Jump to content

Våpensprengning hva kan ha skjedd?


Andreasv

Recommended Posts

R10 krutt er vel ikke stabilt krutt, det kan så vit jeg har lest varier (+/-5% eller mer) i brennehastighet fra lot til lot.

Videre hvis kruttet har stått lenge eller bare ubeskyttet

 

Normalt fuktighetsinnhold i pulveret er på ca. 45 % +/-. Å la pulveret ligge eksponert over natten i et tørt klima kan øke hastigheter og trykk 80 til 100 fps / 5000 - 8000 psi i en patron som 6,5x55 har jeg fått fortalt.

Kanskje ta en titt på denne video 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Sitat

To av skuddene er i skiva til høyre, 3. finner jeg ikke, antar at den hadde bomma på skiva. Bestemmer meg for å ta en siste kontroll og skal skyte 3 nye skudd uten demper. Da skjer det fatale, våpenet sprenges. 

Du fant ikke det 3. skuddet. Kan det være at dette hadde fått for lite krutt (hengt igjen i kruttmålet) og at skuddet som sprengte rifla var det som hadde fått kruttet som hang igjen, i tillegg til egen mengde?

Link to comment
Share on other sites

bbdg skrev (9 minutter siden):

Du fant ikke det 3. skuddet. Kan det være at dette hadde fått for lite krutt (hengt igjen i kruttmålet) og at skuddet som sprengte rifla var det som hadde fått kruttet som hang igjen, i tillegg til egen mengde?

Det er ikke mulig. 3 gr krutt for lite er ikke nok til at kula setter seg fast. 40 gr krutt for mye vil gi et voldsomt søl med kruttmålet. 43 gr gir en relativt god fylling.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Andreasv skrev (2 minutter siden):

Det er ikke mulig. 3 gr krutt for lite er ikke nok til at kula setter seg fast. 40 gr krutt for mye vil gi et voldsomt søl med kruttmålet. 43 gr gir en relativt god fylling.

 

Enig i det men noe må jo ha ført til for høyt trykk. Kan jo være sammensatt årsak der mange små faktorer har blitt til en stor sak?

 

Link to comment
Share on other sites

On 12/2/2021 at 7:53 PM, Andreasv said:

Hylsene er plukket fra andre, men garantert skutt en gang. Jeg kjenner opphavet til disse.

Lufter en teori..

Kan hylsene ha blitt skutt i et "Skan" kammer for så å ha blitt presset med en SE die?

 

Jeg har forstått det slik at Skan kammerene er litt lengere en SE kammerene.

 

Kan dette ha bidratt til hylseseparasjon?

 

Link to comment
Share on other sites

bbdg skrev (15 minutter siden):

Enig i det men noe må jo ha ført til for høyt trykk. Kan jo være sammensatt årsak der mange små faktorer har blitt til en stor sak?

 

Helt enig i det. Men jeg tror ikke krutt å kruttmengde kan forklare denne hendelsen. Jeg skal gjøre en skikkelig puss av pipa for å se om jeg kan se en bulk i den. Jeg heller mer og mer mot en obstruksjon i pipa. 

 

Hylsa har vært plastisk, så mye tyder på høyt trykk, men samtidig ser den delen av hylsebunnen som fortsatt er intakt helt normal ut. Avtrykket i hylsa er ikke flata ut. 

Andreas

Link to comment
Share on other sites

Karfil skrev (2 minutter siden):

Lufter en teori..

Kan hylsene ha blitt skutt i et "Skan" kammer for så å ha blitt presset med en SE die?

 

Jeg har forstått det slik at Skan kammerene er litt lengere en SE kammerene.

 

Kan dette ha bidratt til hylseseparasjon?

 

Hvordan mener du dette skal påvirke? Det er ikke snakk om en hylseseperasjon, der hylsa har strekt seg for mye pga pressing. Ingen tegn til svakhet eller brudd i strekkområdet på hylsa.

Andreas

Link to comment
Share on other sites

Andreasv skrev (6 minutter siden):

 

Hylsa har vært plastisk, så mye tyder på høyt trykk, 


Trykk virker likt i alle retninger og når di hylse mista halve botn så er det ingenting som holder den gjenstående halvpart tilbake frå å bli pressa ut til sida. Min mulige forklaring på hendelsen utan overtrykk.

