Jump to content

Jaktjakke i tweed/ "Loden"


Hmt

Recommended Posts

Hei, jeg har første jaktsesongen foran meg, kommer nok de første årene til å bare jakte fugl. 

 

Jeg finner ingen fine jaktklær som virker fornuftige i det vanlige utvalget, kler ikke hærens feltuniform og alt er jo enten tilsvarende den eller er Blaze orange eller en eller annen bøtt øggly kamovariant eller for firkanta i til kroppen min.

 

Til turer ellers har jeg ullgenser og skalljakke, men ser meg rundt etter en jaktjakke og snubla over jaktjakker i vevd og/ eller tovet ull som tweed og noen østerrikske jakker der en kaller stoffet " Loden " 

 

Jeg mener praktiske jakker altså, ikke typ engelske ridejakker for aristokratiet:) tenker liksom at det ser ut til å være klær som har blitt brukt til jakt mye i Østerrike og Skottland/ England et og at det ikke kan være helt feil? 

 

Klarte ikke legge inn akkurat linken men er eksempler på sidene under: 

 

https://www.siegert.at/shop/themen/jagaloden/damen/?p=1

 

https://www.alanpaine.co.uk/collections/womens-shooting-clothing

 

De er jo dyre, men finner tilsvarende i 100% tweed brukt på eBay til ok priser. jeg vil også tro at hardpakka / vevd / tova ull nok i seg selv er litt vannavvisende og ca passe varmt på rypejakt?

 Hva tenker dere om sånne jakker i utgangspunktet, er det noen grunn til at de ikke funker til "norsk" jakt? Eller er det bare for sært? 

Link to comment
Share on other sites

Åja så folk har det! Var vel egentlig det jeg ville vite, har ikke lyst til at folk skal peke og le bare:)

 

Har du med oljehyre da i tilfelle ordentlig regn eller skalljakke? 

 

Og savner du hette?

Edited by Hmt
Link to comment
Share on other sites

Tweed, loden og vadmel tåler en del nedbør før det blir krise. Og blir de skikkelig våte, så er de fortsatt varme, men de blir tunge. Den enkle løsningen, for øs-pøs, er en poncho.

Denne https://ravno.no/butikk/ravno-rago-vadmel-jakke/ har akkurat kommet på markedet. Sikkert ikke fasong som du er ute etter, men det viser at det i høyeste grad er aktuelle materialer.

Härkila har denne https://harkila.com/nb-no/shop/jaktklaer-til-kvinner/jaktjakke-til-kvinner/metso-hybrid-jacket-women-1001202 men jeg har hørt litt ymse om vadmelskvaliteten til Härkila. 

Edited by Jeffery
skrivefeil...
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Hmt said:

jeg vil også tro at hardpakka / vevd / tova ull nok i seg selv er litt vannavvisende og ca passe varmt på rypejakt?

 Hva tenker dere om sånne jakker i utgangspunktet, er det noen grunn til at de ikke funker til "norsk" jakt?

Blir det ikke alt for varmt å gå i? Det er tunge varme plagg som fort blir enda tyngere om regnet skulle inntreffe. Rypejakt er mye gåing og en veldig aktiv jaktform. Norsk jakt er et omfattende begrep og inneholder ytterpunkter fra "frys i hjel til du dæven så varmt det var" 

 

Jeg går stort sett på rypejakt, men i Nord-Norge og mest på kysten. Det betyr at morgene så og si alltid starter med vått terreng. Da er absolutt alt vått, trær, busker, høyt gress you name it. Også er det ofte kaldt, men det går over etter 100 meter. Har jeg klær som suger vann blir det en dårlig tur med mindre det er super hurtigtørkende tynne plagg som f.eks noe "tekniske skall greier" fra klattermusen. Jeg går alltid med gaiters for å spare boksebeinet og skoene så jeg slipper unna med en veldig tynn bokse om jeg vil. Ofte er det nesten best å bare ha en god gore tex bukse om man ikke skal opp på fjellet og være der mesteparten av turen. Jeg har aldri noe under, det blir for varmt på høsten. På toppen av kroppen blir det kunn en tynn, eller litt tykkere om det er veldig kaldt, ull skorte og en uforet skalljakke utenpå. Skalljakken er enten gore tex, om været er mye vått, eller soft shell ved tørre dager. Jaken bør ha ei hette etter mitt syn. Går jeg med soft shell har jeg alltid med noe regntett (poncho el.l) om været slår om. I tillegg har jeg også alltid en genser el.l, lue og hansker og ekstra ullsokker med noe som kan sperre ute fukt (fuktsperre sokk) med i sekken. Når det nærmer seg vinter sper jeg på med litt mere klær i sekken i tillfelle, men som regel blir de ikke brukt.

