Jump to content

Utlån av våpen til en som har fått sine våpen inndratt av politiet!


Våpel låv

Recommended Posts

Quote

§ 18.Lån eller overlating av skytevåpen, våpendelar og ammunisjon

Den som har løyve til å ha løyvepliktige skytevåpen og våpendelar etter §§ 5 eller 6, kan låne tilsvarande gjenstand. Utlånar må tryggje at låntakar har løyve før han låner han ut, og skal gje ei skriftleg fråsegn om utlånet.

Den som ikkje har løyve etter første ledd, må ha løyve frå politiet for å kunne låne løyvepliktige skytevåpen eller våpendelar. Kapittel 4 og 5 i denne lova gjeld tilsvarande for løyve til lån av skytevåpen eller våpendelar.

 

 

han må ha løyve fra politiet for å låne våpen. Og de sier nok nei hvis de allerede har fratatt våpen fra ham.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, nhd said:

Jeg tror faktisk @Razorbackhar et poeng her. Det kom en slik innstramming for ca to år siden etter en konkret sak. Skal prøve å finne kilden.

 

Jeg husker det stod spesifikt at det ikke var tillatt når man hadde fått inndratt, men har ikke klart å finne det igjen i det nye...

Link to comment
Share on other sites

Prinsipielt kan ingen nektes medlemskap i lag, foreninger. Lag, foreninger har prinsipielt heller ingen plikt til å varsle myndigheter om medlemmene. Prinsipielt kan heller ikke politiet «lekke» informasjon til lag, foreninger. Les: Personvern. Jeg stoler på at politiet har god oversikt over miljøene, slik at enkelte ikke får kjøpetillatelse innvilget.

 

Ytterliggående/ekstreme personer bør etter min oppfatning ikke ha tilgang til skytevåpen, det være seg på venstre- eller høyresiden i det politiske landskapet. Det tør være i alles interesse at vi hindrer slike personer. Slik sett kan ikke skyting/jakt skilles fra politikk, noe som igjen gjør situasjonen utfordrende. Vi kan ikke ha berøringsangst, samfunnet er i endring. En slik kar var på trening engang eller to i klubben her. Han var omtalt i media, la også sjøl ut info på nett. Han kom ikke på flere treninger, ikke sett ham. Jeg ønsker å være trygg både på banen og i gata. Da må vi ta grep, som her. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, BC.Airn said:

Ytterliggående/ekstreme personer bør etter min oppfatning ikke ha tilgang til skytevåpen, det være seg på venstre- eller høyresiden i det politiske landskapet

 

Nei, dette skaper ytterligere politisering i samfunnet. Bedre å inkludere de ytterliggående (hvem nå det enn er) slik at de dras inn mot midten og ting "går seg til" etter hvert.

Den sikkerhetsmessige vurderingen får politiet ta seg av - ikke et tilfeldig PK styremedlem i en skyteklubb.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, BC.Airn said:

Ytterliggående/ekstreme personer bør etter min oppfatning ikke ha tilgang til skytevåpen, det være seg på venstre- eller høyresiden i det politiske landskapet. Det tør være i alles interesse at vi hindrer slike personer. 

Jeg synes NSF har en grei tilnærming til dette: "Klubbmedlemmer som av politiet ikke anses som skikket til å erverve våpen, eller som av sikkerhetsmessige grunner har fått inndratt sine våpen eller tilbakekalt sine våpenkort, kan ikke delta i klubbenes organiserte treninger eller konkurranser." Problemet er bare at politiet pr. i dag, av hensyn til personvernet, ikke har lovhjemmel til å informere om hvem dette gjelder. 

Jeg har heller ingen sans for at ytterliggående/ekstreme personer, enten det nå er av politisk eller religiøs karakter, får våpentrening gjennom organiserte skyteaktiviteter. Men vi kan ikke ta loven i egne hender og forby ting vi ikke liker. Det er ikke forbudt å ha og bekjentgjøre ekstreme holdninger så lenge man holder seg innenfor det norske lovverket. Vi må verne om ytringsfriheten som er under stort press i disse "krenketider".

Jeg ser derfor ingen annen løsning enn at den enkelte skytterorganisasjon må lage noe tilsvarende NSF. Så kan man med referanse til eget regelverk avvise personer i de tilfeller det er offentlig eller på annen måte kjent at vedkommende ikke anses skikket av politiet. Inntil politiet får (begrenset) anledning til å gi slike opplysninger tror jeg vi må godta at slike personer under oppsyn får skyte med lagets/klubbens våpen.

Link to comment
Share on other sites

NSF sin tilnærming til problemstillingen er alt annet en grei. Den er emosjonell og uten fornuft og sikkert litt på kant med NIF sin lovnorm (men de forbyr ikke ekstremister medlemskap, kun at de ikke får delta på skytetrening og konkurranser - som jo egentlig er et avslag på en søknad om medlemskap - og dermed lovstridig)

 

NIF har laget regler som ikke kan overholdes i praksis, og på den måten "vasket sine hender", men har ikke løst noen reelle problemer (i den grad dette virkelig er et reelt problem).

