Jump to content

Våpensprengning hva kan ha skjedd?


Andreasv

Recommended Posts

Da skjedde det med meg. Våpenet sprenges under skyting. Kun flaks gjør at jeg kan gå derfra med kun små skader rundt ene øyet. Jeg er nå i søken etter noen svar, hva kan ha skjedd?

Jeg drar å skyter for å se om våpenet går som det skal. Hadde en uforklarlig bom på elg forrige helg, så våpenet måtte testes. Legger med ned og skyter 3 skudd med demperen på. Jeg treffer blinken ved siden av der jeg sikter?!? Ingen samling. Rød ring er siktepunkt gul ring treff. (a4 ark)

Snapchat-1370408699__01__01.jpg.5b7a78292748a19161bcd212c7754850.jpg

 

Skrur så av demperen og skyter 2 skudd, får normalt treffpunkt på disse.  Setter så demperen på igjen og skyter 3 nye skudd. To av skuddene er i skiva til høyre, 3. finner jeg ikke, antar at den hadde bomma på skiva. Bestemmer meg for å ta en siste kontroll og skal skyte 3 nye skudd uten demper. Da skjer det fatale, våpenet sprenges. 

IMG_20211130_131603.jpg.16770e519d5bbfbb8c0819fbc01892b0.jpgIMG_20211130_131619.jpg.fb4ca3e8c768d9e1b0c2b8538ecb03c6.jpg

Våpenet er en sako 85, kaliber 6,5x55. Skuddene jeg skyter er hjemmeladd, ladningen er 43 grs ra10 (LOT 20145054), 120 grs a-max kule. Hylsene er brukt 3 ganger før, og neck siza. 

Jeg har tenkt dette, men rett meg gjerne om jeg tar feil.

Jeg har 3 ulike kruttyper hjemme, dette er n19, n15 og ra 10. Jeg kan ikke forstå at en feilladning med noen av disse kruttene skal kunne føre til en slik sprengning med ei 120 grs kule. Kan det ha skjedd om kula var 140 grs? Altså at ei kule har sneket seg inn i ladinga mi? Jeg har ingen 140 grs a-max, så da må den ha fulgt med pakken. 

Kan jeg ha hatt ei hylse uten krutt i? Vil da kula kunne entre løpet så langt at jeg får kammret neste patron uten nevneverdig motstand, kun med tennhetta som drivkraft? Jeg bruker federal 210 hetter. 

Jeg merket ikke noe unormalt med skuddene før det fatale. Ett skudd der kula setter seg i løpet, skal man da merke? Null rekyl og lite smell?

Snø og is, kan jeg ha fått snø i løpet, og at det har fryst til is iløpet av turen frem til blinkene for å se, å tilbake igjen? Løpet hadde da gått 7 skudd, så det er litt varme i det. Det var ca - 5 under skytinga. Jeg vet ikke at jeg har hatt pipa i snø, men jeg tviler veldig. Det ville jeg reagert på umiddelbart.

Jeg har undersøkt alle 8 tomhylsene jeg har, kan kan ikke se noen unormalheter på disse. Den 9. står fast i kammeret enda. 

 

Jeg priser meg lykkelig over at det gikk så bra som det gjorde. Her er det nok mest flaks som har spilt inn. Heldigvis lå våpenet på sekken som anlegg og venstre hånd var bak på kolben. Hadde venstre hånd vært der fremme..... ja det vil jeg ikke tenke på... Heldigvis holdt sluttstykket seg å plass.

Håper noen kan synse og mene litt kvalifisert om dette. Jeg skal prøve å svare så godt jeg kan på spørsmål, kjenner at jeg trenger å få noen svar, i alle fall troverdige teorier. 

Link to comment
Share on other sites

Uff uff uff. Jeg får frysninger når jeg leser slikt og får flashback.

På befalsskolen fikk en medelev av meg løpssprengning på sin AG3 ved siden av meg. Jeg reagerte ikke på noe spesielt smell siden det smalt rundt meg på alle sider, men plutselig kjente jeg noe vått i ansiktet. Jeg tok meg til ansiktet og så det var blod. Kikket på sidemannen som lå der i sjokk og kikket på venstrehånden sin som manglet flere fingrer.

Du har vært heldig.

 

Tre ting slå meg umiddelbart: hvis ikke jeg ser feil fra bildene (jeg ser på en liten mobil og øynene er ikke like bra som før) så ser det ut som du har fått en sprenging i selve låsekassen, og ikke i løpet. Stemmer det?

