Jump to content

Kva er den mest hygieniske måten å vomme ut storvilt på?


magnum_mauser

Recommended Posts

Eg tar ut vomba på hjorten slik eg vart opplært til for mange herrens år sia. Eg begynner med å opne frå bringa og bak på koller, hvis det er bukker skjærer eg først bak "utstyret" før eg opner buken. Deretter skjærer eg laust alt bak, inklusive endetarmsåpningen. Mellomgolvet blir opna og eg forsøker å skjære av spiserøret/luftrøret så nærme hodet på hjorten som mogleg. Deretter blir vomba tatt ut, tarmer og alt følger med, det som sitter igjen er ein liten del av spiserør og luftrør - som blir skjært ut når eg har fått dyra heim.

 

Eg har i seinare tid forsøkt å ha med meg ein ekstra kniv til jobben med å skjære laust endetarmen og det, med tanke på bakterier. Men uansett så fører det til at eg mest sannsynlig får ein del bakterier på hendene når dette blir skjært laust.

 

No har eg, familie, venner med fleire spist mine slakt i alle år, og det har "bank i bordet" aldri skjedd uhell slik at kjøtt har blitt dårlig, eller folk har blitt sjuke. Men eg tenker at det er alltid greit å gjere det so hygienisk som mogleg, og eg lurer derfor på om det vil vere hensiktsmessig å la  ein bit av tjukktarmen og endetarmsopningem henge igjen i dyret og ta det ut når ein er komt heim? Eg har fått med meg at enkelte har med seg klemmer som dei setter på tjukktarmen og kapper - men bør ein ikkje då dekke stubben med ein pose eller liknande? Og hvis ein velger å la tarm/endetarm vere igjen i slaktet, lar ein då kjønnsorganer og blære vere igjen også? 

 

Eg veit det er enkelte som ikkje opner mellomgolvet, dei setter på ei klemme slik at dei får fjerna vomba uten å røre den. Men det utgår for min del, då eg er verdensmester i å skyte av spiserøret, uansett kor eg plasserer skuddet i bogen 😶

 

Men her er sikkert masse kunnskapsrike mennesker med feltkontrollørkurs med meir, som kan gje meg ein fasit på beste måten å vombe ut hjortevilt?

Link to comment
Share on other sites

Spennende tema, før lå det ute et pdf-kompendium om behandling av hjortevilt i felt. Det var basert på sammenligning av ulike metoder og risiko for spredning av bakterier. Tror det var skogbrukets kursinstitutt, statskog, norsk hjorteviltsenter el.l som hadde bidratt/samarbeida. Hjorteviltsenteret hadde også flere videoer som hadde litt andre metoder enn det som er i videoen over. 
 

Mitt inntrykk et at det generelt er litt mindre risiko om man setter på klemmer og ventet å sote, åpne mellomgulv osv. til man har bedre arbeidsbetingelser. Tror det handler mye om å begrense håndtering med forurensa utstyr og hender og at risikoen med den ekstra håndteringen anses større enn forurensing fra åpningene med klemmer på. Alt bør vel ut innen fire timer eller noe. 
 

Personlig gjør jeg stort sett som i videoen over, men ser det an i forhold til avstand for utbæring, tid på døgnet, mygg osv:) jeg håndterer ikke mange vilt og foretrekker å ha litt ro og tid til arbeidet.

 

Blir spennende å høre hva folk svarer. Har inntrykk av at bestepraksisbeskrivelsene på nettet har endret seg litt i senere år. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Felte en kalv i fjor, oppi lia. Åpnet opp og tok ut vomma uten å kutte opp mellomgulvet. Kappet spiserøret der det går fra magen og inn mellomgulvet, selvfølgelig med strips på. Fordelen er at alt blodet holder seg i brysthulen og det blir veldig lett å se hva man holder på med når magen og tarmer bakover skal ut. Vel nede på gården så legges dyret med hodet nedover, åpner bryst og mellomgulv og tar alt ut fremover (som på filmen). Ender opp med et slakt uten en bloddråpe bakover mot filetene. Dette blir nok den foretrukne metoden fremover.

 

Endetarm og urinblære får også sitte igjen på til man er nede og skal slakte, siden dyrene trekkes ned. Eneste snittet er vomma og den syr eller stripser vi ofte igjen før trekking.

 

Filmene til Norsk Hjortesenter er meget gode og lærerike.

Link to comment
Share on other sites

On 3/28/2021 at 12:27 PM, magnum_mauser said:

Men uansett så fører det til at eg mest sannsynlig får ein del bakterier på hendene når dette blir skjært laust.

 

Kanskje litt på sida, men kva med eingongshanskar? Kostar ingenting og veg ingenting i sekken.