Link to comment
Share on other sites

@ignorant

Du ønsket noen mål på hylsa. Har målt etter beste evne. Håper det gir deg noe.

 

Tykkelse fra "magnumring" til toppen av hylsebunn er på snitt 3,3

Tykkelse på hylsebunnen er på 4,6

Total lengde på hylsa er 54,0

Tykkelsen på godset i hylsa er vanskelig å måle, da den har revnet veldig ujevnt. 

Diameter på hylsa ved "magnumring" er 12,7

 

Du skriver tidligere at du ser tegn til at trykket har vært høyt. Jeg tenker at det skal være vanskelig for meg å få til et såpass høyt trykk med mine kruttyper at dette skal kunne skje. Full hylse er ca 3 gr under max ladning på boksen. Derfor tenker jeg det må være noe annet som har skapt dette trykket. Jeg tenker en eller annen obstruksjon i løpet. Kan dette på noen måte undersøkes? Bul i løpet? Jeg kan ikke se eller kjenne noen på utsiden av pipa, men kan det være noe inni?

 

Andreas

Link to comment
Share on other sites

tussehaugen skrev (8 timer siden):

Ref @ignorant

"De sperngningstest vi har udført, viste at "mausertype" udtrækker opnår hulsterhoved sprengning ved ca 5500 til 6000bar, mens traditinel omslutning som på tikka/sako75 klarer mellem 9000 og 95oo bar, før du oplever denne lækasje."

 

La inn 1mm settedybde på kula (programmet godtok ikkje 0 ) og ser at du trenger 56 gn med norma URP for å oppnå ca 5500 bar. Det er fyllingsgrad på rett over 107% i ei 6-5x55 tomhylse...

I relation til de sprengningsforsøg vi kørte for snart mange år siden. 
Der anvendte vi pibeemner, som are var boret og brotchet, til 6,5mm Vi havde ikke lavet riflingen, (for at begrænse variabler. 
Alle piper var kamret med samme kammerbrotch.
Vi brugte en 160 grains Hornady RN kugle.
Vi anvendte Norma 200 krudt. (for at være sikker på at kunne provocere tilstrækkeligt højt tryk.
Vi startede med en ladning, vi havde tryktestet til 5000 bar, i et gammelt "copper chrusher" målesystem vi hadde på den tiden.
Herefter økede vi ladningen med 1 grains for hvert forsøg. (alle som overlevte gik til neste forsøg med 1 grains højere ladning.
-
Vi afsluttede med at forsøge om hvor let, man kunne opnå sprengning meden krudttype, indenfor normal brendhastighed, i moderne våpen, med god omslutning.
Her kunne vi provocere sprengning med VV 550, om vi fyldte hylstret helt, vibrerede krudtet, efterfyldte, for derefter at voldpresse kuglen nedi ladningen. (vi måtte bruge magt, for at kamre denne ladning, da kuglen sat så langt fremme, at vi måtte klemme den ind i overgangen med makt.
Så vi oplevede, at det reelt var meget vanskeligt at gennemtvinge sprengning, med krudt, man normalt ville anvende til kaliber/kugle kombination.-
-

PS vil du ikke ændre opsæt på dit Gordons Reloading. Så du i stedet for en Tryk/tid kurve, viser en Tryk/længde kurve.
I min primitive verden, giver tryk/tid ingen hjælp til at forstå hvad der sker i piben.
En Tryk/længde kurve, viser meget om, havd der sker, og hvornår det sker, i forhold til hvor i piben kuglen er kommet.

 

  • Like 9
Link to comment
Share on other sites

I GRT la jeg inn en ladning som en jeg kjenner kommer til å teste. Han kommer vel til å gå ut ifra Vihtavuori ladetabell og starte litt over minimumsladning.

Lapua Scenar-L 136 grains kule.

Patronlengde (COL): 80 mm

Løpslendgde 60cm

 

Hylsevolum er det som er standard i GRT (må sjekkes). Bildene viser Trykk /lengdekurve. Utstukket tidskurve viser mer detaljert trykket i starten, men bare ms.

