Jump to content

Våpensprengning hva kan ha skjedd?


Andreasv

Recommended Posts

Hvor stort trykket var i denne patronen er umulig å vite. Jeg kan ikke garantere at jeg ikke har gjort feil, å det kan ha vært flere uheldige omstendigheter som førte til ulykka.

 

Jeg har stor tro på hylsebrist teorien, men noen ting taler jo også mot denne. Hvorfor røyk ikke hylsa ved 1 eller 2 gangs bruk? 

 

Slik jeg ser det er konstruksjonen til Sako svak. Interessant at de har endret sluttstykket på sin nye modell til helt omsluttet hylsebunn...

 

Det er vel heller ingen tvil om at våpenet fungerte som det skulle når uhellet var ute. Krutt gasser ble styrt vekk fra ansiktet og nedover. Jeg kan love dere jeg var glad når jeg var sikker på at sluttstykket ikke sto fast i ansiktet mitt, men fortsatt var på plass i våpenet. 

 

Er i gang med å leite etter nytt våpen nå. Det blir ikke en Sako 85, det er garantert.

 

Andreas

Edited by Andreasv
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Skrueråmuttere skrev (18 timer siden):

Hadde vært fryktelig interessant å vite hvor mye overtrykk det eventuelt var.

Det er ikke sikkert det var overtrykk i det hele tatt.

 

Om man finner en bil som har blitt kjørt av veien i en sving og ganske knust, hvor man legger merke til at det ene forhjulet mangler (det som var i yttersving) Kan man da konkludere at farten var så høy at bilen ikke greide svingen, og hjulet ble slått av i kræsjet? Eller kan man tenke seg at hjulet datt av i svingen, og at det medførte at bilen ikke greide svingen selv i normale hastigheter.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Andreasv skrev (8 timer siden):

 

Jeg har stor tro på hylsebrist teorien, men noen ting taler jo også mot denne. Hvorfor røyk ikke hylsa ved 1 eller 2 gangs bruk? 

Eller det kan hende at hylsa hadde en svakhet. Siden det er tilfeldig hvordan du legger patronene i magasinet, så kan det hende svakheten ikke var i den retningen hvor sluttstykket ikke omslutter hylsa de to første gangene, men at det først skjedde tredje gangen.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Andreasv skrev (På 31.3.2022 den 21.57):

Hei folkens, da har det vært en oppdatering her. Våpenet har vært inne hos børsemaker via av Schou-våpen. 

Melding fra børsemaker.jpg

 

Konklusjonen er vel ikke overraskende, men jeg sitter fortsatt med følgende spørsmål:

Er det realistisk å få så høyt trykk med bruk av krutt og kule som jeg har beskrevet? 

Hvorfor er hylsa full av sot utvendig, om den har vært utsatt for et ekstremt trykk. 

Hvorfor vises skrifta så godt på den delen av hylsa som fortsatt er hel?

 

Våpenet blir vel levert til politiet og kondemnert, er i dialog med forsikringsselskapet. 

 

Jeg har skutt og vært på jakt etter hendelsen, ser ut som jeg skal komme meg greit etter skrekken, men det sitter i kroppen!

 

Andreas

 

Om undersøkelsen var like grundig som korrekturlesinga så... Nok om det.

Finner vel konklusjonen litt lett og eg stiller fortsatt store spørsmål til at det kan konkluderes med overtrykk med valgte komponenter. Men det var vel akkurat som forventa frå Schou når det ikkje var brukt fabrikkammo.

Før du skroter rifla, har du høyrt meire frå Sako i Finland?

Som eiger av to stk. Sako 85 med heimeladd ammo så er eg ikkje bekymra etter dette. Men hylser frå Winchester eller Federal med konkav hylsebunn vil nok bli foretrekt før Norma sine flate, S&B er heilt uaktuelt å bruke...

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg ville ladd opp noen patroner av samme type som tidligere og skutt dem i våpenet og brukt snoravtrekk. Da kan du se på hylserog måle om hylsene har samme dimensjon etter skyting som tidligere, eller om det har vært overtrykk som permanent har skadd løpet. Dun kan også se på bunnstempelet om pregingen blir deformert. Tilsist kan du lade med moderat overtrykk for å se hva som skjer da. Våpenet er avskrevet uansett.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...