Jump to content

Brukt sauer 200 STR, er det noe man må tenke over før kjøp?


The Modern Day Hunter

Recommended Posts

Du kan jo også risikere at låsekassa er «strekt» som en konsekvens av at løpsskruene er trekt til for hardt. Kjøper du en 22 kan løpet også være ødelegt av ammo som har rullet rundt i sanda på bakken og «generell ihjleppussing». 
Jeg hadde kjøpt ny om jeg ikke kjente «historikken» til rifla, eller den som solgte den. STR er stort sett priset kunstig høyt på bruktmarkedet så det er lite å spare på brukt.

Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (28 minutter siden):

STR er stort sett priset kunstig høyt på bruktmarkedet så det er lite å spare på brukt.

De går da regelmessig til 8-10 000 under nypris. Svært få, og iallefall av de med noenlunde høye serienummer er "strekt". De samme gjelder igrunnen ødelagte 22-løp, det er svært få. 
Folk som bruker riflene sine selger dem jo ikke, så de som er på bruktmarkedet er gjerne de som ikke ble brukt så mye. Pluss riflene til de som dør eller gir seg av andre grunner selvsagt, men har inntrykk av at det er mindretallet.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

 

The Modern Day Hunter skrev (18 timer siden):

Litt lei av lange ventetider på pipebytte, så får krype til korset jeg også

Om eneneste grunnen for å kjøpe en STR er pipebytte så finnes det også andre løsninger for å slippe å sende inn hele rifla. I mitt syn er eneste grunnen til å sende inn ei rifle for pipebytte att man har ei kasse med løs rekylklakk. Hvilken rifle har du?

Er det en Remington kasse kan børsemaker sette fast denne og da vil du kunne kjøpe "pre fitt" piper av denne børsemakeren i fremtiden og trenger da bare 2 patroner der den ene er "go" og den andre er "no" for å kontrollere etter pipebyte. 

Har du tikka t3så er det jo ikke ett tema det samme gjelder også sako 85. 

 

 Skyter du ut pipa hvert år så er det jo kanskje billige piper du ønsker og ei rein mengdetreningsrifle. Er dette tilfelle så kjør på med 200STR, men snakker vi om 2-3 år pr pipebytte og grunnlaget er at du er lei av å sende rifla rundt og vente flere uker/måneder så er kanskje ikke en str nødvendig...

 

Food for thought 

 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, M67 said:

Svært få, og iallefall av de med noenlunde høye serienummer er "strekt".

 

For meg vil det innebære en risiko som jeg ikke er villig til å ta. Ikke med den kunnskapen jeg har nå, dvs. lese om fenomenet på f.eks. Kammeret. Kanskje ikke noe problem for de som kan vurdere det tekniske selv. Er dette synlig med det blotte øye?

Link to comment
Share on other sites

Casey Jones skrev (13 minutter siden):

Er dette synlig med det blotte øye

Nei, men det er åpenbart ved testskyting etter korrekt montering. (manglende presisjon) Seriøst så tror jeg virkelig overtrekking er så sjelden at det grenser til en myte, selv om man vet at det har forekommet.
At pipa er rusten eller utslitt kan man dog risikere. Har man pengene er uansett det enkleste å kjøpe ny.

 

Selv har jeg en gammel kasse (90-talls) som ikke vil gå med 7Nm, så den er muligens blitt "voldtatt" - imidlertid går rifla svært bra når trekt til med 10Nm, så jeg oppfatter det ikke som et egentlig problem.
Alle serienummer etter 20xxx eller noe sånt er laget så sent at riktig moment var godt og viden kjent.

 

En nesten mer vanlig ting som Sauere er utsatt for er hjemmelaget jallabedding, gjerriggubbe XX som bedder på nytt hver gang han skyter en nier - selv, med billigste Biltema-lim... Det er heller ikke vanlig, men forekommer. 

Stokkene kan også sprekke, men det er også sjelden, og det ser man jo ved litt gransking.

 

 

K

Edited by M67
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

33 minutes ago, M67 said:

Seriøst så tror jeg virkelig overtrekking er så sjelden at det grenser til en myte, selv om man vet at det har forekommet.

Jeg vet for lite om hva DFS brukere gjør til å kunne si noe om myter eller ikke, men jeg har nå lurt litt på om fenomenet presisjonstap ved olje mellom pipe og låsekasse kan forsterkes i ei låsekasse som er strekt?

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, M67 said:

Nei, men det er åpenbart ved testskyting etter korrekt montering. (manglende presisjon)

 

Det er i grunn usikkerhet nok til at jeg ville tenkt meg om to ganger før jeg kjøper brukt. Da måtte det være betydelig billigere, eller ha noen andre fordeler som tilgjengelighet, bekjentskap e.l. 

Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, M67 said:

De går da regelmessig til 8-10 000 under nypris.

Så må du kanskje ganske fort ha nytt løp.. Da går det 5-6 lapper. Så trenger man vel heller ikke diopteret som utgjorde 2-3 tusen av kjøpesummen? Kanskje kan den selges? Verdi? 1000? Ikke vet jeg. Jeg liker egentlig ikke diopter. I realiteten får du en ny til ca. samme pris som en brukt 😏

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

Det er ikke min erfaring.

Mange i min omgangskrets har kjøpt gamle sauere, selv eller til ungene, nokså nylig.

Nybegynnerne som kjøper våpen kjøper oftest brukt. De betaler 12-14 000, og er stort sett fornøyd. En ny koster over 20, men om det ikke er signifikant forskjell for dere så gir jeg meg her.
Vil man ikke ha dioptret kan man selge det.

 

K

Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, M67 said:

men om det ikke er signifikant forskjell for dere så gir jeg meg her.

Jeg får det bare aldri til å gå opp med bruktkjøp hver gang jeg vurderer en på Finn. Men jeg har aldri kjøpt en brukt så jeg gir meg også 🤔

Link to comment
Share on other sites

Nåja! Fra mitt perspektiv som pleier å omfatte bl.a. fresing og dreiing i metaller, så synes jeg låsekassa til STR er uvanlig bløt. Jeg tror nok at muligheten for å strekke noe absolutt er til stede om man er litt uforsiktig. Det er ikke spesielt mye gods rundt pipeinnfestingen heller. Det er jo bare å se på hva som skjer med aluminiumkassene til 202 som ofte sprekker. 

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

høggern skrev (5 minutter siden):

Det er tusenvis (om det ikke er titusener da...) av de kassene på norske hender

Det er vel åpenbart at det er titusener. Nummereringen har passert 50 000 og på det verste har vel 7000 skyttere stilt opp samtidig, med hver sin, og mange da med en i reserve og en til hver disiplin ca.
Skytterlaget jeg er med i har nesten 40 stk, og jeg kjenner minst 10 mann lokalt som har 4 hver - men på Kammeret er folk som knapt har prøvd en, velkjent med en mengde problemer som vi aldri opplever i virkeligheten.
Men om man er så i tvil om ei rifle, så er nok det beste å kjøpe ei anna rifle, det er mye fint å få nå. Saueren var noe av det bedre man fikk kjøpt til blink og konkurranseskyting her i Norge for 20 og 30 år siden - nå er den bare noe av det rimeligere.

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg har fire stykk, fruen har tre stykk og guttungen to stykk. Har aldri hat problemer med noen av de. Den eldste av mine er vel av de første som kom til landet. Hvor mange 100.000 skudd den har avfyrt vet jeg ikke jeg kjøpte den brukt i 1991. Men den og de andre her i huset fungerer fremdeles utmerket og når en ikke treffer er det ikke på grunn av børsa. Jeg har alltid satt alle løp fast med 8 N/m og det funker hva som var brukt på børsa før jeg overtok den vet jeg ikke. Tror ikke det er mye en risikerer med og kjøpe en brukt sauer. Løp er uansett forbruksvare.

Link to comment
Share on other sites

26 minutes ago, høggern said:

Jeg vet om en som har vært avdekt som strekt.

Det er nå vel mange grader av «strekt». Når du ser det! Da er den virkelig strekt og i bunn og grunn helt ødelagt😉 Dessuten så har løpsinnfestingen produksjonstolleranser som gjør at de oppfører seg litt forskjellig. Noen er supertrang mens andre er rom. Jeg tror jeg har en av begge ytterpunktene og de oppfører seg litt forskjellig. Men det kan også være at den som er rom er strekt? Det er den eldste jeg har og den har vært dradd til med 10-12 Nm slik som var vanlig i gamle dager.

Link to comment
Share on other sites

Da er den i hvert fall strekt.. Jeg ville nå heller definere strekt som at hullet ikke lengre holder produksjonstoleransen. Det kan du glemme å se. Det må måles. Da trenger du et trepunkts innvendig mikrometer.

6A290BAA-E9E1-4F92-BEDD-BC26C4EF67BE.jpeg.ba0ce4d335d9160acf0492098f3fa938.jpeg

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, M67 said:

på Kammeret er folk som knapt har prøvd en, velkjent med en mengde problemer som vi aldri opplever i virkeligheten.