 

Norma URP:

 

6.5x55 SE 136 Scenar-L Norma URP.png

 

Norma MRP:

 

6.5x55 SE 136 Scenar-L Norma MRP.png

 

Med N-160:

 

6.5x55 SE 136 Scenar-L N-160.png

 

N-550 :

 

6.5x55 SE 136 Scenar-L N-550.png

 

N-550 strukket kurve:

 

6.5x55 SE 136 Scenar-L N-550 strukket ut tidskurve.png

Edited by Bergara-Man
bildetrøbbel
Link to comment
Share on other sites

Mikkelh skrev (På 30.11.2021 den 22.28):

hvis man tar utgangspunkt i n -140krutt samme prosjektil, og plotter det inn i Gordans tool

da for man at dette er farlig

Fant ikke ra10 krutt i deres data

 

image.png.896c2fed598070535d42983a2619a5f7.png

 

Er GRT basert på moderate amerikanske ladninger eller moderne skandinaviske? Vihtavuori og Norma ligger en del gr over amerikanerne.

Link to comment
Share on other sites

Andreasv

Eg er rimeleg sikker på at du har Ra 11 i dei kruttboksane dine ! forslag til test : få tak i ein innlevert mauser, 6,5 eller 3006. Lad max + ladning med dei kulena du brukar, knyt stasen fast i eit tre, og trekk av med snor, laaaaaaang snor....

Link to comment
Share on other sites

coax skrev (38 minutter siden):

Andreasv

Eg er rimeleg sikker på at du har Ra 11 i dei kruttboksane dine ! forslag til test : få tak i ein innlevert mauser, 6,5 eller 3006. Lad max + ladning med dei kulena du brukar, knyt stasen fast i eit tre, og trekk av med snor, laaaaaaang snor....

Det er faktisk ganske usannsynlig men ikke helt umulig. Om det stemmer skylder vel raufoss Andreasv en sako.... 

Edited by høggern
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, Andreasv said:

Hvordan mener du dette skal påvirke? Det er ikke snakk om en hylseseperasjon, der hylsa har strekt seg for mye pga pressing. Ingen tegn til svakhet eller brudd i strekkområdet på hylsa.

Andreas

Du har rett... Det ville trolig ikke ha betydd noe, men jeg vil holde en liten åpning for lettere hylseseparasjon.

 

Dersom vi antar at krutt og mengde er riktig....

 

Vil rester av fukt i hylsa fra eventuell vask kunne endre kruttets karakter slik at forbrenningen starter mye tregere en den skal, og at kula presses sakte ut av friflukt for så å sette seg som en "propp" i løpet, og når forbrenningen kommer i gang at trykket øker for mye før kula begynner å bevege seg?

 

Ser for meg et lignende senario om hullet til tennhetta er blokkert, av f.eks rester etter tromling eller lignende.. Kan dette være et senario?

 

Siste mulighet jeg kan se under nevnte kriterier er at kula ikke har blitt presset helt ned, og derved mangler friflukt... Ville noe slikt kunne gi et slikt resultat?

 

Jeg er helt fersk, og skal begynne å lade selv så jeg spør for å lære!

 

Veldig glad at det gikk så bra med deg!

Link to comment
Share on other sites

Andreasv skrev (1 time siden):

@Bergara-Man kan du lage en egen tråd om dette? Det blir veldig uoversiktlig når du legger inn innlegg som knapt tangerer temaet for denne tråden. 

 

OK, det var ikke meningen å lage noe kluss med tråden. Jeg trodde bare du ev. var interessert i å finne et annet våpen enn Sako 85, et som var sikrere med tanke på gassutblåsing, derfor la jeg inn en del om rifler som har dette. Sorry.... det kan jo bli noe avsporing ja....

 

Sitat

Andreasv  Skrevet torsdag kl 08:57

Som jeg har skjønt det på andre innlegg så har andre våpen løsninger for at gasser ventileres ut til sidene og ikke nedover. Har jeg misforstått her? Om valget er nedover eller bakover, er  valget lett. 

 

 

Edited by Bergara-Man
Link to comment
Share on other sites

coax skrev (1 time siden):

Andreasv

Eg er rimeleg sikker på at du har Ra 11 i dei kruttboksane dine !

Skal ta med kruttet på jobb å sammenligne under lupe med n19. Se om det er noe som skurrer. Om det er noen som vil teste kruttet gi et vink. Jeg blir nok uansett ikke å bruke dette igjen.

 

@Karfilhylsene er skutt 2 ganger etter siste vask, å jeg tromler ikke hylser, så der ligger det ikke noe. At kula ikke er satt skikkelig ned er nesten ikke mulig. Presser alltid håndtaket på pressa helt til stopp i alle operasjoner. 

