Jump to content

Zeiss Victory, bruktpris?


seawolf

Recommended Posts

Hva kan jeg forvente å få for en Zeiss Victory Diavari T 3-12x56 med medforstørrene retikkel og lys?
Tror retikkelet heter 40 og er av den forrige generasjonen som er for svakt til daglys, men fungerer mer enn tilfredstillende i mørke.
Siktet er strøkent både mekanisk og optisk, og har Lotutec.

Har sett litt på finn.no, men kan ikke se at denne modellen ligger til salgs der, så jeg er litt i det blå hva jeg skal forlange ved eventuellt salg?
 

Link to comment
Share on other sites

Mitt er uten skinne, men ellers er det vel samme generasjon.
Vurderer kun salg foreløpig, men grunnen er ganske enkelt lysprikken.
På grunn av svekket syn syns jeg siktene mine med lys er enklere å jakte med i dagslys.
Dette siktet har ikke "dagmodus" på lyset, men det medforstørrende retikkelet kompenserer jo mye.
Var på skytebanen i går kveld og trente, og mot svart blink ble retikkelet litt "diffust".
Og dermed begynner kverna og male.....

Det HT-siktet jeg har på elgrifla er supert, lysprikken står på hele tiden.
Og mot svart elg i svart furuskog er det vesentlig kjappere (og sikrere) med lyset......syns jeg.
For folk med 100%syn er dette bare tullprat, men for meg utgjør det faktisk en forskjell.
Om den er verdt 10.000 kr er en annen sak. 

Nå står dette siktet på rifla som i hovedsak brukes til hjort og gris, og da er det ikke det store problemet...egentlig.
Men på dåhjort blir det ofte postering fra tidlig ettermiddag, og på morningen, også noen tid etter at det blir lyst.
Og da kommer denne lysprikken inn som et moment.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg kan henge på et størsmål til dere som eventuelt har testet og sammenlignet, og som har kunnskap om optikk:
Bortsett fra lysretikkel  med både dag og nattmodus, er den nye Victory HT vesentlig bedre enn min gamle Victory Diavari når det gjelder mørkeegenskaper, skarphet og kontrast ?
Tatt i betraktning at undertegnede er passert 70 år, og med tilsvarende svekket syn, er det noe å hente på å bytte sikte?
(jeg ser da bort fra den alltid tilstedeværende trangen til å kjøpe noe nytt og som er vanskelig å motstå  :) )

Bruksområdet blir som før, posteringsjakt på hjort og rådyr, og forhåpentligvis dåhjort og gris når Sveariket blir litt grønt igjen, og kanskje ett og annet jaktfeltstevne..
 

Link to comment
Share on other sites

Har begge sikter og har sammenlignet HT og Classic x 56 med skumringsdot side ved side, og kan ikke si at jeg klarer å se noen forskjell mhp skumringsegenskaper. Victory var jo toppmodellen og tviler på at den er noe "svakere" enn både HT og Classic. Har til tross for det foreløpig lagt Classicen på hylla til fordel for en SuB Zenith 2,5-10x56 som skal prøves til høsten. Grunnen er at jeg ønsker at siktet skal være mer "all round" og finner at Classicen er mindre anvendelig på lavere forstørrelse da retikkelet fort blir for fislete. Zenithen er også et FFP sikte, men har dagslysdot som kompenserer for manglende synlighet på retikkel ved lave forstørrelser.

Edited by vavlo
Link to comment
Share on other sites

16 hours ago, seawolf said:

er den nye Victory HT vesentlig bedre enn min gamle Victory Diavari når det gjelder mørkeegenskaper, skarphet og kontrast ?
Tatt i betraktning at undertegnede er passert 70 år, og med tilsvarende svekket syn, er det noe å hente på å bytte sikte?

Nei på begge spørsmålene.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

16 hours ago, Chiefen.v-2 said:

Kan Zeiss bytte lyset?

 

Tenkte du få kraftig nok lys til bruk om dagen i gamle Diavari V? Det tror jeg ikke lar seg gjøre uten at de utvikler nye deler. Varipoint var modellen for dette den gangen, den hadde ca 10mm lengre okularrør, så de delene får ikke plass.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg solgte mitt for en del år siden til fodel for en HT i samme størrelse. Mener jeg la det ut for 6500 og ble nedringt av kjøpere så la det nok ut litt for billig. Optisk var det lite forskjell, men liker lysbryteren på det nye litt bedre, samt at det nye er litt mindre og lettere. Korset er også tynnere da det ikke er medforstørrende og dermed lettere å skyte på blink med. (Korset dekker ikke hele klistrelappen og lettere å teste presisjon synes jeg)

En liten fordel at lysprikken kan brukes på dagtid, men bruker det ikke. Til jakt vil jeg si det er mer eller mindre hipp som happ. Får nok hverken mer eller mindre dyr med det nye i dårlig lys. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, amatør said:

Det er sikkert det lureste. Men har det siktet noen gang vært på service?
 

Nei det har ikke vært på service, har ikke sett behovet, da alt funker 100%.
Men det kunne kanskje vært en god ide?

Ellers er det som @Olemann sier, det er lysprikken som savnes på dagtid og på trening på bane.
Men om jeg får 10.000 for dette, må jeg ut med tilsvarende for et likt Victory HT (ser flere selger de for 19.990 nå)
Og gitt at de er likt optisk, er det mye å betale for dagmodus på lys.

Link to comment
Share on other sites

Send det på service etter jakta. Da får du renset og smurt opp igjen mekanikken. Sjekket eller byttet pakninger, og fylt på ny tørr nitrogen.

 

Ett kikkertsikte er som alt annet, noe som fungerer perfekt, til det plutselig ikke gjør det lengre. De færreste venter til en bilmotor skjærer seg, før man bytter olje.

Edited by amatør
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Godt tips, men jeg argumenterte overfor meg selv det som en av grunnene..

ASV, tynnere kors, lysprikk som kunne brukes på dag også, og litt mindre dimensjon på siktet var avgjørende. At det har minimal til ingen praktisk betydning for min jakt og trening er en annen sak..

Fikk lyst å prøve noe nytt og måtte ha noen grunner å forsvare innkjøpet med.. 😎

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
On 8/15/2021 at 12:56 PM, amatør said:

Send det på service etter jakta. Da får du renset og smurt opp igjen mekanikken. Sjekket eller byttet pakninger, og fylt på ny tørr nitrogen.

 

Ett kikkertsikte er som alt annet, noe som fungerer perfekt, til det plutselig ikke gjør det lengre. De færreste venter til en bilmotor skjærer seg, før man bytter olje.


Hvem utfører slik service her i Norge? (Jeg har ett par gamle som skulle trengt det)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...