Nummer to: jeg lader selv og det har dessverre hendt mer enn en gang at jeg har fått ladet en patron uten krutt. Ikke i rifle, men i håndvåpen.

Du både hører og merker fort om det kun er en primer som er gått av uten krutt. Trust me. Du vil aldri være i tvil hvis det er det som skjedde. 

Og siste, akkurat som @spindrift, bruk en pussestokk og press ut den hylsen som står i. Står det noe annet i foran den? Den siste kula som du ikke fant på blinken?

Edited by Bartemannen
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Godt det gikk såpass bra.Tror ikke på feil krutt. Jeg opplevde en gang å nesten klare kamre neste skudd med en kule i løpet. Vet ikke om det var litt krutt i eller bare tennhetta som presset den linn. Merket ikke at det ikke smalt helt som det skulle, men de rundt meg merket det og stoppet med fra å klare kamre neste.  Etter dette lader jeg alltid på brett og sjekker alle før jeg setter kule i. Er og spent på hvordan  løpet ser ut inni. Litt mere bilder hadde kanskje og hjulpet på. Jeg håper og tror du blir å finne ut av dette, for det må ha en annen forklaring er våpenfeil på et såpass nytt våpen, tenker jeg

Link to comment
Share on other sites

Fysj, her har du vært heldig, bra det gikk så bra som det gjorde!

Har du sjekket innmaten på demperen din? Jeg fikk meg en fryktelig aha opplevelse med 2 av demperene mine nå i høst. Først en a-tec sport, som fikk seg et ufrivillig bad, i lag med rifle og jeger... børsa ble demontert i atomer, tørket og smurt opp etter alle kunstens regler, men demperen ble bare tømt for vann og så lagt til tørk og glemt av en måneds tid mens en annen børse ble med meg på jakt, denne med hausken jd224. Har for vane å se gjennom demperen før jeg skrur den på børsa og heldigvis for det, først oppdaget jeg at hausken demperen var eiret så mye at den nesten var tett, det var rett og slett grodd fullt at hvit eir i hullet, gjennom hele demperen. Dette har nok skjedd etter mange helger på rad i fuktig vær, uten et eneste avfyrt skudd. Kom da til å tenke på a-tec'en som hadde vært på svømmetur, den var nesten like ille. Og med den pusserunden dem trengte for å få nok åpning gjennom, så priser jeg meg lykkelig for at jeg ikke skjøt med noen av dem. 

Link to comment
Share on other sites

Pererik. Hvilke bilder trenger du?

Jeg lader alltid på hylsebrett og sjekker alle partner med lykt før kule settes i. Men rutiner kan jo svikte, vet ikke at det har skjedd, men noe er det jo...

 

Har demontert demperen. Den trengte seg en skikkelig rens. Det var den som tilsynelatende ødela presisjon. Men det forklarer ikke at våpenet går i filler. 😓

Link to comment
Share on other sites

Dette ser ut som en hylsebrist slik at gassen kommer ned i magasinet og sprenger det og skjeftet.

Det har ikke nødvendigvis vært mye overtrykk, men det vil du oppdage når børsemaker får demontert våpenet.

Det er ikke sikkert at verken låskasse, løp eller sluttstykke er skadd, men utdrager blir ofte bøyd i slike tilfeller.

Sluttstykket sitte ofte fast på grunn av smeltet hylsemessing og må slåes opp.

Det er best om du tar våpenet til en kvalifisert børsemaker for undersøkelse, med de kruttypene og kulene du har skal det ikke bli noe særlig overtrykk.

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Godt det gikk bra med deg og at du kom frå dette kun med mindre skader, ser stygt ut...

Eg er absolutt ingen børsemaker så dette blir kun synsing. Ut frå bilder så ser det ut til at sluttstykke, låsekasse og løp er intakt, stemmer det? Ser også at det buler rundt magasinet, kan det vere her det har gått i lufta. Hylse nr 9 står fortsatt i kammeret forteller du, hadde du fullt magasin og ei igjen?  Blokkert løp skal normalt ei Sako tåle og dine krutt i lag med kuletyper bør heller ikkje by på farer. Delvise ladninger kan forårsake store trykk men om du vil klare å sprenge eit kammer, eg veit ikkje. Uansett så ville vel sluttstykket komme ute av posisjon med diverse større skader om du hadde sprengt kammeret? Kan eventuelt patron nr. 10 i magasinet hatt ei tennhette som var mangelfullt pressa gått av i rekylen?

