Jump to content

Dårlige samlinger med 120gr ttsx 120gr i Sauer 202.


Vestlandshjort

Recommended Posts

Noen som har erfaring med barens ttsx 120gr i 6,5x55? Jeg har en Sauer 202xt. Jeg har ladd med vv N-160 45,5gr. Jeg klarer ikke å få gode samlinger. Og ønsker andre sine erfaringer kring denne kula og hva som funker best. Bør jeg gå ned på ladning, opp på ladning? Bytte krutt? Har brukt mye Norma N15 tidliger på andre kuler, med gode resultat.

Link to comment
Share on other sites

Sølvrev skrev (11 minutter siden):

Hmm...! Iflg. Vvs tabeller er du ikke så langt unna maks. Har ikke ladet med denne kula, men tenker det kunne være lurt å forsøke med et annet krutt, f. eks. N560 eller Norma MRP (med utgangspunkt i ladedata for Swift A-frame 120 grs). Jeg har hørt denne kula kan være litt tricky å oppnå gode samlinger med.

Ja, jeg er opp under maks lading og tror også det er lurt å bytte krutt, 560 er jeg litt usikker på om jeg har. Har liggende noe i 5 serien. Skal sjekke. Norma N15 har jeg masse av, og den er vel meg bekjent tilsvarende mrp. Så jeg kan prøve med den. Kanskje prøve å lade med ulike ladinger fra minimum til maks og se hva som blir best.

Hadde høye forventninger til denne kula, da jeg har lest litt om den og vart skrytt veldig av. Burde kanskje gått for tarvas 120gr 🤔 

Link to comment
Share on other sites

Hvilke samlinger oppnår du da? 
 

generelt; samler en kombinasjon helt ræva, typ 4-5cm++/100m, da hjelper det ikke med tuning, det samler plutselig ikke på 8mm fordi man endret col 0,2mm..  

 

løsningen er ofte å bytte ut en av komponentene, kule og krutt har størst innvirkning.  
 

når det gjelder aktuell kule vet jeg om flere som har slitt i sauer løp, de har 1:8,66 stigning. Er hullene i pappen runde?

Link to comment
Share on other sites

ladebenken skrev (8 timer siden):

Hvilke samlinger oppnår du da? 
 

generelt; samler en kombinasjon helt ræva, typ 4-5cm++/100m, da hjelper det ikke med tuning, det samler plutselig ikke på 8mm fordi man endret col 0,2mm..  

 

løsningen er ofte å bytte ut en av komponentene, kule og krutt har størst innvirkning.  
 

når det gjelder aktuell kule vet jeg om flere som har slitt i sauer løp, de har 1:8,66 stigning. Er hullene i pappen runde?

Jeg kunne skyte 4 på rad i inner tier, så kunne det være en høy 9er og en lav 9er og noen til høyre og noen til venstre. Prøvde å sette i benk, og samme resultat. Skyter på elektroniske skiver, så vet ikke om hullene er runde.

Link to comment
Share on other sites

Dodraugen skrev (8 timer siden):

Får du bra samlinger med andre kuler?

Har brukt nosler acubond i mange år, og har veldig gode samlinger med den. Oryx har jeg brukt mye, og gode samlinger. Fikk ikke tak i denne i år, så derfor tenkte jeg å gå for homogene kuler. Valget stod mellom ttsx og tarvas. Mulig jeg valgte feil.

Link to comment
Share on other sites

Mi t3x brukar og samla bra, prøvde barnes 120 gr tsx men var vanskelig og få til og gå under ein tomme. Var vel rundt 30 mm. Har det oppskrivd men ikkje akkurat her. Kanskje det er som det blir nevnt ikkje heilt lett og få presisjon med desse kulene her. I min gamla cz 550 gjekk dei enda dårligare.

Link to comment
Share on other sites

Vestlandshjort skrev (10 timer siden):

Burde kanskje gått for tarvas 120gr 🤔 

Før du tenker mer på denne kula, sjekk Movikens tråd med vannkannetesting av storviltkuler.

 

Edit: Jeg foretrekker å teste kuler/ladninger mot papp, og et sted jeg kan gå fram og måle samlingene.

Edited by Sølvrev
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Du kunne jo prøvd 127 grains LRX, og se om du fikk bedre samlinger da.

