Jump to content

Hvilken jervenduk?


kosen

Recommended Posts

jeg har hatt intrykk av at denne duken har vært rene sydenturen.
Hmf. Den er det. Hvis du har sittet i jakke og genser og frosset r**a av deg i to-tre timer i et trekkfullt jakttårn utpå seinhøsten, er "med termoduk" som en sydentur i forhold :mrgreen:

 

Det er da vel ingen som tror at det blir like varmt inni en duk, et telt eller hvasomhelst slikt som det blir inne på hytta med full fyr i Jøtul'en? ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Nå slipper jeg og låne Jervenduk av de andre i jaktlaget, fikk i julegave!. Men lurer litt på den Jerven Thermo hunter jeg fikk, om jeg heller burde feks bytte den i den tykkere og tungre Extrem utgaven?. Skal prøve å bruke den til forskjellige ting hele året, men mest ute på post i lia på hjortejakt på Nordvestlandet i 10 til -15 c grader. Lurer litt på om jeg skal beholde denne Thermo hunter el ikke, så er ute etter erfaringer fra andre Jerven brukere, om hva jeg bør velge. Den ser grei ut denne Thermo hunteren og da, både vekt og volummessig. Erfaringer/tips mottaes med stor takknemlighet :D .

Link to comment
Share on other sites

196 cm og noen og noenog 80 kg, kanskje 90 nå i jula. :D

Har hatt: Jerven king size thermo. Romslig, varm, men for stor. Solgt.

Har: 2 stk Jerven thermo hunter: Perfekt i størrelse for meg. Men kanskje noe stor/tung til at jeg hiver de i sekken hver gang.

Har: Jerven original: Liten, lett, kanskje for kort til full utstrekking, men tror den kan hjelpe meg til vanlig sittende postering på høsten. Denne er så liten at jeg kan henge den i beltet.

Link to comment
Share on other sites

"Den lille ekstra vekta den utgjør"

 

Høres fornuftig ut - inntil man legger til alle de andre :roll: små "ekstra" vekter.

Da blir det fort tungt iløpet av en dag.

 

Så jeg har endt opp med å bruke den lille originale til turer hvor jeg skal gå et stykke.

 

Til korte "post-promenader" - tar jeg med nødvendig "varmebekledning".

 

Forøvrig så kjøpte jeg Dovre`s "fjellduk" med armer for noen år tilbake - og den er faktisk mer brukt enn Jerven`s originale - da den også er fin som vind-/regnjakke.

Den er noe tyngre - men når jeg har med den - har jeg ikke med annen jakke.

Link to comment
Share on other sites

...har flere jervenduker, overnatter stort sett i en slik vinterstid på jerve-jakt..den som blir mest brukt er en "king size thermo", bruker denne da jeg kan sitte i den med ett telys mellom knærne for å få det godt og varmt her oppe i nord..praktisk med at du får alt inni duken samt at det går greit å fyre primus i den.. :twisted:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Nå har jeg prøvd Thermo hunter. Den hjelper, men varm er den ikke. Lun er kanskje bedre beskriverlse. Reklamen skyter høyt over mål.

Fryser du mye i thermo hunter er det enten veldig kaldt, at du har for lite klær på i utgangspunktet, eller at du fryser generelt lett.

 

Jeg kan og bli kald om jeg ikke tar av støvla når jeg sitter lenge i duken. Støvla er ofte snørt stramt og da blir det litt mindre blodsirkulasjon og man kan lett fryse på tærne.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Kjøpte meg en Thermo Hunter i dag. Det sto mellom den og King Size modellen, og jeg tenkte at siden jeg stort sett skal være alene i den så trenger jeg ikke bredden. Er 1.98 høy, og noen har sagt at når jeg er så høy bør jeg kjøpe King Size modellen. Når jeg utelukkende skal bruke den til å sitte på post, ofte i hjemmelagede jaktstiger, så ser jeg ikke noen fordeler med bredde på duken som blir hengende ut på siden. Så får jeg se, fullmåne i kveld og reven var på åtet i går..

Link to comment
Share on other sites

heisann!

 

Er det noen av dere som har prøvd den nye til Jerven, fjellduken exclusive? Der kan du koble til en på 80 - 200 gram vattering + glidelåsene er silikonbelagt.

 

Har en termo hunter fra før av, men hadde jo vært greit å kunne velge om en skulle ha med fòr eller ikke, alt etter hvor en gikk! :D

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
går det ann å bruke jerven hunter til sovepose også??

 

ja, men det blir fort veldig klamt inne i den.

Bruker bare den til sommersbruk både som "telt" og sovepose.

Foretrekker king size'n som telt på grunn av litt mere plass å boltre seg på.