Link to comment
Share on other sites

Det var to skudd igjen i magasinet. Disse er intakte. Jeg lada opp magasinet med 3 skudd før serien. 

Fikk opp sluttstykket med makt, hammer og trekloss. Utdrager er småbiter og det kom ut biter av hylsa. Har ikke fått kakka ut denne. Det ser ut som at det er magasinet som har pressa på stokken slik at den har revna. Magasinet er om som en ballong som man ser på bildene. 

 

Trodde ikke en hylseseperasjon skulle føre til så store skader og trykk bakover/nedover. Kan dritt fra demperen ha dryssa nedi løpet, slik at det ble større friksjon for kula? Dermed høyere trykk slik at hylsa revna?

Link to comment
Share on other sites

Skal hylseseparasjon vere årsaken må vel løpet vere tett? Eller i alle fall noko som gjer at trykket ikkje kan gå den vegen.  Det eg har lest om hysleseparasjon (grunna tynne utslitne hylser) har vitterligen vore mindre dramatisk en dette her. Trur de må vere andra faktorar inne i bilde. 

Edited by stigamundsen
Link to comment
Share on other sites

høggern skrev (5 minutter siden):

hylseseparasjon, det ble mye røyk, men hylsebunn ble med sluttstykket ut.

Hylseseparasjon går som oftest greit, men om hylsebunen revner går det som på bildet, gassen kommer ned i magasinbrønnen, og den tåler det ikke.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Per-S skrev (7 minutter siden):

Hylseseparasjon går som oftest greit, men om hylsebunen revner går det som på bildet, gassen kommer ned i magasinbrønnen, og den tåler det ikke.

Hva kan årsaken til en slik hylseseperasjon være? Dette er Norma hylser skutt 3 ganger fra før. Helpressa og trimma en gang, necka 2 ganger. 

Link to comment
Share on other sites

Som oftest skyldes dette en feil eller svakhet i messingen, inneslutninger ellet "pipes" er det vanlige. Dersom en slik svakhet kommer over utkastersporet i våpen med mauser type utkaster kan hylsen svikte og gassen med fullt trykk blåser ned i magasinet og rundt sluttstykket.. Ødelagt utdrager er vanlig med slike hendelser fordi trykket og hastigheten på kruttgassene er stor.

Se nøye på patronene som lå i magasinet, ofte har de bulker eller skjevheter på grunn av overtrykket.

Edited by Per-S
Link to comment
Share on other sites

Lien, hva tenker du på? De andre hylsene oppførte seg normalt. Tenker du å måle lengde og eventuelt trykkring på de hylsene som ble skutt? Jeg har studert tennhettene på de hylsene som ble skutt i dag, ingen unormale tendenser der. Har ikke micrometer for å måle trykkring på fornuftig måte, kun skyvelære. 

Link to comment
Share on other sites

Hornady siste manual skrivwt 43,1 er maks med forbehold 

de skriver at alt rødt bør kun brukes under forbehold

så både hornady egen manual og Gordon program sir dette er en farlig lading kanskje norma data er feilScreenshot_20211130-225015_Office.jpg.e4db301ee7ef6945e5daa82144468676.jpg

Edited by Mikkelh
Link to comment
Share on other sites

28 minutes ago, Per-S said:

Dersom en slik svakhet kommer over utkastersporet i våpen med mauser type utkaster kan hylsen svikte og gassen med fullt trykk blåser ned i magasinet og rundt sluttstykket..

Sako 85 har som Per-S sier i likhet med M98 store partier hvor hylsebunnen ikke har støtte fra sluttstykke. Se bildet;

477DD386-003C-4C87-A8E1-35E0D9D61ED2.jpeg.edbd10747eb3e3d15186601692207862.jpeg

Dette er en av grunnen til at jeg er småskeptisk til designet og foretrekker Sauerløsningen over Sako. Det blir mindre stress med noe som tetter skikkelig om uhellet rammer.

 

Link to comment
Share on other sites

Mikkelh skrev (4 minutter siden):

Man må da dobbelt sjekke produsenten av prosjektilet for de har ikke 46 som maks.

Alle 120 gram kugler oppføre seg jo ikke ens

Les argumentet ditt. 

Så ser du på bildet du posta selv. Så leser du argumentet ditt en gang til.

