Jump to content

Revejakten 2022-2023


Generaldfeld

Recommended Posts

Det ble bomtur på Refs i natt. Med månelys og snødekke i Trøndelag passet det godt med litt postering ved elvebredden. Jeg satte meg godt til rette på en liten høyde over elven, og freden senket seg. Etter en times tid kommer en flott rev i lett trav nedover elven. Med 4 varmegrader i luften og enkelte åpne råker i isen hadde jeg allerede lagt en plan for hvor en død rev kunne hentes trygt, og denne reven var muligens innstilt på å bruke samme logikk for å ivareta sin egen sikkerhet. Med den største selvfølgelighet la den ruten sin helt perfekt over den kulpen jeg vet er livsfarlig for alle som veier mer enn 15 kg. Fair, nok, frem med lokkefløyte, og et par klagende fugleskrik får reven til å endre retning. Den kommer nærmere og nærmere bredden på min side, og bråstopper 4-5 meter unna fast grunn. Et siste blås i lokkefløyta ble for mye av det gode, reven bråsnudde og forsvant videre nedover elveisen, og fant forhåpentligvis en mer eller mindre foxy partner et sted der ute i natten. 

1-0 til mikkel i natt, men uansett en fin økt i stille februarnatt, som avslutte med en 12 år gammel Dalmore og en rask skriveøkt her på Kammeret. 

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Lokkjakt på morgendraget. Hareskrik i omtrent 10 minutter avogpå fikk en rev til å undersøke.

Stoppet på 70 meter, og skudd kom umiddelbart.

Knall og fall.

Hann rev 5-6 kg.

Kaliber og kule: 6,5x55 og Sierra Varmint HP 85gr.

nærbilde pga svært blodig "frakk"

20230214_114041.jpg

  • Like 12
Link to comment
Share on other sites

Åtejakt i natt. Opplyst åte. Kom en rev over midnatt, men holdt seg i ytterkanten av lyset ei stund før det ble skuddsjanse. Sjansen jeg har ventet på kom etter 20 laaaaange minutt, så jeg skyter på omtrent 40 meter. Reven hopper opp, og rett ned. Halen vifter litt, så er det stille.

Tispe på ca 5 kg.

Kaliber og kule: 6,5x55 og Sierra Varmint HP 85gr.

 

Resized_20201205_062216_3640 (3).jpg

  • Like 10
Link to comment
Share on other sites

Endelig full klaff igjen etter en bom for noen uker siden! Denne har vært på åta med ugjevne mellomrom den siste tiden, helt til nå i helga da det ble fast besøk i 22 tiden. Stang ut i et fryktelig snøvær i går, men i kveld datt den😁 

7,5 kg hannrev, 6mm ppc, 65 grains v-max, 100 meter og fluktstrekning 0cm! Sesongens nr 7.

Noe lørvete i pelsen, kan det være starten på skabb? (Tenker mest på det for hundens del)

20230228_222251.jpg.1d683b6e140fd48d21a2d4514a069fdc.jpg

Edited by Brubakken
Mer info
  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

Sesongens første tatt med 95gr V-Max i god drefs med 6.5CM. Gikk rett ned og heller ikke gjennomskyting. Det hadde jo vært fint om den trenden fortsetter. Mye pels på den her, men røytet litt.

 

Hatt lite tid til åtejakta den her sesongen, men har observert greit med aktivitet sett i forhold til hvor lite pellets jeg har rukket å fått kastet ut. Hadde to stk samtidig på åta her om dagen. 

A5AFCE0B-03CB-40C2-B110-2CB338941377.jpeg

Edited by vux
  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Lokkejakt i dag tidlig. Var ute ca 1 time før sola står opp.

Første posten lokker jeg ca 5 minutter med hareskrik før det dukker opp en rev på 200 meter på andre siden av ett jorde. Kommer nærmere, men får vind av meg og forsvinner som en rakett. Sjanseløst. 

Prøver en ny post. Lokker med hareskrik. Etter 15 minutter uten reaksjon, bytter jeg til kaninskrik. Jamrer i vei noen minutter, så kommer en rev på 120 meter. Veldig forsiktig nærmer den seg, stopper på omtrent 100 meter og setter seg. Da skyter jeg, og reven rett ned i permanent hvilestilling.

Hann rev, ca 5 kg.

Kaliber og kule: 6,5x55 og Sierra Varmint HP 85gr.

 

20230124_095453.jpg

  • Like 8
Link to comment
Share on other sites

Lokkejakt på morgenkvisten.

Veksler mellom hare/kanin skrik og muse pip.

kommer en rev på omtrent 140 meter på andre siden av ett jorde. setter seg ned og jeg skyter. Etter litt hopp og sprett blir reven liggende.

Ikke lenge etter dukker det opp en rev til. På 120 meter stopper reven, og skudd blir servert. Knall og fall!

Ei tispe på 5,5kg og en hann rev på 5 kg.

Kaliber og kule: 6,5x55 og Sierra Varmint HP 85gr

 

20230312_121513(4).jpg.bf672e1c4bd7a2e56338cca850775ecc.jpg

  • Like 9
Link to comment
Share on other sites

Først.....ærbødige gratulasjoner herfra, til de av dere som har veltet rev i det siste. Spesielt Brubakken og Znopi.....ser ut som har kommet inn i en skikkelig stim. Flotte bidrag (med bilder) Det liker vi. Hats off, som allerede skrevet.

 

Nuvel....For å begynne med slutten, så har det blitt 3 revepelser i bakken, siden siste oppdatering.

Etter revefallet siste uka i Januar stoppet det heeelt opp både med revefelling og skrivekløe, for å si det slik. Først fikk man mengder med snø dumpende ned i hodet, med påfølgende kuldeperiode, som satte en effektiv stopper for jakta, for min del da jeg sitter ute.