Link to comment
Share on other sites

Fin video @Torf. Litt skuffa over at han bruker håndmakt på å trekke skinnet nedover ryggen. Regner med du bruker pickup el.l der. Ellers hoppa de elegant over håndtering av endetarm og eventuelle forurensinger. Han virka generelt ikke så bekymra for forurensing fra skinn på kjøtt osv. Kanskje de ser et litt annet utfordringsbilde enn det som er gjengs i Norge. På mine turer til Uniten har jeg sett tilbud på butout(?) et eget verktøy for å håndtere endetarm fra utsiden. Har alltid lurt på om amerikanerne er inne på noe, eller om det rett og slett bare er nok en mulighet til å kjøpe seg følelsen av at man har fått noe nyttig. 

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, msteiro said:

Hadde en eske med litt lange nitrilhansker en gang

Mener Biltema har noen ekstra lange. @BearBeer slo meg på streken.

https://www.biltema.no/bygg/arbeidsklar/arbeidshansker/nitrilhansker/kraftige-nitrilhansker-50-stk-2000043066?gclid=Cj0KCQjwmIuDBhDXARIsAFITC_6HGODZhvFxbV3gGu7x51IOSgxfkTgYMlcYSHqW8QKt6MCFPbt_WGAaArqfEALw_wcB

38-930_xl_1.jpg

Edited by Sakoen75
Link to comment
Share on other sites

  • Olesøn changed the title to Kva er den mest hygieniske måten å vomme ut storvilt på?
  • 4 weeks later...

Har med hansker i sekken, absolutt nødvendighet om man skal vomme brunstig hjort aleine.

Starter med å flå av bukskinnet om det er bukk i brunst, snopp og baller ryker med bakover og henger som ein skvettlapp. Denne MÅ ikkje komme i kontakt med kjøttet. Bytte eller vaske kniven og nye hansker på.
Åpner så i strupe/hals og skjærer opp fram  til brystbeinet. Skjærer av luftrør og spiserør over strupehovudet for då lukker alt av seg sjølv. Løsner så ut i «gjennomgangen» ned til brysthola og stapper strupehovud godt ned til hjerte og lunger. 
Så åpnes buken og vom veltes forsiktig ut. Skjærer så laus mellomgolv og fanger tak i strupehovud som ligger inni brysthola. Så trekkes lunger vom og alt i hop ut etter strupehovudet. 
Neste då er å skubbe vekk tarminnhold i ein god meter lengde og skjære av der det er renset. Slår så ein god knute på tarmen. Så går eg inn og tar ut urinblære og nyrer, forsiktig så det ikkje blir lekkasje. 
No er dyret klart til transport, eller videre partering på plassen (oftest for meg) endetarm med tilhøyrande tarmstuss blir med skinnet i flåinga. Må vere forsiktig når man ringer ut endetarm, fort å snitte høl i tarmen.

Lik prosedyre på alt hjortevilt, stor elg aleine går heilt fint. Forskjellen er at mellomgolv er så solid at kniven må brukes rundt heile, på mindre dyr så river man bare uten å bruke kniv.  Blod innvendig i dyret tømmes ut, bruk av vatn, tørking med svamp el. er fy fy.

Dette blodet tørker opp av seg sjølv og utgjer absolutt ingen fare for kjøttet. Det har nøyaktig samma bakterieflora som resten av dyret.
Bruker for det meste Havalon kniven med dei korteste blada. 

Edited by tussehaugen
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Grei oppsummering. Tror kanskje det er den mest utbredte måten å vomme ut hjortevilt på i felt. Velter vanligvis dyret over på høyre side ved fjerning av vom og organer. En variant er å kappe spiserøret bak mellomgulv og fjerne lunger og hjerte etter transport. Slipper da å åpne i halsen i felt

Edited by vavlo
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@tussehaugenProsedyren du beskriver er nesten identisk med det som jeg gjør, unntaket er urinblæren, den lar jeg være til jeg flår, da tar jeg ut tarm, blære, ovarier og penis sammen med skinnet. Tarmen skilles ikke fra skinnet før jeg eventuelt skal ta vare på skinnet. Da får en aldri avføring i kontakt med kjøttet. Unntaket er om jeg skyter dyr i dagleie, da er blæren som regel så full at den må fjernes innenfra, det regner jeg som en risikojobb, det kan fort bli søl om dyret ligger vanskelig til. Jeg har unntaksvis "melket" ut urin om dyret ligger håpløst til i en bratt krattbevokst li.

Klips og strips er helt unødvendig om en kutter spise og luftrøret over strupehodet, da blir det ikke lekkasje. Kutting av spiserøret ved mellomgulvet ser jeg på som risikabelt, det blir fort søl av det.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...