Den er jo ikke så mye tyngre. C.O.A.L = 2,985" = 75,8mm patronlengde.

 

Krever 1:8" riflestigning står det.

 

https://www.barnesbullets.com/product/lrx/

 

image.png.40b8d385f5b5034a94442cbaaa29e6e5.png

 

 

Jaktdepotet har på lager står det :

 

https://www.jaktdepotet.no/264-65mm-barnes-127grn-lrx-bt-min-18-per-50

Edited by Bergara-Man
endret bilde
Link to comment
Share on other sites

Stihl Crazy skrev (58 minutter siden):

Mi t3x brukar og samla bra, prøvde barnes 120 gr tsx men var vanskelig og få til og gå under ein tomme. Var vel rundt 30 mm. Har det oppskrivd men ikkje akkurat her. Kanskje det er som det blir nevnt ikkje heilt lett og få presisjon med desse kulene her. I min gamla cz 550 gjekk dei enda dårligare.

Det kan tyde på det ja. Andre homogene kuler som er lettere og få til? Tenkte å lade ttsx til min ombygde tikka med cal 6,5-06 og se om kula trives med høyere hastighet?

Link to comment
Share on other sites

Sølvrev skrev (1 time siden):

Før du tenker mer på denne kula, sjekk Movikens tråd med vannkannetesting av storviltkuler.

 

Edit: Jeg foretrekker å teste kuler/ladninger mot papp, og et sted jeg kan gå fram og måle samlingene.

Det er jeg enig i, men jeg har ikke noen plass i nærheita jeg kan skyte utenom skytebana. Er ikke tarvas noe å satse på?

Link to comment
Share on other sites

Bergara-Man skrev (50 minutter siden):

Du kunne jo prøvd 127 grains LRX, og se om du fikk bedre samlinger da.

Den er jo ikke så mye tyngre. C.O.A.L = 2,985" = 75,8mm patronlengde.

 

Krever 1:8" riflestigning står det.

 

https://www.barnesbullets.com/product/lrx/

 

image.png.40b8d385f5b5034a94442cbaaa29e6e5.png

 

 

Jaktdepotet har på lager står det :

 

https://www.jaktdepotet.no/264-65mm-barnes-127grn-lrx-bt-min-18-per-50

Det kan være verdt å prøve. Nærmer seg jakta, så det begynner å haste. Og jeg er sint ute som vanlig.

Link to comment
Share on other sites

Vestlandshjort skrev (24 minutter siden):

Er ikke tarvas noe å satse på?

Nå gir ikke vannkannetesten på langt nær noen fasit, men slik jeg ser det gir den ganske gode indikasjoner på storviltkulers evne til å ekspandere, penetrere og holde sammen. Det er et faktum at i denne testen kom 7 mm Tarvas-kule på 150 grs svært dårlig ut mht. ekspansjon. Noen hevder ut fra egne erfaringer at den gir gode resultater ved treff i vilt. Jeg har ikke prøvd den, men en kule som viser slik oppførsel ved skudd i vannkanner vil aldri finne veien inn i noen av mine jaktvåpen.

Edited by Sølvrev
Skrivefeil
Link to comment
Share on other sites

Mistenker dårlig stabilitet på kula, har fått lignende resultater etter pipekapp med sløv baufil. Hvis ikke pipa di er utskutt, om du skyter 4 innertiere, så tar 15 min pause, for å så skyte 4 innertiere er det en god indikasjon. Spesielt om problemet oppstår etter kulebytte til kule med mindre bæreflate.

Link to comment
Share on other sites

Det begynner da vel å bli noe forskjellig å velge i rundt 120 gr.  Fox, Nosler, NPB, og sikkert flere. Og ja, våpen som går godt med tradisjonelle kuler behøver ikke å like kobbervarianten. Min erfaring er også at å eksperimentere med forskjellige egna kruttyper ikke gir gevinst i området type katastrofal til god. 

Link to comment
Share on other sites

Sølvrev skrev (20 minutter siden):

Nå gir ikke vannkannetesten på langt nær noen fasit, men slik jeg ser det gir den ganske gode indikasjoner på storviltkulers evne til å ekspandere, penetrere og holde sammen. Det er et faktum at i denne testen kom 7 mm Tarvas-kule på 150 grs svært dårlig ut mht. ekspansjon. Noen hevder ut fra egne erfaringer at den gir gode resultater ved treff i vilt. Jeg har ikke prøvd den, men en kule som viser slik oppførsel ved skudd i vannkanner vil aldri finne veien inn i noen av mine jaktvåpen.