Link to comment
Share on other sites

Extrem er over dobbelt så tykk/stor som termo hunter. 80 gr isolasjon vs 200 gr isolasjon pr m2 duk. Kort sagt er extreme egentlig altfor stor å ha med seg i sekken, å blir liggende igjen hjemme. Fikk termo hunter til jul, å ville bytte til extrem, men slo d fra meg da jeg så hvor diger den var. Den hadde ikke blitt med i sekken. Den passer godt til folk som ferdes mye i høgfjellet vinterstid.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Hadde innbrudd i bilen for ikke så lenge siden, og da forsvant bl.a. Jerven Original.

Går derfor i tanker om å kjøpe en ny - men vet ikke hvilken.

 

Forøvrig - så ser jeg at det er en Dovrefjell jeg har brukt mest iløpet av årene.

 

Den har armer (men kan også legge de på innsiden, og lukke med glidelås), samt at den er noe lengre.

Hvis jeg ruller den opp, og bruker et belte/tau - er den derfor brukbar til å brukes som ytterjakke.

 

Og synes at den er bedre enn J original m.h.t. kondensering.

 

Den er 30x10 cm sammenrullet, og veier 950 gram.

Det er minuset med den - i forhold til J. original.

 

Mitt formål - er til postering/pauser - ikke som erstatning for telt/sovepose.

Link to comment
Share on other sites

Har brukt Jerven Hunter i 3 sesonger, den måler 102x220 og veier 1,5kg. Den har vel blitt endel av standard utstyret jeg tar med, så lenge jeg bruker ryggsekk, henger den bakpå, faktisk også på bøjakt, og selvsagt på lengre turer i fjell og skog.

 

Jeg tåler kulde veldig godt, jeg er alltid stort sett veldig god og varm på hender og føtter, men jeg synes faktisk at i feks -5 grader med litt vindtrekk, jeg bruker ullsokker, ullstilongs og ulltrøye, tykk fleece og en god varm bukse og jakke, jeg bruker mye av Chevalier sine jaktklær, så synes jeg at etter en stund i duken, så kan det bli litt kaldt. Joda, man ligger i ro osv, den gjør jobben for all del, men ifølge det jeg har lest om den så hadde jeg vel kanskje forventet at den holdt varmen noe bedre.

 

Jeg har i disse årene noen døgn i duken, i all slags vær, så den har blitt godt utprøvd, kondens er nevnt av flere, men det tror jeg er litt vanskelig og unngå. Alt i alt, jeg er såpass fornøyd at jeg ville valgt den samme igjen, den tåler mye og er godt laget, det er et godt kvalitetsprodukt!

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker selv Jerven Hunter og er meget godt fornøyd med den.

 

Til tider har jeg ønsket meg en som er varmere, men jeg vet veldig godt at med en tyngre og større "pakke", hadde den fort blitt igjen i bilen eller hjemme.

Det skal bli rimelig kaldt for at man ikke komfortabelt kan sove i en lett sovepose og Jerven Hunter.

 

Å sove i kun en Jerven duk, samme hvilken modell det er, blir alt for kaldt og klamt etter min mening, så jeg synes at en sovepose er et must, samme hvilken duk man har.

Det er godt mulig at jeg kommer til å kjøpe meg en Extreme på sikt, men er idag veldig usikker på om jeg vil bruke såpass mye penger på noe som jeg sansynligvis kommer til å bruke veldig lite.

 

Det er mer sansynlig at jeg kommer til å kjøpe meg en Orginal til bruk på dagsturer når det ikke er så kaldt.

Link to comment
Share on other sites

Den er 30x10 cm sammenrullet, og veier 950 gram.

 

Har også denne duken/posen, i tillegg til et godt antall jervenduker i forskjellige versjoner :oops: Det er denne jeg bruker på post, da den er stille, og har løs "forfrakk" man kan ta med. Kan også brukes som jakke ja, men min veier 1400g, noe som er litt på grensen for en uforet duk. Jeg har den i kamo. Hvilken har du som veier 950g?

Link to comment
Share on other sites

Er godt fornøyd med min Jerven Thermo. Den måler 143 x 143 cm og veier 1,3 kg.

 

Lånte en Jerven Thermo King Size i fjor, og fordelen med den var at den kunne brukes som sovepose i full lengde. På den annen side var den ganske stor i volum og noe tyngre å bære på (1,9 kg).

Link to comment
Share on other sites

Da har nok magasinet endret den litt :( Synes alltid det er greit å spare vekt der jeg kan. Er knall å bruke på post, da den er lydløs. Tar på det løse foret hvis det er veldig kaldt, men da er jeg oppe i rett under 2 kg. Skal jeg gå langt, blir det mini hunter istedet :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...