 

Jeg høyner med én, for jeg har faktisk ikke prøvd en i det hele tatt. Og jeg har vært medlem i DFS i 30 år. Ikke har jeg prøvd M67 eller Krag heller. Og jeg er velkjent med problemer som behov for bedding, presisjon som er avhengig av moment på skjefteskruer, og så er det disse ryktene om strekte låskasser. Romme løp har jeg hørt om. Låsklakker som ikke tar likt på alle. Våpensprengninger. Mye stål/høy vekt = mindre vekt å bruke på på andre komponenter der man har et "vektbudsjett."

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg må nå bare poengtere at jeg synes STR systemet er noe av det beste som er laget, og jeg liker det bedre enn veldig mye annet rart som finnes å få kjøpt. Det jeg skriver er hva som kan gå galt med greia ved feil bruk, og hva som er svakhetene ved systemet. Ikke tolk meg dit at jeg ikke synes STR er bra, for det er det😉

Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (9 timer siden):

Da er den i hvert fall strekt.. Jeg ville nå heller definere strekt som at hullet ikke lengre holder produksjonstoleransen. Det kan du glemme å se. Det må måles. Da trenger du et trepunkts innvendig mikrometer.

6A290BAA-E9E1-4F92-BEDD-BC26C4EF67BE.jpeg.ba0ce4d335d9160acf0492098f3fa938.jpeg

Man må i tillegg måle glippen der klemmingen er. For den påvirker indre diameter. Så da kan man derfor ikke bare måle indre diameter og konkludere. Hvor mye de fjærer ut påvirker jo indre diameter. Det er feks det som påvirker om løp x går lett eller mindre lett på plass i kassa. Eller tenker jeg feil?  

Men... Hva har det i såfall egentlig å si? Hva påvirker det?

 

Edited by høggern
Link to comment
Share on other sites

37 minutes ago, høggern said:

Hvor mye de fjærer ut påvirker jo indre diameter.

Fra fabrikken så er nok hullet helt rundt og har riktig diameter uten at noe skruer klemmer. Altså i åpen tilstand. Er den ikke det er noe «strekt»/feil.

40 minutes ago, høggern said:

Man må i tillegg måle glippen der klemmingen er.

Jeg tror det er en dårlig måtte å danne seg et bilde på hva som skjer. Det er uansett veldig vanskelig å måle med et mikrometer mot de flatene siden de antagelig ikke alltid vil være parallel.

 

44 minutes ago, høggern said:

Men... Hva har det i såfall egentlig å si? Hva påvirker det?

Jeg vet jo egentlig ikke? Tap av presisjon som en konsekvens av at pipa kan vibrere? Kanskje får man større treffpunktforandring ved bytting av pipa? Jeg spekulerer i om olje mellom pipe og kassa lettere lager problemer når innfestingen er ujevn? På et punkt så blir jo kassa fysisk ødelagt av overtrekking.
 

Jeg leita febrilsk i «skyene» etter et bilde som jeg hadde hvor man kunne se helt tydelig at innfesting var oval og ikke hadde jevn kontakt rundt pipa. Måten man så det på var hvordan «rust» hadde dannet seg på pipa. Der det ikke var kontakt mellom kassa og pipa så man rustmønster. 
 

Uansett pipa er 27.00 mm i diameter. For at den skal kunne gå inn i låsekassa så trenger man en hundredel eller to glipp. Så da erlåsekassa gjerne 27.01 kanskje 27.02. Forskjellen på de to er om pipa glir rett inn eller om man må bruke en ters for å åpne litt opp slik at pipa glir inn.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt "en del" sauere jeg var førstemannn til å ta ut løpet på. De har vært skrudd til fra fabrikk. Noen av de "slipper løpet" lettere enn andre. Dvs noen av de er av "større diameter" i åpnet tilstand enn andre. Fra fabrikk.

Link to comment
Share on other sites

Banebørsa mi kjøpte jeg ny i 2004. Den har aldri vært overtrekt alltid satt til med 8 N/m. Men den har som den eneste av de 9 sauerene her i huset alltid vært så trang at en må utvide sporet med et verktøy for å få ut og inn løp. Men presisjonen er det ingen ting og si på. 

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, høggern said:

Dvs noen av de er av "større diameter" i åpnet tilstand enn andre. Fra fabrikk.

Det er nok innenfor produksjonstoleransene. Du kjenner stor forskjell på en hundredel. 
 

Nå finner jeg ikke bilde jeg leter etter, men det som vises er at løpet ikke har jevn kontakt med låsekassa. Det er partier hvor det er ingen kontakt som en konsekvens av at låsekassa har et ovalt hull, og at hullet ikke er likt foran og bak.

