Jump to content

Våpensøknad spørsmål


Kakenonster1

Recommended Posts

Hei. Jeg har sikkerhetskort og to stk kursbevis som standplassleder. Og så er jeg medlem av et skytterlag. Jeg skyter med sig sauer 200 str .22 lr og gar gjort det en stund nå. Lederen på skytterlaget sier at det ikke er noe i veien for at jeg kan låne med meg en sauer hjem slik at jeg kan bli mer kjent med våpenet og gjøre så mye mengdetrening som jeg ønsker selv. Jeg har våpenskap som er FG godkjent og søknaden er ferdigskrevet. Men jeg har også lyst å trene med større kaliber, henholdsvis 6.5x 55 ish men pga lav økonomi så vil jeg gå til anskaffelse av en krag jørgensen. Spørsmålet mitt er, må jeg først skyte med en krag på trening for så å erverve en selv eller kan jeg bare skrive i våpensøknaden at jeg skal utvide treningen med å begynne å skyte med krag i tillegg til det jeg allerede skyter med ?

Link to comment
Share on other sites

Forstår det da slik at du skyter i et DFS skytterlag. Da kan du jo søke på banevåpen i både 22lr 6,5x55 308 og 30-06. Men ærlig talt å kjøpe en gammel krag vil jeg nå ikke ha jort. Det er jo et elendig og totalt avleggs våpen har selv hatt flere slike men kunne aldri tenke meg og bruke en slik nå. Lån heller Sauer 200 STR av skytterlaget til du får råd til å kjøpe din egen. Er jo en del brukte og få for rundt Kr 10.000,-

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Nei du trenger ikke å skyte med et klubvåpen for å søke om banevåpen. Men du må ha deltatt på skyting og helst også stevner hva du har skutt med betyr ikke noe det er aktiviteten som teller. Og da er det enkelt og gå inn på DFS sin hjemmeside og skrive ut medlemskort og egen aktivitet for å legge med søknaden.

Om en krag er billig er den fremdeles dårlig og det koster like mye å søke på krag som noe annet. For en nybegynner og skyte kne og stå med et våpen som har så lang lukketid kan jo ta motet fra hvem som helst. For ikke å snakke om en feltrunde i regnvær.😁

Edited by bardp
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, bardp said:

Nei du trenger ikke å skyte med et klubvåpen for å søke om banevåpen. Men du må ha deltatt på skyting og helst også stevner hva du har skutt med betyr ikke noe det er aktiviteten som teller. Og da er det enkelt og gå inn på DFS sin hjemmeside og skrive ut medlemskort og egen aktivitet for å legge med søknaden.

Om en krag er billig er den fremdeles dårlig og det koster like mye å søke på krag som noe annet. For en nybegynner og skyte kne og stå med et våpen som har så lang lukketid kan jo ta motet fra hvem som helst. For ikke å snakke om en feltrunde i regnvær.😁

Jeg skyter hver uke. Men ikke skutt med hverken krag eller sauer 6.5x55 jeg skyter over 300 på treningene så en krag ser jeg på som utfordring. For meg er dette bra. 

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Wintel said:

Bare søk om rifle i kaliber 6.5x55, så kan du kjøpe hva som helst når du får søknaden godkjent (så lenge det ikke er 1/2 auto). Og søk nå like gjerne på flere våpen når du først søker...

 

 

Jeg trodde det kun kunne være sauer 200, krag jørgensen eller mauser siden dette er det som står på våpenlista til dfs og skytterlagene?

 

Link to comment
Share on other sites

Krag som kosevåpen er helt suverent (jeg har en nummerlik 1894 med matchende tilbehør).

 

Å kjøpe en Krag for å faktisk lære seg å skyte, og attpåtil skyte i DFS, ville jeg kalt selvsabotasje. Skal du først kjøpe noe gammalt og utdanka så kjøper du en M67, de er i alle fall noenlunde litt mer moderne..

 

(jeg har begge deler)

 

Ole

Link to comment
Share on other sites

Kakenonster1 skrev (15 timer siden):

   -  jeg skyter over 300 på treningene

 

I hvilken klasse, og på hvilket skyteprogram?

 

Hvis du kan få lånt en STR 200 i 6.5x55 fra laget, sparer du deg for mye bry, og mange utgifter. Husk at et 6,5x55-løp slites for minst ei krone smellen. Fint hvis de øvrige lagsmedlemmene vil ta de utgiftene for deg!

 

Mange M/67 og Krag-J duger til å skyte liggende i klasse 1, hvis ikke løpet er utskutt. Alle våpen som selges brukt, har jo "bare gått ca. 200 skudd". Mulighetene for å få et våpen som ikke duger til konkurranseskyting, er store, særlig med ombygde K-J.