Må sitere nissene: "think you a little about" 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Per  og Bly
Er nok inde på det rette spor.
Da Sako af syge markedsføringsmæssige årsager, gik fra 75 til 85 valgte de at reducere sikkerhedsniveauet ved hylsterhoved seperationer, med ca 50% Da man gik fra næsten fuld omslutning af hylsterbund, til under 50%.
De sperngningstest vi har udført, viste at "mausertype" udtrækker opnår hulsterhoved sprengning ved ca 5500 til 6000bar, mens traditinel omslutning som på tikka/sako75 klarer mellem 9000 og 95oo bar, før du oplever denne lækasje. 
Fuld omslutning som Remmington og S&L klarede mellem 10500 og 11000 bar, før de havarerede.
-
Dæmperfejl, kan ikke medføre øget kammertryk
Tilstoppet pibe, kan ikke medfører kammer/hylsterhovedsprengning
Om ikke en kugle kommer ud. Så har du ingen lyd, eller rekyl, og oplever bare et KLIK.
Selv om man blokerer en pibe, så kuglen ikke kommer ud, selv om der er normal krudtladning. Ja så smeller det ikke, og du har ingen rekyl, bare et klik, efterfulgt af en langtrukken pssssssssss.
-
Men i troden over, er der faktisk mange interessante indlæg. Blandt andet om de potentielle problemer, med dempere hvor selve flammehullet er aluminium, og ikke stål eller titanium.
Her beskrives potentielt både udbrending/lokalsmeltning/aluminiunsoxyd dannelse, som helt eller delvist lukker hullet i demperen. Med ødelagt trefpunkt som resultat (der er dog ingen risiko for våpensprengning)
Vedrørende fejlladning, så skal man faktisk ret voldsomt over maxladning, før modrene våpen ikke klarer sig.
-
I det viste tilfælde er årsagen 99% sikkert forårsaget af en messingdefekt i hylsterhovedet, kombineret med Sako85s elendige omslutning af hylsterbunden.

  • Like 5
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

tussehaugen skrev (1 time siden):

< / = Halvfull hylse er vel meire farlig med her nemnte kruttyper og kulevekter? Om  kule i tilleg stod mot bommer av ukjent årsak så kan vel trykkøkning bli brutalt rask?

Denne teori, har endnu aldrig kunnet bevises.
Men er formodentligt det man kalder en "Vandrehistorie" som er blevet fortalt så mange gange, at folk er begyndt at tro på den.
Og af frygt for sagsanlæg, er alle krudtproducenter begyndt at advarer mod det. Reelt uden nogen form for bevis. Men man vil ikke være den eneste, som ikke advarer

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Her er link til to amerikanske forum-tråder som omhandler sprengninger av SAKO 85.

 

Og der konkluderes det også med det samme som ignorant antar... "case head separation".

 

https://www.24hourcampfire.com/ubbthreads/ubbthreads.php/ubb/printthread/Board/29/main/461274/type/thread

 

http://www.opticstalk.com/sako-85-finnlight-270-blew-up_topic19930_page1.html

Link to comment
Share on other sites

Apollo skrev (7 timer siden):

"case head separation".

Hylseavrivning går som oftest bra, men hylsebrist nærmere bunnen er det som er farlig og som mest sannsynlig er årsaken i dette tilfellet. Dette er to helt ulike hendelser og har helt ulik årsak.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Men skal en ikke se noen sammenheng mellom uforklarlig bom på elg, og underlige treffpunkt, som trådstarter beskriver først i posten.

Er det rett og slett tilfeldigheter at børsa har oppført seg underlig, rett før våpensprenging.

 

Siden børsa funket med noen av de hjemmelada skudda, men oppførte seg rart med disse, kan det være noe med lading og patroner da.

Tror resterende patroner må sjekkes nøye.

Link to comment
Share on other sites

ignorant skrev (8 timer siden):

I det viste tilfælde er årsagen 99% sikkert forårsaget af en messingdefekt i hylsterhovedet, kombineret med Sako85s elendige omslutning af hylsterbunden.

 

Når du sier messingdefekt, vil det si at dette kunne skjedd med enhver ladning? Eller trenger du kombinasjonen messingdefekt + hard hjemmeladning + Sako 85?