 

@Bergara-Man Når jeg begynner å leite ny rifle lager jeg eventuelt en tråd om dette. Denne tråden bør bare inneholde relevant informasjon/tanker rundt hendelsen. Mye støy som kommer i mellom gjør tråden mindre leselig, å vanskeligere å følge. Ønsker du å fortelle hvor bra disse våpnene er, så lag egen tråd om dem. Ikke usannsynlig at jeg leser der.

 

Er det noen som har slikt meg spørsmål i tråden å ikke fått svar, så gi meg et hint. Jeg mista litt oversikt her.

 

Andreas.

Edited by Andreasv
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

tussehaugen skrev (14 minutter siden):

Om kruttypa var feil så hadde du fått indikasjoner på dei andre skudda du skøyt i tilleg til høg V0 om du har kronografert ladninga.

Ladningen jeg skjøt denne dagen er kronografert til 845m/s. Litt over det som er oppgitt på boksen, men det er helt normalt i dette løpet. Det har alltid gitt høye hastigheter. 

 

Tennhetteutøter som treffer hylsebunn merkes godt. Full stopp. Spissen på utstøter knekker lenge før hylsebunn gir seg. ( Jeg har prøvd ) 

Link to comment
Share on other sites

Egentlig finnes løsningen på en "100%" sikring av hylsa allerede.

Man må bruke en patron med redusert hylsehode, rebated rim på nynorsk,  som denne 30mm MK108 patronen med en bolt som likner Voere VEC91 for hylseløs ammo med støtbunn lik Remington 700. Da hadde man hatt 100% støtte for hylsa uten noen form tor utheng.

Tenk 300WSM med 223støtbunn:

 

image.png.2ff661e12c443d75413800b3e728ee90.png

30mm MK108 minengeshoss.

 

 image.png.b101f5c36eb9300d465ebd77a44bd4bf.png

 

Og så en bolt med R700/223 støtbunn som stikker 5mm inn i løpet istedet for utheng. Bunnen/rimmen på hylsekroppen hadde fått 100% støtte av sluttstykket utenfor støtbunnen og kammeret hadde gitt 100% støtte for resten av hylsa:

 

image.png.582ceb9fb5293b187a51b5fde131acbd.png

 

Når tyskerne fikk en slik hylsekonstruksjon til å virke i maskinkanoner på helauto, som skjøt ned 10-tusenvis av fly, burde det gå an å få det til å virke i el jaktrifle..

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

@Andreasv

Mitt forslag til kva du vidare bor gjere med denne hendelsen. Sett rifla i lag med deler og alle tomhylser frå hendelsen trygt inn i ditt våpenskap og skriv ein detaljert rapport. Den rapporten har du eigentleg her i denne tråden.  Denne sender du direkte til Sako i Finland, ikkje ta det via importøren i norge. Tipper at også Sako ønsker å avdekke kva som kan vere mulig årsak. Vent med destruering el. til det har gått ei tid eller at du har fått eit svar, dette i tilfelle dei vil ha meire bilder eller mulig heile rifla i retur.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Andreasv skrev (På 2.12.2021 den 14.32):

Hylseprodusenten i denne tilfellet er Norma. 

 

Etter helpressing ble hylsene trimma, noen hadde strekt seg noe, andre ikke, men alle ble kjørt gjennom fresen. 

Headspace er sjekket og dobbeltsjekket, jeg kan ikke se at skulderen blir satt for langt tilbake. 

 

Neck Sizing foregår med collet die. Den skal ikke bevege skulderen overhode, kun presse halsen sammen. Jeg måler hylsene hver gang før lading, har ikke sett at noen av hylsene har strekt seg nevneverdig etter trimming. 

 

Hedspace er målt med elektrikkertape Sluttstykket lukkes ok med 1 lag tape. Får ikke lukket uten mye makt med 2 lag. Dette skal vel være en ok metode for å undersøke hvor mye skuldra settes tilbake? Strekkes hylsa for mye skal vel det gi en seperasjon noen mm over hylsebunnen. Ikke rive i stykker selve hylsebunnen?

 

Andreas

 

På det bildet av den hylsa du tok ut av kammeret etter skaden, så kan det se ut som det er antydning til sprekk litt oppe på hylsa (litt utydelig bilde, så vanskelig å si) ?

