Jump to content

Revejakten 2022-2023


Generaldfeld

Recommended Posts

  • 4 weeks later...

Nedtellingen fortsetter, og jeg kjenner revefeberen begynner å stige. 

Etter å ha tatt ut en del rev de siste 10 årene har den lokale bestanden krympet noe, men viltkameraene avslører at det stadig lusker revepels rundt på jordene. 

En ting er selve jakten, men jeg vil nevne at jeg også gleder meg til å følge denne tråden utover sensommeren. Spesielt ser jeg frem til innlegg fra Castor, som alltid leverer på imponerende høyt nivå. 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Sesongens første rev i bakken, hundemat pellets til åte. Har hatt en stang ut allerede på en skabbrev, som jeg gjerne sku fått fellt, så når det kom varsel nå så ble det fart i jegeren! Men ingen skabb på denne, bare mye valpepels enda, tispe av årets kull, anslår 3-4 kg? (Finner ikke vekta)20220717_212732.jpg.cc3f88a392b6be1097432de5f372940a.jpg

 

Nytt av året er en revebås, et område lengre inn i bygda har mye rev men ingen åpne jorder eller sletter til skikkelig lokkejakt, så når det dukket opp en fin revebås til salgs på finn.no i vinter var det bare å slå til.

Båsen er satt opp, foret med kråke og mink fra fryseren, samt litt hundepellets rundt om kring. Kommunen er varslet og fellen aktiveres om en liten uke🤞

SYFR4634.JPG.0b95f22cb5e1a76731e71081e6c81b63.JPG

 

Edited by Brubakken
Safety first...
  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Har vært ute i busken og titta etter rev......OG jakta rev. Gikk bra det.

Om dere har noen minutter til overs, kan dere bli med ut i felt.

Lite mygg og knott nå så trenger ikke ta med myggmiddel.

Legg beina høy og sjenk i en kopp kaffe.

Rull film😁

 

Edited by Castor
Edit
  • Like 12
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

Var ute for å lokke bukk for ett par kvelder siden. Ingen bukk, men en rev kom luskende på 90 meter tvers over ett jorde. Stoppet når jeg laget "smattelyder". 

Siktet på bogen og PANG!. Forlengs salto på reven, og den ble liggende.

Voksen tispe, ca 5kg.

Kaliber og kule: 6,5x55 og 100gr Barnes TTSX.

 

20220225_183733 (2).jpg

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Siden jeg setter stor pris på disse trådene skal jeg ta meg sammen og bidra litt selv. Jeg regner meg selv som terningkast-2-kompetent på forum, men satser på at det går bra. Som vanlig var planen å bruke en god del tid på revejakt i slutten av juli, og som vanlig ble det ikke tid til noe som helst. I august har det blitt to økter på ca to timer til sammen, uten å se noe annet enn elg og mygg. 

Hvorfor blir det så lite jakt? Jo, fordi både jeg og de fleste jeg kjenner er glade i å ta en øl når det er fredag, noe som ofte gjør helgene lite jaktvennlige. Men så kommer åpningen: Pstereo i Trondheim! 

Alt jeg kjenner som kan krype og gå skal dit, inkludert min kjære bedre halvdel. Refs derimot, har en sunn fobi mot å stå tettpakket som sild i tønne, og benytter muligheten til en helg i skogen. 

 

Nok småprat, la oss gå til kveldens jakt! En god nabo har gitt meg lov til å bruke en glimrende jaktstige på et område som vanligvis brukes til hjortejakt. Fra ca 5 meters høyde er det utsikt over et 200 meter langt jorde som grenser mot en bratt skogteig som sjelden blir forstyrret av tobeinte. Høydeskrekken er helt klart til stede, men parkeres elegant av jaktiveren, og jeg får buksert meg på plass der jeg skal. Denne jaktstigen har nok vært her siden Håland var Alf Inge, men jeg har grei oversikt over et stort område. Et lite bjørketre sperrer en viss vinkel med sine to separate topper, men ellers er utsikten upåklagelig.

 

Jeg lar terrenget roe seg i et drøyt kvarter før jeg prøver en runde fugleskrik. Jeg har lest mange forskjellige oppskrifter på hvordan korrekt lokking skal utføres, men jeg lander alltid på det som fungerer for meg; blås som f*en i 20 sekunder og vent til det begynner å bli kjedelig. Det tar ofte ikke mer enn 5 minutt før behovet for å lage lyd kommer. Weisskirchen leverer en klagende lyd, og brått ser jeg en bevegelse til venstre. .223-en peker i riktig retning, og jeg rekker akkurat å registrere reven før den snur og sprinter inn i buskaset ved siden av jordet. Virkelig? Så den bevegelsen min? Jeg har jo full X3M1 løvcamo, oppe i et tre, ca 100 meter unna reven? Noen sekunder senere kommer en bil kjørende på veien bak meg, og jeg forstår revens radikale retningsvalg. Men den kan ikke ha dratt langt, og kan nok lures ut igjen.

