Jump to content

Stikkekniv til rådyr og hjort


jjrckd

Recommended Posts

Hehe.. forbereder meg til blyforbudet og når jeg ikke har råd til oppfølgingsskudd…

 

spøk til revolver. Hvor langt blad burde man ha? Knivene du linker til er 14 og 16 cm lange. Er ikke dette litt langt slik at man risikerer å stikke hull på spiserør? Liker forøvrig den Strømeng kniven.

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Muligens ikke. Har brukt det brede bladet på EKA swingblad flere ganger tidligere. Fungerer som regel greit men det skjer jeg må jeg stikke flere ganger  før jeg treffer noe som selvfølgelig er lite ønskelig. Stikk i nakke/hjerne er vel normalt ikke lovlig uten at det følges opp med avblødning så en skulle tro at samene bruker samme kniv til dette?

Link to comment
Share on other sites

Egen kniv for å stikke en hjort kommer for min del under kategorien "ting en ikke vet en har bruk for" - omtrent som egen popkorn-maskin på kjøkkenet. Denne kniven greier seg i massevis- og er like god som en til tusenlappen- til det formålet Håndverkerkniv | Blad i karbonstål | MEEC TOOLS | Jula I tillegg er den utmerket når du skal kappe ledd i føtter og nakke, anbefales. ( og kniper det- flår en kjapt en 2-3 dyr med den også.)😉

Edited by asterix
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

asterix skrev (37 minutter siden):

Egen kniv for å stikke en hjort kommer for min del under kategorien "ting en ikke vet en har bruk for" - omtrent som egen popkorn-maskin på kjøkkenet


selvfølgelig har jeg ikke egentlig bruk for en egen kniv til dette men er det ikke nettopp livet til oss jaktnerder dreier seg om? Vi bruker utallige timer og unevnelige summer hvert år på ting vi egentlig ikke trenger. Vi tester kuler og ladninger på jakten etter det optimale. Plutselig får vi det for oss at for den jaktformen vi for øyeblikket bedriver så bare MÅ vi ha et nytt kaliber. Plutselig har vi feil type kikkertsikte eller så har det kommet en ny type lyddemper som er 3 gram lettere enn den vi har.

 

og jeg bare MÅ ha en egen stikkekniv fordi dette vil totalt forandre min jaktopplevelse for all fremtid eller ihvertfall til Zeiss kommer med et kikkertsikte med en ny og bedre coating.

  • Like 5
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Ikke direkte svar på spørsmålet, men på slakterier bruker man gjerne en (litt lang) utbeiningskniv, til forveksling lik en fileteringskniv. Fø har ikke utblødningsstikk noen hensikt om dyret er skutt i maskinrommet, men det kan ha hensikt ved treff som ikke gir inn/ utblødning, feks i hode eller rygg. Skal stikket ha noen funksjon må det også foretas relativt raskt etter dødelig/ fangskudd. Maksimalt 45 sek, helst snarere. 

Link to comment
Share on other sites

Den kniven jeg bruker aller mest ifb offentlige ettersøk/skadet vilt er faktisk kniven jeg linket til.🙂 Det skal jo sendes inn CWD prøver fra alt hjortevilt over 1,5 år som er påkjørt eller sykt. Da må hode fjernes, og den best egnede kniven til det har for min del vist seg å være en kniv til rundt 20 Kr. 🙂Når en kapper av hode er det lett å treffe bein, pelsen full av sand mm, kort sagt ikke så festlig å bruke en dyr jaktkniv til slikt. Den egner seg også utmerket til å stikke dyret med. Og det merkeligste er at disse knivene blir lynende skarp igjen etter et par minutter på slipesteinen. Tips, kjøp 15-20 stk neste gang du er på jula- og du finner en skarp, egnet kniv neste gang du har behov for det- om det er for å skjære hode av en hjort- eller for å spikke en seljefjøyte. Kjedelig? Ja, uten tvil. 🤔

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

De få gangene jeg har hatt behov for å bløgge dyr har jeg brukt en vanlig tollekniv.

Bladet inn på tvers i stikkehullet, raskt kutt mot venstre, snu kniven raskt 180 grader og kutt mot høyre. så gjelder det å få hånden vekk før blodspruten kommer.

Ingen grunn til egen kniv til stikking.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Skal en få ut mest mulig blod bør en beholde kniven i såret. Jeg kutter et lite snitt på 5-7cm fra luftrør og ned, for så å presse den flate siden ned midt i såret- slik at det kommer inn godt med luft. En får blod på fingrene, men dyret er "tomt" på noen sekunder. De siste årene har jeg konsekvent brukt å stikke dyrene, uansett treff. (Etter et besøk i Skottland, godt med nye impulser en gang i blant) Teorien er mindre blod i hinner- og mindre griseri i slaktebua. I tillegg slipper en overraskelsen med at dyret plutselig reiser seg igjen- og stikker til skogs. Jeg ser jo fordelen med en slik kniv som det linkes til lengre opp- om jeg skulle slakte 3-400 rein. 

Link to comment
Share on other sites

asterix skrev (1 time siden):

Skal en få ut mest mulig blod bør en beholde kniven i såret.

Står kniven igjen i såret blokkerer den noe av åpningen.

