Jump to content

hva burde jeg velge? Tikka T3x Veil stainless vs Browning x-bolt Superlight Ceracote


Ivers1

Recommended Posts

Hei alle sammen!

jeg er igang i jakten etter min første rifle, og har fått pint dette ned til 2 alternativer.

 

jeg sitter å ser på en Tikka t3x lite Veil med flutet sluttstykke og løp. i rustfritt stål.

 

Det andre alternativet jeg ser på er en Browning x-bolt superlight Cerakote med 46cm løp. Begge er 308win.

 

prismessig er dette to tilbud som jeg har fått til ca samme pris.

 

og kikkert og demper blir det samme på begge to. Lurer derfor på om noen har noen gode argumenter for/mot de forskjellige riflene? noen som har egne erfaringer som kanskje kan hjelpe meg på vei? 

 

Til info er jeg 197 høy, og begge skal påmonteres justerbar kinnstøtte.

 

håper noen kan ha noen gode innspill å komme med!

 

Hilsen

 

Marius

Link to comment
Share on other sites

bardp skrev (Akkurat nå):

Er vel smak og behag. Men jeg ville ikke hatt en rifle med så kort løp som 46 cm.

Jeg spør av den enkle grunn at jeg ikke har så mye erfaring ang dette selv, men hvorfor ville du ikke hatt det?

jeg vet disse vil gjerne ha en noe lavere utgangshastighet på kulen, men hvor mye vil det eventuelt ha å si på 100-200 meters hold, det blir nok for det meste jakt i skog med hund, og noen turer ut på jordet om kveldene for min del.

Link to comment
Share on other sites

bardp skrev (5 minutter siden):

Vel jeg setter mer pris på høy fart en høyt smell. Jeg er nå ikke mer en 188 høy men har ingen problem med og få med meg en rifle med 56 cm løp selv med en liten demper på.

har jo vært på jakt litt med lånt våpen tidligere, og ser ikke noe problem med lengde på eventuelt tikkaen, tenker heller kanskje eventuelt motsatt om browningen kan bli kort da jeg er så lang. eventuelt hvilke andre fordeler/ulemper som er med de to.

noe særlig høyt smell og mye lyd blir det nok ikke uansett med en jd184 demper.

men kan se fordel med mer fart i det store bildet.

Link to comment
Share on other sites

vavlo skrev (3 minutter siden):

Pipelengden gjør ingen forskjell mhp kroppsfasong, men stokklengde, eller rettere sagt sk pull har betydning for hvor godt den passer deg. Typisk ligger den på 34-35 cm.

ja er nok ikke største forskjell på stokken på disse, og jeg må nok uansett hvilken jeg gå for montere ekstra braketter på kolben på disse og justerbar høyde. 

Link to comment
Share on other sites

vavlo skrev (3 minutter siden):

Tikkaen iaf kan leveres med justerbar kolbekam. Fikk laget et 2 cm mellomlegg på kolbekappa hos en som surrer med 3D printing. 

får justerbar kolbekam til begge. ingen av de to jeg har sett på har dette Orginalt, men monteres for ca 1500kr hos børsemaker.

Link to comment
Share on other sites

Jeg var i samme situasjon for ikke lenge siden. Endte opp med Tikka T3x i «rustfritt» stål, kappet og gjenget fra fabrikk på 51cm. Valgte kaliber 308 uten noe særlig bedre begrunnelse enn at jeg tidligere har hatt 6.5x55 og 3006, og ville prøve noe nytt. Hipp som happ tenker jeg så lenge en er litt nøye på kulevalgt. Til info jakter jeg mest hjort.
 

Om løpslengden er 51 eller 46 har det ikke all verden å si i praksis mener jeg. Unntaket er om du skal kjøpe i kaliber 6.5x55, da ville jeg vurdert å beholde løpet så langt du klarer. Jeg skyter selv bedre med litt lengre løp enn litt kortere. En kompis har Tikka med 40cm løp, etter å ha prøvd den er jeg litt mer fornøyd med mitt valg å ikke kappe mer en fabrikken gjorde på min. Om du bor i nærheten av en skytebane har jeg stort sett kun opplevd vennlige folk de stedene jeg har skutt, flere lar deg gjerne prøve deres rifle om du spør fint og de riflene du nevner bør ikke være vanskelige å spore opp. Har du muligheten til dette anbefales det.