 

Jeg satser på at musepip kan være spennende nok, men det viser seg å ikke være rett medisin. Frem med fugleskrik igjen, og etter 6-7 minutt dukker skyggen på jordet opp igjen. Avstanden er omkring 100 meter, og reven beveger seg fra min venstre side rett mot det området som er dekket av overnevnte bjørk. Den stopper like før den kommer ut av syne, og trådkorset finner målet. Jeg skal til å presse avtrekkeren på Tikkaen da reven rusler videre, bak løvverket. Heldigvis stopper den på nytt og setter seg ned, akkurat i glipen mellom de to toppene på bjørka. En 53grn v-max suser ut og treffer akkurat der den skal, så reven er død før den treffer bakken. 

20220820_222510.jpg

Edited by Refs
  • Like 12
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Endelig kom tiden for 2. slåtten på jordet rett nedenfor huset. Da pleier det å dukke opp rev på leting etter jordrotter som gikk med i slåtten, eller som plutselig blir mer synlige. Var akkurat ferdig med å sykle med gråhundene og i ferd med å slippe de ut på verandaen for kjøling da jeg oppdaget en liten revefant i tussmørket. 
Raskt ned i kjeller etter egnet utstyr og ut på veranda. Med støtte på rekkverket var dette walk in the park.

60 meter, rett ned i smellen, fabrikkladet Sako Blade 120 grains 6,5x55.

 

CA941156-2BA6-451E-9E26-164D3ABF40BA.jpeg

C59BDE58-E884-451E-AE62-C06AA674C982.jpeg

  • Like 13
Link to comment
Share on other sites

Tenkte og prøva meg i vinter, får begynna med åtejakt tenkte eg og sjå korleis det går. Går det dårleg får eg prøva med fella, men tilbake til åtejakt. Prøvd og lesa meg litt opp og har skjønt at til rev bør det lukta dårleg, har kappa opp nokre makrell og lagt dei på glas med avispapir til lokk i solvarmen for og få noko som luktar pyton etter kvart.

Ikkje innteresert i for mykje kråka og ravn så har og lurt litt på og anlegga musedrivhus. Tenkte og grava eit passeleg stort hol i bakken, fylla det med høy og fuglefrø, gjerne litt hundefor og ei solid jernrist på toppen. Trur me har ei ku rist slike som vert brukt i ein fjøs bak kyrne og så ein tre lem oppå der igjen så det ikkje regnar nedi. Ku rista er for at ikkje reven skal øydeleggja det fyrste natta med og grava det ut, mulig eg set nedi eit rør og så eg kan fylla på med fuglefrø, sounds like a plan?

Edited by Stihl Crazy
Link to comment
Share on other sites

Ikke uventet er det flere rev i nabolaget. Under morgentissingen med de to grå oppdaget jeg på nytt rev på det nyslåtte jordet. Nei, ikke en, men to!

Gråhundene skjønte lite av hvorfor turen brått ble avsluttet og hvorfor vi hastet tilbake inn i huset. På nytt ned i kjeller og ut på veranda. En litt mindre rev nærmest på ca 100 meter og selveste Mr. Fox helt oppunder naboen på en 180 meter.

 

Begge revefantene oppholdt seg litt feil i forhold til bakgrunn og nabo, så det var bare å vente. Etter en liten evighet fant den minste ut at det var på tide å sjekke nedre del av jordet. Et dårlig valg sett fra revens synspunkt. På ca. 60 meter stoppet den perfekt, med bredsiden til, for å lytte etter mus. Etter mye skriving om homogene kuler, motstand og ekspansjon la jeg siktepunktet litt bak bogen for å sjekke hvordan den ville reagere når kula møter mindre, eller minimalt med motstand fra en liten revekropp.

120 grains Sako Blade fra 6,5x55gjorde jobben nok en gang. Død i smellen og ikke en eneste bevegelse med unntak av en liten vift med halen.

 

Nå venter jeg på at Mr. Fox igjen skal innfinne seg på jordet, litt nærmere, eller i det minste med bedre bakgrunn. Han brydde seg overhodet ikke om at fruen ble skutt, så ikke mye gentleman den karen der, men vi får se hvem av oss som ler sist og best!

ADC64149-6059-46BA-BB12-2DD18A4247F2.jpeg

89256A27-8C71-4521-8150-4793DF97B185.jpeg

  • Like 11
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Innmating i museår.

Jeg ser stadig mus i marka og ved husene. Jeg prøver å legge ut noe pellets og godsaker etter harejakt, men i år ser det ut til at reven så langt er godt fornøyd med de bugnende matfat dekket med musebiff og lemenfilet han finner i skauen. Ikke besøk på åtet så langt, enda der er både haremager, harehoder og pellets hvis Mikkel flytter unna litt gras på åteplassen.