På alle de årene jeg har jaktet har jeg bare opplevd en eneste gang å bli skikkelig nedkjølt. Da gikk jeg meg søkk våt på beina i myr med dårilge sko mens det blåste og regnet kraftig i kaldt vær. Det var så vått at jeg måtte stoppe med jevne mellomrom å tømme skoene for vann. Det endte med at varmen ble sugd ut i fotene og det ble skikkelig tungt å gå. Jeg brukte tre/fire ganger så lang tid på turen tilbake. Det er derfor jeg alltid har med fuktsperre sokk i sekken sammen med ekstra ullsokker. Da kan jeg om nødvendig isolere beina. Jeg er egentlig en frysepinne og uten bevegelse går jeg fort rett i kjelleren. Men når jeg går skal det veldig mye til før kroppen kjøles ned så mye at det blir ubehagelig eller kritisk.

 

Jeg har så vidt prøvd vadmel og eneste bruksområdet jeg ser er tørt vintervær (sittende på hest). For meg er det ubehagelig varmt og tungt om jeg må bevege meg. Men vi er alle forskjellig og for noen kan det sikkert fungere.   

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Jeg har klassisk "engelsk" jakt bekledning med sixpence..nikkers..vest..dressjakke i tweed og oilskin jakke.. har brukt den på noen jaktturer i Europa på fasan jakt..

 

Her i Norge så bruker jeg som regel Norrøna Fjørå.. bukse..fleece i knall farger.. samt en skall jakke med de samme sterke fargene.. med andre ord de samme klærne som jeg bruker på fritiden..på tur med hunden osv.. på rype jakt så ønsker jeg å være mest mulig synlig både for egen sikkerhet..men også med tanke på at hunden (Irsk setter) lettere skal lokalisere meg..

 

Jeg har alltid en helsport /Jerven duk/pose både til meg og hunden i ryggsekken i tillegg til tørt skift med ull.. om en møter på store nedbørsmengder..

 

Til hjortejakten så er det mere "tradisjonell" skandinavisk jakt bekledning fra Norrøna..Harkila..Beretta som råder grunnen.. 

 

Har du lyst på klassisk jakt bekledning så for all del kjøp.. den er stilig.. klassisk og oser klasse.. men å gå på lange fjellturer med den er ikke optimalt..

 

 

Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (3 timer siden):

Da kan jeg om nødvendig isolere beina. Jeg er egentlig en frysepinne og uten bevegelse går jeg fort rett i kjelleren. Men når jeg går skal det veldig mye til før kroppen kjøles ned så mye at det blir ubehagelig eller kritisk.   

Hva man krever av klærne og hvor fort man fryser er veldig individuelt. Men det er et faktum at under høy aktivitet vil de fleste av oss bli for varme og begynne å svette etter en stund, nær sagt uansett hvilken jakt-/tur-bekledning man velger. Likeledes vil de aller fleste etter en periode på post uten aktivitet begynne å fryse, og ofte starter det med beina. Det er også viktig å unngå varmetap fra hodet. Svært mange av dagens jaktklær er etter min mening (alt) for varme og/eller tette til litt fysisk krevende jakt, så jeg trives best i hærens bomulls-uniform til langt utpå høsten (så lenge det ikke regner). Fjellduken fra Jerven (Hunter-versjonen) er derfor min trofaste følgesvenn fra september og ut sesongen. Blir det vått og kaldt vil jeg ha plagg med en eller annen "tex"-membran, og for meg har Norrøna Finnskogen fungert veldig bra så sant temperaturen er under +10 grader. Men da må jeg redusere aktivitets-nivået for ikke å bli for varm eller klam. Jeg har aldri vurdert jaktjakke i tweed eller loden. Ikke fordi det blir for sært, men ganske enkelt fordi jeg setter bruksegenskaper foran stil. Og mine valg av bekledning vil derfor aldri vinne noen velkledd-pris;).

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder den lodenjakken jeg har er den vel så langt fra moteplagg som det går an å bli  :)
Men til tørt og kjølig vær, smygjakt eller postering fungerer den ypperlig.
Det eneste jeg misliker er den mørkegrønne fargen, som gjør at på avstand ser jeg ut som en svart feier når jeg beveger meg i terrenget.
Og er det noe hjortedyra er vare for er det bevegelse.
Her er de typiske engelske tweedjakkene bedre da de har et lysere grå / brunt / grønt mønster.

Den jaktdressen som jeg egentlig liker best er en gammel Norrøna Forelhogna i lys "Bronze" farge.
En skulle tro at den er FOR lys, men mine jaktkompiser sier at den forsvinner både i skogen og på de åpne fjellmyrene vi har på valdet vårt.
Det samme kan sies om den Ravnø Sabotørjakken jeg kjøpte i fjor og som var med på elgjakta.
Den er også forholdsvis lys, men passer godt inn i den blandingsvegetasjonen vi har på valdet.
Desssuten er den i bomull, og super når det er oppholdsvær.