Enig. Da er nok kanskje ikke den noe å satse på. Bror min skal bruke tarvas i år, så blir spennende å se hvordan den presterer i dyr.

Link to comment
Share on other sites

Dodraugen skrev (14 minutter siden):

Mistenker dårlig stabilitet på kula, har fått lignende resultater etter pipekapp med sløv baufil. Hvis ikke pipa di er utskutt, om du skyter 4 innertiere, så tar 15 min pause, for å så skyte 4 innertiere er det en god indikasjon. Spesielt om problemet oppstår etter kulebytte til kule med mindre bæreflate.

Pipa er ikke utskutt, den har ikke gått mer en en 6-700 skudd. Har ikke hat problemer med noe annet, men jeg har nesten uten unntak best samlinger med kuler som ikke er spisse og rette bak. Ikke noe forskjell på om pipa var varm eller ikke.

Link to comment
Share on other sites

vavlo skrev (12 minutter siden):

Det begynner da vel å bli noe forskjellig å velge i rundt 120 gr.  Fox, Nosler, NPB, og sikkert flere. Og ja, våpen som går godt med tradisjonelle kuler behøver ikke å like kobbervarianten. Min erfaring er også at å eksperimentere med forskjellige egna kruttyper ikke gir gevinst i området type katastrofal til god. 

Nei, er nok kula som er hovudproblemet er jeg redd. Har aldri skutt med kobber før, så dette er nytt for meg. 

Link to comment
Share on other sites

Vestlandshjort skrev (12 minutter siden):

Pipa er ikke utskutt, den har ikke gått mer en en 6-700 skudd. Har ikke hat problemer med noe annet, men jeg har nesten uten unntak best samlinger med kuler som ikke er spisse og rette bak. Ikke noe forskjell på om pipa var varm eller ikke.

Isåfall kan du jo vurdere å prøve lapua naturalis, stutt tjukk kule med potet bc.

Link to comment
Share on other sites

ladebenken skrev (1 time siden):

127LRX er ikke noe hensikt, sauer løpet ditt har 1:8,6 stigning og stabiliserer ikke disse. 

 

140 naturalis egner seg ikke i 6,5x55. Under nedslaktingen i Nordfjella ble det brukt naturalis. SNO klaget på veldig dårlig effekt, spessielt ved lange skuddhold. 

Ok. Da er den utelokket. Skal lade om litt i kveld og ned og skyte i morgen. Skal prøve ulike krutt og ladninger, så får jeg se om det hjelper.

Link to comment
Share on other sites

Albatrost skrev (1 time siden):

Har brukt 130TSX i Sauer 202 med RL22/MRP-krutt.
Dette fungerte svært bra etter å ha satt kula med 1mm friflukt. Eneste kule jeg har opplevd at friflukt utgjorde noe forskjell. Samme erfaring med 50TSX i .222. 
Hadde først prøvd å bytte krutt hvis jeg var deg. 

Skal prøve å lade noen med annet krutt, og prøve. Jeg har N15 krutt, det tilsvarer vel noelunde mrp? Hvilke ladning brukte du?

Link to comment
Share on other sites

 

ladebenken skrev (6 timer siden):

127LRX er ikke noe hensikt, sauer løpet ditt har 1:8,6 stigning og stabiliserer ikke disse. 

 

Ja, det blir kanskje marginalt. Men det vet man ikke før man har prøvd. Har du testet i Sauer 202 XT ? Pipelengde er vel 56 cm. ? Hastighet har jo noe å si også, rundt 830 -840 m/sek burde man kanskje klare.....?

 

Div. kalkulatorer viser at det kan gå bra. Jeg har brukt samme kalkulator på 223 rem kuler som viser at det ikke skal gå, men har fått brukbare samlinger i CZ 1:12" pipe allikevel. Mens andre kuler har spredd helt jævlig. Hvis man er i grenseland så er det umulig å si før en har prøvd i praksis, det er min erfaring.

 

image.png.b0ba6dda921bdb82cfc3e78b3365b219.png

 

Ellers enig da det gjelder Lapua Naturalis 140 grains. Den blir jo tung, og vanskelig å få høy hastighet på denne, så ekspansjon vil trolig bli for dårlig.

