Jump to content

Work Sharp knivslipere


eivkie

Recommended Posts

Er forholdsvis lite opplest når det kommer til å kvesse opp kniper.

 

Har lest en del positiv omtale av disse, men hvordan er det med kjøling på disse. Jeg har lest at hvis temperaturen overstiger 150gr vil stålet ødelegges og ikke vil kunne  gjenopprettes.  

Link to comment
Share on other sites

Høres ut som et oppkonstruert problem som man ikke trenger å bekymre seg for... Man holder gjerne i knivbladet når man bruker en slik sliper. Man holder ikke i et knivblad som holder 150 grader... Har for øvrig aldri hatt noe problemer med at bladet blir spesielt varmt...

Edited by Erlendgb
Link to comment
Share on other sites

Aldri opplevd særlig varme blad, men litt oppgitt blikk fra fruen etter jeg gikk over 7-8 kniver på kjøkkenbenken uten å tenke på støvet. Har diverse japanske slipestener som brukes til noen kokkekniver, og det er kos nok å bruke, men dævven så praktisk det er å feie over alle knivene med worksharpen og få sylskarpe kniver med riktig vinkel.

Link to comment
Share on other sites

Fikk en Ken Onion til bursdag forrige uke, og har blitt veldig glad i den. Fikset opp noen kjøkkenkniver som jeg til slutt ikke fikk ordentlig kvasse på Sharpmaker lenger (tydeligvis etter 10 år trenger de "reprofiling" som man kan gjøre på Sharpmaker men det tar en god stund).

 

Følg instruksene nøye, ikke kjør kniven inn og ut konstant. Legg inn kniven, start båndet, trekk gjennom, stopp båndet, reset. Bladet ble litt varm noen ganger, da er det bare å vente et minutt.

Edited by m00se
Link to comment
Share on other sites

... til svetten renner, og blir ikke skarpt? Da høres det ut som om du kanskje gjør noe feil.

 

Har du fulgt bruksanvisningen nøye? Begynt med grovt og gått til finere bånd? Presset bare lett ned og dratt jevnt? Tatt annenhver gang på hver side?

 

Edit: eller har du bare testet med skikkelig dårlige kniver? Jeg har kastet 2 av min fars kjøkkenkniver som ikke ble skarpe på Worksharp.

Edited by Skrueråmuttere
Link to comment
Share on other sites

Gode kniver og eg har fulgt bruksanvisning til punkt og prikke, samt eg har fulgt youtube-videoer med ymse tips&triks. Eg vart forklart at min missnøye kunne skuldast at denne sliper ein konveks egg, som er egna til kniver som skal brukast til spikking, til økser osv - men at denne eggen ikkje er optimal til mitt bruk som er kjøkken og slaktekniver. Eg enda opp med å kjøpe ein ny elektrisk sliper, som var både raskare og enklare i bruk - so no står worksharp'n i garasjen og samler støv.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, magnum_mauser said:

Eg enda opp med å kjøpe ein ny elektrisk sliper, som var både raskare og enklare i bruk 

Hva kjøpte du da?

Jeg er heller ikke imponert over den Worksharp'en jaktlaget har i slakteboden, det bli skarpt...men ikke så skarpt som jeg ønsker, eggen blir liksom litt rund og så plukker den spissen av knivene.

Link to comment
Share on other sites

@Jegerbombom etter fleire anbefalinger enda eg opp med chef's choice edge select 120. Eg sender fortsatt dei dyre japanske kokkeknivane mine til profesjonell sliper, men dei øvrige kokke og jaktknivane mine sliper eg på denne og eg er svært fornøgd. Hard core knivslipere sliter sikkert håret sitt ut i store dotter når dei leser dette, då elektriske slipere er ansett som tabu - men denne investeringa har ført til at eg enkelt og raskt har kvasse og gode kniver.

Link to comment
Share on other sites

23 hours ago, magnum_mauser said:

@m00se kudos! Eg kjøpte worksharp ken onike og har slipt til svetten renner, både kjøkken og jaktkniver. Men eg klarer ikkje å få skarpe kniver med denne sliperen uansett kva eg gjere 🤢 Om kniven er sløv som ein smørkniv, blir den bedre - men langt fra so skarp som eg forventer av ein nyslipt kniv.

 

Hva forventer du av skarphet? Muligens har du høyere forventninger en den kan levere. Jeg sliper kjøkkenknivene med X65 beltet (grov) 10 ganger på en side, så 10 på andre side, så X22 (medium) en side om gangen, gjerne ca 6 ganger, så til x4 (fin) også annenhver side, ca 6 ganger. Da er den ganske skarp, men må gjøres ferdig på et stål eller stropp. Etter det er den "shaving sharp", dvs hårene på armen sklir av ved kontakt.

 

Har holdt meg til å reprofile på 20 grader, selv om kjøkkenkniver gjerne er 30-40.

 

Men hvis du ikke føler at du får det til er den nok ikke vanskelig å selge. Jeg kan tenkte meg hvertfall et par kamerater som ville vært interessert.

Edited by m00se
Link to comment
Share on other sites

Krever litt prøving og feiling. Brukte litt tid på å få knivene skikkelig skarpe jeg også. Øvde meg på noen billige Ikea kniver i starten. 

