Jump to content

Kjøpe 6.5x55 Rifle under 20k


Wikkiwik

Recommended Posts

Hei!

Mulig det finnes tråder for dette spørsmålet men finner det ikke.

 

Jeg skal kjøpe rifle i kaliber 6,5x55 der budsjettet er på 20k. Har foreløpig sett på Mauser m12, Mauser m18, tikka t3 og sauer 100. Hvilken av disse er å anbefale? Eventuelt noen andre som er verdt å se på? Har hatt en Remington 700 men fikk aldri godfølelsen av den.

 

Så at m18 hadde vunnet en test på hooked. Eneste minuset jeg ser med denne er at det ikke finnes alternative stokk å få kjøpt som grs eller kkc osv som jeg har funnet. Har jeg forstått riktig at m12 er en bedre modell enn m18 eller er det en helt annen rifle?

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

remington har ikke laget noe brukbart siden ca 2005.

 

m12 er vel egentlig samme som sauer 101. 6 klakker, 60 grader hevearmsløft rem 700 baser passer. dette er jo kjempe greier. men det som gjør det til et meget dårlig kjøp i lengden er at sluttstykket låser i løpet, å løpet er ikke gjenget men presspasset i kassen. noe som gjør løpsbytte til en omfattende og dyr jobb.

m18 er mer eller mindre en sauer 100. 700 baser passer. 3 låseklakker, løpet er ikke låst i kassen men i en hylse mellom løp å kasse. løpet er presspasset så samme problem som m12 ang løpsbytte vil jeg tro. 60 grader løft.

 

tikka t3. 2 klakker. noe lengre hevearms løft. gjenget innfestning på løp så lett å bytte. ganske stort ettermarked. kommer med trigger tech avtrekk som er knall godt.  alle børsister i landet kan skaffe deler å reparere en tikka.

høy andrehånds verdi i forhold til andre rifler.

 

mauserene holder generelt kanskje en litt mere ekslusiv følelse og god kvalitet i forhold til pris. men til gjengjeld lavere annenhånds verdi. disse er på mange måter bruk å kast rifler pga vanskeligheten rundt å bytte løp.  skulle jeg kjøpt noe sånt ville jeg valgt et kaliber som er veldig snilt med løpet så den kan vare lengre, for eksempel 308w.

 

alle du nevner er meget presise våpen. personlig ville jeg nok godt for tikkaen av disse siden jeg skyter mye å vil ha muligheten til å bytte løp senere da 6.5 brenner et løp fort nok, å jeg kan finne på å ville selge senere for å oppgradere.

 

men skal du bare bruke den til jakt og ikke skyter mer en de påkrevde trenings skuddene vert år så vil nok en m12/m18 mauser fungere minst like godt. det er veldig bra våpen til sitt bruk å sin nisje i markedet. hadde de hatt løp festet med gjenger å lås i kassen så tror jeg de ville vert veldig populære rifler i norge.

 

siden du skal ha 6.5x55. vær så snill å ikke skamkappe løpet. er greit å ikke miste så mye hastighet da den ikke er langt over kravet til anslagsenergi med 24tommer løp.

Edited by madlychip
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Anslagsenergi er vel et mindre problem nå med de nye endringene.  

 

a. Minste tillatte kaliber er 6,5 (.264″/6,71 mm).

b. Minste tillatte kulevekt er 9 gram (138,9 grain) for kuler med mantel og blykjerne og 7,8 gram (120 grain) for blyfrie kuler.

c. Minste tillatte anslagsenergi på 100 meter (E100) er 2200 joule.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Om du skal bruke banen ofte ville ikke jeg gått for Tikka T3 heller. Det er jo et våpen med senderteknologi som gjør at et nytt løp må tilpasses av børsemaker slik at et løpsbytte på den slett ikke er noen billig sak. Da hadde jeg heller sett på våpen hvor en selv kan skifte løp uten noen form for spesialverktøy. S&L Sauer 200 202 204 osv. Det finnes mange å velge i.