Link to comment
Share on other sites

Joda M67 er mye bedre en krag men i forhold til sauer 200 blir begge elendige greier. Har att flere av begge delene og er svært fornøyd med at jeg nå ikke har verken krag eller gammel mauser i huset.

Skal en være sikker på og aldri bli en god skytter kan jo selvsagt en krag være en ide. Men hvorfor ikke like gott dra til med et flintlåsgevær.😆

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, Wintel said:

Bare søk om rifle i kaliber 6.5x55, så kan du kjøpe hva som helst når du får søknaden godkjent (så lenge det ikke er 1/2 auto). Og søk nå like gjerne på flere våpen når du først søker...

 

 

Kan noen flere bekrefte dette ? Eller må jeg spesifikt søke om et av de våpen merkerene som dfs og skytterklubbene bruker?

 

Link to comment
Share on other sites

Kakenonster1 skrev (7 minutter siden):

Kan noen flere bekrefte dette ? Eller må jeg spesifikt søke om et av de våpen merkerene som dfs og skytterklubbene bruker?

 

Våpenet må være godkjent til bruk i den organisasjonen du bruker som ervervsgrunnlag, DFS i dette tilfellet.

Og selvsagt i programmet du har tenkt å skyte.

 

K

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Utblåsning og hjertesukk:

 

Det er fint å ha eget, men før man begynner å dra ut på konkurranser er lagsvåpen veldig fint. I mellomtiden kan du kanskje spare opp litt?

 

Når du endelig kjøper er verditapet for en brukt Sauer 200 STR og en M67 svært likt - men sjansen for å få en dårlig Mauser er dessverre større. Og da er innsatsen tapt. 

 

Ny pipe for en Sauer koster halvparten så mye som for en M67 og skiftes på noen minutter, ikke uker hos børsis, for ikke å snakke om å sette på kikkert. Og hvis @M67 og hans medsammensvorne klarer å lure deg til PRS, langhold, dynamisk bolt, jaktfelt eller noe annet gøy så har du et bedre utgangspunkt. 

 

Krag er kultur og Mauser er morsomt mekk, men jeg har hatt litt for mange som kjøper våpen på billigsalg og mister lysten fordi de er i bakevja til de med lagsvåpen. 

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (2 timer siden):

Våpenet må være godkjent til bruk i den organisasjonen du bruker som ervervsgrunnlag, DFS i dette tilfellet.

Og selvsagt i programmet du har tenkt å skyte.

 

Jeg spurte lenger oppe:

 

Jegermeistern skrev (3 timer siden):
Kakenonster1 skrev (18 timer siden):

-  jeg skyter over 300 på treningene

 

I hvilken klasse, og på hvilket skyteprogram?

 

DFS har jo "Kikkertklassen", der omtrent eneste begrensning er at våpenet ikke har større kulediameter enn 8 mm (bane og felt, innadørs gjør det meste i kaliber .22 LR jobben).

 

Fortell oss litt mer om hva du skyter, og hva du (kanskje) vil forsøke deg på. Inntil videre må vi gå ut fra at du vil ha grovkalibervåpen for DFS bane og felt, og da er svaret 200 STR. Som før nevnt, låner laget deg våpen, så takk og bukk.

 

Hvis du absolutt vil skyte med Krag-J, er det sikkert noen skyttere i laget ditt som var aktive før 1990, og som derfor har noe slikt stående og samle støv, innerst i våpenskapet. Lån en slik (husk vilkår for utlånserklæring, for de som ikke har våpen fra før), og kos deg (?), inntil du får råd til en STR 200.

 

Link to comment
Share on other sites

Chiefen.v-2 skrev (3 timer siden):

Kikkertklassen er vel ikke et "behov" som gir kjøpetillatelse?

Joda, det skal være det nå. Oversikten over er er for det ene gammel, og for det andre inkluderer den baneskyting, feltskyting, og 15m, alle er øvelser som kikkertklassen deltar i.

 

K

Edited by M67
  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, M67 said:

Joda, det skal være det nå. Oversikten over er er for det ene gammel, og for det andre inkluderer den baneskyting, feltskyting, og 15m, alle er øvelser som kikkertklassen deltar i.

 

K

Tror man må være innført i jegerregisteret for denne klassen og da har man allerede grunnlag for erverv ?

Link to comment
Share on other sites

Kakenonster1 skrev (7 timer siden):

Tror man må være innført i jegerregisteret for denne klassen og da har man allerede grunnlag for erverv ?

Det er ingen krav om å være innført i jegerregistret.

 

vavlo skrev (57 minutter siden):

Næ? Jeg finner ikke annet krav enn at man må være DFS medlem. Det er vel full anledning til å sette kikkertsikte på STRen og delta. 