 

Du skriver at du sjekker headspace med 2 lag elektrikertape. Jeg måler to lag med elektrikertape med mikrometer her, og det viser 0,25mm. Dette er vel i meste laget for headspace. Jeg har brukt metoden at jeg helpresser inntil jeg får lukket bolten med litt motstand, deretter tar jeg 1/8 turn på dien nedover, og prøver igjen om jeg får lukket bolten lett uten motstand. Og stopper der.

 

Det kan hende hylsene du helpresser strekker seg litt for mye i selve kroppen, slik at du får en begynnelse til sprekk omtrent 1 cm opp fra bunnen av hylsa, der den blir mye tynnere enn den er lengre bak. Selv om du necksizer etterpå, så er jo allerede svakheten der i hylsa. Og etter 2-3 omladinger og stress på hylsa, så kan det skje ting. Litt avhengig av om hylsa kleber seg hardest til kammerveggen først der den er tynnest, når trykket kommer, og at den bakre delen da strekker seg bakover mot boltflaten etterpå i den senere fasen av trykkoppbyggingen. 

 

Teori:

Etter helpressingen så vil du under første avfyring få: tennstempelet smekker til tennhetta slik at hele patronen flyttes helt fram mot anlegg mot hylsekonen, deretter kommer forbrenningstrykket og ekspanderer hylsa slik at den kleber til  kammerveggen (klebes hardest der den er tynnest, dvs. fremre 3/4 del av hylsa). Under etterfølgende trykkoppbygging vil egentlig hylsebunnen henge i friluft slik at den nå bankes hardt bakover til anlegg mot boltflaten. Da blir bevegelsen så brutal at messingen i bakre del vil begynne å svekkes/flyte litt. Deretter er den allerede svekket, og de neste avfyringene med samme hylse vil ev. blåse ut denne delen der sluttstykkebunnen ikke støtter opp bra nok (omslutter hele hylsa).

 

Du skriver lengre framme at du hadde problemer tidligere med at hylsene strakk seg, og at du kastet den batchen hylser.

 

Det spørs om du ikke helspresser litt for mye. En ev. case-gauge (tolk) kan være fin å ha for å raskt sjekke om alle hylsene detter nedi denne til samme høyde.

 

image.png.42b6ecd63b64da54871d95ba02191cef.png

 

https://www.brownells.no/WILSON-CASE-GAGE-Case-Length-Headspace-Gage-65x55mm-Swedish-LE-WILSON-INC-65-x-55-mm-Swedish-Mauser-749003943

 

skadet hylse.jpg

Edited by Bergara-Man
rette + nytt bilde+tillegg
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jeg har som normalt for årstiden vært på jakt og har fulgt tråden på telefonen om kveldene.

Tråden har tatt helt av i retning av å finne alternative løsninger. Det meste av det som er skrevet om det må skyldes manglende forståelse av denne hendelsen og teorien generelt men er god underholdning..

 

Jeg er uenig i den forklaringen som @ignorant har på hendelsen.

Jeg ser ingen tegn til overtrykk, det er ikke tegn til at messingen har blitt utsatt for trykk som overstiger flytgrensen. Det er sot på utsiden av hylsen, det indikerer at kruttgass har kommet dit før trykket nådde maks. Dersom overtrykk av betydning hadde oppstått ville hylsen klebet kraftig til kammerveggene uten et lag med sot på utsiden og hylsen ville ikke kommet ut lett.

Det som gjør at hylsen er deformert og trykket ut sideveis er at når bunnen sprekker radielt vil trykket virke inne i sprekken og presse hylsen sideveis utover. På den ene siden har hylsen og gasstrykket revet av hjørnet på sluttstykket fordi det ikke var tilstrekkelig støtte for hylseresten. På motsatt side har hylsen blitt trykket ut mot den delen av sluttstykket og kammeret som ikke har revnet. Husk på at det kun er halve hylsen som er forskjøvet sideveis. Når en halv hylse utsettes for et trykk på noen få tusen bar sideveis skal messingen presses ut fordi det ikke er noen deler av messingen som har styrke til å motstå deformasjonen. Hylsebunnen henger fast på resten av hylsen i et relativt tynt felt som ikke kan motstå deformasjonen. Det er den komplette ringen og messingtykkelsen i hylsebunnen som gir styrken, men når ringen er brutt og det i tillegg kommer et sidetrykk også i heler bunntykkelsen er resultatet her helt som forventet. Tenk på et tønnebånd som holder sammen en tønne, det er mer enn sterkt nok, men om det ryker vil det ikke ha noen styrke tilbake.

