Jump to content

Hvilken jervenduk?


kosen

Recommended Posts

Hei "mannen i gata", og takk for sist! Jeg har KingSize, og er kjempefornøyd. Da blir det plass til kjerring, unger og bikkje oppi også. Jeg har også brukt den som et lite telt. Tviler egentlig på at du trenger en så brei duk hvis du skal være aleine oppi den.

Link to comment
Share on other sites

Er du lang mener jeg personlig at det er thermo hunter som er den beste. Er du brei kan kanskje king size være bra. Hadde først kingsize, men nå har jeg gått over til thermo hunter. Den er lengre men smalere, og tot. vekt er lavere.

Jeg er selv 1,96 m, og har funnet ut dette av egne erfaringer.

Link to comment
Share on other sites

legger inn et lite spørsmål i samme tråd, fikk thermo hunter extreme til jul... noen som har erfaring om denne blir for varm? kommer kun til å bli brukt til postering om høsten, tviler på jeg kommer til å sove i den.... skal jeg bytte den i en thermo hunter?

Link to comment
Share on other sites

legger inn et lite spørsmål i samme tråd, fikk thermo hunter extreme til jul... noen som har erfaring om denne blir for varm? kommer kun til å bli brukt til postering om høsten, tviler på jeg kommer til å sove i den.... skal jeg bytte den i en thermo hunter?

jeg har hatt extreme siden 1998.

eneste minuset med den er at den er stor og tung å ha i sekken. men det er thermo hunter og. jeg har brukt begge.

om den er for varm er det jo bare å åpne litt på glidelåsene ;)

Link to comment
Share on other sites

Hvordan vet du hvilken fjellduk en har?? står det på non plass??

 

kjøpte den i 2001 og den er foret inni.. eneste jeg vet.. er hvertfal kjempe fornøyd med den.. bruker den stort sett bestandig vinterstid.. (på jakt da)

om du oppgir mål kan jeg vel si hvilken det er.

 

i 2001 var vel ikke thermo hunter kommet enda.

så da er det enten thermo, king size eller extreme....

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville satset på en ordentlig sovepose og eventuelt trukket Jervenduken utenpå som en "uteligger".

 

Her er hva jeg mener, rein synsing:

:arrow: Skal du ligge i posen, velg Hunter eller Extreme

:arrow: Er du frossen av deg og har plass i sekken til noe som er både romstort og tungt, velg Extreme. Det ville nok også vært valget mitt hvis jeg skulle brukt duken istedenfor sovepose

:arrow: Skal du også ha duken i sekken til bruk på rasting o.l. på småviltjakt utpå høsten, velg Thermo. Den er litt mindre og lettere enn de andre og har samme vatteringa som Hunter

 

Sjøl er jeg en liten knert på 170cm og bruker duken både på storvilt- og småviltjakt. Hvis jeg skulle kjøpt ny Jervenduk i dag ville det dermed blitt Mini-Hunter. Siden jeg kjøpte en Thermo før Hunter/Mini-Hunter kom, er det den jeg bruker. Pluss såklart en Original som alltid ligger i sekken 8)

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville satset på en ordentlig sovepose og eventuelt trukket Jervenduken utenpå som en "uteligger".

 

Her er hva jeg mener, rein synsing:

:arrow: Skal du ligge i posen, velg Hunter eller Extreme

:arrow: Er du frossen av deg og har plass i sekken til noe som er både romstort og tungt, velg Extreme. Det ville nok også vært valget mitt hvis jeg skulle brukt duken istedenfor sovepose

:arrow: Skal du også ha duken i sekken til bruk på rasting o.l. på småviltjakt utpå høsten, velg Thermo. Den er litt mindre og lettere enn de andre og har samme vatteringa som Hunter

 

Sjøl er jeg en liten knert på 170cm og bruker duken både på storvilt- og småviltjakt. Hvis jeg skulle kjøpt ny Jervenduk i dag ville det dermed blitt Mini-Hunter. Siden jeg kjøpte en Thermo før Hunter/Mini-Hunter kom, er det den jeg bruker. Pluss såklart en Original som alltid ligger i sekken 8)

jeg er forsåvidt enig. (er dog ikke enig i at du er "en liten knert", for jeg er også bittelitt over 170, å vi er da passe høye? ;) )

 

jeg skal stå fram som tung bruker av fjellduk. det hele begynte da jeg i min ungdom(på slutten av 80 tallet) pleide låne fatterns fjellduken orginal. i begynnelsen bare til spesielle anledninger, men etterhvert var jeg på kjøret. jeg måtte bare ha den med meg på tur. det endte med at fattern kjøpte seg en ny duk å jeg ble den lykkelige eier(og bruker) av en pent brukt fjellduken orginal fra midten av 80 tallet.