 

Begge børsene burde gå godt med rett ammunisjon, men jeg kjenner noen som har vært misfornøyd med Browning X-bolt og gått over til Tikka, men ikke andre veien, uten at det sier noe generelt om børsene. Litt grunnet at stokken på Browningen føles bedre, men er noe mer utsatt for å bli oppskrapet i belegget dersom du behandler den litt røfft.
 

Rustfritt er i mine øyne verdt mye i valg av rifle. Ceracote hjelper, men børsa er fremdeles mer utsatt for rust enn om den hadde vært i rustfri utførelse tvers gjennom. Rustfritt må fremdeles oljes og stelles, om du tar en tur til din nærmeste XXL finner du fort ut at det også kan komme rust på «rustfrie» børser, det skal bare litt mer til. Jakter du i mye drittvær som meg, bør dette reflekteres mer over enn om du jakter på andre siden av værskillet. Om du fortviler over dette kan valget gjøres enda vanskeligere ved å legge til at Browning X-bolten og kommer i rustfritt ;)

 

Jeg syntes avtrekket føltes nokså likt ut på begge, og begge syntes jeg hadde for tunge avtrekk. Heldigvis var det lett å fikse på Tikkaen, her har jeg ikke satt meg inn i om Browningen har like enkelt system for å stille på dette. Var gjort på få minutter på Tikkaen hos børsemaker, ville ikke kødde med det selv uansett hvor lett det måtte være.

 

Det som er litt kjipt å komme med til slutt, og alt egentlig faller ned på, er at begge børsene er gode børser og valger derfor i stor grad er hvilken følelse du står igjen med etter å ha kjent på begge. Nå i innspurten før jakta begynner for fullt blir det fort litt hastverk før valget må tas, men tror du skal kunne bli meget godt fornøyd med rifla uavhengig av valget. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har aldri hatt Tikka, men jeg har en X-Bolt. Browning’en har endel designmessige trekk jeg liker:

-sikringssystemet, med to- punkts sikring på kolbehalsen

- et velfungerende 4-skuddsmagasin, som ikke stikker ut

- egen knott for å tømme kammer på sikret rifle

- kikkertbaser festet med 4 skruer hver

- avtrekkerbøyle med rikelig plass til finger, også med hanske

 

Den har også noen irritasjonsmomenter

- kort spennkurve, kombinert med kort hevarm som ender i en underdimensjonert hevarmskule som ser ut som en harelort noen har tråkket på

- «feather weight»- avtrekket er fremdeles noe tungt etter jeg har utnyttet hele justeringsrommet. Rent, med tungt.

- kammeret i min Browning er for langt, børsemaker kunne lukke bolten over «no-go» tolk. Dette må jeg ta hensyn til når jeg lager ammunisjon, hvor hylser skal gjenbrukes helst mange ganger.

 

Med noen modifikasjoner (ny hevarmskule, ny bedding og lapping av asymmetriske låseklakker) har det blitt en funksjonell jaktrifle for meg, med god presisjon. Men jeg tror kanskje Tikka er et sikrere valg- det blir min anbefalning.

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde tatt Tikka uten tvil. Dette fordi jeg er like mye Tikka fan som jeg aldri har hatt noen «tiltrekning» mot Browning. Ellers er jeg der at Cro-Mo stål som er ceracoated betyr veldig lite (er lite vits) for min del vs. SS stål. Alt i SS -stål + event. ceracoat. (Munningen, innvendige deler av løp/ pipemunning har vel ikke cera-coat, og ellers er det «ubeskyttet» der dette med tiden slites av. 
 

Har selv 3 Tikka - alle samler veldig bra og har bra avtrekk. Av tester mener jeg Browning er mer «variabel»(?) (Basert på det jeg sitter med av inntrykk etter 30 år som leser av «alt» jaktrelatert populær-litteratur.). 
 

Uansett ville jeg ikke hatt pipe kortere enn 50 cm. 
 

Lykke til med valget - begge er sikkert bra. Uten å skjære alt over en kam - må også tilføye at jeg etter å ha bodd et par år i Statene generelt har mer sans for kvalitet på europeiske produkter enn ting laget andre steder i verden/ USA. Browning produsert i Japan(?). I så fall et pluss vs. masseproduksjon i USA. (Kommer aldri til å kjøpe eks. bil av fabrikat eid av amerikansk majoritetseier - for mye bruk og kast..- men også i USA finnes der top notch nisjeprodusenter). 