I min samling av hylser med defekter har jeg noen som har sviktet på samme måte som denne, de var skutt i mauser men hylsefeilen kom nok så sent at trykket i stor grad var fallt. Får jeg tid skal jeg poste et bilde.

  • Like 3
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Bergara-Man skrev (2 timer siden):

 

På det bildet av den hylsa du tok ut av kammeret etter skaden, så kan det se ut som det er antydning til sprekk litt oppe på hylsa (litt utydelig bilde, så vanskelig å si) ?

 

Du skriver at du sjekker headspace med 2 lag elektrikertape. Jeg måler to lag med elektrikertape med mikrometer her, og det viser 0,25mm. Dette er vel i meste laget for headspace. Jeg har brukt metoden at jeg helpresser inntil jeg får lukket bolten med litt motstand, deretter tar jeg 1/8 turn på dien nedover, og prøver igjen om jeg får lukket bolten lett uten motstand. Og stopper der.

 

Det kan hende hylsene du helpresser strekker seg litt for mye i selve kroppen, slik at du får en begynnelse til sprekk omtrent 1 cm opp fra bunnen av hylsa, der den blir mye tynnere enn den er lengre bak. Selv om du necksizer etterpå, så er jo allerede svakheten der i hylsa. Og etter 2-3 omladinger og stress på hylsa, så kan det skje ting. Litt avhengig av om hylsa kleber seg hardest til kammerveggen først der den er tynnest, når trykket kommer, og at den bakre delen da strekker seg bakover mot boltflaten etterpå i den senere fasen av trykkoppbyggingen. 

 

Teori:

Etter helpressingen så vil du under første avfyring få: tennstempelet smekker til tennhetta slik at hele patronen flyttes helt fram mot anlegg mot hylsekonen, deretter kommer forbrenningstrykket og ekspanderer hylsa slik at den kleber til  kammerveggen (klebes hardest der den er tynnest, dvs. fremre 3/4 del av hylsa). Under etterfølgende trykkoppbygging vil egentlig hylsebunnen henge i friluft slik at den nå bankes hardt bakover til anlegg mot boltflaten. Da blir bevegelsen så brutal at messingen i bakre del vil begynne å svekkes/flyte litt. Deretter er den allerede svekket, og de neste avfyringene med samme hylse vil ev. blåse ut denne delen der sluttstykkebunnen ikke støtter opp bra nok (omslutter hele hylsa).

 

Du skriver lengre framme at du hadde problemer tidligere med at hylsene strakk seg, og at du kastet den batchen hylser.

 

 

 

 

 

Tror du har lest litt mellom linjene her. Jeg helpresser så jeg får lukket sluttstykket med 1 lag tape. Får jeg lukket med 2 lag, har jeg presset for mye og hylsa blir kasta. Dia er stilt inn slik at jeg lukker ok med ett lag tape. 

Hylsene strakk seg og måtte trimmes etter 10 omladninger. Da ble denne batchen hylser kasta. Orka ikke å begynne å rote med trimming, av så gamle hylser, enklere å ta i bruk nye. Jeg har studert hylsa i alle retninger etter sprekk i området du nevner. Den stripa du ser er nok bare en stripe i sotet. Ikke noe antydning til sprekkdannelse der. Jeg kan prøve å ta et bilde av dette i kveld. 

Hylsa som havarerte, gjorde ikke dette i nærheten av normalt bruddsted for hylser som er strekt for mye. Bruddet ligger mye nærmere hylsebunnen. 

 

@pererik Jeg kan ikke utelukke at det har skjedd. Det er en av de mer plausible teoriene. Hva denne blokkeringa er er jeg usikker på. Skal blankpusse løpet og studere det  skikkelig når tiden strekker til. Nesten så jeg håper det kommer noen svar ut av det. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Basert på det vi kan se og lese fra trådstarter (ser på bildene )er årsaken  feil eller mangel i stålet.  Trolig har det skjedd en feil ved støp/herding ol i produksjonen.

