Jump to content

Patronholder på hagle eller på reim


Linoran

Recommended Posts

Spørs hva du skal jakte på og hvordan du skal jakte.... Et par skudd i hver lomme er o.k. f. eks. ved jakt på skogsfugl, hare eller rådyr. Blir det mange skudd eller om jeg skal gå langt foretrekker jeg patronbelte for 20 eller 25 skudd. Da er patronene lett tilgjengelige. Å ha skudd på våpenreima eller på kolben virker upraktisk og de kommer lett i veien.

Link to comment
Share on other sites

Var tidligere meget glad i og brukte mye et nydelig patronbelte fra Lawrence Orgeon.- Jeg har det fortsatt,- men det har av merkelige grunner krympet litt 🥲 ... men har også for lengst funnet ut at to patroner i hver lomme på jakken rekker godt -beroende på årstid, 6 eller 7ere i høyre - noe grovere i venstre på fuglejakten,-resten i sekken.

Link to comment
Share on other sites

2-4 patroner i "alle" lommer, litt avhengig av jaktform, men alltid sortert etter haglstørrelse. Bruker også ofte diverse patronholdere av lær med plass til 4, 6 og 8 patroner, som har loops til å sette på vanlig buksebelte. På duejakt har jeg brukt å helle patronene opp i en gammel magasinhylster fra det sørafrikanske forsvaret, som ligger rett foran meg på bakken, når jeg sitter på stolsekken. Får plass til ca 2,5 esker med haglepatroner i en slik. Har patronbelte med plass til 25 patroner, men bruker det svært sjeldent.

Link to comment
Share on other sites

I min tidlige jaktkarriere brukte jeg alltid belte med 20 skudd i. Gjerne noen i reserve også. Som andre her inne har skrevet så kommer det gjerne i konflikt med sekken, samt at beltet somregel var rimelig fullt når jeg kom hjem igjen. Nå stapper jeg noen skudd i 2-3 lommer, samt noen ekstra i sekken. Lårlomma er den jeg alltid har skudd i for å lade om kjapt. Har sluttet å ta med mere enn 8-10 skudd på rype/ storfugljakt. Der jeg jakter er det baglimit på 2 ryper og en skogsfugl pr dag. Dersom jeg ikke får fylt kvoten med de skudda jeg har med så burde jeg heller ikke skyte mere. 

Dumt å ha med mere vekt på tur enn nødvendig. 
Kan aldri huske at jeg har hatt med for lite skudd heller, de fleste jaktdagene er det nok fra 0-2 skudd avfyrt, annenhver gang ca et eller annet i sekken. 
Med årets rypetelling så ser det ikke ut til at det blir noe mere i år…

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Patronbelte er tøft første året, og så går det over. Jeg har dråpeformet sekk med en stor sånn ultrasupertacticoolsnajperdeltametabetaforce-ammo pouch på til tomhylser, så har jeg tre-fire ekstra skudd i lomma og noen i sekken. Har til dags dato ikke hatt behov for å lade om lynkjapt. Har man skutt de to første skal det en del til for at man må lade om med en gang. Hvis så er tilfelle har jeg jo i lomma.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker en sekk, Vorn Gaupe som leveres med små "vesker" som ekstrautstyr. Disse er festa til hoftebelte i et "mollesystem" og har innvendige hemper til 10 patroner. Jeg har 2 slike, en til patroner og en til kikkerten. Tomhylsene går i lårlomma.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...