Må vel bare vente på snø.....

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ute på rådyrjakt med dreveren min her om dagen, og rådyrlos og fall ble det (ikke på meg da).

Fikk besøk av en revefant (liten hann) mens jeg lyttet til losen som ble borte i det fjerne.

Den stoppet opp ett lite sekund på 40 meter, og pang. Stupte forlengs salto og ble liggende.

Kaliber og kule: 8x57IS og 180gr E-TIP.

 

rev høst 2022 1 (2).jpeg.jpg

  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

@Jakt62Nei det var helt vindstille, er det litt mer enn en svak vind velger jeg 6mm ppc istedet. Men jeg jakter mye ryper med 17 hmr og samme ammo og har nå på et vis lært meg å beregne vinden. Jeg liker 17 hmr'en, veldig presis og behagelig å skyte med, bare en liten snert i kula med md45 demper. Traff litt lengre bak enn intensjonen, kjente jeg dro til høyre i avtrekket, men det må ha vært hjertetreff for den sprang ikke langt. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Der datt høstens nr 4, samme åte og avstand, samme børse og kaliber. Men denne sprang 30-40 meter før den takket for seg. Fant den først ikke, måtte gi meg i søkingen for å dra på jobb, en del blod på skuddplass og god skuddreaksjon, men der har jeg gått på en blemme et par ganger før... Så ettersøkshund ble rekvirert til i morgen tidlig. Men når jeg kom hjem fra jobb nå i natt ville jeg nå se litt før jeg gikk å la meg og 10 meter fra der jeg ga meg i går kveld så lå den stein dau, så da får jeg sove godt vil jeg tro.

Dette er en litt mindre tispe, ca 5,5 kg.

Den forige veide 7 kg, fikk ikke redigert innlegget.20221106_030611.jpg.f1753f7640eff0f7fb5e54bce0a6dd79.jpg

 

Snapchat-1686845987.jpg.e3fa697a8757a2d9d5e0e76b6d5fc0f2.jpg

 

Ser og at jeg har glemt å legge inn bilde av første fellereven, det var en fryktelig liten tass, bare et par kg, hundepellets i en løknetting, kråke og mink var bra åte på denne, men etter det har det ikke vært noe aktivitet i eller rundt fella, så må nok finne på noe nytt.

 

20220724_082819.jpg.5424728e21facbf245ef6b04437d21bd.jpg

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Hat trick! 3 rever på en uke er ny rekord for min del, den klare fine fullmånen har nok satt fart i revene rundt her. Og bare 10 min etter denne datt ringte broderen å sa at det var en annen som gikk i fjæra å bjeffet, ikke rette natta å dra på nattskift😆 

Voksen hannrev, 7,5 kg men svære labber i forhold til den andre, så det er kansje en eldre kar.

.17 hmr, 20 grains win xtp, 100 meter denne gangen, gjorde 3-4 rundkast og kom seg ikke mer enn 1 meter. Treff litt under midten, midt i bogen, kansje det er mer effektivt med den lille kula?20221109_195137.jpg.ea685d30b2db7c15cdb3458400205359.jpgSnapchat-1746416841.jpg.90c5cda65698c9b31f8cbe04663fbe61.jpg

  • Like 6
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da kan jeg informere om at en totale revepopulasjonen rundt omkring i verden teller minus 1 rev dere.

Var ute i natt, etter akutt og vedvarende anfall av revekløe. I tillegg har man gått og sparka i grusen på gardsplassen i ukesvis, i påvente av tilfredstillende jaktforhold.....OG som allerede skrevet, i går natt var det topp jaktforhold med lavt skydekke, lette snøbyger og snø på bakken. Dette, sammen med rikelig med strølys, gjorde at det var like lyst, som midt på blanke formiddagen. Helt topp jaktforhold var det.

 

Det som etter hvert ikke var topp, var at snøbygene økte på rett etter ankomst post.

Utviklet seg til å bli et skikkelig møkkavær rett og slett. Værste vær jeg har jakta rev i noen gang. Utstyr og mann fikk testa seg skikkelig, meeen den som gir seg er en dritt osv.

 

Nuvel, nok om det. Satte ut den elektroniske revelokken og lot både meg selv om omgivelsene roe seg ned en times tid, før man trykte på PLAY knappen.

Etter 25 sekunders lokking, var det rev i farta, mao den var utpå jordet uten at man hadde lagt merke til den.

En meget skeptisk rev, som begynte å sirkle, for å prøve å få vær av hva som lagde lokkelyden. Da er det bare å stoppe å lokke. En rev er skrudd sammen nysgjerrig og jeg visste at den ville komme for å sjekke opp. Etter 20 minutter var den på plass.

KLAKK.....la seg ned tvert og strakk seg ut i snøen, etter brått og brutalt møte med aggressiv V-MAX i godt driv.