 

Vanskelig å finne Hornady GMX 120 eller Nosler E-Tip (Expansion-tip) 120 også, disse er nok bedre egnet ettersom de er litt lettere. 

Link to comment
Share on other sites

3 skudd med en Blaser R8 med Barnes TTSX 120 grs med N560 krutt MV 896ms.. Blaser R8 har også 1:8,66 twist på pipen.. her er det 73mm coal.. Ttsx kulene trives som regel mye lenger fra bommene enn en er vant med med mere tradisjonelle kuler..20220728_191224.jpg.bdc12832990bfe5630e9a89c5ba9083b.jpg

 

Framgangsmåten var 10 skudd ladestige.. finne en hastighet node.. og 3 skudd på 72mm.. 73mm og 74mm på bildet var det 73mm..  repeterte med 5 skudd på 300m for å verifisere..og den var "good to go" 

Link to comment
Share on other sites

Sunnmøring skrev (11 timer siden):

3 skudd med en Blaser R8 med Barnes TTSX 120 grs med N560 krutt MV 896ms.. Blaser R8 har også 1:8,66 twist på pipen.. her er det 73mm coal.. Ttsx kulene trives som regel mye lenger fra bommene enn en er vant med med mere tradisjonelle kuler..20220728_191224.jpg.bdc12832990bfe5630e9a89c5ba9083b.jpg

 

Framgangsmåten var 10 skudd ladestige.. finne en hastighet node.. og 3 skudd på 72mm.. 73mm og 74mm på bildet var det 73mm..  repeterte med 5 skudd på 300m for å verifisere..og den var "good to go" 

Hvilke ladning brukte du? Ladet noen skudd med 560 i går, brukte 47,2gr og 72,5mm. Skal prøve disse i kveld. 

Link to comment
Share on other sites

Vestlandshjort skrev (1 time siden):

Ladet noen skudd med 560 i går, brukte 47,2gr og 72,5mm. Skal prøve disse i kveld. 

Det var en forsiktig ladning? Startladning iht. Vvs tabeller (mener å ha lest at kan TSX og TTSX lades likt). Jeg har forstått at denne kula liker litt fart, så jeg ville nok også ladet noen patroner med 49 og 50 grs. OBS! Oppgitte hastigheter i tabellen er fra våpen med 67 cm pipe.

Link to comment
Share on other sites

Vestlandshjort skrev (4 timer siden):

Hvilke ladning brukte du? Ladet noen skudd med 560 i går, brukte 47,2gr og 72,5mm.


Du må skyte en stige i ditt våpen.. og du må finne Max ladevekt i ditt våpen..  for å finne det ut så skyter du en stige med 0,3 grs stigning av kruttvekt mellom hvert skudd og kronograferer hastigheten med en LabRadar eller Magnetospeed (alle andre kronografer gir for mage feilkilder)

 

6,5x55 ladningene er ofte oppgitt for å kunne skytes i alle våpen.. også Gamle våpen.. i ett moderne våpen Blaser/Sauer/Tikka osv.. så er det ikke farlig å fyre med litt mere krutt enn det Max i tabellene sier..

 

Om en sammenligner noen patroner..

308w Max saami trykk på 62000 psi

260 rem Max saami trykk på 60000 psi

6.5 creed Max saami trykk på 62000 psi

6.5x55 se Max saami trykk på 51000 psi

 

som du ser så er dette kaliber som de fleste rifler leveres til nå til dags.. Messingen som 6,5x55 er ikke "svakere" enn messingen ovenfor.. og i et våpen som er moderne og som er bygget for å tåle andre moderne patron konstruksjoner så er det ikke noe i veien for å lade 6,5x55 litt hardere..

 

6,5x55 ladet til samme trykk som 6,5 cm eller 260 er faktisk en liten "magnum" patron når det kommer til ytelse..

 

Nå sier jeg ikke at en "ukritisk" skal spa på med krutt.. en må ha kontroll på parameter og rutiner.. og en må ha kontroll på hastighet.. 

 

Når det kommer til 120 grs ttsx så tåler/ bør den kulen ha fart..både med tanke på presisjon.. men også ekspansjon… å operere med start ladninger er bortkastet tid.. kuler og krutt.. og det er ei heller noen grunn til å starte så lavt..