Edited by OptiBond FL
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Browning produseres i Japan, og er etter min vurdering av minst like god kvalitet som Tikka. Glatt og presis boltgang har den også😉.

 

Litt OT nå:

Jeg har lest i flere tråder at Tikka er bedre på ettermarkedsdeler, og lurer på om det kan være en myte? Gjelder dette i så fall bare Norge/Norden? Browning er vel betydelig større i det internasjonale markedet?

Edited by Sølvrev
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ivers1 skrev (28 minutter siden):

tenker du da at original avtrekket er litt hard, så du anbefaler lettere avtrekk?

Originalavtrekket til Tikka kan justeres ned til 1 kg. Det er lett nok til de aller aller fleste, og for de aller fleste typer jakt. Jeg mener at jaktavtrekk på mellom 6-8 gram er mer for "spesielt" interessert. Ikke noe jeg ville ha brukt på jakt med kalde fingre og stressende situasjoner. Men folk liker forskjellige ting😊

Link to comment
Share on other sites

Super XX skrev (21 minutter siden):

Originalavtrekket til Tikka kan justeres ned til 1 kg. Det er lett nok til de aller aller fleste, og for de aller fleste typer jakt. Jeg mener at jaktavtrekk på mellom 6-8 gram er mer for "spesielt" interessert. Ikke noe jeg ville ha brukt på jakt med kalde fingre og stressende situasjoner. Men folk liker forskjellige ting😊

jeg har forstått det slik at både tikka og browningen har justerbart trekk. og at de begge er ned mot 1kg, og har de gangene jeg har skutt ikke syns det har vært noe særlig problematisk. er jo dumt hvis det er for lite,  da blir det jo fort litt lett å trekke for tidlig.

Link to comment
Share on other sites

Siden jeg brakte dette med Browning- avtrekket på banen:

Jeg liker jaktavtrekk som er litt over en Kg, jeg tror de fleste mine ligger på 1,2-ish. Jeg har ikke målt Browning- avtrekket mitt, men det er iallefall tyngre (og lar seg ikke stille lettere, uten å bytte fjær). Det er mulig å venne seg til mye forskjellig, men jeg synes det er fordelaktig om avtrekksvekten er noenlunde lik på mine rifler.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Sølvrev said:

Jeg har lest i flere tråder at Tikka er bedre på ettermarkedsdeler, og lurer på om det kan være en myte? Gjelder dette i så fall bare Norge/Norden? Browning er vel betydelig større i det internasjonale markedet?


Gjør et søk blant produsenter av chassis og skjefter så skjønner du at det ikke er en myte.

Jeg har ikke søkt veldig inngående etter deler til Browning, men kan ikke huske å ha sett avtrekk, avtrekksfjærer, underbeslag, magasiner i forskjellige materialer og i kaliber utenfor det som er standard fra fabrikk, boltmuffer, hevarmer osv.

Man kan mene hva man vil om nødvendigheten av disse ettermarkedsdelene, men at de finnes i større monn til T3 enn x-bolt, det er jeg ganske sikker på.


T3 har fortsatt et godt stykke igjen til 700, men er nok på en solid andreplass.

Link to comment
Share on other sites

Sølvrev skrev (3 timer siden):

Jeg har lest i flere tråder at Tikka er bedre på ettermarkedsdeler, og lurer på om det kan være en myte? Gjelder dette i så fall bare Norge/Norden? Browning er vel betydelig større i det internasjonale markedet?

Jeg aner ikke om Browning er større eller mindre enn Tikka på verdensmarkedet, men det er en kjensgjerning at du får kjøpt ca hva som helst av deler til Tikka T3 (men bare T3) fra andre enn Tikka, og i alle tenkelige varianter. Det er avtrekk, deler til sluttstykke, stokker (som passer uten børsemakertilpasning) chassi, prefit piper, underbeslag, magasiner. Dette gjelder internasjonalt.

Om noen har sett noe som helst sånt til Brownings forskjellige modeller, så si ifra. Jeg har aldri sett det. 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...