20221123_022627.jpg.32b5c68b4f00ea96776a5babdd9105ac.jpg

 

Nr 3 og den første med snø på bakken. Jeg kan garantere at det heller ikke blir den siste i løpet av revejakta. Har sett spor etter flere enn denne reven i området rundt kremposten.

Kommer nok flere revehistorier fra denne kanten utover i sesongen..

 

Tispe

Vekt: 5,2 kg

Avstand 60 - 70 meter

 

Edited by Castor
Edit
  • Like 10
Link to comment
Share on other sites

Skrev dette innlegget i "revejakta 2021  - 2022" så nedenforstående er "klipp og lim" derfra.

Utstyr og tilnærming har ikke endret seg så derfor ble det "klipp og lim" denne gangen. Håper det går bra. 

Nuvel...Bruker disse elektroniske revelokkene, litt etter vær og føre, samt postvalg.

20220104_121723.jpg.679dd8b2e30041251c2c6c19320ed5e3.jpg

Pr dd er det ICOtec'en som er favoritten. ICOtec'en har utvendig antenne som dere ser, som øker rekkevidden, dvs avstand mellom lokk og sender betraktelig. Bør minst være 100 meter er min erfaring. Mer å gå på mht værsetting og lyd. Bakdelen med ICOtec'en er at lydgjenngivelsen ikke er optimal etter mine ører. Er derimot ikke sikkert revens ører oppfatter det på samme måte, men har en følelse at de kommer mer rett på, om Foxpro'n er i drift. Flere kamikaze-kandidater om dere forstår.

Mye bedre lydgjenngivelse på Foxpro'n, men bakdelen er betraktelig mindre rekkevidde.... (60 meter) pluss at den eter batterier. Bruker derfor eksternt batteri med mere Ah på den.

ICOtec'en bruker nesten ikke batterier i forhold.

Størrelsesmessig er de nesten like og smetter lett nedi sidelomma på Recon.

Merk at ICOtec'en dere ser på bildet over er 1te generasjons lokk. Nå er det 3dje generasjon som gjelder.

På revejakt trenger man ikke vektlegge utgangseffekt/volum nevneverdig, da mikkel hører rimelig bra. Har lokka inn rev 400 meter unna, med musepip med medium modulering. Det forteller en del om revens hørsel. Det som teller er at lyden må "trigge" reven, slik at den eksponerer seg og kommer på skuddhold. Er den ikke innstilt på "samme frekvens" kommer den bare ikke.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Blei ei økt på post før det ble dagslys og tid til å dra på jobb. En jeg kjenner har begynt med høns på hobbybasis. Hønsene har fått en del oppmerksomhet fra Mikkel, så jeg har postet noen kveld/morgen økter uten kontakt med rev.

Slaps og regn i dag, så hadde ikke helt trua.

Men reven kom den, i grålysningen. På 90 meter stoppet den opp litt, og da fikk jeg skutt. Rett ned etter en piruett.

Liten hann rev, 4,5kg.

Kaliber og kule: 6XC og Nosler Varmageddon 55gr

 

20221124_100857.jpg

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Også her er det første besøket på åtet unnagjort. Den snusa rundt, flytta på noen hare skinn og åt litt pellets. Jeg regner med den kommer tilbake også når støvskyene i tørr østavind erstattes av stille dalende snøfiller.

Liker bedre å jakte rev på sporsnø... det kan jo I aller værste fall bli å lete etter den noen meter. Da er sporsnø bedre enn vegstøv. 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Da har man vært på revejakt igjen a dere. Kjente at revekløa ikke hadde gitt seg helt etter forrige økt, så da var det  bare å pakke snippesken og ut på post forleden kveld.

Brukbare jaktforhold var det (kontrast og lys) men heller ikke mer. Nå er det fraværende jaktforhold, da snøen er i ferd med å smelte bort, hvertfall her i området. 

 

Så både rev og rådyr umiddelbart etter ankomst post og det utviklet seg til å bli ei meget begivenhetsrik posteringsøkt. Tiden gikk fort for å si det slik. Skjedde noe hele tiden, som allerede skrevet.

 

Slik så det ut gjennom det termiske etter man hadde innstallert seg på post.

407976644_Rdyr_Rev.png.05239cf4bb529f98213229e222602c12.png

Rådyr og rev i skjønn forening. Var en lurefant denne reven. Var stadig vekk i nærheten av rådyra, for å teste formen på de liksom, meeeen revefanten ble kontant jaget veggimellom, med jevne mellomrom av rådyra. Artig å titte på var det. Interaksjon mellom rådyr og rev, heter det vel på fagspråket.

 

Så var det reveobservasjoner. Slik så det ut litt uti økta.