 

Hadde dette skjedd meg ville jeg:

 

-Dokumentert hendelsen med bilder og deler og sendt dette som en reklamasjon til importør med krav om nytt våpen.

 

-Ville også sendt det samme til forsikringsselskapet(innboforsikringen) som trolig dekker dette.

Link to comment
Share on other sites

Per-S skrev (1 time siden):

 

…….

 @ignorantovertrykk av betydning hadde oppstått ville hylsen klebet kraftig til kammerveggene uten et lag med sot på utsiden og hylsen ville ikke kommet ut lett.…….

 

Veldig enig i din teori.


Det eg vi tilføye er at ut frå erosjon i sluttstykke så ser ein historikk og at det mulig har starta rundt tennhetta

 

 

31DBD5ED-027A-49AD-8D89-E1BC3F9F7830.jpeg

Edited by tussehaugen
Link to comment
Share on other sites

Andreasv skrev (1 time siden):

Tror du har lest litt mellom linjene her. Jeg helpresser så jeg får lukket sluttstykket med 1 lag tape. Får jeg lukket med 2 lag, har jeg presset for mye og hylsa blir kasta. Dia er stilt inn slik at jeg lukker ok med ett lag tape. 

Hylsene strakk seg og måtte trimmes etter 10 omladninger. Da ble denne batchen hylser kasta. Orka ikke å begynne å rote med trimming, av så gamle hylser, enklere å ta i bruk nye. Jeg har studert hylsa i alle retninger etter sprekk i området du nevner. Den stripa du ser er nok bare en stripe i sotet. Ikke noe antydning til sprekkdannelse der. Jeg kan prøve å ta et bilde av dette i kveld. 

Hylsa som havarerte, gjorde ikke dette i nærheten av normalt bruddsted for hylser som er strekt for mye. Bruddet ligger mye nærmere hylsebunnen. 

 

Jeg leser nok ikke så mye mellom linjene, men du legger plutselig til litt ny info i det siste svaret ditt. At du kaster de hylsene som lukker med mye motstand med 2 lag elektrikertape. 1 lag elektrikertape er ca. 0,13mm, så da har du i hvert fall denne klaringen til boltflaten. Jeg ser mange som skriver om dette oppgir 0.001" - 0.003" headspace for bolt-rifler. Dvs. 0,025 - 0,076 mm. Nå er det kanskje ikke noe problem med 0,13mm headspace (kan være i overkant mye), men det ser jo ut som du har hatt problemer med hylsene før. Så dette var bare et forslag til noe som bør vurderes.

 

RCBS sier jo her 0.001"-0.002" klaring:

 

 

For min del har jeg aldri hatt noe behov for å ha noe elektrikertape mellom ved måling av klaring, det høres tungvint ut.

 

Case-gauge er jo en enkel måte å raskt sjekke at alle hylsene er like mye presset med tanke på lengde til konen.

 

Har du ikke mikrometer så bør du kjøpe ett, f.eks. Biltema's er helt OK til dette bruket. Så kan du bedre følge med på om hylsehodet utvider seg for mye også. Jeg har sjekket og holdt øye med dette på min 6,5 creedmoor, og det jeg så var jo at visse ladninger/krutt osv. ga helt klart for mye utvidelse. Så hadde jeg fortsatt å lade disse hylsene så hadde det trolig blitt en utblåsing av noe slag der også.

 

Her ser du NP (Norma Precision) 6,5x55 hylse, den måler 12,125 mm her etter helpressing. Digitalt skyvelære jeg har viser litt feil, 12,09 mm. På 6,5x55 så har rim'en større diameter enn bakre del av hylsa, så det er litt vanskelig å måle den helt bakre delen nær hylsebunnen. Men du vil se om det utvider seg der ved å ha godt lys når du måler.

 

image.png.68806ff9fb261387e9d3b337d98a04b8.png 

 

Det jeg fant ut på 6,5 creedmoor var at spesielt Norma-hylsene er veldig myke, de utvidet seg helt bakerst (strekker seg) ved hylsehodet for hvert skudd, men Hornady-hylsene gjorde det ikke med samme kule/krutt og utgangshastighet.