Ja, eller hvilken som helst annen rifle som ikke er halvautomatisk eller over 8mm. Jeg har skutt i kikkertklassen med mange slags rifler.

 

Wintel skrev (1 time siden):

Korrekt. I det gamle våpenkompendiet var dette beskrevet. Kikkertklassen gir ikke ervervsgrunnlag, men aktivitet i denne klassen teller med når man søker om våpen til de "ordentlige" klassene i DFS (Sauer 200 STR).

Det gamle våpenkompendiet er utdatert. Kikkertklassen er (skal være, iht. avtale mellom DFS og POD) ervervsgrunnlag. Den er en del av et "godkjend skyttarprogram for den omsøkte våpentypen" - sålenge man søker om et våpen som er innenfor regelverket.

 

K

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Jegermeistern skrev (21 minutter siden):

Her er det opptil flere som skriver bastante meninger om DFS-programmer og vilkår for å delta i dem, med manglende eller utdatert bakgrunn.

 

Skal man gå ut med høye kneløft i denne saken, så sjekk først "Skytterboka", nyeste versjon ligger i PDF-format på DFS no.

 

 

Klassen ble godkjent av POD i 2020.

Alle klasser og programmer i DFS er nå ervervsgrunnlag for godkjente våpen. Dersom våpenkontorene ikke godtar dette må de ta en telefon til POD.

 

 

6.200 Våpen i kikkertklassen 6.201

Alminnelige regler

a) Generelt tillates alle typer våpen og kaliber til og med 8mm, unntatt er hel- og/eller halvautomatiske våpen som ikke er tillatt.

b) Våpen i kaliber .22LR er tillatt iht. regelverket 6.100 og 6.192.

c) Det skal benyttes kikkertsikte.

d) Det er ikke tillatt med kikkertsikte med innebygget avstandsmåler.

e) Avtrekksvekt skal være minimum 1 kg.

f ) Rekyldemper er ikke tillatt.

g) Lyddemper er tillatt.

h) Det er ingen vektbegrensning på våpen.

 

Skal en ha det fullstendig må en lese hele kapittel 6, da det er litt rotete skrevet. https://skytterkontoret.sharepoint.com/teams/samlag/Dokumenter/Åpen deling/22 - Reglement/Skytterboka/Skytterboka_2022.pdf

 

 

 

 

K

 

 

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Kakenonster1 skrev (På 23.1.2022 den 21.38):

jeg har våpenskap som er FG godkjent og søknaden er ferdigskrevet. Men jeg har også lyst å trene med større kaliber, henholdsvis 6.5x 55 ish men pga lav økonomi så vil jeg gå til anskaffelse av en krag jørgensen.

De fleste skytterlag hjelper skyttere med finansiering gjennom leasingordninger. Dersom ditt skytterlag ikke har dette, bør de få det på plass. Eventuelt har kanskje laget Sauere i 6.5x55?, eller konverteringssett? Vi (laget jeg er med i) har en rekke 200STR i 6.5x55 som folk låner i hytt og pine. Det er uproblematisk.

 

En krag-jørgensen er et fint stykke historie, og et trivelig våpen å skyte (litt) med. Men akkurat som en Triumph Spitfire fra 1955 eller noe, ikke er en egnet bil til en ungdom som skal ha et transportmiddel, så er ikke Kragen ei rifle for trening og konkurranse lenger.  Det er et klenodium om den er original, og de fleste skytterlagskonverterte er vel nær søppel å regne.
Skal du ha rimelig banerifle i 6.5x55, så er en M67 mauser et helt greit valg. De koster lite, og de kan selges for ca det samme, om man ikke ødelegger dem i retning "langholdsrifle", som vel tilsvarer å sette turbo, aircondition og 4WD på Triumphen...

en M67 koster vel opp til 3-4000, og da får du en grei en. Få av dem er utbrukte, men det bør jo sjekkes om løpet er OK, nytt koster fort 10 000,-

 

 

 

K

 

 

Link to comment
Share on other sites

For å få litt perspektiv på hva du kan forvente om du kjøper en brukt banerifle kan jeg gi deg følgende fortelling.

Da jeg kvittet meg med min banekrag var løpet totalt utskutt og presisjonen i den var helt elendig. Hvorfor, jo fordi jeg hadde innsett at den var ubrukelig og da særlig på felt når det regnet. Derfor hadde jeg bestemt meg for å kjøpe en M67 og ville selvsagt ikke ta kostnaden med og skifte løp i en børse jeg skulle skifte ut.