3Xrev.png.ff259ea87fce2838a3fa74d3f14e00dd.png

Rev på ivrig musejakt utpå jordet med hopp og sprett, på aaalt for lang hold på dagtid og aaaaaalt for lang hold nattestid. Interssant å bivåne. Avslappet rev på musejakt, det er saker.

Gikk litt i hundepellets utpå der innimellom også så jeg, da det ikke er tilfeldig at de er på denne spot'en. Hundepellets strøs ut med jevne mellomrom akkurat der😀

 

Etter hvert var det 8x rådyr og 4x rev utpå jordet i forskjellig "ærend"

Da liker jeg å tro at man har lykkes ganske bra med rådyrforvaltning, men kanskje ikke like godt med "reveforvaltning"🥴

Har lagt ned en god del rev her oppigjennom, men nei, ingen fare for at den lokale revepopulasjonen er i ferd med å dø ut med det første som dere ser😀

Prøvde å lokke med den elektroniske revelokken innimellom, men revene dere ser på bildet over, var innstilt på "feil frekvens" null, nada, niks reaksjon på de.

 

Nuvel.....nok om det

Ble revepels i bakken også etter hvert. Kom en slarkenes på lagelig hold kl 00.45

 

Slik så den ut

20221127_034700.jpg.45390a30badfd1772b730b7f5e3e483d.jpg

KLAKK..... la seg rett ned i smellen....neeei denne reven fikk det for seg at den ville ut på æresrunde, før den la seg ned for godt. Etter 20 meters æresrunde, var det slutt, men irriterende var det at den ikke la seg flat på stedet. Det er små marginer som skiller suksess fra fiasko, også på revejakt.

 

Revefrøken

Vekt: 6.4 kg

Avstand: 130 meter

 

Nå skal både mann og rev få fri noen netter. Må se an vær, føre og ikke minst månefase, så skal dere ikke se bort fra at det blir en revehistore til ut av det😀

Edited by Castor
Edit
  • Like 14
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Trivelig lag i bua til en kompis inatt🦊Vi spottet minst 3 rever med termisk.  De var kilene inatt å kom ikke inn på åtet. Likte seg best på 3-500 meter. Første hadde kort utras med tydelig blodspor fra termisk.  Nr 2 ble bråstopp fra V-Max i 223’n. Begge på 60 meter. 4F58CB56-07C3-4A5B-96C3-919A08F998E1.jpeg.f14b728fab917e6fc00b8d911e617e53.jpegEE229000-D256-4D80-A4EE-51291E7B9F52.png.f6e7dbd80381811773d1fa4494c478cf.pngE51E30A5-23B0-4D04-A589-03EE05C8EA87.jpeg.f94579ffae8fb11de4041e103bae4a21.jpeg

Edited by vsmeen
Leif og hold
  • Like 8
Link to comment
Share on other sites

Fullmåne og rim på bakken🌕🦊 Kjørte på med vadmel og ull fra topp til tå, godt knaseføre, så får man lage minst mulig støy. Stille framrykking med fugleskrik medførte full klaff ikveld. Begge rett ned på 30 og 60 meter med 223R 50 grain V-max. 

B73A8A49-8F81-4BCD-AE77-D25FE9E87BCF.jpeg.5dd6c51564a95e49180d1439c2185660.jpeg9ED2CC28-B2A3-4D5F-8FDC-06CBC0F6BD40.jpeg.7b037561ac20d2886159adff7b750e13.jpeg
 

 

D188547A-FF83-4262-AB8E-7B5F45F9BDC7.jpeg.fc477832d0497da874dad5bec03ba122.jpeg

Felt på 30 meter

3F0E903E-85C8-4663-8E6F-FEF421DEB69C.jpeg.60f56eedf4766f1f7fb3386281875ca2.jpeg
Felt på 60 meterB17E8EC1-253A-4EB1-B0F5-62BB7564FD37.jpeg.6884ba43eade2ce473909a9f80feefc0.jpeg

Fortsatt varm i grepet. 3-12x56 Diarange og varm Hausken WD60. 

Edited by vsmeen
Lagt til bilder og tekst
  • Like 9
Link to comment
Share on other sites

Min kuleste revejakt opplevelse!

Fullmåne, klarvær, snø på bakken og endelig ferdig med en runde nattskift.

Kjøpte meg en elektronisk lokk i fjor, men har ikke skutt rev for den før i går kveld, har liksom ikke fått helt dreisen på den.

 

Plasserte lokken ca 20 meter fra meg ned på et jorde og gjemte meg i jordekanten bak et lite tre. Rigget til børse, fjernkontroll og kikkert og var langt i fra så stille som man bør være. Tenkte at nå må jeg nå sitte i ro en god stund før jeg lager noen lokkelyder.

