Jump to content

Kjøp av haglepatroner


358 Win

Recommended Posts

20 minutes ago, Olesøn said:

Nei, var en liten periode med etterregistrering, men det gikk over. Så er du gammal nok og har eid den fra før.... 1990? så kan du beholde den uten mer styr. Men skal du selge den må kjøper søke, uansett hvor gammal han eller hun er.

1.10.1990

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

On 11/3/2021 at 12:44 PM, 358 Win said:

Er det ikke fortsatt sånn at man kan kjøpe haglepatroner i Norge ved fremvisning av jegeravgiftskort eller et hvilket som helst våpenkort registrert på seg selv ?

Nei.

Du må ha våpenkort for hagle for å kjøpe hagleammo, ELLER søke(og få innvilget) en eller annen spesialtillatelse fra politiet. På den annen side trenger du ikke ha våpenkort i aktuelt haglekaliber; dvs du kan kjøpe kal.16 med kort for kal.12 f.eks.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror kanskje det er en inkurie, men leser man den nye våpenforskriften så er det ikke lenger slik at man får hagleammo uten løyve.

 

Hagler lovlig eid uregistrert fra før 1990 kan fremdeles eies, den er grei. Så er der et unntak fra løyveplikt for ammunisjon til våpen som er unntatt løyveplikt- men slik det er formulert så gjelder unntaket kun ammunisjon som bare kan benyttes i registreringsfri våpen. Og haglepatroner passer jo i alle hagler av samme kaliber.

 

Antakelig er dette ikke tilsiktet fra lovgivers side, noen som husker detaljer om dette fra forarbeidene?

Link to comment
Share on other sites

Her er den gamle ordlyden @morpho79 :
 

§ 31.Vilkår for tillatelse til å erverve og inneha ammunisjon

Ved fremvisning av gyldig våpenkort og legitimasjon, kan innehaver erverve ammunisjon av forhandler til våpen oppført i våpenkortet. For å erverve ammunisjon til lovlig uregistrerte hagler ervervet før 1. oktober 1990 skal det fremvises våpenkort på andre våpen eller gyldig jegeravgiftskort.

Hentet fra: Forskrift om skytevåpen, våpendeler og ammunisjon mv. (våpenforskriften) - Kapittel 16. Privat oppbevaring av skytevåpen, våpendeler og ammunisjon - Lovdata

Jeg kan heller ikke, som Olesøn har nevnt, se at dette er ivaretatt i den nyeste utgaven.
Hadde den gamle lagret på telefonen, siden det alltid var et problem å kjøpe halgeammo til den uregistrerte hagla på XXL.
At man hadde jegeravgiftskort og 12-13 kort på nær sagt resten av utvalget deres hjalp ikke, men det ordnet seg når teksten ble plukket fram.

Link to comment
Share on other sites

Da fant jeg mailen fra forvaltningsjurist i mitt politidistrikt, og den er som følger:

 

 

'Unntaket slik det var før er fjernet, og blitt til noe annet. Vi har fått noen midlertidige føringer fra Politidirektoratet på akkurat dette. Der fremgår det at personer som eier hagle som er lovlig ervervet før 1. oktober 1990 må ha særskilt tillatelse fra politiet for å erverve ammunisjon, med mindre vedkommende har tillatelse til å inneha andre haglevåpen.

 

Det betyr at det ikke kan selges hagleammunisjon dersom kjøper fremviser våpenkort for rifle. Det kan derimot selges ammunisjon uten særskilt tillatelse dersom kjøper fremviser våpenkort for hagle, også i annet kaliber. Vedkommende må selvfølgelig også fremvise gyldig legitimasjon.'

Link to comment
Share on other sites

Dette var jo deprimerende lesning.
I praksis er det en saktegående deaktivering av de uregistrerte lovlig ervervede haglene fra før 1.10.1990.
Har man kort på andre haglevåpen er det ikke noe problemstilling i utgangspunktet.
Har selv flere våpen i .22lr. Det er ikke slik at jeg står i disken og vurderer hvilket våpen og dermed hvilket kort som skal brukes ved kjøp av ammunisjon til disse. Tar hvilket som helst av de det står .22lr på.

Kanskje man får bruke det til noe positivt og bruke den nye praksisen som unnskyldning for å kjøpe seg den fine sideliggeren man alltid har hatt lyst på :D

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, morpho79 said:

Da fant jeg mailen fra forvaltningsjurist i mitt politidistrikt, og den er som følger:

 

 

'Unntaket slik det var før er fjernet, og blitt til noe annet. Vi har fått noen midlertidige føringer fra Politidirektoratet på akkurat dette. -.  -.  - 

 

Jeg leser dette som at noen tilhengere av "registrer uregistrerte hagler"-ideologien har funnet seg en ny måte å straffe de som kjøpte seg hagle på helt lovlig vis før 1990.

 

 

Edit: Dette går rett inn i det @Olesøn nevner i en annen tråd, teorien og festtalenes påståtte skille mellom lovgivende og utøvende myndighet. POD opptrer som lovgivere.

Edited by Jegermeistern
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...