De fleste blodårer i området du når med kniven går vertikalt og ved å kutte på tvers vil flere blodårer bli kuttet over. Musklene som kuttes vil ha et spenn i muskelfibrene slik at de vil gi en åpning atomatisk. Det er det som gjør utblødningen fra et jaktspiss fra bue så effektiv, hullet åpnes på grunn av spenniingen i muskelfibrene.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Skader ikke å stikke dyret selv om det er skutt i hjertet og lunger så er vel opp til jegeren om de stikker eller ikke på jakt, er du heldig får du ut blod som @asterix.

 

Eneste erfaringen jeg har med stikking er når vi slakter griser og bruker hode-skudd som "bedøvelse" og stikker grisen for å tømme den for blod og som avliving. Da har jeg pleid å stikke inn i hullet og med en lang kniv kutte godt til det fosser ut blod, hjertet pumper i mitt tilfelle. Vet ikke om Mora-kniv er lang nok til å komme langt nok inn på hjorten, sikkert noen andre som vet.

 

Edited by Sakoen75
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Per-S said:

Står kniven igjen i såret blokkerer den noe av åpningen.

En bruker jo kniven til å utvide åpningen, og løfter en i tillegg opp øverste framfot- så får du en god åpning. Da hører en "sluurrp" når lufta går inn i dyret- og blodet fosser ut. Skal det mye væske ut- må det luft inn. Men det er mange veier til Rom, det er vel nesten like mange måter å gjøre dette på som det er jegere. En får prøve seg frem og finne sin metode.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Er trådstarter interessert i kniv kan ein ikkje i fullt alvor føreslå at han skal kjøpe kniv på Jula til kr20.-  Det kan jo ikkje bli meir tamt å kjedeligt enn det🙂

Eg ville gått til motsatt ende av skalaen og prøvd å fått kjøpt meg kniv hjå Fredrik Haakonsen. 

Anbefaler å gå inn på Haakonsen Knives / Facebook å ta ein kikk.

Edited by brisen
Link to comment
Share on other sites

Jeg må bare innrømme at jeg pr dags dato aldri har stukket et vilt.
Og det har blitt lagt ned noen i løpet av et langt jegerliv.
Grunnen er ganske enkelt at med alt blodet i brysthulen (innvendig blødning) ble jeg opplært til at stikking ikke var nødvendig.
De jeg har jaktet med opp gjennom åra har heller ikke brydd seg med å stikke, så utrolig nok, her er jeg "på gravens rand" og kan ikke stikke?!

Men en slutter jo aldri å lære (om en vil), så har dere "stikkere" noen illustrasjoner å vise til på hvordan dette skal utføres?
Jeg vet jo hvor hovedpulsåra i halsen på hjortedyr er, men det virker som om det er en spesiell teknikk slik jeg tolker innleggene?
Dyra blir jo vanligvis lagt med høyresida ned ved feltslakting og da formoder jeg at stikket blir på venstresida av halsen på dyret, inn mot brystet?

Link to comment
Share on other sites

jjrckd skrev (På 3.6.2022 den 11.41):

Er på utkikk etter en stikkekniv til rådyr og hjort. Er det noen som har noen gode anbefalinger som er tilgjengelige for kjøp eller evnt vet om en god smed som kan ta på seg å lage et egnet blad?

Jeg har brukt denne til både stikking og  slakting, god knivScreenshot_20220814-171245_Chrome.jpg.2d7594ff912eba328db4e5165824e850.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ølvomma39 skrev (2 timer siden):

Jeg har brukt denne til både stikking og  slakting, god knivScreenshot_20220814-171245_Chrome.jpg.2d7594ff912eba328db4e5165824e850.jpg

Klassiker den der, min første «ordentlige» kniv var samme sort, tror den kostet 150kr den gangen og var dyr sammenlignet med 10kr morakniv. Stakk og flådde noen titalls dyr med denne, men den er egentlig litt for bred og lang etter min mening. Pensjonerte den for et par tiår siden til fordel for en smalere og kortere kniv. Som ren stikkekniv ville den kommet et stykke ned på lista mi ihvertfall. Har den enda en plass som reservekniv, forholdsvis lett å få og holde kvass. 

Link to comment
Share on other sites

Stikke dyret er for å få ut blodet, da må man helst stikke før hjertet er sluttet å slå. Kutte halspulsåren er mer enn vanskelig og normalt stikker en kniven inn i det som kalles stikkegropen, det vil si rett under der spiserør og luftrør går inn i brysthulen. Stikk kniven litt på skrå nedover med bladet horisontalt og skjær sidelengs mot begge sider. Da kuttes de store blodårene over hjertet og det foser ut blod. Det er ikke nødvendig med en stor kniv, jeg har brukt en vanlig tollekniv på elg uten problemer.

Behovet for stikking er kun når dyret ikke er skutt i hjerte lungeområdet. Jeg har gjort det ved avliving av dyr som er skadd, og der jeg har skutt nakkeskudd, da vil stikking gjøre at blodet kommer ut. Med hjerte/lungeskudd er det bortkastet.

Jeg holdt leksjonen om dette på et jegerprøvekurs i dag, og DN sitt undervisningsopplegg er her noe selvmotsigende. Der underviser vi at påskutt dyr skal få tid til å legge seg, og en bør ikke forlate posten og se etter dyret før tidligst etter noen minutter. To-tre lysbilder senere står det at stikking bør gjøres mens hjertet fortsatt slår. Selv om det også er klart at stikking er unødvendig i de fleste tilfeller er det en logisk brist i opplegget.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...