Jump to content

Oppskrift på varm sjokolade/kakao


Jørgen

Recommended Posts

HEJLP!!!

 

Har besøk av mine 2 nieser på overnattingsbesøk i kveld. Og som snill onkel har jeg lovt dem verdens beste kakao!

 

Det var en oppskrift på sluttstykket som Zaitzev la ut, sen var helt nydelig. Noen som har den?

 

Kar kjøpt inn mørk kokesjokolade, helmelk, meierismør, vaniljesukker, kanel, chillipulver og kanel.... er vel ikke ne mere som trengs da tror jeg.

 

Det er blandingsforholdet her jeg er litt usikker på. Kan jo alltids prøve meg fra, og det blir sikkert godt alikevel.

Hadde vært fint om jeg hadde hatt oppskrifta, går nok litt kappere da! Småjenten skal jo snart legge seg også :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hvis ingen andre kommer til hjelp med litt mer solide data, har jeg tips til hvor du kan begynne:

 

til 1/2 liter melk:

ca. 100g (1 plate) mørk kokesjokolade

En knivsodd chilipulver

1/4 ts vaniljesukker

Kremtopp

 

Her har jeg allerede redusert med 10%, så du kan bare begynne å jobbe deg oppover ;)

Link to comment
Share on other sites

For seint å poste til deg Jørgen, men eg pleier å bruke mi gamle bestemors oppskrift på kakao, den er iallefall veldig god.

Modifiserer den litt av og til, for å teste ut litt smaker, men her er den ( sånn ca ) :

 

2 ss margarin

2 ss Regia kakaopulver

3 ss sukker, toppa skjeier

1 ts vaniljesukker

2 ss kald kaffe

1 liter h-melk

 

Smelt smøret i panna, ha i sukker/vaniljesukker og kakao, rør dette rundt til det smelter og blir ein tjukk sjokolade graut. Så heller du i kaffien, og lar den surre i panna sammen med resten et par minutter. Så har du i litt melk til å begynne med, og tar det nesten opp til kokepunktet, så heller du i resten av melka og tar det nesten opp til kokeounktet. Du kan fint ha i litt kokesjokolade også, og som Sako30-06 skriv her, så topper du den med ein dæsj med krem.

Link to comment
Share on other sites

Jørgen, det er sånne som deg, som skjemmer bort jenter som må "smøres" til ei kvar tid... :mrgreen:

 

Ontopic, så høyrdes det mykje ut med 150 gram, men som du sa, så blei den sikkert kjempegod. Kakao uten smør, er iallefall ikkje på lik linje som dei med smør.. :)

 

Og ikkje minst H-melk, eller Lettmelk med ein dæsj fløte.

Link to comment
Share on other sites

Klart en må skjemme bort jentene sine vet du! :wink:

 

Men jeg tror faktisk det var mere smør i oppskrifta til Z. håper han ser tråden og kommer med fasiten!

 

På en annen side så har jeg en gravid kone som er 3 mnd på vei :D , og hun har gått nedi vekt, så litt ekstra fett gjør ikke noe for å si det slik! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Kakao er vel noe av det beste som finnes. :D

 

Jeg husker jeg prøvde ut oppskriften til Z. Den var meget god, men faktisk er den enkle metoden like god:

1 pl. dronningsjokolade (kokesjokolade)

1/2 liter H-melk

Stor kremtopp med litt vaniljesukker.

en skvett konjakk for de kaldeste kveldene

 

OT

Ble servert kakao med kvinnelige kjønnshår på et utdrikkningslag for noen år siden. Brudgommen hadde mange kvinnelig kollegaer som hadde stillt sporty opp som donorer. Hele utdrikkningslaget stillte på party med kjeften full av hår. :oops: Det ble 1-0 til brudgommen.

Link to comment
Share on other sites

Gjorde følgende

 

Smeltet 150g meierismør, sammen med 2 plater mørk kokesjokolade.

ca 1,5l melk

ca 1dl sukker

En desj vaniljesukker

1 tskj chillipulver

 

Ble KJEMPEGODT!!!!

 

Det var kanel i oppskrifta til Z, men den droppa jeg...

 

Hva er hensikten med chillipulver?

Link to comment
Share on other sites

Etter litt leting på PC'n fant jeg denne oppskriften. Tror det skal være Zaitzevs oppskrift....

 

200 gram Mørk sjokolade, gjerne den Meksikanske Ibarra sjokoladen eller Bocca , eller dronninsjokolade.

 

Ei vaniljestang , splittet og frøene has i kasserollen ,men stanga trekker med i kjelen.

50-75 gram smør

1 dl sukker (gjerne brunt råsukker)

1.5 liter melk.