Slik været er på høsten her i "Europas batteri" 

bør en ha noe til litt av hvert av vær for å takle lange dager på jakt.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

seawolf skrev (16 minutter siden):

Når det gjelder den lodenjakken jeg har er den vel så langt fra moteplagg som det går an å bli  :)
Det eneste jeg misliker er den mørkegrønne fargen, som gjør at på avstand ser jeg ut som en svart feier når jeg beveger meg i terrenget.

Ja, så på Widforrs-linken at dette var relativt trauste modeller😉. Ellers er vi enige om at jaktklær generelt er alt for mørke, kanskje med unntak for bruk i granskog? Jeg har en fleecejakke med windstopper som jeg kan bruke til smygjakt, men også den er for mørk for de terrengene jeg ferdes i.

Link to comment
Share on other sites

Den jaktdressen jeg har vært mest fornøyd med er Norrøna Dovre, med goretex og i en lys grønnfarge. Veldig bra på støkk i høyfjellet. Lett, vann og vindtett. Loden på støkkjakt med mange høydemeter pr. dag er ikke tingen for meg. Men tror Ikke den lages lenger ?

PS. Den lages fortsatt, men med en annen membran som har fått blanda mottagelse.

Edited by Gillen
Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (På 25.8.2022 den 9.47):

Blir det ikke alt for varmt å gå i? Det er tunge varme plagg som fort blir enda tyngere om regnet skulle inntreffe. Rypejakt er mye gåing og en veldig aktiv jaktform. Norsk jakt er et omfattende begrep og inneholder ytterpunkter fra "frys i hjel til du dæven så varmt det var" 

 

Jeg går stort sett på rypejakt, men i Nord-Norge og mest på kysten. Det betyr at morgene så og si alltid starter med vått terreng. Da er absolutt alt vått, trær, busker, høyt gress you name it. Også er det ofte kaldt, men det går over etter 100 meter. Har jeg klær som suger vann blir det en dårlig tur med mindre det er super hurtigtørkende tynne plagg som f.eks noe "tekniske skall greier" fra klattermusen. Jeg går alltid med gaiters for å spare boksebeinet og skoene så jeg slipper unna med en veldig tynn bokse om jeg vil. Ofte er det nesten best å bare ha en god gore tex bukse om man ikke skal opp på fjellet og være der mesteparten av turen. 

Det der er sikkert gode poeng. 

 

Ok, venter til jeg ser at det jeg har ikke duger jeg da, sikkert lurt. 

 

Link to comment
Share on other sites

Hmt skrev (På 24.8.2022 den 22.23):

Hva tenker dere om sånne jakker i utgangspunktet, er det noen grunn til at de ikke funker til "norsk" jakt? Eller er det bare for sært? 


Det er for tungt å varmt for min del frem til november ca. Ned til 6-7 grader går jeg stort sett i skjorte eller t-skjorte (kun bomull), med fleece, dunjakke og poncho i sekken. Værste feilen folk gjør er å kle seg for mye, slik at de svetter og blir våte. Jeg har helt gått vekk fra dyre skalljakker, Goretex etc. Tynne stretchbukser (tørker like fort som de blir våte), gode gammasjer, bomullstøy, og luftig poncho mot regn er desidert det beste jeg har kommet frem til. Det er lett, tørt og fleksibelt for alle værforhold, og overgår alt av dyre jaktdresser. 

Link to comment
Share on other sites

https://www.widforss.no/swedteam-legacy-pro-m-jacket

 

Jeg har jukset, og bruker en dress av denne typen til uværsjakt.  Ved første øyekast på avstand, ser den ut som tweed, men har alle "tekniske" funksjoner.  Jeg er forøvrig glad i ekte tweed og loden å, men med været vi har på Nordvestlandet, er det bare å innrømme at plagg med membran er å foretrekke.

Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, Ospa said:

Jeg har helt gått vekk fra dyre skalljakker, Goretex etc. Tynne stretchbukser (tørker like fort som de blir våte), gode gammasjer, bomullstøy, og luftig poncho mot regn er desidert det beste jeg har kommet frem til. Det er lett, tørt og fleksibelt for alle værforhold, og overgår alt av dyre jaktdresser.

Jeg er egentlig helt enig, men... Jeg har en periode gått med minst mulig tex og mest mulig som puster. Helt til ytterpunktet hvor jeg går i stillongs med gamasjer. Så har jeg hatt med poncho mot regn. Det er kjempebra helt til det begynner å blåse og vannet kommer inn vannrett. Da faller hele systemet i fisk🙄. Jeg stoler ikke på en poncho om jeg går på plasser hvor det kan blåse mye. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Aya XXV skrev (6 minutter siden):

Hvorfor velger du bomull? Bruker også t-skjorte, men velger da tynn ull.

