa høyere om jeg ikke husker helt feil).

Link to comment
Share on other sites

amatør skrev (På 7.11.2022 den 14.45):

Tipper mellom 10 og 20 cm. 

 

.308, har noe, men ikke mye, høyere makstrykk i standarden.

 

 

30-06 P max 4050bar

308 P max 4150 bar

 

La inn i Gordon:

Lik kule (110gn) og N-150 krutt, justerte ladning på begge til max trykk og V0 for 30-06 var lik 308 @ 49 cm pipe vs 51 cm.  Lik pipe ca 20 m/s i diff.

Med tyngre kule (180gn) og samme øvelse ga større utslag og lik V0 var ved 30-06 vs 308 hhv. 43 cm vs 51 cm. Lik pipe ca 30m/s i diff.

Edited by tussehaugen
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

tussehaugen skrev (53 minutter siden):

30-06 P max 4050bar

308 P max 4150 bar

 

La inn i Gordon:

Lik kule (110gn) og N-150 krutt, justerte ladning på begge til max trykk og V0 for 30-06 var lik 308 @ 49 cm pipe vs 51 cm.  Lik pipe ca 20 m/s i diff.

Med tyngre kule (180gn) og samme øvelse ga større utslag og lik V0 var ved 30-06 vs 308 hhv. 43 cm vs 51 cm. Lik pipe ca 30m/s i diff.


Joda, men du operer med to ulike trykkstandarder. I moderne våpen, og med gode hylser, er det jo liten grunn til å gjøre det. Sammenlikningen blir som mellom 6.5x55 og 6.5CM. Så lenge kasse/støtbund/hylse holder, er det vel hylsevolum som avgjør.. 

Link to comment
Share on other sites

amatør skrev (34 minutter siden):

Interessant.

 

Kan du teste med tregere krutt i .30-06 sammenliknet med .308 slik at fyllingsgraden av hylsene begge nærmer seg fulle?

Ja, dette var poenget mitt: at man utnytter .30-06-hylsas større volum med å skuffe på med tregere krutt til hylsa er full. Og for ordens skyld, det er med de tunge kulene, f. eks. 165-180 grs at .30-06 drar i fra.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

amatør skrev (20 minutter siden):

Interessant.

 

Kan du teste med tregere krutt i .30-06 sammenliknet med .308 slik at fyllingsgraden av hylsene begge nærmer seg fulle?

Provde diverse krutt og ladninger med ellers like parameter der eg jaga max V0 for begge. Fart økte såklart i begge to men differanse vart likevel opprettholdt. Klarer (som antatt) altså ikkje å jage 308 opp til 30-06 ved lik kulevekt.

 

@ospa Trykk er oppgitt som max for resp. kaliber i Gordon. Ser der er andre (høgare) std. trykk men forholdstall er etter det eg kan sjå likt. Derav vil neppe forholdstall for V0 endres. Guide meg gjerne her. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

tussehaugen skrev (2 timer siden):

Ein diff på 100 bar er vel det ein i denne sammenheng kan kalle neglisjerbart.

 

Av liten betydning ja, men blir fort 5-10m/s ut av det når man leiker seg med GRT el likn. 

Når man fyller hylsa til begge patronene til maks trykk med N150, så drar 30-06'en ifra med ca 40m/s.

 

Uansett, så blir det litt feil å sammenlikne to like krutt-typer til to forskjellige patroner. 

Dersom det er ett kappløp mellom 308 vs 30-06, og Vihtavouri sto på menyen, ville man ikke valgt N-150. 

Om 4150 bar er maks for begge patronene, så gir 30-06'en med N550 ca. 50-60m/s mer fart enn 308'en klarer med N540. 

Teoretisk..

 

Med tyngre kuler, drar 30-06'en enda mer ifra..

Edited by Ospa
Stavefeil
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...