Og jeg er ufattelig lei samfunnet hang til teoretiske løsninger på teoretiske problemer - NSF har viktigere utfordringer å ta tak i enn å kaste bort ressursene på slikt vas!

Link to comment
Share on other sites

On 7/26/2021 at 8:45 PM, Sølvrev said:

"Jeg synes NSF har en grei tilnærming til dette: "Klubbmedlemmer som av politiet ikke anses som skikket til å erverve våpen, eller som av sikkerhetsmessige grunner har fått inndratt sine våpen eller tilbakekalt sine våpenkort, kan ikke delta i klubbenes organiserte treninger eller konkurranser." Problemet er bare at politiet pr. i dag, av hensyn til personvernet, ikke har lovhjemmel til å informere om hvem dette gjelder."

Beklager, denne tilnærmingen er alt annet enn grei. Etter min mening. NSF har ingen mulighet for å følge opp. Klubbene vil aldri få tilgang til slike opplysninger (iaf ikke offisielt), ei heller kan klubbene kreve noen som helst slik dokumentasjon fra personene. Vi har derfor et problem likefullt, samtidig som klubbene pålegges å følge opp noe som er umulig...

Link to comment
Share on other sites

15 minutes ago, BC.Airn said:

Beklager, denne tilnærmingen er alt annet enn grei. Etter min mening. NSF har ingen mulighet for å følge opp. Klubbene vil aldri få tilgang til slike opplysninger (iaf ikke offisielt), ei heller kan klubbene kreve noen som helst slik dokumentasjon fra personene. Vi har derfor et problem likefullt, samtidig som klubbene pålegges å følge opp noe som er umulig...

Klubbene kan ikke pålegges annet enn å gjøre så godt de kan.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, BC.Airn said:

Hvordan gjør dere så godt dere kan for å følge opp denne teksten?

Tips: Husk personvern.

Når vi får høre om medlemmer som har mistet tillatelsen til å eie våpen, spør vi vedkommende direkte om det er slik. Heldigvis ikke så mange saker vi har hatt, men i de sakene har personen selv bekreftet at det er slik. Da har vi underrettet vedkommende om at vi kom til å følge retningslinjene fra NSF. Hadde dessverre en slik sak også i lokal NROF-avdeling. Fulgte samme prosedyre der.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

On 7/26/2021 at 9:53 AM, Olesøn said:

Er ingen regel mot det nei, som Wintel sier. Men utlån er regulert.

Våpenloven § 18 fjerde ledd:

 

Første, andre og tredje ledd gjeld ikkje for kortvarig overlating av skytevåpen, våpendelar eller ammunisjon under forsvarleg tilsyn av eigar eller løyvehavar eller av nokon som handlar på vegne av eigar eller løyvehavar. Skytevåpen, våpendelar eller ammunisjon kan likevel ikkje overlatast til personar som enten har fått tilbakekalla løyvet etter § 31 første ledd første punktum, som er gjeve forbod mot å erverve eller ha skytevåpen, våpendelar eller ammunisjon etter § 31 andre ledd, eller når det elles er grunn til å tru at vedkomande ikkje oppfyller vilkåra etter § 16.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Somewhat? Det er absolutt ikke lov til å overlate våpen til en som har fått tilbakekalt våpenkort. Det hjelper ikke om det er aldri så kortvarig, eller om våpenets eier hele tiden holder vedkommende i en ledig hånd for å si det slik, -- det bryter med våpenloven. Slik var det under den gamle loven og slik er det nå. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Nei, praksis er en ting. Men Doppelganger har rett, jeg er fullstendig corrected. Men det fordrer jo at man vet da. Hvis vedkommende ikke sier noe, og jeg spør om han vil være med og prøve nybørsa, og han fortsatt ikke sier noe, så får jeg ikke gjort så mye med det.

Link to comment
Share on other sites

Oups, ikke tillatt altså... 


Og siden politiet ikke varsler klubbene, og uærlige personer neppe opplyser om slikt frivillig, så pådrar man seg straffeansvar om det "er grunn til å tru" at fyren er skurk...

Så nå må vi altså gjøre en innsats før jeg låner ut våpen, slik at jeg evt. kan påstå at det ikke var grunn til å tro...


En nybegynner med skinnjakke og tattis, eller en nyankommet fra Syria... Bare å sende dem hjem, eller skal vi be om politiattest før de får prøve å skyte?

Tenker vi dropper "Skytingens dag" i DFS-laget fremover...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
39 minutes ago, Domino said:

Hva er DNMB?

 

Det kunne faktisk ikke min ellers så hjelpsomme venn Google opplyse meg om.

 

Men jeg vil gjette på at det gjelder "Den nordiske motstandsbevegelsen", en organisasjon som vil bruke vold mot mennesker som ikke kan føre slekta si "attende til haug og heidni", som det står i Frostatingsloven.

Link to comment
Share on other sites

  • sako_35 changed the title to Utlån av våpen til en som har fått sine våpen inndratt av politiet!

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...