Når du først får dreisen på den så blir knivene inni helsikkes skarpe! Gikk rundt hårløs på både armer og bein når jeg drev på som mest. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

 

On 4/22/2021 at 6:39 PM, Jegerbombom said:

Jeg er heller ikke imponert over den Worksharp'en jaktlaget har i slakteboden, det bli skarpt...men ikke så skarpt som jeg ønsker, eggen blir liksom litt rund og så plukker den spissen av knivene.

 

 

Eggen blir rund, dvs konveks. Om den blir "for rund" eller "helt riktig" avhenger av flere faktorer, bl.a.:

- om kniven er veldig tung eller du presser den langt ned i beltet

- om du holder riktig vinkel

- formen på bladet, noen kniver er vanskeligere å holde i riktig vinkel

 

Det er også helt riktig at Worksharp totalt ødelegger spissen på kniven hvis du bruker den feil. Hvis du ikke stopper i tide, eller ikke løfter bladet i riktig vinkel, runder du av spissen med en gang. 

 

Jeg vil ellers anbefale Ken Onion Edition fremfor den vanlige. Byttet ut min i dag. KOE er mye større, tyngre, mer justerbar, og har bredere belter. Av enellerannen grunn blir knivene enda skarpere på den.

Link to comment
Share on other sites

20 minutes ago, Skrueråmuttere said:

Jeg vil ellers anbefale Ken Onion Edition fremfor den vanlige

Jeg kan bare si det samme.

On 4/22/2021 at 6:39 PM, Jegerbombom said:

så plukker den spissen av knivene

Hvilke bånd bruker dere? Fra start til slutt? Har ikke merket at den slår av "chips" på mine kniver, Global, Fällkniven, Strømeng, Casström, Victorinox, Leatherman, Mora og flere.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har Ken Onion. Følger egentlig bare den "plakaten" som følger med angående bånd.

 

Det har blitt noen butte spisser ja. Er egentlig ganske tricky synes jeg. Når man nærmer seg spissen har man ikke noe anlegg lengre. Konsentrere seg om det + stoppe maskinen før det er for sent. Knotemuligheten er der så absolutt.

Link to comment
Share on other sites

Ja mulig å ødelegge med disse sliperne også. Klarer fint å kuke en kniv med en bryne eller et slipe-stål også. Tror jeg brukte en "økt" med YouTube for å se hvordan den skulle brukes og prøvde meg frem på noen kniver.

Virker som det er viktig å telle antall drag på hver side 8-8 7-7 6-6 5-5 4-4 3-3 2-2 1-1 bytt band og gjenta. Stoppe bandet FØR kniven er av båndet så du ikke får rund spiss. Husker ikke hvilken fart jeg bruker.

Lettere å vedlikeholde knivene med noen drag med et de fineste bandene en å måtte lage "ny" knivegg hver gang. Lykke til :)

Link to comment
Share on other sites

Det er i allefall ett genialt verktøy å ha liggende.

Til ta grader på alskens metall og superkjapp måte å kvesse rimelige arbeidskniver. Til dyrere kniver føler jeg at jeg må sette meg ned, ha godt lys og holde tunga rett i munnen. Går det skeis, så skjer det fort ;)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Eg var nede i garasjen og fant fram igjen min Ken Onion edition, sjølv om eg i utgangspunktet hadde gitt den opp. Eg sette på nye band og gjekk i gang med friskt mot. Det som eg gjorde anderledes denne gangen, var at eg etterstreba å være so lett på labben som mogleg. Både press nedover i sporet mot bandet, men også sideveis - eg trur eg har brukt for mykje press begge veier. Og eg trur etter 2 testkniver at eg enda opp med eit relativt brukbart resultat, betydelig betre enn tidligare.

 

Men no har eg chef's choise til kjøkkenknivane mine og eg kjøpte workshap sin PAJ (før eg gav ken onion ein ny sjanse), so no har eg både denne og ein flett ny jigg eg kan bryne meg på (😂).

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jepp.. jeg har prøvd det settet.

Det tok vel ca 10 sek før det ene av de to båndene røk. Tenkte det måtte være produksjonsfeil og satte på det andre. Men det gikk også heden. 

 

Middels fart og lavt trykk, så kan ikke helt skjønner hvorfor. Eneste jeg kan tenke meg er at retningen faktisk spiller en rolle på disse båndene, selv om instruksen sier noe annet. De er overlappende i skjøten, ikke mot hverandre med teip under, slik som andre worksharp bånd. 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, MorganKane said:

Middels fart og lavt trykk, så kan ikke helt skjønner hvorfor. Eneste jeg kan tenke meg er at retningen faktisk spiller en rolle på disse båndene, selv om instruksen sier noe annet. 

Holder du eggen mot rettningen av båndet, eller med? For polering, må du vel polere gjøre det siste.  

Link to comment
Share on other sites

@Geco5 Brukte BGA slipeanlegg, med det holder jeg alltid eggen samme retning som båndet går. Så tror ikke det er der problemet ligger.

 

@Gillen En helt vanlig kniv. De poleringsbåndene er temmelig tynne, får litt U-form på den rullen som holder spennet. Hadde derfor WS innstilt på minst mulig spenn i båndet, og naturligvis sentrert.

 

 

Rakk egentlig ikke å teste ut konseptet, men har trua på at det ville fungert. Ville ikke tatt sjansen på å sette på båndene i vilkårlig retning dersom jeg skulle gitt det ett forsøk til.

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...