Så var det løpetid (på reven) da er de ikke samarbeidsvillige i det hele tatt, dvs de responderer i liten grad, eller ikke i det hele tatt, på lokk.

Meen til tross for (mye) snø og kulde, har det blitt noen turer. Dere vet hvordan det er med den berømte revekløa. Bare en måte å kurere den midlertig på vet dere.

Har sett (og hørt) rev på nesten hver tur, men har ikke hatt de nødvendige marginene . Så har det vært for langt hold, så har det vært rev krattet osv osv.

Men nok om det.

 

Første reven av de 3 siste om dere forstår, ligger her.

20230129_044654.jpg.82b43a1157e2b3ef8609f1a269c39932.jpg

En kort knubbin en, med prima kvalitet pels. Det er rett og slett skammelig at skinnprisene er "fraværende" as we speak, for denne reven hadde fortjent en annen og bedre skjebne, enn å gå til resirkulering.

Vel helt håpløst er det ikke da man har kontakt med en ihuga naturfotograf og tilrettelegger, slik at denne reven og flere av de andre, blir forhåpentligvis å finne på diverse ørnebilder og opptak, etter hvert.

 

Hannrev

Vekt: 7,2 kg

Avstand: (behagelige) 50 m

 

Så var de de 2 neste og foreløpig de siste revepelsene, som dere ser her.

20230313_115347.jpg.e6075474eb9734bb285ba466ce4bbd27.jpg

Ble en "doublê" forleden natt, i et forferdelig snøvær, men topp skyteforhold. Lyst og fint. Vel, en ekte doublê er det ikke, men de måtte gi tapt for fortsatt eksistens på jordkloden i løpet av samme økta, med et par timers mellomrom.

Trodde det var tispe og hanne, da nr 2 kom i sporene til nr 1, men nei....2 hannrever.

Dårlig pelskvalitet på disse etter løpetiden, så disse ble (også) med hjem og svupp rett ned i fryseboksen, for videre distribuering bortover til naturfotografen, etter hvert.

 

Hannrev 2X

Vekt: 6,7 og 6,1 kg

Avstand: 95 og 100 m

 

Tenker å gire opp et hakk nå, da mye snø og minusgrader, hverfall her på denne kanten, forlenger revejakta med flere uker, slik det ser ut nå, så det kan godt hende det kommer en oppdatering (eller flere) utover.

 

 

 

 

 

 

 

Edited by Castor
Edit
  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Åtejakt på opplyst åte. Mye av de store mengder snø som kom har regnet bort igjen. Ergerlig, da det hjalp på å lyse opp i mørket.

Litt før kveldsnytt var det rev på åtet. Pellets og diverse småsnacks sysselsatte reven mens jeg prøvde å lure opp børsa så stille som mulig uten å dunke borti noe inne i glugga.

Mitt i lyset på 60 meter gikk skuddet. Rett ned.

Tispe 5,5 kg.

Kaliber og kule: 6XC og Nosler Varmageddon 55g

 

WIUS5749 (2).JPG

20230321_123917.jpg

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Åtejakt de siste timer før lys.

Det går raskt og ubønnhørlig mot sesongavslutning, så gjelder å bruke de muligheter som dukker opp.

Og det dukket jammen meg opp en rev også.

Tispe, 5 kg, skutt på 50 meter. Fluktstrekning 2,5 cm.

Kaliber og kule: 6XC og Nosler (The end is near)Varmageddon 55g

 

20221124_094729.jpg

  • Like 8
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

På sesongens siste morgen lykkes jeg endelig igjen. Det har vært en helt elendig revevinter sett med mine øyne. Jeg har ikke greid å komme i kontakt med en eneste revepels de gangene jeg har vært ute for å prøve, og det har blitt noen…. Dog har jeg lært at varmevest er fine greier og at kikkerten med avstandsmåler virker hver gang.

 

Lørdag morgen var jeg som vanlig ute med de to grå for å lufte dem før en dag i hundegården. Unghunden fikk stålos på ei jordrotte som forsvant ned i et hull i jordkanten. Fikk nå slept den med meg, mens den gamle på død og liv skulle snuse på andre siden av veien. Etterhvert fikk jeg såpass orden på de to grå at det gikk an å se seg litt rundt utover jordene som akkurat har blitt bare. Et par rådyr gikk og beitet, men hva var den «tua» ved gjerdet nederst på jordet? Hva! Sitter det ikke en rev og speider etter jordrotter? Turen er over og hundene havner raskt i hundegården, mens revepelsen tydelig ikke lar seg stresse av hverken hunder eller menneske.

 

Ned i kjelleren, frem med rifla og ut på verandaen. Joda, reven sitter der den.  85 meter og sittende rev med fronten mot meg bør gå. Og det gjør det. Den bare velter over på siden, uten en eneste bevegelse etter å ha blitt truffet av en 120 grains Sako Blade fra Shultzen i 6,5x55.

 

Da ble det en ok avslutning. Om 3 måneder kommer nye muligheter.

Takk for mange gode historier, jeg burde vært flinkere med 👍, men gledes av å lese om andre som har lykkes bedre enn meg i vinter?

 

F42D8EBE-E63D-492E-883E-15BAD352A7D0.jpeg

  • Like 9
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

@Jegerbombom Nei, jeg lader ikke selv. Så dette er «kjøpeskudd». Jeg har overraskende gode erfaringer med denne hittil på rev og rådyr. Overraskende fordi jeg generelt har vært bittelitt skeptisk til dette kulematerialet. 
Nå er skepsisen over så i år blir det 120 grains Blade i 6,5 x 55 og 150 grains Blade i 308 W.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...