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (22 timer siden):

Saueren var noe av det bedre man fikk kjøpt til blink og konkurranseskyting her i Norge for 20 og 30 år siden - nå er den bare noe av det rimeligere.

Hva er best i dag, trodde 200 var det beste før man må over på BR rifler. 

 

 

Når det kommer til pris på sauer 200 så er jo en splitter ny sauer 21 000kr og da er brått en til 15 lapper smådyr når en ikke vet levetiden pipa har igjen. Venter heller en måned ekstra og kjøper ny tenker jeg.

Link to comment
Share on other sites

The Modern Day Hunter skrev (6 minutter siden):

Hva er best i dag, trodde 200 var det beste før man må over på BR rifler. 

Valgmulighetene er enormt mye større enn de var i 1990, eller i 2010 for den del. Hva som er "best" kommer an på hva du skal, og hvor mye du vil spesialisere. 

- PRS, Defiance Ruckus, Triggertech, MDT ACC eller Vision, eller MPA chassi kanskje, men prisen er jo 3 ganger Saueren
- ISSF, G&E 300

200STRen er ei rifle man kan optimalisere i flere retninger, og der verken basis rifla eller optimaliseringen koster allverden, og man kommer svært nært "Det Beste".

 

The Modern Day Hunter skrev (6 minutter siden):

 

Når det kommer til pris på sauer 200 så er jo en splitter ny sauer 21 000kr og da er brått en til 15 lapper smådyr når en ikke vet levetiden pipa har igjen. Venter heller en måned ekstra og kjøper ny tenker jeg.

4-6000,- for ei pipe. Resten er jo i praksis uslitelig. Men ja, Pipa må ha liv igjen, ellers må en ned i 10-12 000. Og det er det en ser de gå for. Det er mye fantasipriser på Finn.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Best til hva? "Best" kan være så mangt. F.eks. er det mye stål og vekt i låskassa på 200 STR. Så om man skal bygge ei lett jaktrifle eller tilpasse seg et regelverk med vektbegrensning, så vil andre låskasser være mer egnet. I benchrest klasser "jeger" er det maks. 4,5 kg. I jaktfelt var det maks. 4,5 kg. Blei mye spikking, dreiing og kapping for å få 200 STR i jegerklasse jaktfelt. Selv før lyddemper var blitt "standard".

200 STR er optimalisert for et formål. Tilfeldigvis kan den være bra til andre formål. Det er som med mye annet sportsutstyr.

Link to comment
Share on other sites

Tanken er å kjøpe jet-01 chassi til rifla på sikt for å deretter bruke den til både jakt og baneskyting. Jeg skjønner at vekt for enkelte er ett stort tema for å enten kvalifisere for fastsatte grenser, eller for preferanser. Min preferanse er derimot å ha en del vekt i rifla for å greie å skyte godt nok. Den ene rifla mi er knappe 3 kg og da smiler jeg hele dagen etterpå om jeg har fått til 25mm på 200m med støtte i alle kanter. Grunnen til at jeg liker mer vekt i rifla er jo de naturlige fordelene som følger med (stabilitet og rekyl opptak) På jakt har jeg rifla i sekken til jeg kommer frem og da plager det meg ikke om oppsettet veier 6kg med rifle, demper, kikkert og tofot. Foldestokk er rimelig kjekk da rifla blir kort ved transport både i bil og på jakt. Gjør ikke noe at den stikker langt over meg, men kan man unngå dette så hvorfor ikke....

 

Ser for meg denne løsningen:

DFS stokk + 22lr kitt til inneskyting med dfs gjengen på vinteren for å holde skyting ved like.

jet-01 så fort man overlever kulda ute + 6,5 til småvilt og baneskyting

Elgjakta så tenker jeg 3006 singel mata om jeg ikke får plass i magasinet da 6,5 er uegna. 

 

Tror dere 200'n passer? 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, The Modern Day Hunter said:

Tanken er å kjøpe jet-01 chassi til rifla på sikt for å deretter bruke den til både jakt og baneskyting. Jeg skjønner at vekt for enkelte er ett stort tema for å enten kvalifisere for fastsatte grenser, eller for preferanser. Min preferanse er derimot å ha en del vekt i rifla for å greie å skyte godt nok. Den ene rifla mi er knappe 3 kg og da smiler jeg hele dagen etterpå om jeg har fått til 25mm på 200m med støtte i alle kanter. Grunnen til at jeg liker mer vekt i rifla er jo de naturlige fordelene som følger med (stabilitet og rekyl opptak) På jakt har jeg rifla i sekken til jeg kommer frem og da plager det meg ikke om oppsettet veier 6kg med rifle, demper, kikkert og tofot. Foldestokk er rimelig kjekk da rifla blir kort ved transport både i bil og på jakt. Gjør ikke noe at den stikker langt over meg, men kan man unngå dette så hvorfor ikke....