Noen år senere kom så sauer 200 str med enkelt system for løpsskifte og mange andre fordeler fremfor M67. Historien gjentar seg jeg bruker M67 en så lenge det siste løpet i den holder og når det var helt ferdig kjøper jeg meg sauer 200 str.

Begge de gamle våpnene ble solgt for noen hundrelapper.

Dette er nokk tilfelle for de aller fleste brukte banegevær av typen krag og mauser. Det er ingen som tar den store kostnaden det er å skifte løp i en slik rett før den skal skiftes ut. Så når en kjøper noe slikt er vel nesten regelen at det en får er en rifle med utskutt løp.

I skytterlaget der jeg skyter har vi flere sauer 200 str i 6,5x55 som lånes ut til nye skyttere. I tillegg har vi en rentefri finansieringsordning til de som ønsker og kjøpe ny sauer.

Rart om ikke dit skytterlag har noe lignende.

Link to comment
Share on other sites

Kakenonster1 skrev (4 minutter siden):

Ja men da kan jeg kun skyte med sauer i kikkert klassen ? Eller

 

Ja, så lenge kikkertsiktet sitter på våpenet.

 

Men dersom du monterer "QR"-fester på kikkerten, og har ei skinne (få/ingen (?) kikkertmontasjer som passer direkte i sporet) som er lettvint å ta på og av, er det bare å ta av kikkert-greiene, og sette på diopteret igjen (to skruer), så skyter du i den ordinære klassen (forsiktet kan du bare la stå på, det legger du ikke merke til når du skyter med kikkert).

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Jegermeistern said:

 

Ja, så lenge kikkertsiktet sitter på våpenet.

 

Men dersom du monterer "QR"-fester på kikkerten, og har ei skinne (få/ingen (?) kikkertmontasjer som passer direkte i sporet) som er lettvint å ta på og av, er det bare å ta av kikkert-greiene, og sette på diopteret igjen (to skruer), så skyter du i den ordinære klassen (forsiktet kan du bare la stå på, det legger du ikke merke til når du skyter med kikkert).

Så selve kikkerklassen gir ikke erverv grunnlag til andre våpen enn det som dfs organisasjonen selv skyter med selv om jegere kan skyte med det som de måtte ønske av jaktrifler som fyller kravene

(Eller?)

Link to comment
Share on other sites

oversikten som Razorback linker til er sproilans og har blitt etablert etter ny forskrift sommer 2021, den har siden blitt flytta rundt på og mulig endra litt format etter at digitale søknader ble en greie.
https://www.politiet.no/tjenester/vapen/lover-og-regler-om-vapen/#undefined

Siden kikkertklassen er godkjent av POD så er dette noe DFS bør ta tak i, for det er den lista tantene på kontoret tar utgangspunkt i.

Link to comment
Share on other sites

Oversikten sier jo ikke noe om hvilke klasser og spesifikt hvilke våpen som kan erverves for hver øvelse. Man burde kunne forvente at forvaltningen innhentet nødvendig informasjon for å kunne utøve jobben. Dessverre ser det ut til at store deler av denne forvaltningen for tiden er satt ut av spill som følge av ny lovgivning, og velger å toe sine hender til POD forteller spesifikt hva de kan godkjenne. Uansett er det jo bare å søke om erverv, og så klage på et evt. avslag.

Link to comment
Share on other sites

oversikten viser hvilket program som er godkjent og tillater erverv.
nothing more. står ikke kikkertklassen der kommer ikke tante til å godkjenne søknaden uten videre om man skriver kikkertklassen som bruksområde på søknaden.
dette med våpen som er tillatt i program løses jo ofte med vedlegg fra klubben, hvor de sier at våpenet er tillat brukt i programmet det søkes til.
Vet ikke hvordan det der er i DSF da

Link to comment
Share on other sites

meatpukk skrev (1 time siden):

kikkertklassen er godkjent av POD så er dette noe DFS bør ta tak i,

Såvidt jeg vet så er denne informasjonen sendt til våpenkontorene, fra POD. Ca høsten 2020.

 

 

Kakenonster1 skrev (18 timer siden):

selve kikkerklassen gir ikke erverv grunnlag til andre våpen enn det som dfs organisasjonen selv skyter med selv om jegere kan skyte med det som de måtte ønske av jaktrifler som fyller kravene

"Kikkerklassen" gir litt assossiasjoner... Men du får snakke for deg selv ;)

 

Kikkertklassen derimot, gir grunnlag for et våpen som faller inn under reglene i kikkertklassen til utendørs skyting, og et til innendørs skyting. Nok aktivitet vil nok kunne utløse grunnlag for et reservevåpen. Kikkertklassen har (ennå) ikke hurtigøvelsene, så man ender nok med et våpen mindre til kikkertklassen enn til de andre klassene.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...