Men etter 5 minutter tar uroen meg, det var j****g kaldt, hadde ikke rett type sko på meg for å sitte med føttene i snøen... Setter på skadet hakkespett lyd, den starter på laveste lydnivå og i fiklingen med å stille opp alt for mye og så stille ned igjen så kommer det en rev som et prosjektil, for så å gjøre en salto rett forran lokken. Jeg av med ullvott og finner reven i riflekikkerten, nå ca 30 meter unna, litt forfær over den rare hakkespetten! Et halveis forsøk på å plystre og pang der ligger reven. Jegeren like forfær som han som møtte på en skrikende plastikkdings i snøen😆

20221209_214447.jpg.22c4c85ea31c7a540fbcea7bfaf53d9e.jpg

 

Sesongens nr 6, hann og den største jeg har skutt, 9 kg. 6mm ppc, 58grains v-max. Denne la seg ned der den sto, ikke så mye som et vift med halen.

20221209_214357.jpg.85d418f6ab138b10fe3843d542d26878.jpg

 

20221209_232334.jpg.0d92d7f7ba75ef9ebcd10cfaac591492.jpg

 

  • Like 10
Link to comment
Share on other sites

Revekløa har ikke sluppet taket. River og sliter i kroppen den. Bare en måte å kurere revekløa midlertidig på vet dere og det er ut på revejakt. Har vært ute flere turer. Har gått svært så bra det.

Brukbare forhold har det vært de siste nettene, med mer eller mindre fullmåne og grei kontrast i form av et lite dryss med nysnø, nok til at det ble OK jaktforhold.

 

Men før revehistoren fortsetter fortjener Brubakken og vsmeen tommel opp og hats off, for flotte bidrag i denne tråden i det siste.

Begynner å lure på om reven er rødlistet og fåtallig i dette landet da jeg synes det har vært skuffende lite bidrag i denne tråden så langt denne sesongen.

 

Nuvel....nok om det. Har vært ute noen turer som allerede nevnt og observert både rev og rådyr i løpet av posteringsøktene mine, så tiden går fort på post. Nesten ikke tid til å tenke store tanker og løse verdensproblemer engang😀

 

Rev nr 5 denne sesongen.

Prøvde noen lokkestrofer med den elektroniske lokken innimellom, men null reaksjon på revefanten/ene, så denne kom av seg selv "for å si det slik"

Kom slarkenes så fint utpå jordet ca kl 02.20.....på lagelig hold. En avslappet og samarbeidsvillig rev dette.

 

Slik så den ut.

20221204_032826.jpg.bc2fb99c286fdb697fa351799826dcd7.jpg

Flott fullpelset og staselig hannrev. Sikkert sjefen i området.

La seg rett ned på stedet hvil....og hvil......etter bråmøte med ekspansjonsvillig VMAX

Aaakkurat slik man vil ha det.

 

Vekt: 7,4 kg

Avstand: (behagelige) 70 meter.

 

Et aldri så lite avvik fra "normalen" på neste tur.

Var primært ut etter rev, men det ble rådyr i bakken i stedet for rev a gitt, så da ble det kjøttlonser i fryseboken i stedet for pels på knaggen dere😀

Det ene utelukker ikke det andre, eller ja takk begge deler.

Velkjente postulater ofte brukt i en annen sammenheng.

 

Nuvel...Var merkelig stille utpå jordet etter ankomst kremposten. Så ikke snurten av rev, men rådyr derimot....6 stykker spankulerte fram og tilbake utpå der. Denne gangen passet det å knerte et dyr kjente jeg. Har sittet å titta på de gjennom hele sesongen uten at man har kjent spasmer i avtrekksfingeren. Men nå derimot. Betaler tross alt noen kronasjer i leie for dette området, så litt valuta for riksdalene er det greit å få igjen.

Kan knerte 6 stk her. Denne sesongen har det blitt bukk og nå....et kje. Heeelt perfekt. ingen fare for at den lokale rådyrbestanden skal kolapse😀

Nå skal de få juleferie og i tillegg fri helt fram til neste sesong, men da......da er man "på" igjen dere.

 

Slik så det ut.

20221206_225426.jpg.78967ed4ade01469fe75e163cf808f6f.jpg

Et kje, som allerede skrevet. Høyt bogskudd sikret knall og fall og problemfri ekstraksjon.

 

Avstand: 130 meter

Vekt; ???? ikke veid

 

Rev nr 6

Var merkelig stille utpå jordet, etter ankomst post. Kun et rådyr utpå der, ellers dødt.

Prøvde noen lokkestrofer med den elektroniske revelokken, men nei.....null reaksjon. Ikke et revehår å se, bortsett fra at nå var det etter hvert 3 rådyr utpå jordet

Men etter 3 - 4 lokkeforsøk var det bevegelse og rev i godt driv over jordet, rett mot lokken kl 01.20

 

Her ligger'n, stiv i blikket og flat som ei pannekake.

20221210_025624.jpg.f59000373c11eeb4636ee0e75c9d257e.jpg

La seg rett ned denne også, etter bråmøte med sinna VMAX.......dønn flat.