 

så kom jeg etterhvert fram til at duken var litt liten, den kondenserte og. jeg måtte over på sterkere stoffer for å tilfredsstille mine behov.

så jeg fikk meg en thermo extreme på 90 tallet(kjøpt før hunter kom på markedet) den er flott å bruke, men tar for stor plass i sekken mener jeg. så det jeg ønska meg rett etter at jeg hadde brukt den et par år var en duk i samme størrelse(som du kan ligge i ) men som er mindre fora slik at den tar mindre plass i sekken.

så da var det tilbake til min etterhvert velbrukte orginal igjen, for å ikke fylle sekken med fjellduk på jakt....

 

så et par år etter det igjen oppfylte jerven mine ønsker å lagde termo hunter. men den er fortsatt for stor i sekken synes jeg. så jeg fortsatte å bruke fjellduken orginal selv om jeg misliker at man ikke kan ligge i den.

 

men for 3-4 år siden kom jeg over en uorginal-duk som het INUK på nett. den er ikke fora i det heletatt(dvs som orginal) men var i samme størrelse som thermo extreme og hunter. dvs jeg kan ligge i den. å den tar omtrent like liten plass i sekken som en fjellduken orginal. så den har vært i sekken min de siste årene på elgjakta. å den funker fint nok å er ca 1/3 av vekt/volum av de store forede fjelldukene. at den kondenserer litt, kan jeg leve med så lenge jeg kan ligge i duken.

lurer litt på hvorfor ikke jerven lager en "forlenget orginal" som er på samme størrelse som thermo og hunter. er jo egentlig det den duken jeg bruker nå er.......

 

(jada, jeg har for lite fritid siden jeg gidder srive så mye om fjellduk)

Link to comment
Share on other sites

Eg bruker forskjellige typer,men min favoritt er thermo extrem.

Men, det er eit stort men her, eg synst alle fjelldukene er dårlege erstatninger for sovepose,det blir så fuktig i dei,og du får dei liksom ikkje inn mot kroppen sjikkelig, eg bruker å ha med eit fleece teppe i tillegg når eg skal bruke dei som sovepose.

Kjøpte eit fleece teppe som var 140x180 foldet det ein gang på langs og sydde bunn og sida, funker glimrende i kombo med extremen.

Du burde prøve å overnatte i ein før du legg ut på langtur..

 

Mvh O

Link to comment
Share on other sites

jeg skal stå fram som tung bruker av fjellduk. det hele begynte da jeg i min ungdom(på slutten av 80 tallet) pleide låne fatterns fjellduken orginal. i begynnelsen bare til spesielle anledninger, men etterhvert var jeg på kjøret. jeg måtte bare ha den med meg på tur.

Hei, høggern. Jeg heter Sako 30-06, og jeg er også fjelldukoholiker. Jeg kan anbefale medlemskap i AFD (Anonyme FjellDukoholikere). Man blir ikke kurert, men de har en veldig fin støttegruppe for pårørende.

 

@trådstarter: Sorry for OT, men man blir nærmest avhengig av den duken, så genial er den. Det spiller egentlig mindre rolle hvilken duk du velger, den gjør uansett et hav av forskjell i forhold til frysing på post og på kalde rasteplasser i høyfjellet. Som Jørgen siterte meg på en gang: "Livet som jeger kan deles inn i to faser: Før Jervenduken og etter Jervenduken"

 

er dog ikke enig i at du er "en liten knert", for jeg er også bittelitt over 170, å vi er da passe høye?
"Quality comes in small packages" 8) Og jeg har bare snakket om lengden, ikke et ord om bredden ;):oops:
Link to comment
Share on other sites

Hvis du ikke er spes, frossen av deg så vil du trives med Huntern. Har samme og den har gjort det mulig å sitte på postjakt etter rev i 3 stivfrosne timer. Temp, lå på -16 men det var utenfor sekken. Jeg var bare komfortabel men hadde jo full jaktpåkledning på. Lykke til :)

Link to comment
Share on other sites

Smaken blir som baken. Jeg valgte ihvertfall thermo ekstrem king size. Har ikke plassmangel inni den nei. Sinnsykt god å sitte i på post i ørten kuldegrader, bare du sørger for å isolere mellom deg og bakken.

 

Den har 1 minus, og det er at den bråker en del hvis du må snu på deg, eller bevege deg på noen måte. Dette var min 1. sesong med Jærvenduk, og jeg har aldri hatt det så komfortabelt på post noengang.

 

Der kom det 1 minus til....det er stor fare for å sovne hører jeg noen sier :oops::lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Skal ha meg ein jerven duk eg og, men er usikker på ka eg skal velje.