Link to comment
Share on other sites

@Andreasv Jeg prøvde å søke på RA10 for å finne bilde av en boks med ladedata, som jeg ikke fant, men fant en tråd du har skrevet tidligere hvor du har trøbbel med samme ladning;

https://www.kammeret.no/topic/85287-lader-med-ra-10-og-får-merkelige-resultater/

Fant du ut noe fornuftig den gangen? Jeg er jo litt fristet til å tro at den lotten/boksen du har med krutt er noe rart med?

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

ignorant skrev (8 timer siden):


Dæmperfejl, kan ikke medføre øget kammertryk
Tilstoppet pibe, kan ikke medfører kammer/hylsterhovedsprengning
Om ikke en kugle kommer ud. Så har du ingen lyd, eller rekyl, og oplever bare et KLIK.
Selv om man blokerer en pibe, så kuglen ikke kommer ud, selv om der er normal krudtladning. Ja så smeller det ikke, og du har ingen rekyl, bare et klik, efterfulgt af en langtrukken pssssssssss.
-
 

 

 

Her er det faktisk en som på noe vis får pipa splittet langsetter, det ser veldig voldsomt ut.

Er det tilstoppet pipe på denne tro ?

Heldigvis så det ut som skytter klarte seg uskadet (bortsett fra hørselskade kanskje):

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet ikke om rifla i videoen var en av de med svakheter i pipa, men for noen år siden var det minst en anerkjent produsent som brått fikk en rekke tilfeller av piper som sprakk på langs på den måten. Viste seg å være defekter i stålet de hadde laget pipene av.

Link to comment
Share on other sites

46 minutes ago, Lillefix said:

Men skal en ikke se noen sammenheng mellom uforklarlig bom på elg, og underlige treffpunkt, som trådstarter beskriver først i posten.

Er det rett og slett tilfeldigheter at børsa har oppført seg underlig, rett før våpensprenging.

 

Siden børsa funket med noen av de hjemmelada skudda, men oppførte seg rart med disse, kan det være noe med lading og patroner da.

Tror resterende patroner må sjekkes nøye.

Han beskriver at børsa traff fint uten demper, så dette er nok bare tilfeldigheter. Men menneskehjernen har lett for å sette ting i sammenheng, selv om det ikke finnes noen. (Jeg drakk f.eks. ikke Schweppes Lemon på 20 år, etter en hendelse i 1997 der jeg drakk nevnte væske og kort tid deretter spydde ganske bra. Etter denne hendelsen fremkalte Schweppes Lemon fysiske brekninger hos meg bare ved å lukte på det, til tross for at både jeg og alle andre forstår at det var den inntatte væskens andre komponent (gin) som faktisk fremkalte oppkastet. Gin, derimot, fikk jeg ingen problemer med, måtte bare bytte blandevann så var alt good. Hjernen er til tider ganske fascinerende.)

  • Like 3
  • Haha 5
Link to comment
Share on other sites

Vargen skrev (15 minutter siden):

Jeg vet ikke om rifla i videoen var en av de med svakheter i pipa, men for noen år siden var det minst en anerkjent produsent som brått fikk en rekke tilfeller av piper som sprakk på langs på den måten. Viste seg å være defekter i stålet de hadde laget pipene av.

OK, ja det er mye rart som kan skje.

 

Ellers heller jeg nok mot det at ettersom trådstarter har hatt problemer med overtykk med det kruttet tidligere, så er det nok kanskje noe rart med det kruttet. Jeg hadde nok tømt det ut i noen lange tynne strimer på bakken og brent det opp. Ingen vits i å risikere noe mer ubehagelige hendelser med det kruttet i framtiden.

 

Men nå blir det vel ikke en ny Sako 85 på han sikkert.... Som Per og Ignorant skriver er den svak med tanke på sluttstykke-hodet (mangler god inneslutning av hylsehodet).

 

Edited by Bergara-Man
Link to comment
Share on other sites

Bergara-Man 
d
en sprengning du viser, er formodentlig en kombination af dritt i den fremre del af pipen. Kombineret med en elendig kvalitet af koldhamret Rustfrit stål.
Den type blokeringer, vil IKKE medfører forhøjet kammertryk. Og bare i kombination med dårlig stålkvalitet, eller dybe flutninger, vil den lave den type langsgående sprækning.
En god sejg stålkvalitet, vil lave en udbuling og en kontrolleret udblæsning.
-
For at kunne opnå forhøjet kammertryk, så skal der være en bastant blokering som sitter tættere end 10 cm frem for kammeret

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...