 

En bør også pusse løpet helt rent innvendig og fjerne "gamle" mantel rester fra tradisjonelle kuler før en prøver å finne presisjonen med en homogen kule.. slik en må pusse løpet rent igjen før en går over på tradisjonelle kuler igjen.. om ikke ender en opp med at ingenting samler..

Edited by Sunnmøring
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Sunnmøring skrev (2 timer siden):


Du må skyte en stige i ditt våpen.. og du må finne Max ladevekt i ditt våpen..  for å finne det ut så skyter du en stige med 0,3 grs stigning av kruttvekt mellom hvert skudd og kronograferer hastigheten med en LabRadar eller Magnetospeed (alle andre kronografer gir for mage feilkilder)

 

6,5x55 ladningene er ofte oppgitt for å kunne skytes i alle våpen.. også Gamle våpen.. i ett moderne våpen Blaser/Sauer/Tikka osv.. så er det ikke farlig å fyre med litt mere krutt enn det Max i tabellene sier..

 

Om en sammenligner noen patroner..

308w Max saami trykk på 62000 psi

260 rem Max saami trykk på 60000 psi

6.5 creed Max saami trykk på 62000 psi

6.5x55 se Max saami trykk på 51000 psi

 

som du ser så er dette kaliber som de fleste rifler leveres til nå til dags.. Messingen som 6,5x55 er ikke "svakere" enn messingen ovenfor.. og i et våpen som er moderne og som er bygget for å tåle andre moderne patron konstruksjoner så er det ikke noe i veien for å lade 6,5x55 litt hardere..

 

6,5x55 ladet til samme trykk som 6,5 cm eller 260 er faktisk en liten "magnum" patron når det kommer til ytelse..

 

Nå sier jeg ikke at en "ukritisk" skal spa på med krutt.. en må ha kontroll på parameter og rutiner.. og en må ha kontroll på hastighet.. 

 

Når det kommer til 120 grs ttsx så tåler/ bør den kulen ha fart..både med tanke på presisjon.. men også ekspansjon… å operere med start ladninger er bortkastet tid.. kuler og krutt.. og det er ei heller noen grunn til å starte så lavt..

 

En bør også pusse løpet helt rent innvendig og fjerne "gamle" mantel rester fra tradisjonelle kuler før en prøver å finne presisjonen med en homogen kule.. slik en må pusse løpet rent igjen før en går over på tradisjonelle kuler igjen.. om ikke ender en opp med at ingenting samler..

Da skal jeg prøve å lade de kraftigere 50gr n560? Eller mer?

Løpet vart grundig pusset i overgang til homogene kuler.

Link to comment
Share on other sites

Sølvrev skrev (4 timer siden):

Det var en forsiktig ladning? Startladning iht. Vvs tabeller (mener å ha lest at kan TSX og TTSX lades likt). Jeg har forstått at denne kula liker litt fart, så jeg ville nok også ladet noen patroner med 49 og 50 grs. OBS! Oppgitte hastigheter i tabellen er fra våpen med 67 cm pipe.

Skal lade noen med 50gr og prøve i kveld👍

Link to comment
Share on other sites

Vestlandshjort skrev (22 minutter siden):

Da skal jeg prøve å lade de kraftigere 50gr n560? Eller mer?


Har du ikke "egnet" kronograf? Om du hadde fulgt mitt råd om en stige så treffer du på optimal pipesvigning med tanke på fart og ES/SD hastighet.. der vil du alltid finne presisjon ved fin tuning av coal.. om kulen slipper løpet på en plass der løpet beveger seg mye.. så vil alltid samlingene være dårlig (mindre bra) 50 grs trenger ikke å være optimalt for ditt våpen.. men mest trolig vil den være mere optimal enn start ladningen.. 

Link to comment
Share on other sites

Sunnmøring skrev (4 minutter siden):


Har du ikke "egnet" kronograf? Om du hadde fulgt mitt råd om en stige så treffer du på optimal pipesvigning med tanke på fart og ES/SD hastighet.. der vil du alltid finne presisjon ved fin tuning av coal.. om kulen slipper løpet på en plass der løpet beveger seg mye.. så vil alltid samlingene være dårlig (mindre bra) 50 grs trenger ikke å være optimalt for ditt våpen.. men mest trolig vil den være mere optimal enn start ladningen.. 