Vil stort sett kun verte brukt til posteringsjakt, så det vert enten orginal termo eller mini hunter termo

Så lenge duken berre skal brukast til å sitte i er vel orginalen stor nok?

ser for meg at mini hunter kan verte litt mykje å dra på og at den vert i største laget til å sitte i...

Link to comment
Share on other sites

"men for 3-4 år siden kom jeg over en uorginal-duk som het INUK på nett. den er ikke fora i det heletatt(dvs som orginal) men var i samme størrelse som thermo extreme og hunter. dvs jeg kan ligge i den. å den tar omtrent like liten plass i sekken som en fjellduken orginal. så den har vært i sekken min de siste årene på elgjakta. å den funker fint nok å er ca 1/3 av vekt/volum av de store forede fjelldukene. at den kondenserer litt, kan jeg leve med så lenge jeg kan ligge i duken.

lurer litt på hvorfor ikke jerven lager en "forlenget orginal" som er på samme størrelse som thermo og hunter. er jo egentlig det den duken jeg bruker nå er......."

 

Det er vel denne str som Helsport sin Fjellduk ligger. Kan monteres som en duk på 160x110 og 80x220, genialt.

Har mange fjellduker :oops: Problemet er at de ikke blir slitt ut før en ny bedre løsning dukker opp :roll: Har en Termo, to orginal (den ene er slitt, og brukes som pulkpose), en hunter, en mini-hunter (f.... ta lure huer hos Jerven) og en Helsport duk "orginal". I tillegg har jeg forteltstykker til å montere på Orginal eller Termomodellen, som da blir et mønetelt.

 

Grunnen til Mini-hunter var en besparelse på 200g, og i og med at jeg er en litt mindre knært på 166 cm :lol: så er hunter litt stor. Ligger nå permanent i bilen :idea: Mini-hunter var også med putepose, noe de andre ikke hadde (gamle duker)

 

I dag hadde jeg valgt Mini-hunter til mitt generelle bruk (sovepose på sommer, postering, vinterturer osv), og en orginal eller helsport "orginal", som "alltid ligge i sekken" duk.

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte Thermo hunter i går. Den virket ikke såå varm da. (15 grader ute) Bare som en tynn boblejakke. Burde kanskje kjøpt Thermo extreme i stedet. Fordelen/ulempen er vekten.

 

Termo Extreme anbefales ikke fra meg. Utelukkende hver eneste gang jeg har tatt den med som en erstattning for sovepose, har det vært en kald natt med lite søvn og mye bannskap. Selv på sommers tid!

I mine øyne er fjellduken kun en vind duk, ville derfor valgt den tynneste i stedet for å drasse med en fòret verson som ikke fungerer. Som vind duk er den forøvrig genial.

Link to comment
Share on other sites

skal jeg ha en sovepose, så tar jeg akkurat det med, en sovepose....

 

skal jeg ha en vindduk til å kun dekke for vinden bruker jeg en fjellduken orginal eller en "Inuk duk" (samme "stoff" som fjellduken orginal men like lang som termo extrem og hunter) jeg for min del liker en duk jeg kan ligge inni, derfor har jeg blitt mer og mer gla i inuk duken.

 

skal jeg derimot ha noe jeg kan sitte å kose meg inni på post i finnmark om høsten, når det gjerne er minusgrader og vind, da blir orginal duk for tynn så da tar jeg en termo extrem.

har også brukt termo hunter, den oppfyller omtrent samme jobb som extrem men er ikke like varm og ikke like tung.

Link to comment
Share on other sites

....det er stor fare for å sovne hører jeg noen sier :oops::lol:

 

Den kan jeg skrive under på. Viktig at driverne melder seg på radio når de starter drevet :wink:

Har selv Thermo Hunter, den surrer jeg utenpå sekken og da merker jeg ikke noe til den. Jeg vurderer å kjøpe en tarp - så har jeg tak når det regner. Noen som har noen anbefalinger her? (kupp kupp :roll: )

Link to comment
Share on other sites

Jeg vurderer å kjøpe en tarp - så har jeg tak når det regner. Noen som har noen anbefalinger her? (kupp kupp :roll: )

friluftsmagasinet har en tarp til salg som ikke har så gær'n pris.

http://www.magasinet.no/display.aspx?menuid=0&prodid=1537

mye bra festepunkter og sånn på dem, men bardunene du får med er på

grensen til ubrukelige.

Link to comment
Share on other sites

Ble kjøp idag, selv om anser den litt bråkete men sitter jo stille!! Håper på kaldt vær neste uke nå, slik at de andre sitter å hutrer urolig på post og jeg sitter musestille (varmt og godt). Tror den blir en vinner på villsvinsjakt i Sverige omkring slutten av november.