Prima kvalitet pels på denne. Ei fjong revefrøken i sin beste alder.

 

Vekt: 7 kg

Avstand: ca 70 meter

 

Ang pels, så synes jeg det er skammelig at ikke pelsverk generelt og spesielt pelsverk av rev ikke er verd noe, as we speak. Slik er verden blitt dere, så revene dere ser på bildene over går desverre til resirkulering. Begge disse revepelsene hadde fortjent en bedre skjebne. Jeg liker det absolutt ikke.

 

Nå skal reven få velfortjent juleferie, før man går på igjen. Da kan det hende det kommer nok en revehistorie, eller flere, fra denne kanten igjen dere. Hold ut.

 

 

Edited by Castor
Edit
  • Like 13
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ut på rådyrjakt, og ender opp med rev.

Denne tispa kom farende, for å komme seg unna alt drever spetakkelet, når det var full los på rådyr.

Pang med hagleløpet på kombi, og ett klassisk knall og fall.

Glad jeg ikke hadde med rifla i dag 😉

Rådyret kom seg unna, jeg fikk koblet dreveren før det ble natta, og jeg fikk en rev på kjøpet! En bra dag :thumbup:

Avstand 5-6 meter.

Kaliber og kule(er): 12/70 Kent Impact Tungsten matrix no. 1

 

244653004_20221124_100937(2).jpg.65e2a208b9771e1349bedd501cf1fe08.jpg

Edited by znopi
missprint
  • Like 10
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nei dette gikk ikke bra, eller dvs 2023 begynte bra, som dere ser, med rev i bakken, i natt, ca 1 time (kl 23.51) og ca 2 timer (kl 00.50) etter ankomst post. Helt "etter boka"

Greit jaktvær med månefar bak lavt skydekke og lette snøbyger, ga god kontrast/lysforhold. Ingen problem med å se revepels utpå jordet.

Begge revene kom som et resultat av lokking med den elektroniske revelokken. Den ene kom rett på lokken, den andre i sporene etter den første reven.

20230102_040121.jpg.c281aa54a9680fd70bfbf61d3bf306fd.jpg

Det som ikke var bra, var at man presterte å bomme på rev nr 3 a gitt.

Siktebilde og avstand (105 m) var bra, men likevel ble det bom.

La ned....var det 16x sist sesong og 8x så langt denne sesongen uten bom, men nå kom den.

Fordømrade stuten. Kunne vel ha ventet på en bedre skuddsituasjon. Kokte litt for mye i nøtta.

Det så man har lyst til å grave et stort hull i bakken å bli der en stund. Tar nok noen dager å komme over bommen og ender vel med at man får avtrekks-vegring etter dette😃

 

Nuvel....nok om det og over til revepelsene dere ser på bildet over.

Begge revefrøkner

Vekt: 5,4 og 5,5 kg

Avstand: 90 x 90 m

 

Fordelen med snø på bakken er at det gjør skuddplassundersøkelsen (mye) lettere og her var det ingen tvil....BOM🥵

 

Prøver igjen om noen dager. Krysser fingerne for at det blir bilde av revelik da.

 

 

Edited by Castor
Edit
  • Like 9
Link to comment
Share on other sites

Etter å ha vært passiv leser inne her på Kammeret i flere år, har jeg nå valgt å ta steget ut av skapet.

Jeg er „gammal“ utfløtter, og har nå bodd i Tirol i Østerrike i mange år.

Har ingen planer om å kjede dere med livshistorien min, gjør det kort – er også jeger.

Nå, om vinteren (eller det som egentlig skulle ha vært vinter..) er det selvfølgelig REVEJAKTEN som gjelder.

Det er vel verdt å nevne at jeg, desverre, ikke har så gode terrengmuligheter for revejakt, som mange av dere her

på Kammeret har. Mye fjell og skog …ingen jorder. Så jeg må inrømme at jeg ofte leser med misunnelse her inne, om dere som har tilgang til store

nyslåtte enger om sommeren og snødekte åkerlender om vinteren. Men, som kjent; Nød lærer naken kvinne å spinne….. så med tiden har jeg funnet frem til hvor og hvordan den beste muligheten for revefall ligger.

Som dere sikkert har fått med dere, så er det veldig dårlig med snø her nå, for å si det rett ut….absolutt ikke noe i det hele tatt, under 1700 -1800 m.

Men, ved hjelp av flott måne i helgen som var, måtte jeg jo bare ut og opp på jakthytta. (den ligger på ca. 1200m) Har hatt åte 60 m. forran hyttevinduet med jevnt påfyll i hele høst, og det fikk jeg uttelling for lørdag kveld. Kom på hytta lørdag formiddag og sjekket viltkameraet med EN gang. Stor glede over å se flotte bilder av mikkel. Veldig fotogen type forresten…..