  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

38 minutes ago, bardp said:

Om du skal bruke banen ofte ville ikke jeg gått for Tikka T3 heller. Det er jo et våpen med senderteknologi som gjør at et nytt løp må tilpasses av børsemaker slik at et løpsbytte på den slett ikke er noen billig sak.

Hva er senderteknologi?

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

On 4/4/2021 at 9:26 PM, bardp said:

Da hadde jeg heller sett på våpen hvor en selv kan skifte løp uten noen form for spesialverktøy. S&L Sauer 200 202 204 osv. Det finnes mange å velge i.

Hvor mye koster et løp til disse i forhold til en ny Tikka T3?

Tenker ikke på feite orange STR løp

Edited by Sakoen75
Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Pava said:

En Røssler er ikke helt feil, enkelt å bytte piper og innenfor prisrammen din.

 

En undervurdert våpen med en fantastikk avtrekk . Jeg har skudd en Titan Alpha og eier selv en Titan 6 . Eneste ulempe er 5 skuddmagasin , det kan demonteres alt for enkelt .

Presisjonen er topp også med fabrikkammo .

 

Link to comment
Share on other sites

Legger meg flat.

I sorte helvexe, var veldig bra pris. Tror jeg må ha en alvorsprat med den lokale smeden 🙈 Pakker fint ned det nye Sauer 202 løpet mitt og surrer det i Denso-tape til neste generasjon.

 

S&L i 6.5x55,  17mm, flutet og gjenget til under 7000,- i 530mm. 

 

Heym 6.5x55, 15mm og 570mm til 4700,- 

 

Må vel bare takke for tips.

 

 

Edited by Sakoen75
Link to comment
Share on other sites

On 4/5/2021 at 1:08 PM, Rugerdud said:

At våpen må sendes til børsemaker for å bytte pipe ;) 


De fleste leverer vel uansett inn våpenet hos børsemaker for å

få byttet løp? 
 

En 6,5 løp bør vel klare 4-6000 skudd(kanskje mer). For mange(selvfølgelig ikke alle) er det ganske mange år med skyting med en jaktrifle. Så om man etter det må til en børsemaker for å bytte løp, så syns jeg ikke det ble være noe voldsomt hinder. 
 

Vedrørende valg av våpen må jeg si meg enig i S&L. I mine øyne må det være den rifla der man desidert får mest rifle og kvalitet for 15k. Systemvåpen, med godt utvalg i ulike kaliber, flott treverk og generelt meget høy kvalitetsfølelse. 
 

Eneste er at jeg syns synth stokken er litt skranglete, og ikke står i stil til resten av det de leverer.

Edited by eivkie
Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, eivkie said:

De fleste leverer vel uansett inn våpenet hos børsemaker for å

få byttet løp? 
 

En 6,5 løp bør vel klare 4-6000 skudd(kanskje mer). For mange(selvfølgelig ikke alle) er det ganske mange år med skyting med en jaktrifle. Så om man etter det må til en børsemaker for å bytte løp, så syns jeg ikke det ble være noe voldsomt hinder. 
 

Vedrørende valg av våpen må jeg si meg enig i S&L. I mine øyne må det være den rifla der man desidert får mest rifle og kvalitet for 15k. Systemvåpen, med godt utvalg i ulike kaliber, flott treverk og generelt meget høy kvalitetsfølelse. 
 

Eneste er at jeg syns synth stokken er litt skranglete, og ikke står i stil til resten av det de leverer.

Det tar meg kun minutter å skifte pipe/kaliber i mine Sauer 200 str og S&L ikke noe en trenger mer en en unbrakonøkkel for å gjøre. På mine Tikka og mausere må jeg til børsemaker for å få nytt løp noe som er både dyrt og tidkrevende.

Et 6,5x55 løp varer ikke mer en 2-4000 skudd før de er gåen til konkurranseskyting.