Det blir stort sett for varmt med ull etter min smak når jeg går. Bomullsplagg av god kvalitet, er svært slitesterke, puster godt og er behagelig å gå med

Link to comment
Share on other sites

@Ospa, enig når det gjelder bomull og ytterplagg.
Men undertøy av bomull virker som et trekkpapir når en svetter, det holder på fuktigheta og tørker sent på kroppen.
"Cotton kills", var et ordtak jeg hørte av og til i British Columbia hos de som var mye ute i kaldt,  rått og vått vær.
 

Link to comment
Share on other sites

seawolf skrev (10 minutter siden):

@Ospa, enig når det gjelder bomull og ytterplagg.
Men undertøy av bomull virker som et trekkpapir når en svetter, det holder på fuktigheta og tørker sent på kroppen.
"Cotton kills", var et ordtak jeg hørte av og til i British Columbia hos de som var mye ute i kaldt,  rått og vått vær.
 


Det er jo det jeg prøver å unngå- svett å våt!

Når jeg går på reinsjakt eller fuglejakt kler jeg meg med ett minimum av klær. Er det varmt vær blir man jo svett og våt, men da fryser man jo heller ikke i pausene. Ei tynn bommulsskjorte eller t-skjorte tørker ganske raskt på kroppen. Alternativene er dårligere syntes jeg; ull blir for varmt, syntetisk ekkelt og stinker fort, Brynje syntes jeg også lukter vondt fort (kanskje det bare er meg som stinker?). Har gått slik i årevis nå, og det funker bra. Er det kaldt går jeg med ull eller en ullblanding på kroppen.

 

Uansett er høyfjellsværet det vanskeligste å kle seg etter; i det ene øyeblikket er det sommervarme og vindstille i ei li man går i, og så skifter det til iskaldt, regn og kuling i neste. 
 

På reinsjakta ligger det stort sett en jervenduk og det billige sitteunderlaget fra Biltema med reflekterende folie i sekken i tillegg. Blir det kaldt, vått og jævlig når man skal sitte å speide på ettermiddagen, er det på med dunjakka, liggeunderlag inni duken og poncho over. Dette veier «ingenting», man holder varmen i det meste av vær, og skulle beinet knekke eller verre, så overlever man ei stund slik. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Jeg har prøvd det meste på jakt i 33 år.
Det jeg har endt opp med er en Loden-dress fra Jagdhund , diverse skallbekledning fra Arcteryx og Kuiu, et par kjeledresser av typen Fimbul fra Jaktdepotet (en hvit og en camo), diverse Harkila plagg med membraner, ei nyere blaze orange jakke med membran for drivjakt i surt vær. 
 

På bevegelig jakt er det tynn bekledning som gjelder. Ull underst. Alltid. Loden, skall eller lett jakke eller ingenting utenpå, alt etter forholdene. 
På skogsjakt har jeg med en ullgenser og en ullteppe ekstra. På fjellet har jeg med fjellduken som jeg trekker på ved stopp.
På vanlig jakt med postering kler jeg meg i lett «gå-antrekk», og tar på kjeledressen på post. De kjeledressen er kjempefine. Litt volum på sekken, men verdt det! 👍🏻
 

Man kommer ikke utenom å ta av på endel klær, samt ha et skall i sekken, om man skal holde seg komfortabel på jakt uten å bli for svett, våt eller kald. Vi må bli flinkere til å bruke flere lag, og ta de av og på. Rett og slett. 
 

Når det gjelder tweed så står dette på ønskelista mi, men det blir når jeg finner ei uten det gyselige nylonforet mange kommer med...... Tweed er dessuten overraskende vannavstøtende. De nyere typene har membran også, selv om jeg nok helst vil styre unna de. Ull har egenskaper som går utenpå mye annet og tettvevd ull er ganske vindtett også. Tweed er litt undervurdert. Minuset er at det blir tungt om man blir blaut. Blaut til skinnet blir mannikke nødvendigvis, de trekker ikke vann slik som vadmel, men plaggene blir tunge i regnvær, 
 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har gått litt bort fra jaktdress gortex camo varianten de siste åra. Litt lei samtidig som jeg lett blir klam og føler meg "tung". Føler meg mye mer pigg med bomulls t-skjorte under og skjorte i bomull over. Ytterst bruker jeg vest eller fleecejakke. Iår har jeg kjøpt en vest i bomull med avtagbart fôr inni fra Østerrike. Den var dyr, men sikkert evigvarende hvis jeg behandler den pent. Nedentil bruker jeg jaktbukse i en blanding av bomull og polyamid. Hvis møkkaværet kommer så har jeg duk i sekken. Her på Østlandet har det vært varmt og tørt de siste årene. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...