Jeg har ikke kronograf. Da lader jeg noen skudd med ulike ladninger oppover, ser den som gir best samling, og deretter finjusterer på coal? 

Link to comment
Share on other sites

Stiller et lite spørsmålstegn ang. hvor mye tid og energi en skal bruke på å skyte stiger, pipesvingninger osv. Mener å ha lest flere uttalelser her inne fra "særs" kompetente personer som hevder det er mer å hente på å bruke tid og penger på trening på skytebanen enn å jage en cm eller to. Særlig hvis vedkommende ikke allerede er j... god til å skyte. Det finnes flere tråder her inne a la "Hva er din gromladning" Hvis en da velger en ladning for kaliberet som ligger oppunder det som nevnes oftest, så har en et bra utgangspunkt for å ta ut det presisjonspotensialet som ligger i rifla.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Gillen skrev (39 minutter siden):

Stiller et lite spørsmålstegn ang. hvor mye tid og energi en skal bruke på å skyte stiger, pipesvingninger osv. Mener å ha lest flere uttalelser her inne fra "særs" kompetente personer som hevder det er mer å hente på å bruke tid og penger på trening på skytebanen enn å jage en cm eller to.


Gjort på riktig måte fra start.. så tar " veldig" lite tid å få en samling som samler 5mm på 100m.. på 120 grs ttsx så brukte jeg 19 skudd.. pluss 5 skudd verifisering på 300m.. en ladning som er presis.. og som har 3ms i ES og 1,7ms SD.. jeg bruker aldri flere enn 20 kuler for å finne en samling som går bra og har lav ES/SD

 

Så får de som er fornøyd med 30mm samlinger få være fornøyd med det.. men det betyr ikke at alle andre må være det.. alt over 15mm på 100m er "hagle" spredning i min bok..😉

  • Like 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Sunnmøring skrev (2 timer siden):


 

 

Så får de som er fornøyd med 30mm samlinger få være fornøyd med det.. men det betyr ikke at alle andre må være det.. alt over 15mm på 100m er "hagle" spredning i min bok..😉

Nei selvfølgelig, i alle fall ikke du 😉

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg vert og testskutt masse forskjellige ladninger, krutt og ulike patronlengder. Best resultat gav Norma krutt N-15. N-15 46gr gav desidert best samlinger, der ver en 5 skudds serie slik at alle skudd var boti hverandre. Samlingen var i nederkant av ytter tier, kanskje litt liten fart. (Ikke målt) N-15 ladd med 50gr var det gode samlinge med også ca 3-3,5 cm. Begge med patronlengde på 72,5mm.

Vv560 gav heilt greie samlinger også. best med ladning på 50gr. N160 var ikke noe å skrive hjem om i dag heller. Ikke med noen ladning. Så nok en gang er det Norma krutt som blir den store vinneren for meg.

Samlinger på ca 30mm er jeg godt fornøyd med. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Vestlandshjort skrev (1 time siden):

Samlinger på ca 30mm er jeg godt fornøyd med. 

Det er de fleste av oss, om vi snakker om standard jaktrifler med relativt tynn pipe. Jeg skrev i en annen tråd at for grupper med 3 skudd er jeg svært godt fornøyd med samlinger bedre enn 20 mm, og er de bedre enn 10 mm er jeg imponert. Jørund Lien i bladet Jakt har testet en rekke rifler "rett ut av eska" med ymse ammunisjon, den siste testen var med våpen i .308 Win. Egentlig litt forbauset over hvor mange som ikke klarte 30 mm... Men klart, har man tid og interesse for virkelig å tune hjemmeladede patroner mht. presisjon det jo fullt mulig å sette strengere krav;).

Link to comment
Share on other sites

Sølvrev skrev (38 minutter siden):

Det er de fleste av oss, om vi snakker om standard jaktrifler med relativt tynn pipe. Jeg skrev i en annen tråd at for grupper med 3 skudd er jeg svært godt fornøyd med samlinger bedre enn 20 mm, og er de bedre enn 10 mm er jeg imponert. Jørund Lien i bladet Jakt har testet en rekke rifler "rett ut av eska" med ymse ammunisjon, den siste testen var med våpen i .308 Win. Egentlig litt forbauset over hvor mange som ikke klarte 30 mm... Men klart, har man tid og interesse for virkelig å tune hjemmeladede patroner mht. presisjon det jo fullt mulig å sette strengere krav;).