 

Det står jo også om dette bla.a. her:

 

http://www.sportingshooter.com.au/ask-uncle-nick/measuring-case-head-expansion

Edited by Bergara-Man
rette+tillegg
Link to comment
Share on other sites

høggern skrev (17 minutter siden):

Prøv gjerne fabrikkammunisjon med 1 lag elektrikertape. De pleier kamre greit ;)

 

Ja, det får du ikke gjort noe med. Men husk nå på at all fabrikk-ammunisjon må først skytes en gang. Deretter helpresser han igjen og setter da skulderen tilbake med nye 0,13 mm. Da strekker hylsa seg igjen ved neste avfyring. Da har han alt strukket hylsa 2 ganger. Da blir det lett litt for mye strekking serru.....

Edited by Bergara-Man
Link to comment
Share on other sites

For å avklare hva du tenker her. Teorien er at hylsa har hatt for stor headspace og har strekt seg for mye? Dette gjelder en avfyring, etter første gangs bruk, etter helpressing, vil hylsa passe kammeret helt. Når hylsa de neste to gangene presses med Collet die, vil ikke denne røre skuldra.

 

Om hylsa er pressa for mye, vil vel bruddkanten være høyere opp på hylsa enn hva bruddet er på denne hylsa? Jamfør bildet Pererik la ut. 

 

"problemene" med hylsene jeg hadde før var at jeg ikke fulgte godt nok med på hvor mye de strakk seg over tid, og hva dette første til med tanke på trykk. Disse hylsene var skutt 10 ganger. Ingen av hylsene som nå er skutt og målt er over trimme lengde. 

 

Andreas 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Et moderne våpen skal selvsagt tåle en hylse som svikter UTEN at våpenet  "sprenges".

 

Dette skjer tidvis også med ny ammunisjon. Uten at dette skal gi denne type skade i et moderne våpen.

 

På dette våpenet må det være feil/mangler fra produsent som gjør at man får denne skaden.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Andreasv skrev (24 minutter siden):

For å avklare hva du tenker her. Teorien er at hylsa har hatt for stor headspace og har strekt seg for mye? Dette gjelder en avfyring, etter første gangs bruk, etter helpressing, vil hylsa passe kammeret helt. Når hylsa de neste to gangene presses med Collet die, vil ikke denne røre skuldra.

 

Om hylsa er pressa for mye, vil vel bruddkanten være høyere opp på hylsa enn hva bruddet er på denne hylsa? Jamfør bildet Pererik la ut. 

 

"problemene" med hylsene jeg hadde før var at jeg ikke fulgte godt nok med på hvor mye de strakk seg over tid, og hva dette første til med tanke på trykk. Disse hylsene var skutt 10 ganger. Ingen av hylsene som nå er skutt og målt er over trimme lengde. 

 

Andreas 

 

Jeg mistenker at du har for stor headspace etter helpressing (0,13mm), og at du heller bør stille inn helpresse-dia i små steg, inntil du akkurat får lukket bolten lett. Og ikke introdusere noe mer klaring mellom hylse og boltflate. Det er den metoden jeg har brukt.

 

Men jeg så som sagt at Norma-hylsene var myke, så man må følge med på utvidelsen av selve hylsehode-bunnen, selv om man bare neck-sizer med collet-die. Jeg bruker Lee collet-die, og merker at etter en del omladinger så kan bolten klype så vidt når jeg lukker den. Men det har kun vært problem å få lukket bolten med noen få patroner etter 4-5 omladinger. Men man må uansett følge med på utvidelsen av hylsehodet for hver omlading. Jeg måler alle hylsene der før jeg lader dem på nytt.

 

Jeg ble litt skremt når jeg så at noen av de Norma-hylsene utvidet seg fort ganske mye når jeg kom opp i en viss ladning, og denne var ikke spesielt "hot" heller. Men dette var nok mye på grunn av kombinasjonen kule/krutt. Nå har jeg brukt både Peterson brass, Norma, Hornady og Federal, og Norma er nok de mykeste.

Edited by Bergara-Man
Link to comment
Share on other sites

alkymisten skrev (31 minutter siden):

 

 

På dette våpenet må det være feil/mangler fra produsent som gjør at man får denne skaden.

 

 

Velkommen til kammeret, alltid hyggelig når nye medlemmer kjem hit og bidrar med sine kunnskaper. 

Det som her er sikkert er at noko har svikta og derfor bør TS ta direkte kontakt med produsenten slik at dei kan vurdere eventuelt analysere sitt produkt.

Edited by tussehaugen
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...