Det ble kveld og jeg hadde ikke skikkelig bra skytelys før etter 21:00  (Uten snø, ser alt ut som rev, som dere vet) Men, reven, den var innom åta flere ganger den, veeeeldig vár og forsiktig. Da han endelig fikk roet seg litt ned, så måtte det gå som det gikk, PUFF, game over. Han la seg rett ned der han stod å knasket på noen HELT forferdelig sure kyllinglår. Da var klokka 21:40 Det var forøvrig disse kyllinglårene som var grunnen til at jeg kom meg opp på hytta allerede tidlig på formiddagen. De hadde jeg hatt liggende siden midten av desember, rå. I og med at det er værre å dele opp 2 kg rå kyllinglår i mindre biter, enn STEKTE – bar det rett inn i steikeoven på 200° i 45 min. De ble ikke helt ferdig gjennomstekte, for jeg fikk beskjed om å ta med både kylling og det som ellers var og forlate heimen. (Hadde egentlig tenkt å steke noen sure pølser også, men det ble desverre bare med tanken…) Merker nå at jeg har sporet helt av, så tilbake til lørdag kveld i måneskinn. For tidlig å avslutte en så fin kveld og rundt midnatt kom en mår innom og plutselig var også rev nr. 2 der. Det var en utrolig stressa rev, mulig pga. kollegaen som lå stiv som en stokk oppi kyllinglårene. Vel, den fikk jeg ikke has på, og kl. 04:00 veltet jeg meg over i ei god hytteseng.

Nå er det omsider spådd litt snø, så da håper jeg på bedre forhold og revejakt på hytta igjen.

 

Det ble en hannrev, veid til 9 kg (min største rev)

med flott vinterpels.

Skal garves og tas vare på. 

 

 

Sktt jakt til alle dere, og som vi sier her, Waidmannsheil!

 

 

Reven, oppegående og fornøyd med livet...... Lørdag morgen

 

IMG-20230108-WA0003.jpg.7fc4f74db966db6268bea7a9892d5d64.jpgIMG_20230108_035243.jpg.6d24f0bc97fcb15787be85cd865684fa.jpg

 

Lørdag kveld, hverken oppegående eller noe særlig fornøyd med livet lenger....

 

  • Like 13
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Lokkejakt i går kveld/natt. Vekslet mellom kaninskrik og musepip. Kom en rev på 200 meter, på andre siden av ett hogstfelt, etter omtrent 30 minutter med lokking. Reven stoppet, men fortsetter når jeg kjører på med musepip. Stopper å lokke, men reven kommer fortsatt ganske bestemt mot meg. Prøver å få den til å stoppe når det er bare 60 meter fra meg med "smattelyd". Den bare fortsetter, men ser den godt i siktet med hele fronten mot meg. På 30 meter skyter jeg, og reven går ned uten videre seremoni. Skudd inn midt i brystkassa.

Hann rev, 6,6kg.

Kaliber og kule: 6,5x55 og Sierra Varmint HP 85gr. 2036262936_Resized_20201204_065123_229(3).jpg.ec0d431e192a32c431349dcc0e997439.jpg

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Satt på opplyst åte i går kveld/natt. Like før midnatt var jeg i ferd med å sovne. Men klarte å vippe opp øya, myse ut, og der var det en fin rev midt i lyset. Ivrig gravde reven etter fastfrossen pellets. Ventet til vinkel og rev var god nok for skudd. Øyeblikket kom, og reven gikk ned. Avstand 50 meter.

Grom hann rev på over 8 kg.

Kaliber og kule: 6XC og Nosler Varmageddon 55gr

1629913483_Revhann1(6).jpeg.fb019b59c159850196d3e4a746e06c65.jpeg

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Pellets var strødd ut på egna plass. Reven kom den, og gubben gjorde seg klar. Valg av rifle fra våpenskapet blei i det strålende revekaliberet 358win. Kom i posisjon og fikk reven i siktet, fulgte med til den stoppet opp med siden til. 225 grs kule mot 5,7 kg rev. Kanskje ein ujevn kamp. 

3A6297BF-DEF2-441A-B51C-986DAEFB2480.jpeg

  • Like 9
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Lokkejakt i går. Har vært noen bomturer, men i går ble det rev.

Hadde lokket på 2 poster uten resultat. Var på siste posten, lokket i halvtimen og dagslyset er i ferd med å komme. Jeg var klar for å dra hjem. Men før jeg pakket sammen, prøvde jeg hareskrik i noen minutter, ganske høyt og kraftig.

Begynte å pakke sammen og skulle til å tømme våpen; da ser jeg reven. På 160 meter hadde den stilt seg midt i traktorveien som går langs jordekanten.

Finner reven i siktet, og pang, så blir reven liggende.

Hann rev, 6 kg.

Kaliber og kule: 6,5x55 og Sierra Varmint HP 85gr.

 

20230124_102227 (2).jpg

  • Like 8
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...