Link to comment
Share on other sites

17 minutes ago, bardp said:

Det tar meg kun minutter å skifte pipe/kaliber i mine Sauer 200 str og S&L ikke noe en trenger mer en en unbrakonøkkel for å gjøre. På mine Tikka og mausere må jeg til børsemaker for å få nytt løp noe som er både dyrt og tidkrevende.

Et 6,5x55 løp varer ikke mer en 2-4000 skudd før de er gåen til konkurranseskyting.


At det er enklere å skifte løp på et systemvåpen, kontra et ikke systemvåpen er jeg helt enig i.  Mitt utgangspunkt var en mer en gjennomsnittlig jeger, med hovedfokus på jakt og hvor systemvåpen ikke var et must i seg selv. 

Link to comment
Share on other sites

13 minutes ago, Ggnfnelwllwlwl said:

med tanke på presisjon så er det typ samme våpen som Ssg3000. Treffer fjær på 1000 meter...

Låskassen er den samme som SSG3000.

 

Dette er hva den treffer på 1000m, ca. en middagstallerken. (uten for mye brukerfeil)

IMG_5119.PNG.4903234b93074aaffbd54e97eb21290a.PNG

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

16 minutes ago, Ggnfnelwllwlwl said:

Ssg3000 har picatinny skinne, så er ikke helt likt

Nei,

Noen få SSG3000 har. Det er vel versjonen som heter "Patrol", som kommer i en bøtteplaststokk. Jeg husker ikke helt hva "Target"-modellen har. Originalen, og de fleste, har 11mm svalehalespor. Det er der USO sin "opprinnelige" picatinnyskinne for 11mm-spor kommer inn.

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, M67 said:

Nei,

Noen få SSG3000 har. Det er vel versjonen som heter "Patrol", som kommer i en bøtteplaststokk. Jeg husker ikke helt hva "Target"-modellen har. Originalen, og de fleste, har 11mm svalehalespor. Det er der USO sin "opprinnelige" picatinnyskinne for 11mm-spor kommer inn.

 

K

Bøtteplast?

Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, bardp said:

Et 6,5x55 løp varer ikke mer en 2-4000 skudd før de er gåen til konkurranseskyting.

 

Det kommer seg mye an på hva slags konkurranseskyting det er snakk om, og på hvilket nivå. Det kreves ikke mye for å delta på et klubbstevne i elgbaneskyting f.eks. Eller 2-3 jaktfeltstevner om vinteren pluss 30 obligatoriske og skyteprøve, samt en elg og en hjort. Til slikt bruk vil ei standard jaktrifle i 6,5x55 være omtrent "evigvarende". 

Link to comment
Share on other sites

41 minutes ago, Ggnfnelwllwlwl said:

Bøtteplast?

Ja det er det jeg kaller et støpt skall av udefinert mer eller mindre hard plast, Mest sannsynlig er det nylon, og ikke PE som bøtter er laget av, så det får de unnskylde de som har en og ble fornærmet.

Misforstå meg rett, det er en grei stokk, men McMillan glassfiber "it aint". Jeg hadde en sånn ei stund, og jeg fant heller aldri de "aluminium pillar bedding" eller "aluminium rail" som beskrives i enkelte reviews. https://www.tactical-life.com/firearms/gun-review-sig-sauer-ssg-3000-patrol-7-62mm/

 

K

Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, M67 said:

Ja det er det jeg kaller et støpt skall av udefinert mer eller mindre hard plast, Mest sannsynlig er det nylon, og ikke PE som bøtter er laget av, så det får de unnskylde de som har en og ble fornærmet.

Misforstå meg rett, det er en grei stokk, men McMillan glassfiber "it aint". Jeg hadde en sånn ei stund, og jeg fant heller aldri de "aluminium pillar bedding" eller "aluminium rail" som beskrives i enkelte reviews. https://www.tactical-life.com/firearms/gun-review-sig-sauer-ssg-3000-patrol-7-62mm/

 

K

Foretrekker tre jeg, så for min del skjønner jeg hva du mener😉

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...