 

Ser for meg denne løsningen:

DFS stokk + 22lr kitt til inneskyting med dfs gjengen på vinteren for å holde skyting ved like.

jet-01 så fort man overlever kulda ute + 6,5 til småvilt og baneskyting

Elgjakta så tenker jeg 3006 singel mata om jeg ikke får plass i magasinet da 6,5 er uegna. 

 

Tror dere 200'n passer? 

Visst du ikke er fast bestemt på jet01 chassi ville eg heller brukt orginalstokken til jakt, eventuelt en mcmillan stokk. Har jet01 selv og har tatt den med på jakt. Tidlig høsten gikk det fint, men når kulda slo inn ble aluminiumen fort veldig kald og fingrene nummen. Har egen tung jaktrigg med glassfiberstokk som heller kommer til å bli brukt. Jet01 for holde seg til prs og baneskyting. 

Link to comment
Share on other sites

Jet01 er en bra stokk til det du beskriver, og om den er for kald å holde i om vinteren, så er hansker oppfunnet. Det har man kanskje på uansett når det er så kaldt. 
Datteren min er begynt å bruke min ene Vision/Sauer, og på den havner det stadig mer griptape, det kan jo også være en ide.
Dette om man liker chassi på jakt. Jeg bruker en McMillan når jeg bruker 200STR på jakt - som er rådyrjakt der man ikke kommer helt innpå ;)

Bolthorn er vel ikke i produksjon lenger, men ligger på Finn av og til til priser LANGT under Jet01. Dog skal en være oppmerksom på tidligversjonene av den, de solgte en del av dem før de hadde bla. hengsla i orden.
30-06 funker fint i 200STR-magasin, men ikke AI.

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (På 10.7.2022 den 9.14):

Nei! Det finnes da mye bedre løsninger til alt du beskriver,

Jeg tenker at det alltids finnes bedre løsninger, men om man ikke skal ha spesialrifler for ett gitt formål vil man jo alltid måtte inngå kompromisser. 

 

M67 skrev (På 10.7.2022 den 11.24):

Jet01 er en bra stokk til det du beskriver, og om den er for kald å holde i om vinteren, så er hansker oppfunnet

Jeg skal være noe forsiktig med å utale meg om chassi, men utfra hva jeg tror så er det ikke så mye til problem for meg. Når jeg beveger meg til posten bruker rifla å være stroppa fast til sekken, og når jeg kommer frem havner den i en trefot eller på tofoten som sitter fast. Noe kald blir jeg sjeldent siden jeg stort sett alltid har bål på posten, men de fjelltoppene med lite vegetasjon så sitter jeg med votter og hansker inni. Det minuttet jeg må ta hendene ut av vottene og bare ha tynne hansker bør ikke være noe problem selv om chassiet leder noe mer kulde.

 

M67 skrev (På 10.7.2022 den 11.24):

Datteren min er begynt å bruke min ene Vision/Sauer

Vision er jo også ett alternativ og jeg er har vært veldig vinglete på avgjørelsen relatert til dette (mulig det blir vision). Skytterlinken har jo ferdigpakke med dette og når jeg får kasta på en arca på jet-01 så er den brått like firkanta i front som vision med integrert arca.... Å si at man vurderer vision til ei rifle som også skal ut på jakt er vel kanskje ikke norm, men nå er jo bruket noe sært i seg selv...

 

Edited by The Modern Day Hunter
Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (På 7.7.2022 den 23.29):

Jeg får det bare aldri til å gå opp med bruktkjøp hver gang jeg vurderer en på Finn. Men jeg har aldri kjøpt en brukt så jeg gir meg også 🤔

I dag går de for 12000 på finn. Det er betydelig lavere enn i 2019. Tipper det er endel folk som har slutta ifbm covid så da stampes det børser.

12 000 er egentlig en bra pris for kjøper, det er halv pris i forhold til nypris som er 24 000...

 

Jeg har tidligere ikke engang vurdert bruktbørse siden prisen var nypris minus et løp. Det ville altså vært 18-19 000 som er betydelig mer enn 12 000....

Men om jeg hadde trengt en i dag ville jeg leta etter en til halvpris...

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg følger ikke med på bruktmarkedet for sauere, men det skulle ikke forundre meg om du har rett. 

 

De som har forsvunnet er unge skyttere og klasse 2, 3 og 4, dvs ikke de som skyter mest. Så det er sannsynligvis snakk om våpen som ikke har gått veldig mange skudd. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...