Link to comment
Share on other sites

Angrer litt på mitt kjøp, jeg valgte termo ekstrem varianten...og ikke den letteste..

Er reinsdyrjeger og skulle hatt valgt den med minst vekt, har jeg erfart nå. I august september er ikke kulda den store plagen. Og 2 kg til i sekken betyr at da blir den liggende igjen i bilen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker mest hunteren. Sånn passlig om sommeren til sovepose.

Bruker den mot vær pg vind under jakta. Blir det for kaldt, fyrer jeg opp med t-lys som jeg har inne i ett lite "malingsspann" sånn 1/3 liter mellom føttene. Da blir det fort varmt gitt. Når du skal slokke, legger du lokket over.

 

Det er utrolig å det hjelper når du sitter på post i 10 minus eller mer.

 

Kan absolutt anbefales.

 

 

 

:wink:

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har kommet frem til at det er med Jervenduk som det er med børser; Det går simpelthen ikke an å få ei børse som er like bra egnet til alt fra spurv til elefant...

 

Min løsning er derfor at jeg har en Minihunter til posting og turer der jeg trenger ekstra isolasjon ved overnatting, mens jeg har en uforet original til lettere turer...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en thermo hunter som nesten uansett årstid er med på tur. Uvurderlig på postjakt! Den lille ekstra vekta den utgjør i sekken tar jeg gledelig med meg isteden for å fryse ræva av meg... :wink:

 

Jeg er også veldig godt fornøyd med denne, har den med meg på tur året rundt :D

Link to comment
Share on other sites

Eg har den vanlege termo'en. Kjøpte før hunter kom på markedet. Skulle eg kjøpt i dag hadde valget soleklart fallt på hunter.

 

Akkurat det samme for min del. Ønsker meg også en original i tillegg.

 

Er uansett veldig glad i Thermoen :D

 

Har alltid jerven orginal (enkel) med i sekken. Grei duk for å trekk over seg når en har pause, men duger dårlig på post. Duken blir fort fuktig på innsiden (kondens) selv om en åpner en del.

Misliker dette sterkt og har planer og kjøp termo typen. Har også en ekstrem duk, men denne er formet som en sovepose slik at bruken blir relativt begrenset (men denne er skikkelig varm).

Den enkle typen er jo genial om en skal bruk den til vindskjerm eller tak over seg.

Om en skal bruke den til tak er det smart og benytte seg av lasteholder stropper (strekk med kroker). Duken vil da være oppspent til enhver tid..

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg prøvd Thermo hunter. Den hjelper, men varm er den ikke. Lun er kanskje bedre beskriverlse. Reklamen skyter høyt over mål.

husk duken genererer ikke varme. Om du er kald og våt når du kryper nedi så tar det mye lenger tid flr du blir varm. Skift til tørt og slå en god gammaldags floke, da tenker jeg smilet vokser proposjonalt med varmen :)

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg testet litt, noen kalde netter ved ei myr i månelyset, ventende på hjorten. Det kom ingen bukk, men jeg forsøkte rådene jeg har plukket opp her på kammeret, og kledte av meg ytterjakka. Liggeunderlag på utsiden, ullskjorte og fleecegenser inni, og da holdt jeg varmen helt fint! Altså, det var ulurt å kle me i yttertøyet, for å holde varmen.

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg prøvd Thermo hunter. Den hjelper, men varm er den ikke. Lun er kanskje bedre beskriverlse. Reklamen skyter høyt over mål.
Hæ? Har du sammenlignet to timer på en trekkfull post i bare jakka med to timer på samme posten inni en termoduk? Etter min mening er forskjellen drastisk.

 

@Skaubjønn: De nettene jeg har ligget ute og ventet på hjorten har jeg like godt knallet til og brukt en gammel sovepose. Den er både varmere og puster bedre enn Jervenduken. Liggeunderlaget under meg og en standard-fjellduk spent opp som bivuakkduk over meg. Da ligger man også i ly for eventuelle dråper fra oven, og man ligger i nokså dyp skygge som kamuflerer eventuelle bevegelser ganske godt. Og man slipper at duken lager lyd hver gang man snur seg litt for å klø seg et eller annet sted.

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg prøvd Thermo hunter. Den hjelper, men varm er den ikke. Lun er kanskje bedre beskriverlse. Reklamen skyter høyt over mål.
Hæ? Har du sammenlignet to timer på en trekkfull post i bare jakka med to timer på samme posten inni en termoduk? Etter min mening er forskjellen drastisk.

Det er jeg forsåvidt enig. Det er bare det at jeg har hatt intrykk av at denne duken har vært rene sydenturen. :P Men det blir kalt i den også.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...