Det er sandt, tidligere brukte jeg veldig mye tid på skytebana, både på konkuranse og jaktfelt. Ladet mye og masse forskjellig. Har alt av bane utstyr og det meste innen ladning. Men så kommer det unger og et mer og mer krevende arbeid, så tid er det dårlig med. Ungene er heldigvis begynt å bli interresert i skyting, så blir nok mer av det etter hvert. Men som sagt ca 30mm samling er jeg godt fornøyd med på jaktriflene. Skal etterhvert prøve å lade min 6,5-06 med 120 gr og se om den liker lettere kuler. Blir å prøve masse forskjellige ladninger og krutt der og.🤗

Link to comment
Share on other sites

Bergara-Man skrev (På 24.8.2022 den 18.50):

 

 

Ja, det blir kanskje marginalt. Men det vet man ikke før man har prøvd. Har du testet i Sauer 202 XT ? Pipelengde er vel 56 cm. ? Hastighet har jo noe å si også, rundt 830 -840 m/sek burde man kanskje klare.....?

 

Div. kalkulatorer viser at det kan gå bra. Jeg har brukt samme kalkulator på 223 rem kuler som viser at det ikke skal gå, men har fått brukbare samlinger i CZ 1:12" pipe allikevel. Mens andre kuler har spredd helt jævlig. Hvis man er i grenseland så er det umulig å si før en har prøvd i praksis, det er min erfaring.

 

image.png.b0ba6dda921bdb82cfc3e78b3365b219.png

 

Ellers enig da det gjelder Lapua Naturalis 140 grains. Den blir jo tung, og vanskelig å få høy hastighet på denne, så ekspansjon vil trolig bli for dårlig.

 

Vanskelig å finne Hornady GMX 120 eller Nosler E-Tip (Expansion-tip) 120 også, disse er nok bedre egnet ettersom de er litt lettere. 

 

Joda, jeg har prøvd og mange andre har prøvd, den kan samle greit på 100m, på 300 får man avlange kulehull og på 500m forsvinner kulene. 

 

Jeg har skutt de i 200str sauer løp. I 1:200 heym fungerer de, også i mitt krieger og lilja løp fungerer de greit.  i 1:8,6 bør man bruke 120ttsx

 

 

 

 

Sunnmøring skrev (På 25.8.2022 den 15.48):


Gjort på riktig måte fra start.. så tar " veldig" lite tid å få en samling som samler 5mm på 100m.. på 120 grs ttsx så brukte jeg 19 skudd.. pluss 5 skudd verifisering på 300m.. en ladning som er presis.. og som har 3ms i ES og 1,7ms SD.. jeg bruker aldri flere enn 20 kuler for å finne en samling som går bra og har lav ES/SD

 

Så får de som er fornøyd med 30mm samlinger få være fornøyd med det.. men det betyr ikke at alle andre må være det.. alt over 15mm på 100m er "hagle" spredning i min bok..😉

 

Jøss, det er ikke grenser for hvor dyktig du er. Alt dette på bare 19 skudd da mann.. og med en jaktrifle..Vi alle bøyer oss i støvet. 

 

Her er alle rekorder oppigjennom i WBSF, hvis man ser på aggregate på 100 yards,  ca 91 meter... Ikke mange som er bedre enn deg, siden du skyter på 100 meter, ca 10% lenger enn disse gutta, så har du faktisk rekorden.. all time.. fantastisk. 

 

 World Championship Records (world-benchrest.com)

 

Litt mer seriøst: Jeg vet at du er dyktig, men du har ett lite problem med hvordan du fremstiller det. Det er ikke mange jaktrifler som er i stand til å skyte noe særlig under 15mm. Du fremstiller dette som om alle andre er totalt talentløse som ikke klarer å få riflene sine til å skyte i ett hull. 

 

 

 

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

I tilfelle nokon har interesse av og prøva, kuler eg sjølv har hatt suksess med: Sierra 140 gr Gameking, Sierra 100 gr varminter, Lapua scenar 100&107 gr. Spesielt dei to fyrste gjorde underverk i ei litt halvkresen rifla eg hadde. Men det var ein del prøving av ulike kuler før eg fann dei. Burde sjølvsagt kjøpt Sierra med ein gong.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...