1-2 ts med kanel

1/2 teskje med chilli pulver , hvis du vil

SMøret smeltes i kjelen og sjokoladen brekkes i biter og vispes forsiktig med sukkeret og litt melk eller litt vann til den smelter , og da has vaniljen i . Eventuellt has chillien i også da . Resten av melk has i da med kanelen .

 

La det koke opp og trekke forsiktig litt etterpå.

 

Serveres med piska krem eller litt god iskrem

Link to comment
Share on other sites

Hei Jørgen ringte til zait i dag eg og han kunne for telle meg følgende

alle mål er sjønn og øyemål. 1-2ss med smør,1-2toppede ss kakao/eller ei plate med sjokolade,desto høyere kakao innehold bedre resultat, 2-4ss sukker eller honning, 1ts vaniljesukker, eller ei vanliljestang splittes og trekkes i kakaoen , 1halv ts chilipulver eller bit av frisk chili etter smak. Kanel etter smak eller kardemomme går an også 1-2 L melk. Smelt smør og legg kryddere i, la de bli stekt litt og ha i litt vann , rør rund så det ikkje brenner seg. Ha i melk og kok opp nesten til kokepunktet og la de trekke til de synker . Ha i halv vispakrem hvis de er ønskelig sistetiden eller stiv hvispa ved servering. Gjerne topp med kanel eller chili.

 

HER HAR DERE DEN ORGINALE OPPSKRIFTEN FRA ZAITZEVS

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Tak kfor rosen av oppskriften folkens ,det varmer i en kald desember kveld å høre det . :D

Jeg var Zaitsev på sluttstykket og litt på her inne tidligere en stund så det var jeg som kom på oppskriften , mange andre har likt den og mange damer har sukka henrykt over den oppskriften . Den Mexikanske sjokoladen fra Hervik.no som jeg kjøpte tidligere slutta de å ta inn fordi eksporten fra Mexico ble helt umulig, men god 70 % sjokolade av diverse slag og det en ganske enkelt har lyst til å bruke selv .

 

blir nok å lage en kjele med den på Hamar til uka av den .

Link to comment
Share on other sites

Varm sjokolade/Kakao er godt i vinterkulda nå.

 

Dere bør prøve å lage den til med noen hele kardemommebelger, fåes kjøpt på alle invandrersjapper og noen større butikkkjeder bare husk å kjøp den grønne sorten og ikke den svarte.

Bruker vanlig kakao oppskrift, slipper i en chilli, kanelstang, kanskje en anis og noen kardemommebelger. Fantastisk godt :)

Link to comment
Share on other sites

Har kokt kakao i en uke nå,å endelig kommet fram til en oppskrift jeg tør dele med dere :)

Har tadd utgangspunkt i di oppskriftene som er her på forummet,men tillsett litt andre inngredienser.

 

200 gr 70% kokesjokolade.

90 gr rørsukker(brunt).

75 gr setersmør.

1 ts Chillipulver.

2 ts pulverkaffe.

2 ts kanel.

2 ts honning.

2 ss karamellsaus(slik som man har på iskrem).

1 vaniljestang.

3 klyper salt.

1.5 liter H-melk.

 

Smelt smøret i en kasserolle. Tilsett sjokoladen i biter,chilli,sukker,honning,kanel,karamellsaus,salt og vaniljestang.

La alt dette få et oppkok under konstant røring.(pass på slik at ikke sjokoladen brenner seg i bunnen av kasserollen) Tillsett så melken,å varm til kokepunktet.

Server i store krus sammens med en kule krokaniskrem eller pisket fløte med en skvett Baylis på(ikke til barna da :oops: )

Gi denne oppskriften til ØK,slik at du slipper å lage den bestandig :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Bare en liten advarsel. I fjor lot jeg restene av denne kakaoen stå i en ståltermos på kjøkkenbenken i et par dager. Det endte med en skikkelig eksplosjon når vi satt og spiste kvelds. :shock:

Korken gikk i taket og lå spredt utover kjøkkenet i biter. (hakket i gipstaket er nylig blitt sparklet og malt på nytt...) Og brun gjæret(?) masse måtte tørkes opp ifra tak, vegger og gulv...

Så mulig disse ingrediensene burde på overvåkingslisten til PST :lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Dette er den beste sjokoladeoppskrifta eg har funne. Den er rik og kraftig på smaken, men er ikkje så feit i munnen sidan den er basert på vatn - den er nesten forfriskande å drikke! Du treng ikkje den sjokoladeskummegreia, det helt lenge å berre vispe godt med ein ballongvisp. Den blir forresten enormt god av å bli rista i ein termos frå Stryken ned til Ullevålseter. Rein livseliksir. Ikkje noko krydder eller fjas, berre rein god sjokolade.

 

http://fxcuisine.com/Default.asp?langua ... ution=high

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...